Bruktbil - vinterdekk
|
Bruktbil - vinterdekk
30/11/2020 18:10
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hei Vi kjøpte en Tiguan bruktbil fra merkeforhandler i senhøstes, vi fikk ikke med vinterhjula når vi henta den da tidligere eier ikke hadde levert de inn enda. Henta de i oktober og så bare kjapt på mønsteret, som var bra. Tenkte ikke noe mer over det før det nå nylig kom litt snø og merka at de var betraktelig mer glatt enn de jeg kjører med på jobb. Sjekka produksjonsdato og de er fra 2016, på sin femte vinter altså. Er dette noe vi bare må akseptere? Kommer nok til å høre med selger hva han tenker. Har jobba som bruktbilselger og ville nok trekt tidligere eier for gamle vinterdekk, men..
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Bruktbil - vinterdekk
[Re: Hoaas]
30/11/2020 18:18
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Er det bra dekk i utgangspunktet da?
Og hvor mye betalte du for bilen. Hva koster et middels kjipt sett dekk? 5'000? Så om de er helt utslitt, sammenlignet med halvt utslitt så er det 2500,- kr å snakke om...
|
|
|
30/11/2020 18:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hei Vi kjøpte en Tiguan bruktbil fra merkeforhandler i senhøstes, vi fikk ikke med vinterhjula når vi henta den da tidligere eier ikke hadde levert de inn enda. Henta de i oktober og så bare kjapt på mønsteret, som var bra. Tenkte ikke noe mer over det før det nå nylig kom litt snø og merka at de var betraktelig mer glatt enn de jeg kjører med på jobb. Sjekka produksjonsdato og de er fra 2016, på sin femte vinter altså. Er dette noe vi bare må akseptere? Kommer nok til å høre med selger hva han tenker. Har jobba som bruktbilselger og ville nok trekt tidligere eier for gamle vinterdekk, men.. Dette er etter min mening informasjon du må innhente før du bestemmer deg for å kjøpe bilen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
30/11/2020 18:48
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bilen kosta 210k. Og nokian piggdekk til SUV koster nærmere 10k for nytt sett. Det sitter nokian hakka 8 på i dag.
|
|
|
[Re: GeirK]
30/11/2020 18:50
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hei Vi kjøpte en Tiguan bruktbil fra merkeforhandler i senhøstes, vi fikk ikke med vinterhjula når vi henta den da tidligere eier ikke hadde levert de inn enda. Henta de i oktober og så bare kjapt på mønsteret, som var bra. Tenkte ikke noe mer over det før det nå nylig kom litt snø og merka at de var betraktelig mer glatt enn de jeg kjører med på jobb. Sjekka produksjonsdato og de er fra 2016, på sin femte vinter altså. Er dette noe vi bare må akseptere? Kommer nok til å høre med selger hva han tenker. Har jobba som bruktbilselger og ville nok trekt tidligere eier for gamle vinterdekk, men.. Dette er etter min mening informasjon du må innhente før du bestemmer deg for å kjøpe bilen. Fair enough, dog mener jeg det bør være en selvfølge at det følger med brukbare dekk på en bruktbil du kjøper fra forhandler. Jeg spurte om det var gode vinterdekk når vi kjøpte, men spurte selvsagt ikke om produksjonsdato.
|
|
|
30/11/2020 19:36
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Uansett hva dekk kan koste, så var poenget mitt at det minimum gjenverende levetid på dekk ikke er det veldig store kostnaden sammenlignet med bilprisen. Maks 5000,- om vi sier dekk varer 4 sesonger og er nypris 10'000,-. Muligens mindre alt etter hva slags dekk du burde kunne forvente.
Det må vere brukbare dekk om det er sagt, men hva er det? Dekk fra 2016 kan vere montert da, men også ha blitt liggende en sesong, eller to eller tre. Og er egentlig dekk dårlige etter 5 år i bruk? Ja de kan vere, men det er vel ingen garanti? Sikker på at dekkene er dårlige?
Uansett, om du burde sjekket det eller ikke, så kan du prøve deg på å vere misfornøyd, og høre hvor godt tilbud de kan gi deg på nye.
|
|
|
30/11/2020 19:52
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Har jobba som bruktbilselger Visste du da alltid årgangen på dekkene som kunden ville levere inn? Hvis ikke så virker det snodig å kreve det samme av selger her.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
[Re: Totte]
30/11/2020 19:57
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har jobba som bruktbilselger Visste du da alltid årgangen på dekkene som kunden ville levere inn? Hvis ikke så virker det snodig å kreve det samme av selger her. Det er standard prosedyre at vinter/sommerdekk skal være med på takst. På bruktbil blir det fort tap på videresalg på en bil til f eks 150k om den må ha nye vinterdekk og ellers litt slurvete takst. Men om jeg alltid visste det, det gjorde jeg nok ikke.
|
|
|
[Re: Appelsin]
30/11/2020 20:02
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Uansett hva dekk kan koste, så var poenget mitt at det minimum gjenverende levetid på dekk ikke er det veldig store kostnaden sammenlignet med bilprisen. Maks 5000,- om vi sier dekk varer 4 sesonger og er nypris 10'000,-. Muligens mindre alt etter hva slags dekk du burde kunne forvente.
Det må vere brukbare dekk om det er sagt, men hva er det? Dekk fra 2016 kan vere montert da, men også ha blitt liggende en sesong, eller to eller tre. Og er egentlig dekk dårlige etter 5 år i bruk? Ja de kan vere, men det er vel ingen garanti? Sikker på at dekkene er dårlige?
Uansett, om du burde sjekket det eller ikke, så kan du prøve deg på å vere misfornøyd, og høre hvor godt tilbud de kan gi deg på nye. Vinterdekk bør ved normal bruk byttes etter 3 sesonger, uansett hvor flink du er til å oppbevare de mørkt og kjølig gjennom sommersesongen. Vel, noe av cluet med å kjøpe hos forhandler er jo at man forventer at alt er på stell, de er den profesjonelle parten, ikke jeg. Ellers er jo poenget med å handle hos forhandler borte. Hva kostnaden for dekk er kontra bilprisen spiller ikke noen rolle etter min mening, så lenge det ikke er tatt høyde for det på salgsprisen eller er oppgitt i salgsannonsen.
|
|
|
30/11/2020 20:24
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Når havresekken michelin for eksempel anbefaler å få sjekket dekkene etter 5 år, og sier de maksimum varer 10 år, hvorfor skal man da heller tro på din påstand om tre år?
Kostnad opp mot bilprisen betyr noe fordi 1-2% av verdien vel må kunne sies å vere godt innenfor pruteområdet på en bruktbil, Profesjonelt salg eller ikke? Men var dette oppgitt spesifikt i annonsen er det noe annet selvsagt.
Redigert av Appelsin; 30/11/2020 20:25.
|
|
|
30/11/2020 20:59
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Når jeg hadde bil som innbytte hos forhandler, så var forhandleren svært opptatt av at vinterdekkene skulle kunne gå minst en sessong til.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
30/11/2020 21:08
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Når havresekken michelin for eksempel anbefaler å få sjekket dekkene etter 5 år, og sier de maksimum varer 10 år, hvorfor skal man da heller tro på din påstand om tre år? Legg gjerne ved link eller dokumentasjon på at de sier dette om vinterdekk
|
|
|
[Re: eOpseth]
30/11/2020 21:12
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Når jeg hadde bil som innbytte hos forhandler, så var forhandleren svært opptatt av at vinterdekkene skulle kunne gå minst en sessong til. Joda, de går nok 1 sesong bare man kjører forsiktig nok, men gummien er knallhard og det eneste som holder bilen på veien er piggene. Sammenlignet med mine hakka 9 som begynner på 3. vinteren nå (kjørt ca 20000km med) så er grepet svimlende dårlig. Jeg forventer ikke nytt sett med dekk fra forhandler, men må jo høre om de i det minste kan gi meg en "bedre enn vanlig" tilbudspris. Ekstra ergelig er det jo når bilen vi bytta bort hadde nye vinterdekk.
|
|
|
30/11/2020 21:19
|
Iselilja
|
Leste på Continental sine sider at dekkene må byttes når de er 10 år uansett slitasje på mønster. Flere andre steder står det 5-6 år som anbefalt.
Jeg har akkurat kjøpt nye dekk til min SUV. Mine dekk var 9 år med lite slitasje. Har kun forholdt meg til mønsterdybde. Merker ikke noe forskjell annet enn at de nye føles mykere på veien.
Jeg syns ikke dekk fra 2016 er noe å klage over. Det er innenfor alle anbefalinger jeg har kommet over.
|
|
|
30/11/2020 21:19
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Om du har kjøpt en 5 år gammel bil hvor mønsteret på vinterdekkene er bra så må enten bilen ha vært kjørt lite, dekkene ha vært byttet eller så er den lite brukt vinterstid (hva skal man da med en SUV?)
Er de lite brukt eller har stått lagret en del tipper jeg de må kjøres inn en stund for å slite bort litt av topplaget som har blitt hardere og glattere.
Sjekk dekkimportørens forening - de anbefaler 25-30 mil innkjøring på dekk som har stått en stund for å få fram dekkets egenskaper.
|
|
|
30/11/2020 21:33
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Jepp
|
|
|
30/11/2020 21:43
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
https://dekkimportorene.no/gode-dekkraad/spoersmaal-og-svar/En mer edruelig holdning til levetid på dekk. Et vinterdekk som har gått 4 sesonger, selv på usaltede veier, er slitent. Om det i tillegg er lagret feil er det søppel. Sakset fra viking: "Men eksempelvis så vil en gjennomsnittlig kjøreytelse på rundt 44 000 km/år tilsi at vinterdekkene ikke bør brukes i mer enn 7 år." 154000km på ett sett vinterdekk, voivoi. Alderen tok jeg med i tråden for utfyllende info om dekkene. Jeg hadde ikke gidda å sjekke alderen engang før jeg oppdaget at dekkene seiler som en full sjømann på vanlig vinterføre. Men jada, så er maks levetid på vinterdekk 10 år om du kjøper de 3 år gamle, men ferske, og bruker de mest til pynt i en kjølig og mørk potetkjeller.
|
|
|
[Re: Tulling]
30/11/2020 21:45
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
30/11/2020 21:46
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg deler jo egentlig din erfaring, at dekk som går mye og særlig på saltede veier, raskt blir harde og 3 sessonger er nok. Jeg har hatt vinterdekk som bokstavelig talt var griseglatte bare det ble vått på veien.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
30/11/2020 21:49
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Som en kuriositet, hva er typisk vinterføre der du kjører bil? Spørsmålet stilles alle som kommenterer her
Redigert av Hoaas; 30/11/2020 21:50.
|
|
|
[Re: eOpseth]
30/11/2020 21:53
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg deler jo egentlig din erfaring, at dekk som går mye og særlig på saltede veier, raskt blir harde og 3 sessonger er nok. Jeg har hatt vinterdekk som bokstavelig talt var griseglatte bare det ble vått på veien. Takk, jeg hadde i allefall aldri kjørt på 6-10 år gamle vinterdekk. Snakker da om dekk som har gått i 7-10 sesonger. Nå saltes det fryktelig lite her, og dekk holder seg brukbart. Men etter 4-5 sesonger er det jaggu ikke mye grep igjen.
|
|
|
30/11/2020 22:00
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
https://dekkimportorene.no/gode-dekkraad/spoersmaal-og-svar/En mer edruelig holdning til levetid på dekk. Et vinterdekk som har gått 4 sesonger, selv på usaltede veier, er slitent. Om det i tillegg er lagret feil er det søppel. Sakset fra viking: "Men eksempelvis så vil en gjennomsnittlig kjøreytelse på rundt 44 000 km/år tilsi at vinterdekkene ikke bør brukes i mer enn 7 år." 154000km på ett sett vinterdekk, voivoi. Alderen tok jeg med i tråden for utfyllende info om dekkene. Jeg hadde ikke gidda å sjekke alderen engang før jeg oppdaget at dekkene seiler som en full sjømann på vanlig vinterføre. Men jada, så er maks levetid på vinterdekk 10 år om du kjøper de 3 år gamle, men ferske, og bruker de mest til pynt i en kjølig og mørk potetkjeller. Skal du kverulere på detaljer må du ta med ting som at vintersesongen typisk er kortere enn sommerseongen (Selv i nord), og at folk gjerne kjører lenger på sommeren. Linken din sier ikke noe om hvor lenge et dekk varer om det blir kjørt så lite at det er mønster igjen. Men du skal få for en ting, ser at du er oppført som Alta, og litt lengre sesong er det nok der sammenlignet med landet generelt. Og litt annet klima generelt, så kanskje vinterdekk verer kortere der.
Redigert av Appelsin; 30/11/2020 22:00.
|
|
|
30/11/2020 22:15
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
https://dekkimportorene.no/gode-dekkraad/spoersmaal-og-svar/En mer edruelig holdning til levetid på dekk. Et vinterdekk som har gått 4 sesonger, selv på usaltede veier, er slitent. Om det i tillegg er lagret feil er det søppel. Sakset fra viking: "Men eksempelvis så vil en gjennomsnittlig kjøreytelse på rundt 44 000 km/år tilsi at vinterdekkene ikke bør brukes i mer enn 7 år." 154000km på ett sett vinterdekk, voivoi. Alderen tok jeg med i tråden for utfyllende info om dekkene. Jeg hadde ikke gidda å sjekke alderen engang før jeg oppdaget at dekkene seiler som en full sjømann på vanlig vinterføre. Men jada, så er maks levetid på vinterdekk 10 år om du kjøper de 3 år gamle, men ferske, og bruker de mest til pynt i en kjølig og mørk potetkjeller. Skal du kverulere på detaljer må du ta med ting som at vintersesongen typisk er kortere enn sommerseongen (Selv i nord), og at folk gjerne kjører lenger på sommeren. Linken din sier ikke noe om hvor lenge et dekk varer om det blir kjørt så lite at det er mønster igjen. Men du skal få for en ting, ser at du er oppført som Alta, og litt lengre sesong er det nok der sammenlignet med landet generelt. Og litt annet klima generelt, så kanskje vinterdekk verer kortere der. Det er jo ikke kjørelengden som er problemet her. Det er aldreren, enig med du Hoaas men skal ikke uttale meg om saken med selger. Du har ett ansvar der for å sjekke det du kjøper. Jeg har lært meg å aldri stole på hva noen måtte si og mene om "bra" dekk uten å selv se på produksjonsuke/år.
|
|
|
30/11/2020 22:18
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Som en kuriositet, hva er typisk vinterføre der du kjører bil? Spørsmålet stilles alle som kommenterer her I all hovedsak uber-saltede østlandsveier, alltid piggfritt.
|
|
|
01/12/2020 08:30
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
https://dekkimportorene.no/gode-dekkraad/spoersmaal-og-svar/En mer edruelig holdning til levetid på dekk. Et vinterdekk som har gått 4 sesonger, selv på usaltede veier, er slitent. Om det i tillegg er lagret feil er det søppel. Sakset fra viking: "Men eksempelvis så vil en gjennomsnittlig kjøreytelse på rundt 44 000 km/år tilsi at vinterdekkene ikke bør brukes i mer enn 7 år." 154000km på ett sett vinterdekk, voivoi. Alderen tok jeg med i tråden for utfyllende info om dekkene. Jeg hadde ikke gidda å sjekke alderen engang før jeg oppdaget at dekkene seiler som en full sjømann på vanlig vinterføre. Men jada, så er maks levetid på vinterdekk 10 år om du kjøper de 3 år gamle, men ferske, og bruker de mest til pynt i en kjølig og mørk potetkjeller. Skal du kverulere på detaljer må du ta med ting som at vintersesongen typisk er kortere enn sommerseongen (Selv i nord), og at folk gjerne kjører lenger på sommeren. Linken din sier ikke noe om hvor lenge et dekk varer om det blir kjørt så lite at det er mønster igjen. Men du skal få for en ting, ser at du er oppført som Alta, og litt lengre sesong er det nok der sammenlignet med landet generelt. Og litt annet klima generelt, så kanskje vinterdekk verer kortere der. Poenget er at når de sier at maksimal levealder på et dekk er 10 år, så betyr det i all hovedsak at det aldri bør kjøres mer enn 7 år med et sett dekk. Det er da tatt høyde for 3 år liggetid hos forhandler. Og typisk for vinterdekk, som utsettes for mer salt og ytre påvirkninger enn sommerdekk, vil levetiden være kortere. En normal sesong for vinterdekk her er fra oktober til april. Uansett om det kun regnes 1/3 av året med vinterdekk (nov-feb), er det helt villt å si at vinterdekkene varer 70-80000km. Om man forholder seg til et sånt råd og tar det bokstavlig skjønner jeg jo at det er mange som kjører rundt med elendige vinterdekk og at det blir problemer så fort det er et lite snøfall.
|
|
|
01/12/2020 09:07
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Poenget er at når de sier at maksimal levealder på et dekk er 10 år, så betyr det i all hovedsak at det aldri bør kjøres mer enn 7 år med et sett dekk. Det er da tatt høyde for 3 år liggetid hos forhandler. Og typisk for vinterdekk, som utsettes for mer salt og ytre påvirkninger enn sommerdekk, vil levetiden være kortere.
En normal sesong for vinterdekk her er fra oktober til april. Uansett om det kun regnes 1/3 av året med vinterdekk (nov-feb), er det helt villt å si at vinterdekkene varer 70-80000km. Om man forholder seg til et sånt råd og tar det bokstavlig skjønner jeg jo at det er mange som kjører rundt med elendige vinterdekk og at det blir problemer så fort det er et lite snøfall.
Akkurat det med kjørelengde på den vikingsiden er det noe rart med, gjennomsnittelig kjørelengde i norge er 12'500 per år, ikke 44'000. Er ellers helt enig i at man ikke skal kjøre rundt på dårlige dekk, jeg forholder meg til det jeg leser om at vinterdekk typisk (ikke maks) varer 3-4 sesonger, men at de kan vare 5++ etter Michelin og personlige anekdotiske bevis.
|
|
|
01/12/2020 09:17
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Poenget er at når de sier at maksimal levealder på et dekk er 10 år, så betyr det i all hovedsak at det aldri bør kjøres mer enn 7 år med et sett dekk. Det er da tatt høyde for 3 år liggetid hos forhandler. Og typisk for vinterdekk, som utsettes for mer salt og ytre påvirkninger enn sommerdekk, vil levetiden være kortere.
En normal sesong for vinterdekk her er fra oktober til april. Uansett om det kun regnes 1/3 av året med vinterdekk (nov-feb), er det helt villt å si at vinterdekkene varer 70-80000km. Om man forholder seg til et sånt råd og tar det bokstavlig skjønner jeg jo at det er mange som kjører rundt med elendige vinterdekk og at det blir problemer så fort det er et lite snøfall.
Akkurat det med kjørelengde på den vikingsiden er det noe rart med, gjennomsnittelig kjørelengde i norge er 12'500 per år, ikke 44'000. Er ellers helt enig i at man ikke skal kjøre rundt på dårlige dekk, jeg forholder meg til det jeg leser om at vinterdekk typisk (ikke maks) varer 3-4 sesonger, men at de kan vare 5++ etter Michelin og personlige anekdotiske bevis. Enig der Som nevnt så forventer jeg ikke nytt sett dekk gratis, bilen er brukt. Men man forspør seg ikke, så jeg skal i allefall høre om de kan gi meg god pris på nye dekk.
|
|
|
01/12/2020 09:29
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Du skriver ikke hvor gammel bilen er, men antar den er årsmodell 2017/2016 utifra prisooplysningene du gir i tråden. Videre så må man også anta at kjørelengden er i området mellom 50 og 80 000. Med den kjørelengden så vil det sannsynligvis være tilstrekkelig med mønster igjen på både sommer og vinterdekk om bilen er fornuftig behandlet. Og det er den jo, du har jo sjekket dette ved å se på bremser etc.! ;-)
Litt retorisk: Om man kjøper en fire år gammel bil med normal kjørelengde og selgeren ikke skriker NYE dekk i annonsen så er det vel ikke annet å vente?
Har selv en bil som ble registrert des 15 med km på 80tusen. Vinterdekkene går denne sesongen også. Sommerdekk blir nye til våren da disse har blitt mer brukt.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
01/12/2020 11:57
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du skriver ikke hvor gammel bilen er, men antar den er årsmodell 2017/2016 utifra prisooplysningene du gir i tråden. Videre så må man også anta at kjørelengden er i området mellom 50 og 80 000. Med den kjørelengden så vil det sannsynligvis være tilstrekkelig med mønster igjen på både sommer og vinterdekk om bilen er fornuftig behandlet. Og det er den jo, du har jo sjekket dette ved å se på bremser etc.! ;-)
Litt retorisk: Om man kjøper en fire år gammel bil med normal kjørelengde og selgeren ikke skriker NYE dekk i annonsen så er det vel ikke annet å vente?
Har selv en bil som ble registrert des 15 med km på 80tusen. Vinterdekkene går denne sesongen også. Sommerdekk blir nye til våren da disse har blitt mer brukt. Tror ikke det er noen som forventer 2 sett nye dekk når man kjøper bruktbil. Men med mindre annet er opplyst, så skal dekkene som følger med være i brukbar stand. Nå kan helt sikkert det diskuteres, hva som menes med "brukbar". Kjører man for det meste på salta og bare veier kommer man langt med ganske dårlige dekk, ref at man ikke merker forskjell på dekk brukt i 9 sesonger, kontra nye. Man merker neppe noe til om dekkene er "brukbare" eller ikke før du faktisk må kjøre på snø, ref "Se snøkaoset minutt for minutt". Jeg vurderte å kjøpe bil fra fra Kongsberg, men etter at jeg fikk brodern til å gå over bremser, understell m.m. slo vi det fra oss. Gravrust på bærebro, demperfester, og bremser som så ut som de hadde ligget 5 år nedsenket i sjøvann. Så joda, bremser m.m. ble grundig sjekket før handel. Vinterdekk var ikke mulig å inspisere ettersom de ikke hadde fått de inn enda. Det er jo vanskelig, ettersom det helt klart finnes 4-5 år (fra prod dato) gamle dekk med godt mønster som er veldig gode. Man vet liksom ikke før man kjører på snø med dekkene hvor gode de er. Med mindre man tar de med til dekkspesialister som måler hardheten i gummien, men det er det vel ingen som gjør.
|
|
|
|
|