Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av bil løsning (privat/firma+++)

Valg av bil løsning (privat/firma+++) #2641065 05/12/2020 14:08
B
Bullchev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Terkel i "knipe". Men la oss først avklare, bil er et tap, nesten uansett.

Info:
- Bor i Oslo innenfor ring 3
- Eget firma
- Samboer + aktiv familieforøkning på gang
- Hytte på fjellet(Vegglifjell)
- Lade plass i borettslag
- Jobber i sentrum uten fast parkering
- Kjører ca 10K i året
- Har lastesykkel(Bullitt Bike som brukes i +10 grader)
- Aktiv på Rando, sykkel og ellers
- Er 190 cm høy, så foretrekker høyere/større biler

Så til casen....
Har for tiden en Tesla X 100 - 2018 på andre året som ble kjøpt brukt. Stor fornøyd og med særdeles lite feil.
Bruker bil til jobb i vinter halvåret under Corona. Tidligere månedskort bruker.

Tanken har slått meg at jeg har mye kapital i bilen, null lån. Samt at det rykker i bytte foten.
Er inne på tanken med firmabil, men rådene er mange. Tenker kanskje større hybrid(eller disco5) til hytte/helg bruk og I3 via firma til jobb/ukedagene. Eller bare 1 bil, eid av firmaet, leasing eller skriver man like godt kjøregodtgjørelse?

Har noen råd om beskatning, har du gjort det samme, hvilke valg tok du og hva er mest fordels aktig, om det finnes.
Eller skal jeg bare droppe hele prosjektet å beholde Teslaen?

Skal forresten snakke med regnskapsføreren min, men desember er en travel måned.

Re: Valg av bil løsning (privat/firma+++) [Re: Bullchev] #2641369 08/12/2020 13:18
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Hei!

Har firmabil selv (V90) + fin konebil (Volvo V60 Twin Engine)
Kjører ca. 35.000km i året kombinert jobb/privat
Hytte på fjellet
Gift
2 aktive barn som sykler (selvfølgelig) aktivt - ergo mye kjøring hit og dit i rittsesong
Bor på landet og jobber utenfor byen, med parkering på jobb
Er en "inkluderende" pakker og trenger derfor stor bil ;o)

Har regnet dette opp og ned og i mente ved flere anledninger, både for egen del og for selgere som jeg var leder for tidligere.

Min konklusjon er at firmabil er enkelt, null risiko og i tilfeller hvor man får velge den bilen man vil ha/trenger så ville jeg foretrekke det som privatperson.

Tar jeg på lederhatten, så er det alltid rimeligst for firmaet at ansatte kjører sin egen bil på kjøregodtgjørelse med null risiko for firmaet.

En løsning der man velger kjøregodtgjørelse krever mye jobbkjøring og relativt rimelig bil for å kunne regnes hjem.
Et alternativ med lønnstilskudd + kjøregodtgjørelse er lettere å regne hjem, men fortsatt så krever det mye jobb kjøring + relativt rimelig bil.

Rimelig bil i dette tilfellet er lave totalkostnader dvs. enten billig bil eller lave driftskostnder eller begge deler.

Firmabil gir en fast kostnad uavhengig av kjørelengde (nesten), dermed så blir kilometer kostnaden for deg som privatperson lavere jo mer du kjører privat. Ny bil med faste intervaller er jo også et pluss. El bil gir lavere firmabilskatt en fossilbil.

Kjøregodtgjørelse gir både dynamiske kostnader og inntekter, men om bilen brukes privat så er alltid antall kilometer som gir kostnader større enn det som gir inntekter. Risiko for tap ved uhell og salg ligger på eier. Tap ved salg er vel høyaktuelt akkurat nå når ingen vet helt hvilken bil man bør ha.
Skal kjøregodtgjørelse være skattefritt så gjelder statens satser og de er jo ikke akkurat satt for at man skal gå i pluss.

Det blir et personlig valg fordi det er så mange faktorer som må vektes og når du i tillegg eier firmaet selv så introduserer du enda en faktor.

Lykke til med valget!

AG

40+ and still climbing......

Moderator  support