|
Hardtail VS rittfulldemper
|
Hardtail VS rittfulldemper
03/12/2020 08:14
|
Bobby Peru
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Vurderer enten Canyon LUX 100 mm eller Exceed for 21 sesongen. Vektforskjell er ca 1 kg i favør Exceed. Sykler Birken, Grense osv dvs litt lengre ritt. 90% grus/traktorvei 10% terreng. Teknikken min er ikke all verden, samt at jeg sliter med en dårlig rygg. Vil en rittfulldemper på lengre ritt gi meg ekstra komfort som gjør meg mindre sliten?
Rittfulldemper kan være så mangt men LUX går vel for å være effektiv oppover også.
Hva tenker folket?
|
Re: Hardtail VS rittfulldemper
[Re: Bobby Peru]
03/12/2020 09:34
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den artikkelen er kjempefin men et par momenter i tillegg.
Da jeg gikk fra HT til fulldemper (riktignok en grovere sykkel) synes jeg det ble mye artigere + tryggere på litt ruskete underlag og det fikk meg til å oppsøke annet underlag. Den første jeg hadde (Cannondale Habit) var sørgelig lite tråkkeffektiv sammenlignet med en HT mens en ny og moderne rittfulldemper kan låses helt (eller tilnærmet helt). En rittfulldemper har også mer som må justeres, holdes vedlike osv. Service på en slik koster mer og bør kanskje gjøres litt oftere. Jeg gjetter på at en rittfulldemper koster et par tusenlapper mer i året å holde i god stand, litt avhengig av hva du gjør selv. Jeg ville klinket til med en rittfulldemper om du har råd og ikke er ekstremt opptatt av tiden i grusrittene dine men vil ha en gøyal sykkel med et bredere bruksområde,
Lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
03/12/2020 09:46
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Helt klart fulldemper. Moderne rittfulldempere står (nesten) ingenting tilbake for hardtail på grus, og i terrenget er det mye diggere. Når du i tillegg har dårlig teknikk og rygg, så er valget helt åpenbart fulldemper. Hvis du ikke kjøper noe drit, så er jo den eneste ekstra årlige kostnaden service på bakdemper. Et lagerbytte kanskje annethvert år om du sykler mye, men det er det verdt.
|
|
|
[Re: aug11x]
04/12/2020 07:48
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Helt klart fulldemper. Moderne rittfulldempere står (nesten) ingenting tilbake for hardtail på grus, og i terrenget er det mye diggere. Når du i tillegg har dårlig teknikk og rygg, så er valget helt åpenbart fulldemper. Hvis du ikke kjøper noe drit, så er jo den eneste ekstra årlige kostnaden service på bakdemper. Et lagerbytte kanskje annethvert år om du sykler mye, men det er det verdt. Det er ikke usannsynlig at en rittfulldemper også vil gjøre at man oppsøker mer vanskelig terreng i det daglige treningsarbeidet - da vil man få bedre teknikk i tillegg også. Ekstra vedlikehold med fulldemper er helt minimalt, ja. Men husk for all del å investere i en senkepinne også først som sist - også hvis du beholder hardtailen. Senkepinne gjør alt krevende terreng enklere og mindre skummelt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
04/12/2020 07:55
|
Bobby Peru
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for innspill dere, fant denne uhøytidelige testen også som langt på vei bekrefter testen din Øyvind: https://www.youtube.com/watch?v=v9miQCB93aw
|
04/12/2020 07:58
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ja, og som påpekt: Min test er noen år gammel. Jeg er ganske trygg på at et hakk nyere fulldempere er enda mer overlegen en hardtail, selv om hardtail med senkepinne nok vil klare seg bedre utfor - men jeg ville også ha syklet fortere utfor med senkepinne på fulldemperen, så det blir nok bare en parallellforskyving her.
Redigert av sykkeloyvind; 04/12/2020 07:58.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
18/12/2020 16:17
|
Bobby Peru
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Dette er vel det nærmeste jeg kommer med tanke på å sammenligne syklene, men så var det dette med språket da... https://www.youtube.com/watch?v=OfIbgVIA_Ww
|
26/12/2020 17:38
|
GisleH
Medlem
|
Medlem
Man kan jo også se hvilke sykler som gjør det godt i birken for eksempel. 2019 ble vunnet av en fulldemper. Andreplassen var riktig nok en ombygd cx. Men mener å huske at de aller fleste av topp 5 hadde fulldemper. Jeg syklet selv bukkestyrebirken, og mener traseen er som skapt for en grusracer eller cx. Allikevel domineres elite av fulldempere. Det sier vel mye om hvor effektiv nye fulldempere har blitt. Men, til syvende og sist er det vel rytteren som er den avgjørende faktoren
|
|
|
27/12/2020 01:21
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Min mening er at jo lettere (mindre teknisk) løypa er, jo mindre har utstyret å si. I world cup xco/dh må du ha en konkuransedyktig sykkel, mens i grusritt/landevei så kan du fint vinne på en 10 år gammel sykkel.
|
|
|
|
|
|