Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bore hull i ramme til dropper?

Bore hull i ramme til dropper? #2640308 01/12/2020 09:01
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Jeg har en snart 3 år gammel alu-fatbike hvor innkjøpt billig-senkepinne med ekstern kabelføring viste seg å være søppel (eloksering borte etter 20 turer, og aldri smooth). På hylla har jeg et par kurante droppere for innv kabelføring som jeg kunne ha brukt. Lurer derfor på å drille et hull nederst i seterøret på siden, slik at jeg kan stikke inn en strømpe der. Fra før av er det fester til flaskeholder i nærheten som jeg evt kunne herpe, og bruke det nederste, men da blir jo det permanent ødelagt til den bruken. Tenker da å bore litt ovalt oversize, og gjøre hullet så glatt som mulig, og da på ikke-krank-siden. Strømpe ned langs underrør og passe fin kurve opp til hullet.

I utgangspunktet ser jeg ikke noe problem med å gjøre det på en såpass robust og billig fat (Gavia). Noen som har noen innspill før jeg fyrer opp drillen?

Redigert av knutspeed; 01/12/2020 09:05.
Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: knutspeed] #2640312 01/12/2020 09:13
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F

Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: knutspeed] #2640313 01/12/2020 09:15
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Lokal sjappe i Taipei, Dirty Bikes har gjort det flere ganger. Sist jeg så han gjøre det mener jeg han borret foran på seterøret, ikke siden. Om det har noe å si vet jeg ikke, men hadde selv foretrukket hull foran (eller bak) på seterøret uten at jeg har en grunn for det.
Å.

Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: knutspeed] #2640318 01/12/2020 09:23
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Det er ingen problem med å bore hull i rammen til sånne ting. Du må bare være ops på at garantien på rammen forsvinner. Er det en brukt og gammel ramme du gjør det på, bør dette være greit.
Jeg har gjort det for flere av mine kunder, da selvfølgelig på gammel ramme og etter avtale med kunden om garantiforsvinning

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: knutspeed] #2640326 01/12/2020 09:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Du kan jo evt bruke et av flaskeholder-festene på seterøret. Ta ut gjengeinnsatsen og bruk hullet som blir igjen. Evt er det kanskje et hull under kranken du kan bruke - gitt at du klarer å legge vaierstrømpa forbi krankakslingen uten at det subber.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: knutspeed] #2640327 01/12/2020 09:47
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Gode poeng med garanti. Om jeg borer ut en gjengeinnsats for flaskeholder (tror den er alu) kan det hende det går å bruke hullet der uten å ødelegge for garanti.

Redigert av knutspeed; 01/12/2020 09:48.
Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: knutspeed] #2640335 01/12/2020 10:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: knutspeed
Gode poeng med garanti. Om jeg borer ut en gjengeinnsats for flaskeholder (tror den er alu) kan det hende det går å bruke hullet der uten å ødelegge for garanti.

All modding tar garantien. Og er garantien gyldig fortsatt? Reklamasjon kan du jo også glemme, sånn sett.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: knutspeed] #2640390 01/12/2020 14:43
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg ville ikke vært særlig nervøs for å gjøre det på en billig aluramme.
Men når jeg hadde Ritcheyen sjekket jeg ut litt om jeg kunne gjøre det i en tynn grom stålramme. Som ventet sa Ritchey ikke noe fornuftig, bare at jeg kunne dø, og det uten garanti. Andre kom heller ikke med klare svar.

Aluminium er tykkere og jeg tror at ikke så dyre fatbiker er litt mindre "engineered" enn f.eks karbonhardtailer.
Jeg ville gjort det og satt av ett lite fond til ny ramme om den ryker. Og så ville jeg inspisert etter hver tur. men kan du fjerne gjengeinnsatsen på flaskeholderbolt er jo det et hull som ingeniørene allerede har gått god for. At innsatsen forsterker hullet vesentlig tror jeg ikke. Og angrer du så kan du fikse på plass en ny flaskeholdergjengedings en gang i fremtiden.

LarsB

Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: knutspeed] #2640418 01/12/2020 17:01
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
"engineered" = dimensjonert ?

dersom du borrer i ramma lager du en bruddanvisning, jeg ville definitivt gått for ett rundt hull
og det nest beste vil være å borre ut ett av hullene for flaskeholderen

når det gjelder garanti så må jo moddingen være årsak til at ramma kneler,
hvis lakken flasser av ett annet sted så har det jo ikke noen betydning at du har borret ett hull

jeg ville borret på undersiden av krankhuset

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: knutspeed] #2640516 02/12/2020 09:37
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Jeg gjorde dette på min gamle Turner 5Spot. Sjekka MTBR forumet for å finne optimal plassering. Foreløpig ingen problemer.

Alle dør, men ikke alle lever
Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: Brabus] #2640523 02/12/2020 09:55
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Brabus
"engineered" = dimensjonert ?

(....)

jeg ville borret på undersiden av krankhuset

"Engineered" er gadd-ikke-anstrenge-meg snakk for gjennomarbeidet, optimalisert og alt annet sykkelmerker påstår at de driver med når de lager rammer. Med andre ord at det er ganske tykt gods og ikke de største farene forbundet med hullet. Men det er jo egentlig bare spekulasjon.

Om man skal bore på undersiden av kranhuset kommer helt an på hvilken krankstandard man har. På min tidligere nevnte Ritchey var det umulig å få en kabel rundt kranklageret. Men jeg er enig i at det er et veldig lite risikabelt sted for ett hull. De av mine sykler som ikke har dereneringshull fra fabrikk får det av meg.

LarsB

Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: knutspeed] #2640808 03/12/2020 20:11
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Går å tenker på å gjøre det samme på den nå 8 gamle aluminium sykkelen min. Men er litt i tvil hvor man best bør borre. Ser hjemme-mekkere borer i røret. Mens i oppskriften til Liteville for modifisering av deres eldre rammer legger de hullet slik at det overlapper sveisen mellom seterør og kraklagerhuset med 1-2mm.

Liteville oppskrift på lage hull i deres alu ramme

Noen som har noen mening om dette?

Det gir jo mye mening da røret er på sitt tykkeste i den enden som sveisen legges. Eller kan man anta at på en heldempet ramme med innfesting av øvre dreiepunkt på seterøret. At seterøret har samme veggtykkelse hele veien opp? Seterøret er helt rett på rammen min.

[Linket bilde fra thebikelist.co.uk]

Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: perpedal] #2640845 04/12/2020 07:11
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har tidligere borret hull rett ved der girstrømpen!? går igjennom over Een i CUBE på bildet.
Slipper da en slange utenpå rammen.

Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: perpedal] #2640866 04/12/2020 08:58
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Grunnen til at Liteville legger huller der er vel for å få kabel inn i røret samtidig som den er festet i kabelklemma.
Seterør pleier oftest å være av en tykkelse hele veien, og nesten helt sikkert på din ramme av den årsaken du nevner.

På din ramme ville jeg selv sett etter en løsning til å feste den ekstra kabelen og så lagt hullet slik at den kommer inn i seterøret i en pen vinkel og valgt plassering ut fra det.

Sveisen ville jeg nok holdt meg unna. Men det er ingen grunn til å mene at Liteville ikke vet hva de driver med. Er det noen med troverdighet i bransjen så er det dem. Bare å se at faktisk har en bruksanvisning til å bore hull i ramma gir meg bakoversveis. Og med bare begrensning i garanti på det modifiserte området, og uten å true med brå og uventet død.

Det var dagens opptur ICON_SMILE

LarsB

Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: larsb] #2640910 04/12/2020 11:58
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsb

Sveisen ville jeg nok holdt meg unna. Men det er ingen grunn til å mene at Liteville ikke vet hva de driver med. Er det noen med troverdighet i bransjen så er det dem. Bare å se at faktisk har en bruksanvisning til å bore hull i ramma gir meg bakoversveis. Og med bare begrensning i garanti på det modifiserte området, og uten å true med brå og uventet død.

Det var dagens opptur ICON_SMILE

LarsB

Ja ikke sant. Viser vell at de har full tiltro til det de selger.

Sitat: eSkåra
Jeg har tidligere borret hull rett ved der girstrømpen!? går igjennom over Een i CUBE på bildet.
Slipper da en slange utenpå rammen.

Vet ikke helt om det er stedet jeg vil bore. Jeg haddde tenkt hull nede ved krankhuset og stripse kabelen sammen med bremseslangen som ligger på undersiden av underrøret. En annen, dyr og borefri mulighet er å oppgradere til 1X 12/11 giring. Da frigjør man ett av hullene ved styrerøret. Men vet ikke helt om det er penger jeg gidder å bruke. Siden det finnes vell ikke passende drev for ombygging av XTR M980 kranken min til 1x 12/11.

Re: Bore hull i ramme til dropper? [Re: perpedal] #2640945 04/12/2020 14:13
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: perpedal
Siden det finnes vell ikke passende drev for ombygging av XTR M980 kranken min til 1x 12/11.

Wolftooth har 104BCD ovale og runde krankjedehjul for 1x9/10/11/12
Å.

Moderator  support