Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smarte røykvarslere

Smarte røykvarslere #2640512 02/12/2020 09:22
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg må snart bytte ut alt av røykvarslere i huset, de nærmer seg 10 år gamle. Vurderer å bytte til smarte sådan og lurte på hva folk har av erfaringer på det området? Synes Google sine ser bra ut, men det blir en vanvittig kostnad å bytte ut alle varslere med slike (Har i dag 7 varslere rundt i huset). Har i dag utleie i kjelleren, har 3 nede der samt 4 i vår boenhet. Disse er alle seriekoblet.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Smarte røykvarslere [Re: H.Iversen] #2640528 02/12/2020 10:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har Nest-varslere, og de er fine, de. Alternativene er jo evt. Zwave eller 433-varslere, og det er litt ymse på hvordan de faktisk oppdager røyk/varme. Nest får du tak i som pakker også, som sparer litt penger.

Med 433MHz eller Zwave MÅ du ha en hjemmeautomasjonskontroller for å få litt smarthet ut av dem (ofte kan slike seriekobles uten å måtte være smarte i drift), og du har helt lokal kontroll

Med f.eks. Nest, så går det ikke an å integrere dem med hjemmeautomasjon (lenger), og du er avhengig av internettilkobling for smarthet. De er dog fortsatt seirekoblet. De kjører også selvtest en gang iblant og varsler deg om det. Liker også at du kan få varsling om at de kjører ok når man skrur av lyset i rommet de står i. Da lyser en grønn ring i varsleren et par sekunder. De er også veldig konfigurerbare, slik at man kan ha forskjellige varslingsprofiler om det er soverom, barnerom eller stue.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Smarte røykvarslere [Re: H.Iversen] #2640536 02/12/2020 11:20
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hos tidligere kolleger som laget industristandard(oljebransje, skip og bygg) brannslukkere var det egentlig gjengs erfaring/mening at Nest var kvalitetsmessig de eneste hos "privatmarked" som brannteknisk gode nok... men ja, det koster når man skal ha 7 stk... men hva koster enn brann oss? Er på vei inni nest-verden sjøl...

Smartdelen er fancy, men kan fra mange utviklere ta fokus vekk fra primærfunksjonaliteten...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Smarte røykvarslere [Re: H.Iversen] #2640919 04/12/2020 12:38
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Greit å være klar over med nest er at de varer 10 år fra produksjonsdato, så hvis de har ligget i butikken et år får du bare 9 ut av de.

Fibaro sine Z-wave røykvarslere er greit å unngå. De har ikke seriekobling, kun varsling til sentral.

Re: Smarte røykvarslere [Re: H.Iversen] #2640940 04/12/2020 13:48
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Er i gang med å bytte til Nest, men tar det over litt tid. Bytter ut en og en brannvarsler med noen måneders mellomrom, så blir ikke sjokket så stort. Og det minner meg på at nå er det på tide å bytte ut en til.. Forøvrig veldig fornøyd med Nest. Har heldigvis ikke fått prøvd den skikkelig enda.

Re: Smarte røykvarslere [Re: H.Iversen] #2641038 05/12/2020 09:23
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Miija/xiaomi/honeywell sin kan være et alternativ. Rimelig i alle fall. Ser ikke helt poenget i å kjøpe en røykvarsler som koster mer enn en trepakk med seriekoblede varslere fra coopen.

Re: Smarte røykvarslere [Re: oracle] #2641056 05/12/2020 13:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: oracle
Greit å være klar over med nest er at de varer 10 år fra produksjonsdato, så hvis de har ligget i butikken et år får du bare 9 ut av de.

Fibaro sine Z-wave røykvarslere er greit å unngå. De har ikke seriekobling, kun varsling til sentral.

I tillegg er det så som så hvordan de faktisk fanger opp røyk eller brann

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Smarte røykvarslere [Re: H.Iversen] #2641602 10/12/2020 10:48
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg valgte Cavius sitt system. Hadde en hyggelig prat med selger hos Sikkerheten Selv og det var vel klart at Nest var best, men for meg som vil ha det så enkelt som mulig (og ikke for dyrt) så valgte vi Cavius. Har så langt kun montert røyk og varme. Har også vann og bevegelse liggende klare for montering. https://www.sikkerheten-selv.no/pro...oykvarsler/brannpakka/cavius-brannpakka/

Re: Smarte røykvarslere [Re: H.Iversen] #2641632 10/12/2020 12:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det jeg misliker sterkt med Cavius er at de bruker proprietær kommunikasjon, slik at man må ha hub for å snakke med dem, og at de ikke har API mot andre automasjonssystemer.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Smarte røykvarslere [Re: H.Iversen] #2641756 10/12/2020 21:38
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Har også Nest, og er fornøyd med det. Har 7 stk, så det blir jo dyrt.

Re: Smarte røykvarslere [Re: baronKanon] #2641882 11/12/2020 18:34
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Det jeg misliker sterkt med Cavius er at de bruker proprietær kommunikasjon, slik at man må ha hub for å snakke med dem, og at de ikke har API mot andre automasjonssystemer.

Ja, det er åpenbart en ulempe dersom man har behov for jevnlig kommunikasjon med dem. Det har ikke jeg. Det er likevel litt irriterende med nok en liten dings som trenger en stikkontakt, men huben var ikke spesielt dyr.

Re: Smarte røykvarslere [Re: erikskon] #2641912 12/12/2020 09:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: erikskon
Sitat: baronKanon

Ja, det er åpenbart en ulempe dersom man har behov for jevnlig kommunikasjon med dem. Det har ikke jeg. Det er likevel litt irriterende med nok en liten dings som trenger en stikkontakt, men huben var ikke spesielt dyr.

Man trenger jo ikke å sjekke noe, men hvis man kan legge inn i smarthus, som opprinnelig var planen med Nest før de blokkerte API, så kan man legge inn en del ekstra også, f.eks. blinking i lys etc ved alarm for å tiltrekke all oppmerksomhet, samt en del varslinger. For meg er det også nok en app man må bruke for å sjekke status. Er derfor jeg gikk for hjemmeautomasjonssystem, slik at jeg ikke må ha en app for gulvvarme, en for varmepumpe, en for lys, en for brannslukkere, en annen for annen type lys man ikke fikk tak i i den spec man trenger i første økosystem etc. Åpent og lokalt er helt klart å foretrekke ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support