Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Newbie tubeless spørsmål

Newbie tubeless spørsmål #2640990 04/12/2020 19:08
H
Hi-Po Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hei, kjøpte meg min første ordentlige fulldemper i våres - en Santa Cruz Hightower - og er superfornøyd! Men... aldri hatt tubeless før, og litt skuffet over hvor mye dekkene lekker luft. Dekkene er originale Maxxis Minion DHR II og guffen er i henhold til SC sin side Stan's Sealant. Har sykkelen stående innendørs i romtemperatur og kan se små, fuktige bobler på dekksidene - synes det virker litt rart, eller er dette normalt? Bakdekket lekker vesentlig mer enn fordekket men begge må pumpes opp før hver tur.

Smestad
Re: Newbie tubeless spørsmål [Re: Hi-Po] #2640997 04/12/2020 19:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hei, og velkommen til forumet!

Guffe er forbruksvare, og børmå byttes jevnlig. NOen ganger hver 3. måned, andre ganger hver 6. Hvis dekkene er slitt på siden, vil de svette, og hvis du har innviklet stan's-molekyler (alle latex-partiklene har koagulert til klumper) er det ingenting igjen til å tette hull.

Kjøp deg en ny flaske med Stan's, Orange Seal eller Muc-Off-guffe, tørk ut det gamle med tørkerull og fyll på nytt. Husk at det kan være vrient å få dekket opp slangeløst uten kompressor, så det vil være en fordel ikke å ta dekket HELT av når du gjør det, men lar den ene siden være poppet på plass.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Newbie tubeless spørsmål [Re: baronKanon] #2641003 04/12/2020 20:17
H
Hi-Po Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Ah, takk for svar! Visste ikke at disse greiene koagulerte - men da får det inngå i fremtidig vedlikehold. Blir nok uansett mest hardtail på asfalt og grus de neste månedene for min del.
Etter å ha tørket ut og fylt på ny guffe så burde det gå greit å få pumpet opp igjen med en vanlig fotpumpe?

Smestad
Re: Newbie tubeless spørsmål [Re: Hi-Po] #2641028 05/12/2020 06:49
Mortinho Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
For min del så fungerer det akkurat sånn hver gang, men tråden over (sticky) med 1,6 mill visninger vitner om at mange har hatt en del å stri med!

Re: Newbie tubeless spørsmål [Re: Hi-Po] #2641078 05/12/2020 16:03
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: Hi-Po

Etter å ha tørket ut og fylt på ny guffe så burde det gå greit å få pumpet opp igjen med en vanlig fotpumpe?

Jeg tipper du vil bli god og svett ICON_SMILE

Det lar seg gjøre, man bør helst være to, men er garra noen på forumet/nabolaget med en airshot du kan få låne for en øl.

Hvis dekka er nye skal de ikke svette sånn, så det er også en mulig tweak. Jeg har iaf hatt flere dekk som plutselig får masse lekasjer på kort tid og egentlig bare kasseres.

Re: Newbie tubeless spørsmål [Re: Ndreas] #2641104 05/12/2020 21:01
H
Hi-Po Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Sitat: Ndreas
[quote=Hi-Po]

Hvis dekka er nye skal de ikke svette sånn, så det er også en mulig tweak.

Ja, det er jo det jeg synes har vært rart for dekkene er jo - var - nye når jeg kjøpte sykkelen. Og problemene med svetting og luftlekkasje har vært der hele tiden.
Får vel prøve meg litt frem med ny guffe når våren kommer, og hvis noen i nærheten av Majorstuen/Frogner har en air shocker så er det bare å gi lyd!

Smestad
Re: Newbie tubeless spørsmål [Re: Hi-Po] #2641122 06/12/2020 08:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det kan fort være at dekkene har stått i butikken med guffe for lenge. Det gjør ikke underverker på holdbarhet heller.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå