Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rasleyder Ultegra gir?

Rasleyder Ultegra gir? #2641044 05/12/2020 10:25
F
Filipollas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Hei,

Gikk til innkjøp av en landeveissykkel i sommer, som ble levert med Ultegra R8020 gruppesett.
Girene er Shimano Ultegra FC-R8000 2x11

Da jeg begynte å bruke sykkelen, irriterte det meg at giringen var såpass upresis.
Kun på de miderste klingene var giringen relativt presis, og lite lyd.

Til sammenlikning har jeg en hybridsykkel til 3000,- med Shimano 3x7 hvor jeg opplever mindre ulyder når jeg sitter å tråkker

Jeg tok med sykkelen tilbake tilbake til sjappa (dette er en rendyrket sykkelbutikk), og de forteller at de kan justere girene så alle gir blir 100% presist, men det kommer til å lage masse ulyder og komponenter kommer til å bli raskere utslitt.

Så jeg som ikke er noen sykkelekspert, fikk vel egentlig beskjed om at enten så kan jeg ha presis giring, men det vil komme med raslelyder/ulyder, eller jeg kan ha mindre ulyder/rasling, men da vil ikke skifting av gir være like presist.
For ordens skyld, ulydene kommer når jeg sitter å tråkker (jeg trenger ikke skifte gir),

Jeg antok før jeg kjøpte sykkelen (den var kjøpt på nett), at en sykkel med et så kostbart girsystem ville levere superpresisjon og ingen raslelyder, men som nevnt; har fått beskjed om det ikke lar seg gjøre.

Nå vurderer jeg å ta med sykkelen til en annen sykkelmekaniker for å høre, men først kanskje noen her inne kan bekrefte/avkrefte eller dele sine erfaring med dette girsystemet?

Fant en video på Youtube som gir en pekepinn på lydene jeg hører her: https://www.youtube.com/watch?v=Fw-OzqrbXc4

På enkelte gir (største og minste klinge) så opplever jeg lyden fra høyere/mer raslete enn i videoen.

Redigert av Filipollas; 05/12/2020 10:26.
Re: Rasleyder Ultegra gir? [Re: Filipollas] #2641047 05/12/2020 10:45
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Slik skal det selvfølgelig ikke være. Dra til en annen sjappe og navngi gjerne verkstedet du har vært innom, slik at folk kan holde seg unna.

Re: Rasleyder Ultegra gir? [Re: Filipollas] #2641049 05/12/2020 10:54
F
Filipollas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Det virker merkelig ja.

Jeg har vært innom verkstedet mange ganger, og det har vært utelukkende positivt humør og de har alltid tatt seg tid til sykkelen, så jeg ønsker ikke å navngi dem.

Men jeg stusser veldig over akkurat dette med at "girene er sånn". Noen som vet om en sykkelmek eller verksted i Oslo området som er rå på gir?

Re: Rasleyder Ultegra gir? [Re: Filipollas] #2641095 05/12/2020 19:21
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Den enkleste måten å bli fornøyd på er å lese Shimano sin dealer manual og justere gira selv.

Har akkurat gjort det samme på R8000 Ultegra og det var veldig greit.

Det er ikke vanskelig og det eneste man trenger er et sett med unbrakonøkkler.

Du vil nok oppleve at det er noe lyd i ekstreme posisjoner som stor/stor og liten/liten uansett, men det er jo ikke der man er det meste av tiden.

AG

40+ and still climbing......
Re: Rasleyder Ultegra gir? [Re: Filipollas] #2641534 09/12/2020 15:55
F
Filipollas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Takk for tipsene!

Shimano manualen skjønte jeg ikke mye av, jeg har nok ikke veldig gode forutsetninger for å være handy sånn.

Men, jeg fant ut av "problemet"... Det var faktisk den enekrankarmen som var løs, som igjen skjøv på hele giret.
La merke til det først da pedalen falt av sykkelen og satt fast i skoen, heldigvis ikke i stor fart:)

Re: Rasleyder Ultegra gir? [Re: Filipollas] #2641608 10/12/2020 11:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Fyda. Bra det ikke ble skade på deg.
Lykke til med girene heretter ICON_SMILE

LarsB

Moderator  support