Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"MTB" som pendlersykkel - Haibike Sduro Trekking 4

"MTB" som pendlersykkel - Haibike Sduro Trekking 4 #2640045 29/11/2020 06:13
E
eirkabrev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei dere, da har jeg (endelig i mine øyne) skaffa meg ny sykkel. Jeg landa på en Haibike sduro trekking 4.0 da det virker som en sykkel som passer mine behov. Sykkelen virker å være en form for blanding av MTB og trekking, noe jeg anser som ideelt når det er snakk om elsykkel til pendling (som er mitt hovedformål med sykkelen).

MTB-stilen med kraftig ramme, god demping og store stabile dekk virker betryggende på pendlerruta, da sykkelen "spiser" opp ujevnheter i veien og man går ikke nødvendigvis på trynet om det skulle dukke opp et klassisk norsk "asfalthull" foran hjulet.

Det første jeg gjorde var å legge om til piggdekk (Schwalbe Ice spiker pro) som jeg innser er ganske grove på asfalt, men jeg har tidligere hatt et ublidt møte med løv og skit i veibanen og tror disse dekkene vil redusere sjansen for slike ulykker.

Sykkelen med dekkene fremstår som ganske "voldsom" sammenlignet med de fleste andre pendlersykler som jeg kan se på veien og jeg har fått noen nysgjerrige blikk i løpet av de korte femti km jeg har kjørt (som er litt artig vel å merke). Etter å ha tatt en runde på en sti i en park merker jeg umiddelbart at jeg har lyst til å prøve den i terrenget også! Dette var gøy!

Sykkelen virker så langt meget solid, stabil og komfortabel. Motoren, en Yamaha PW-ST trekker veldig godt opp de 240 høydemeterne jeg har på ruta hjem og blir aldri "sliten". Den virker intelligent i den forstand at den gir riktig assistanse i henhold til situasjonen.

Uansett, så kan jeg melde for forumets del at jeg altså har skaffa meg en slik sykkel og kan dele av erfaringer framover hvis noen lurer.

[img]https://ibb.co/1MvK1fk[/img]

Edit: Jeg har oppdaga et merkelig problem, nemlig at sykkelen ikke lar seg slå av, dvs når jeg trykker på off-knappen på displayet så går den av, men skrur seg på igjen automatisk umiddelbart. Ikke noen biggie, men irriterende. Noen som har erfart noe liknende?

Redigert av eirkabrev; 29/11/2020 06:47.
Re: "MTB" som pendlersykkel - Haibike Sduro Trekking 4 [Re: eirkabrev] #2640054 29/11/2020 08:49
R
Rakafisk Offline
Medlem
Medlem
R
Gratulerer med kjempefin sykkel! Synes den ser veldig kul ut med litt grovere dekk!
Er dette 2020 eller 2021 modellen?

Re: "MTB" som pendlersykkel - Haibike Sduro Trekking 4 [Re: Rakafisk] #2640118 29/11/2020 18:34
E
eirkabrev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei Rakfisk, dette er 2021-modellen! Syns den ser bra ut i grå, men usikker på om det er så mange andre endringer kontra 2020-modellen.

Re: "MTB" som pendlersykkel - Haibike Sduro Trekking 4 [Re: eirkabrev] #2652986 17/03/2021 21:22
L
Lindberg Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
L
Hei, lurer på å kjøpe denne modellen. Hvor kjøpte du og hvor mye betalte du?

Re: "MTB" som pendlersykkel - Haibike Sduro Trekking 4 [Re: eirkabrev] #2655716 02/04/2021 21:21
Nordfra Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei, jeg er nytt medlem, men har fått mye tips og råd her som uregistrert leser av forumet en tid.

Jeg kjøpte en Haibike sduro Trekking 4 i fjor vår, det var min første elsykkel. Jeg er strålende fornøyd, som trådstarter er inne på er det en vellykket blanding av trekkingsykkel og mtb tll lettere terrengbruk. Jeg bruker den litt på asfalt, men aller mest i skogen på stier, grusveier og lysløyper, der er sykkelen i sitt ess. Den er svært solid og velbygd, og virker litt overdimensjonert med den kraftige ramma og de brede dekkene (som er et stort pluss med denne sykkelen).
Da jeg hadde bestemt meg for å kjøpe sykkel dro jeg innom flere sykkelbutikker og prøvde diverse sykler, flere av dem virket helt OK. Men da jeg satte meg opp på Haibiken kjente jeg straks at alt stemte. Sittestilling og ergonomi var helt riktig for meg. Den var dyrere enn jeg hadde tenkt, men jeg er veldig glad for at jeg kjøpte den. Til mitt allsidige bruk er det en perfekt sykkel.
Jeg fant altså ut at det er stor forskjell på ergonomi på forskjellige sykler, og det er derfor viktig at man prøver sykkelen før man kjøper. De fleste sykkelbutikker lar deg ta en prøvetur, og man merker kjapt om den passer deg.
Min er en 2020-modell, og jeg ser hos importøren (beach-mountain.no) at Haibike har endret betegnelser og spesifikasjoner i år, det er litt forvirrende. Den de kaller Trekking 4 nå, har ikke sduro i navnet. Den er litt rimeligere, og har et annet girsystem (Altus, mot Deore på min modell), og en del andre små forandringer.

[Linket bilde]

Re: "MTB" som pendlersykkel - Haibike Sduro Trekking 4 [Re: eirkabrev] #2656005 04/04/2021 17:51
H
haakon81 Offline
Fersking
Fersking
H
Er på jakt etter denne modellen. Vet du om den er å få tak i noen steder? Bor i Trondheim.

Moderator  support