Helt greie forhold for fatbike rundt Trulsen i går kveld, var ute mellom 19:30 og 21:00. Mye is, men den er fremdeles ikke spesielt glatt, noen steder dog begynner det å renne vann på toppen så da har vi nok stedvis glatte forhold på gang. Der det er snødekke er vi syklister egentlig vår største fiende ved å sykle der med smale hjul når det ikke er hardt, og da får man enkelte steder partier hvor det nesten blir helt umulig å sykle selv med feite dekk, som ellers ville ha gått helt fint - var en del mer av dette i går enn det var på tirsdag kveld.
Jeg kom akkurat tilbake fra en morgentur i trulsområdet med tynnhjuling nå. Etter min mening er det helt strålende piggdekkføre. Jeg kan ikke si jeg merket noe nevneverdig til sporene du snakker om her selvom det har fryst på igjen. Men jeg er enig at det er mest fornuftig å prøve å ta turene med tynnhjuling i når det er minusgrader på det føret det er nå.
Sykler du der det er issåle er det jo helt strålende for piggdekk, det samme dersom man er ute på morgenen og det har vært nattefrost. Utfordringene er der det er snøsåle på noen cm og hvor tynne hjul vil skjære gjennom dekket i stedet for å flyte oppå når frosten har gitt seg - jeg hadde noen utenfor kroppen opplevelser i går kveld hvor det var helt sjanseløst selv på feite dekk, og flere enn på tirsdag.
Ja, det skjønner jeg. Men dersom det hadde vært mye av det så ville jeg vel sett noe til det når det frøs på igjen og disse sporene i tillegg ble knallharde? selv har jeg aldri oppfattet dette som noe nevneverdig problem hverken når jeg har syklet med tynne eller feite hjul, så derfor reagerte jeg på dette med at "syklister er vår egen verste fiende". Men det er jo selvsagt helt greit å vurdere forholdene ulikt.
Re: Føreforhold i Oslomarka vinteren 2020/2021
[Re: Ugla]
#265335619/03/202115:47
Jeg skrev det ift. at de eneste gangene jeg måtte av så var det som følge av dype spor satt av andre syklister, og da var logikken min at det er oss selv foruten værforholdene som mest påvirker om det er mulig å sykle eller ikke, ikke fotgjengere.
Lars-Erik
#265335819/03/202116:11
Bare nysgjerrig: hva legger terrengsyklister i "tynne" og "feite" nå om dagen? Er tynne alt som ikke er fatbike og/eller +dekk?
Ja. Det er ingen som sykler sti med 2.2 dekk lenger. Tykke er vel 3.0 og oppover.
På vinterføre og piggdekk er det ikke helt sånn, for 29" er det fremdeles ISP som er dominerende og de er oppgitt til 2.25, men det skyvelæret Schwalbe har brukt der er ikke veldig bra, så i realiteten er det smalere. Jeg har montert opp mine på 35 mm innerbredde felg, og da er vi kanskje på de lovede 2.25.
Lars-Erik
#265343620/03/202110:01
Snart tid for en barmarkstråd, men legger det inn her. Vil tro det blir rimelig greit til påske i Gummiskogen bak Riksen med gjeldene værmelding. Fra i ettermiddag:
#265357221/03/202115:40
Mulig det er feil tråd men har noen funnet noe som helst bart område i eller rundt Oslo? Tenkte å dedikere en dag til uka og lite keen på bomtur (les is)...
Har bil så kan kjøre så langt som Svartskog, Hurum (eller Fredrikstad for den saks skyld...).
Innspill fra folk som har vært ute i teig og funnet bare områder mottas med takk!
#265360521/03/202120:54
Mulig det er feil tråd men har noen funnet noe som helst bart område i eller rundt Oslo? Tenkte å dedikere en dag til uka og lite keen på bomtur (les is)...
Har bil så kan kjøre så langt som Svartskog, Hurum (eller Fredrikstad for den saks skyld...).
Innspill fra folk som har vært ute i teig og funnet bare områder mottas med takk!
Jeg var på hytta i Fredrikstad på lørdag, den ligger i Gressvik-marka, og der var det 99,95% bart. Den ligger naturlig nok ut mot sjøen, så det er så vidt jeg har skjønt mer snø/is lenger inn mot Trondalen etc, men jeg vil tippe at det uansett bare er å trille forsiktig gjennom.
Er du kjent i de områdene som ligger ned mot sjøen er jeg helt sikker på at det er supert i aksen Blåsopp, Djupeklo, Foten, Faratangen, Valhall som er der min hytte ligger og hvor Djupeklo typisk er et startpunkt.
Lars-Erik
#265363822/03/202108:40
I området rundt Trulsen er det pigg som gjelder, dvs. ISP, Wratchild ol. Pigg type Dillinger kan bli i overkant spennende (men er du forsiktig går det nok), ville heller ikke tatt cold cutters el. da det også er enkelte bare partier mellom isen som spiser disse. Nå er vi tilbake til godt og glatt i enkelte partier, gjerne med vann på toppen. Men, det fungerte helt fint ned f.eks TRoK med Fatbike og Wratchild.
Lars-Erik
#265365422/03/202109:27
Takk for gode innspill! Lukter Slevik/Gressvik på oss... Har faktisk hytte i nærheten men aldri syklet i området. Hva er det. Beste stedet å parkere bilen og bruke som utgangspunkt?
[Re: Garpen]
#265369222/03/202110:53
I Oslo nå du nøye deg med Ljanskollen og kanskje Bygdøy.
Sprinkelet ved Fredrikstad er visstnok bart.
Stiene på Bygdøy er dessverre også dekket av is fortsatt. Unntaket er stiene på nedsiden av veien mellom Bygdøy Sjøbad og Huk. Men det er ikke mange meterne å sykle på her.
Solsiden av skråningen mellom Sjømannsskolen og Ekeberg pleier å bli bar før Bygdøy. Også Ulvøya, Malmøya og Ormøya har noen meter med bare stier tidlig. Solhellingen på Høvikodden er også et alternativ, samt noen kyststier på Fornebulandet.
Syklet stien fra barnehagen og ned til Sjømannsskolen parallelt nedenfor veien. Veldig bløtt og gjørmete men noen få og korte partier som var OK.
Ellers var det noen veldig fine grove strekk ned skogen mellom skulpturene biker's left for Ekebergrestauranten. Vet ikke om jeg ville kjørt langveisfra for å oppleve men er man desp nok gir det i det minste nok få smil om munnen!
#265511629/03/202110:22
Tenkte bare å logge en erfaring fra siste to ukene ved sognsvann. Det er noen som har kjørt E6 med motorsykkel som jeg har sett spor etter de to siste søndagene jeg har vært der. Nå sist hadde de helt ødelagt sporet på et par plasser.
Tenkte bare å logge en erfaring fra siste to ukene ved sognsvann. Det er noen som har kjørt E6 med motorsykkel som jeg har sett spor etter de to siste søndagene jeg har vært der. Nå sist hadde de helt ødelagt sporet på et par plasser.
Noen som vet noe om dette og hva som kan gjøres?
Kanskje en kort e-mail til bymiljøetaten og eventuelt NOTS? Blir vel fort at folk tenker det er terrengsyklister som ødelegger ellers?
Redigert av Calamity; 30/03/202109:07.
#265527730/03/202110:13
Sørmarka v / Siggerud/ Syverud / Grønliåsen etc. er bart. Brannfjell også, melder sosiale medier og har hørt det samme om Grefsenkollen.
Her på bygda er det imidlertid overraskende enorme mengder snø igjen når man kommer litt inn i marka, regner med det samme gjelder for eksempel bystermåsan.
[Re: Altabjorn]
#265531530/03/202118:19
Men er det noen steder det er brukbart snø/isføre på morran fortsatt? Tenkte å få et par morraturer med pigga ute før jeg legger om.
Sognsvann var iaf ok for dette på søndag. Mye har nok skjedd og smeltet sia da, men E6 burde ha mye snø fortsatt. Dog neste vindu med kaldt blir vel torsdag (rett etter regn).
Har vært Kjelsås via Barlindåsen og Linderukollen til Årvoll og til fots rundt Grinda lør og søn. På grusen fra Kjelsås: Snø/is etter et stykke - pigg anbefales. Jernbane - ispartier - hard is. Opp Barlindåsen - første del med is som snart forsvinner, fint på midten, litt is fint med pigg, så mye snø mot toppen. Krysningen Barlindåsen-Solemskogen: altfor mye snø. Opp Linderudkollen greit, litt is og vått. Bort mot Årvoll for mye snø. Årvollåsen fin. Mye hengekøyer.
Snøpartiene varer nok en stund, mens isen kan smelte ganske fort, tror jeg. Langt fra avskrekkende vått der isen har gått. Generelt ganske mye trær som har falt.
Grinda - stiene rimelig bare og våte, litt is. Partier med is og snø på grusen bortover mot Sognsvann etter et stykke.
Sørvendte hellinger er nok stalltipset. Ville hatt på pigg litt til.
Redigert av larsraa; 05/04/202108:13.
[Re: larsraa]
#265670907/04/202118:47
Har vært Kjelsås via Barlindåsen og Linderukollen til Årvoll og til fots rundt Grinda lør og søn. På grusen fra Kjelsås: Snø/is etter et stykke - pigg anbefales. Jernbane - ispartier - hard is. Opp Barlindåsen - første del med is som snart forsvinner, fint på midten, litt is fint med pigg, så mye snø mot toppen. Krysningen Barlindåsen-Solemskogen: altfor mye snø. Opp Linderudkollen greit, litt is og vått. Bort mot Årvoll for mye snø. Årvollåsen fin. Mye hengekøyer.
Snøpartiene varer nok en stund, mens isen kan smelte ganske fort, tror jeg. Langt fra avskrekkende vått der isen har gått. Generelt ganske mye trær som har falt.
Grinda - stiene rimelig bare og våte, litt is. Partier med is og snø på grusen bortover mot Sognsvann etter et stykke.
Sørvendte hellinger er nok stalltipset. Ville hatt på pigg litt til.
Sykla Kjelsås - Bygdeborgen - Kampen opp og grytebekken ned(Top Secret) idag uten pigg. Gikk helt fint - is is skiløypa selvsagt, men sykla mest sti. Veldig fine forhold med noen få is-flekker igjen som var uproblematisk.
#265671107/04/202118:58