Forventet salgspris på elbil
|
Forventet salgspris på elbil
30/11/2020 17:29
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Spør for en venn.
Holder på å prøve å selge elbilen vår. En pent brukt Hyundai Kona 2019 modell med alt utstyr. Gått ca 22500km pr nå. Lurer på om det er noen som kan svare på hva man kan forvente av salgspris på denne i forhold til hva Finn.no angir som forventet pris. Der får man ca 345-370 som privat salg og 330-350 på nettbil. De som har tatt kontakt til nå ligger ikke på de prisene
Bare lurer fordi om jeg bør være hardere og heller prøve å vente litt til. Får ny bil i slutten av januar cirka. Og har bare denne. Så egentlig haster det ikke veldig med salg, enda.
|
|
|
Re: Forventet salgspris på elbil
[Re: perpedal]
30/11/2020 19:17
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Spør for en venn.
Holder på å prøve å selge elbilen vår. En pent brukt Hyundai Kona 2019 modell med alt utstyr. Gått ca 22500km pr nå. Lurer på om det er noen som kan svare på hva man kan forvente av salgspris på denne i forhold til hva Finn.no angir som forventet pris. Der får man ca 345-370 som privat salg og 330-350 på nettbil. De som har tatt kontakt til nå ligger ikke på de prisene
Bare lurer fordi om jeg bør være hardere og heller prøve å vente litt til. Får ny bil i slutten av januar cirka. Og har bare denne. Så egentlig haster det ikke veldig med salg, enda. Attraktiv bil med super rekkevidde som burde være lettsolgt. Ha is i magen. Ta fine bilder, pris den fornuftig og selg den selv til noen ryddige mennesker. Har selv solgt en slik bil for halvannet års tid siden.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
30/11/2020 19:39
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Prøver meg med 340 nå, men det er bare super-prutere som ringer/tar kontakt. Som går rett på 310-315-320.
Bare føles litt som at jeg er litt for sent ute til at den vil fly ut døra. Men har egentlig ikke noe veldig hast. Ny bil ikke kommer før i slutten av januar/begynnelsen av februar. Og dette er den eneste bilen vi har pr nå.
|
|
|
30/11/2020 22:08
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Finnes det noe annet sted enn KVD.no å sjekke reell bruktbilpriser?
På kvd får jeg bare opp priser som er over 100.000kr under det alle Hyundai Kona ligger ute til. bilnorge.no finner jeg ikke Kona i listen. Finner noen andre kalkulatorer også, som alle er bassert på enten finn.no eller kvd.
|
|
|
01/12/2020 06:57
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Hvis bilen din er kjøpt ny av forhandler i Norge og ikke bruktimportert så fokuser på det i annonsen. Selv kjøpte jeg nettopp noen måneder gammel elbil av Koreansk merke som ventepølsebil. Av ca 50 biler på finn.no var ca 6 "norske". De som ikke var "norske" var ikke aktuelle for min del da jeg har hørt mye om forskjeller på garanti, innkalling, oppdateringer, utstyr osv på de. Veldig mange tenker slik ved bilkjøp.
Jepp
|
|
|
01/12/2020 07:38
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Godt tips. Viste ikke at det var så mye brukt import av Kona. Går ikke veldig godt frem i annonsene på finn.no.
Men ser nå at antatt inbyttepris på nettbil har ramlet ned til 319'kr. Da er de sikkert nede i 310'-305' i slutten av januar/februar Fikk ett tilbud i går fra en merkeforhandler som trenger bil til en kunde på 310* mot å beholde bilen frem til ny bil kommer i begynnelsen av februar. Siden kjøper måtte selge unna en bil først.
Frister litt da vi bare har en bil og ikke noe særlig god mulighet til å låne bil av familie og må ut å leie en bil. Noe som var MYE dyrere enn hva selger av ny bil forespeilet. Fikk cirka priser av utleie ansvarlig hos de i går. Tenkte jeg skulle sjekke med forhnadler vi kjøpte bilen av hva de operer med i innbytte priser nå om dagen.
|
|
|
01/12/2020 07:57
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Det er jo mange Kona og Kia Niro (er ikke de lik?) på Finn, så jeg tenker at kan være noe litt høyt priset der. Når det gjelder elbiler så er jo utviklingskurven litt bratt nå så det kan fort skje at din Hyundai er i fare for å bli litt yesterdays news. Det er ikke kjempelangt opp fra 340 til de billigste Model 3, ei heller til en splitterny model 3. Jeg er risikoavers og får fnatt av usikkerhet og hadde nok hoppet på forhandlertilbudet til 310 for å få ro i magen. Om jeg hadde vært i frågan så hadde "Norsk bil" vært viktig for meg.
- Stefan
|
|
|
01/12/2020 08:56
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg er i andre enden og skal kjøpe elbil. Slik jeg ser det kommer det hele tiden nye biler. Kona var tidligere aktuell for meg da det var mye rekkevidde for pengen. Nå kommer det så mange ny biler med bra rekevidde og bedre bagasjeplass. Det kombinert med at det er mange til salgs gjør det nok til kjøpersmarked. Nå kommer vel også Huyndai med ny SUV. Har jeg ikke skjønt det feil blir vel også alle fremtidige elbiler fra Huyndai gjort om til Ioniq XX.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
01/12/2020 09:17
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
JA Hyundai bli Ioniq. Og Ioniq 5 blir vell vist frem i mars eller der omkring. Sett på engelske nettsider at den antatt kommer til å bli ca 40-50.000nok dyrere enn Kona. Den er på størrelse med ID.4 etc. med 3 meter mellom akslene. Men ser ut til å få en del mindre bagasjeplass ut i fra hvordan den er designet. Hvis de ikke har noe lurt triks opp i ermet....
Elbil markedet er som mobilmarkedet på 2000 tallet. Blunker du så er du umoderne.
|
|
|
01/12/2020 09:18
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Frister litt da vi bare har en bil og ikke noe særlig god mulighet til å låne bil av familie og må ut å leie en bil. Noe som var MYE dyrere enn hva selger av ny bil forespeilet. Fikk cirka priser av utleie ansvarlig hos de i går. Tenkte jeg skulle sjekke med forhnadler vi kjøpte bilen av hva de operer med i innbytte priser nå om dagen. Så en reklame her om "fleksibel leasing" (0 i innskudd, 0 binding) på Id3. Kanskje det er billigere enn å leie? 4500,- pr mnd https://asker-barum.volkswagen.no/id.-familien/id.3/(disclaimer; jeg kjenner ikke detaljene i dette opplegget, kanskje det er betingelser som ikke gjør det så attraktivt alikavel)
Ståle
|
|
|
[Re: stalsan]
01/12/2020 11:13
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Frister litt da vi bare har en bil og ikke noe særlig god mulighet til å låne bil av familie og må ut å leie en bil. Noe som var MYE dyrere enn hva selger av ny bil forespeilet. Fikk cirka priser av utleie ansvarlig hos de i går. Tenkte jeg skulle sjekke med forhnadler vi kjøpte bilen av hva de operer med i innbytte priser nå om dagen. Så en reklame her om "fleksibel leasing" (0 i innskudd, 0 binding) på Id3. Kanskje det er billigere enn å leie? 4500,- pr mnd https://asker-barum.volkswagen.no/id.-familien/id.3/(disclaimer; jeg kjenner ikke detaljene i dette opplegget, kanskje det er betingelser som ikke gjør det så attraktivt alikavel) Takk for tipset. Tilbudet var sånn som beskrevet. Lever tilbake når du vil innen 36mnd og 30.000km. Aberet for veldig korttidsleie er etableringsavgiften på 4240kr. I tilegg så kommer forsikring (men den må man ha uansett). Så da er man oppe 6600kr/mnd+ forsikring hvis nye bilen kommer innen 2 mnd + alt av feil de måtte finne på bilen. Regner med de går gjennom den med mikroskop! Men frister det tibudet. Må bare få tilbudet fra kjøper av vår bil på leiebil fra de. Skulle vist få deres pris hos Hertz.
|
|
|
[Re: Stefan77]
01/12/2020 11:48
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er jo mange Kona og Kia Niro (er ikke de lik?) på Finn, så jeg tenker at kan være noe litt høyt priset der. Når det gjelder elbiler så er jo utviklingskurven litt bratt nå så det kan fort skje at din Hyundai er i fare for å bli litt yesterdays news. Det er ikke kjempelangt opp fra 340 til de billigste Model 3, ei heller til en splitterny model 3. Jeg er risikoavers og får fnatt av usikkerhet og hadde nok hoppet på forhandlertilbudet til 310 for å få ro i magen. Om jeg hadde vært i frågan så hadde "Norsk bil" vært viktig for meg. Litt samme her også, men er tidenes dårligste bilselger. Og har latt flere biler gått for billig, uten noe veldig anger i etterkant. Så tenkte skulle være litt hardere denne gangen. Når man først har en bil som er litt ettertraktet i markedet, Men valget ble enkelt etter en prat med selgeren hos forhandleren der jeg kjøpte bilen. De gir 280-285' i innbytte nå, kanksje litt mere hvis bilen var strøken. Prisen ut fra de lå prisen på ca 330'kr for en 2019 med 6000km. De prøvde seg på 340', men han trodde det var litt høyt nå.
|
|
|
01/12/2020 12:02
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Godt tips. Viste ikke at det var så mye brukt import av Kona. Går ikke veldig godt frem i annonsene på finn.no.
Men ser nå at antatt inbyttepris på nettbil har ramlet ned til 319'kr. Da er de sikkert nede i 310'-305' i slutten av januar/februar Fikk ett tilbud i går fra en merkeforhandler som trenger bil til en kunde på 310* mot å beholde bilen frem til ny bil kommer i begynnelsen av februar. Siden kjøper måtte selge unna en bil først.
Frister litt da vi bare har en bil og ikke noe særlig god mulighet til å låne bil av familie og må ut å leie en bil. Noe som var MYE dyrere enn hva selger av ny bil forespeilet. Fikk cirka priser av utleie ansvarlig hos de i går. Tenkte jeg skulle sjekke med forhnadler vi kjøpte bilen av hva de operer med i innbytte priser nå om dagen. Høres ut som en kupp og bare si ja til den forhandleren siden du egentliog ikke liker å selge bil i og med at du kaller deg tidenes dårligste bilselger lenger ned..  Og du har bil frem til ny kommer.
|
|
|
01/12/2020 14:37
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Holder på å prøve å selge elbilen vår. En pent brukt Hyundai Kona 2019 modell med alt utstyr. Gått ca 22500km pr nå. Lurer på om det er noen som kan
Kan jeg få spørre hvorfor du selger en bare ett år gammel Kona? Jeg lurer fordi det er en modell som er høyt på listen vår over aktuelle kandidater når nr.2 bilen skal byttes ut, i og med at den kan ha tilhengerfeste (for å hekte på sykkelhenger, selvsagt).
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
02/12/2020 09:11
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Holder på å prøve å selge elbilen vår. En pent brukt Hyundai Kona 2019 modell med alt utstyr. Gått ca 22500km pr nå. Lurer på om det er noen som kan
Kan jeg få spørre hvorfor du selger en bare ett år gammel Kona? Jeg lurer fordi det er en modell som er høyt på listen vår over aktuelle kandidater når nr.2 bilen skal byttes ut, i og med at den kan ha tilhengerfeste (for å hekte på sykkelhenger, selvsagt). Vi hadde 2 biler, denne og en S-Max som tur/ferie/full familie på tur bil. Men den motoren på den tok kvelden i sommer. Så siden fruen har endelig landet på at hun vil sykle til jobb hele året. Har vi bestemt oss for å bare ha en bil. Siden vi har 2+1 unger som skal være med på tur trenger vi en litt større bil. I tillegg så er jeg 192cm og fruen 180cm lange. Så med bakesetet fult av barneseter, blir det litt for trangt for oss. Det er akkurat plass til fruen forran et bakovervendt bilsete. Men 5te medlem av familien får ikke plass mellom barnesetene. En annen ting er at jeg vil ha ett ok hengerfeste på den ene bilen vi har. Har hus, så tungvindt å måtte låne både bil og henger for å komme seg på søppelplassen eller hente store/tunge ting. Ellers så er Kona en knall bil som vi ikke har lyst til å selge. Men har ikke anledning til å sitte på 2 biler med lån, siden vi skal pusse opp kjøkken og bad til høsten. Nå håper vi at ID.4 kan dekke alle våre behov. Men er spent på om VW har kommet like langt som Hyundai på elbiler. Men akkurat nå trumfer plassbehovet de fleste andre egenskaper til bilen. Litt synd Ioniq 5 ikke kommer før den gjør, hvis den har rundt 550L bagasjeplass hadde den vært på toppen av listen. Men ut fra de bildene jeg har sett av den, så ser den ikke ut til å ha veldig stor bagasjeplass.
|
|
|
02/12/2020 09:47
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Frister litt da vi bare har en bil og ikke noe særlig god mulighet til å låne bil av familie og må ut å leie en bil. Noe som var MYE dyrere enn hva selger av ny bil forespeilet. Fikk cirka priser av utleie ansvarlig hos de i går. Tenkte jeg skulle sjekke med forhnadler vi kjøpte bilen av hva de operer med i innbytte priser nå om dagen. Så en reklame her om "fleksibel leasing" (0 i innskudd, 0 binding) på Id3. Kanskje det er billigere enn å leie? 4500,- pr mnd https://asker-barum.volkswagen.no/id.-familien/id.3/(disclaimer; jeg kjenner ikke detaljene i dette opplegget, kanskje det er betingelser som ikke gjør det så attraktivt alikavel) Takk for tipset. Tilbudet var sånn som beskrevet. Lever tilbake når du vil innen 36mnd og 30.000km. Aberet for veldig korttidsleie er etableringsavgiften på 4240kr. I tilegg så kommer forsikring (men den må man ha uansett). Så da er man oppe 6600kr/mnd+ forsikring hvis nye bilen kommer innen 2 mnd + alt av feil de måtte finne på bilen. Regner med de går gjennom den med mikroskop! Men frister det tibudet. Må bare få tilbudet fra kjøper av vår bil på leiebil fra de. Skulle vist få deres pris hos Hertz. Ser du har valgt Id4, enig at det er en lovende bil (har selv valgt Enyaq). Men kanskje lurt å ta høyde for noe lengre leveringstid? Regner med VW har like vage og runde leveringstider som Skoda i sine kontrakter, og forsinkelser er vel heller regelen en unntaket?
Ståle
|
|
|
[Re: stalsan]
02/12/2020 11:02
|
perpedal
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Frister litt da vi bare har en bil og ikke noe særlig god mulighet til å låne bil av familie og må ut å leie en bil. Noe som var MYE dyrere enn hva selger av ny bil forespeilet. Fikk cirka priser av utleie ansvarlig hos de i går. Tenkte jeg skulle sjekke med forhnadler vi kjøpte bilen av hva de operer med i innbytte priser nå om dagen. Så en reklame her om "fleksibel leasing" (0 i innskudd, 0 binding) på Id3. Kanskje det er billigere enn å leie? 4500,- pr mnd https://asker-barum.volkswagen.no/id.-familien/id.3/(disclaimer; jeg kjenner ikke detaljene i dette opplegget, kanskje det er betingelser som ikke gjør det så attraktivt alikavel) Takk for tipset. Tilbudet var sånn som beskrevet. Lever tilbake når du vil innen 36mnd og 30.000km. Aberet for veldig korttidsleie er etableringsavgiften på 4240kr. I tilegg så kommer forsikring (men den må man ha uansett). Så da er man oppe 6600kr/mnd+ forsikring hvis nye bilen kommer innen 2 mnd + alt av feil de måtte finne på bilen. Regner med de går gjennom den med mikroskop! Men frister det tibudet. Må bare få tilbudet fra kjøper av vår bil på leiebil fra de. Skulle vist få deres pris hos Hertz. Ser du har valgt Id4, enig at det er en lovende bil (har selv valgt Enyaq). Men kanskje lurt å ta høyde for noe lengre leveringstid? Regner med VW har like vage og runde leveringstider som Skoda i sine kontrakter, og forsinkelser er vel heller regelen en unntaket? Blir spennende å prøve den. De skal vist få demobiler rett over nyttår. Leveringstid på ny elbil = hente frem tolmodighetssalven! Ventet 1 år fra bestilling til Konaen kom. Det tok 2-3mnd ekstra ventetid fra første antatte leveingstid. I flg selger skal min bil komme i overgangen januar/ferbuar. Kanskje før. Men holder ikke pusten på det utsagnet. Den skulle ha vært produsert i uke 47. Men fortsatt ikke materialisert seg i VW sine systemer. I tillegg så minstenker jeg at VW sender bilene til det markedet som de tror de får mest valutta for pengene ang å spre budskapet om elektrifisering av kjøringen. Så der tror jeg norge kommer litt bak i køen på de store leveransene. Her selger bilen seg selv. Mens i USA/tyskland/etc trenger de all den buzzen de kan få for å få solgt store mengder med biler.
|
|
|
04/12/2020 19:27
|
oladonk
Avhengig
|
Avhengig
Angående beregning av salgspris så kan kanskje «rødboka» ha ca korrekte priser. For å få tilgang til den må du vel ha eget abn eller du kan dra til ett skattekontor å se den der gratis. Mener den oppdateres 1 gang pr mnd.
Ola
|
|
|
06/12/2020 10:28
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Trygghet og garanti er viktig. Fremhev at det er norsk ny solgt bil. Ta proff vask polering og rens. Hold prisen og vent på noen som vil betale for få en skikkelig bil.
|
|
|
06/12/2020 11:08
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder bruktbil så blir neppe bilen å stige i verdi over tid, så det lønner seg neppe å vente. Når det er sagt tror jeg desember er en forferdelig måned å selge dyre brukte ting på.
Hva bilen din er verdt kommer an på flere ting. Hvor du bor, hva slags merke og modell, stand, utstyrsnivå, tilgjengelighet, etterspørsel mv.
Får du et tilbud som er i nærheten av hva du kan akseptere bør du forhandle. Du vil nok også oppleve at slike superprutere kan strekke seg ganske langt for rette bilen. Så ikke jag disse bort selv om de starter useriøst lavt. Vask bilen og eventuelt legg på voks hvis noen skal komme og se. Full polering er unødvendig om ikke bilen er full av vaskeroser og riper. Gode bilder i annonsen hjelper alltid.
|
|
|
07/12/2020 12:52
|
LAKA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mange gode tips her. Jeg ville lagt aller mest vekt på annonsen, særlig bildene. Jeg har solgt ca 10 biler de siste 10 årene og 9 av de 10 ble solgt til folk langveisfra som bestemte seg for å kjøpe bilen kun ved å se på annonsen og snakke med meg som selger. En ryddig, pen annonse med gode og forklarende bilder er det aller viktigste ved salg av bil.
|
|
|
|
|