Hei dere, da har jeg (endelig i mine øyne) skaffa meg ny sykkel. Jeg landa på en Haibike sduro trekking 4.0 da det virker som en sykkel som passer mine behov. Sykkelen virker å være en form for blanding av MTB og trekking, noe jeg anser som ideelt når det er snakk om elsykkel til pendling (som er mitt hovedformål med sykkelen).
MTB-stilen med kraftig ramme, god demping og store stabile dekk virker betryggende på pendlerruta, da sykkelen "spiser" opp ujevnheter i veien og man går ikke nødvendigvis på trynet om det skulle dukke opp et klassisk norsk "asfalthull" foran hjulet.
Det første jeg gjorde var å legge om til piggdekk (Schwalbe Ice spiker pro) som jeg innser er ganske grove på asfalt, men jeg har tidligere hatt et ublidt møte med løv og skit i veibanen og tror disse dekkene vil redusere sjansen for slike ulykker.
Sykkelen med dekkene fremstår som ganske "voldsom" sammenlignet med de fleste andre pendlersykler som jeg kan se på veien og jeg har fått noen nysgjerrige blikk i løpet av de korte femti km jeg har kjørt (som er litt artig vel å merke). Etter å ha tatt en runde på en sti i en park merker jeg umiddelbart at jeg har lyst til å prøve den i terrenget også! Dette var gøy!
Sykkelen virker så langt meget solid, stabil og komfortabel. Motoren, en Yamaha PW-ST trekker veldig godt opp de 240 høydemeterne jeg har på ruta hjem og blir aldri "sliten". Den virker intelligent i den forstand at den gir riktig assistanse i henhold til situasjonen.
Uansett, så kan jeg melde for forumets del at jeg altså har skaffa meg en slik sykkel og kan dele av erfaringer framover hvis noen lurer.
https://ibb.co/1MvK1fk[/img]
Edit: Jeg har oppdaga et merkelig problem, nemlig at sykkelen ikke lar seg slå av, dvs når jeg trykker på off-knappen på displayet så går den av, men skrur seg på igjen automatisk umiddelbart. Ikke noen biggie, men irriterende. Noen som har erfart noe liknende?