Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin

Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin #2639987 27/11/2020 23:25
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hei,

Trenger noe nye bindinger og ønsker meg noe med mer kjørestyrke enn bindingene jeg bytter fra, og står pr nå mellom ATK fr14 og kingpin m-werks.

Mange som har egenerfaring med kingpin i ymse varianter og årganger, men er det noen her som har testet ATK?

Vekten På ATK frister, kombinert med at de har bedre hælkontakt/skikontakt enn det meste av tech bindinger der ute.

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Raymond] #2639991 28/11/2020 09:07
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hva lurer du på når det gjelder ATK?

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Paulus] #2640020 28/11/2020 17:44
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Paulus
Hva lurer du på når det gjelder ATK?

Lurer vel egentlig på hvordan kjørefølelsen er i de, om det at man har kontaktflate under hælen og derav bedre kraft overføring enn med snittet av tech bindinger, gir tilnærmet kjørestyrke/kvaliteter ala kingpin. Regner med at en binding med mer «alpin» bakbinding gir mindre slag/vibrasjon som følge av mer fleks og et annet press mot støvel osv, men det er et kompromiss som i og for seg er ok, så fremt jeg får nok trøkk ned i skia.

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Raymond] #2640032 28/11/2020 21:04
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Åja. Det kan jeg ikke svare på. Jeg får greit med trøkk i skia fra en konkurransebinding.

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Paulus] #2640042 28/11/2020 22:46
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Generelt har jeg vært mer enn happy med ymse lette tech bindinger til tur, og egentlig ikke savnet noe kraftoverføring. Men jeg kjøpte et par Navis Freebird i fjor, knallfornøyd med skia jevnt over, men med alpinist 12 som jeg kjører på de nå blir de litt twitcy i bakskien når jeg trøkker til, særlig når føret er litt tungt. Fikk tilfeldig testa samme ski med en atomic/salomon shift på tampen av sesongen, og det var som å kjøre på skinner i forhold, uansett hva jeg fant på av sprell, så ila sommeren har ønsket om en mer kjøresterk binding dukket opp, og en lettere og smalere ski står klar til å arve alpinist bindingene. Men jeg er ikke helt klar for å gå fra alpinist med fangreimer og rett på snaue 900g shift bindinger. Var klar for å kjøpe kingpin werks, men så ble jeg tipser om fr14. Har lest meg opp, men mye av omtalene er ganske generelle og skrevet av folk som tilsynelatende kun skriver positive tester, så litt skeptisk. Vil helst slippe å lage sveitserost av skia og, så det blir ikke flere bindingsbytter etter dette skull

Redigert av Raymond; 28/11/2020 22:47.
Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Raymond] #2640043 28/11/2020 23:34
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Du kommer aldri til å få samme kraftoverføring fra en ren pinnebinding som på en binding som presser støvelen ned på skia.
For min del var det kjempeforskjell å gå fra Dynafit Radical (den gamle) til Kingpin.
Hadde ikke vi en lang tråd om dette her inne for 1-2 år siden?

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Raymond] #2640044 28/11/2020 23:51
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Skjønner. Det høres ut som du kanskje har veldig spesifikke preferanser. Da tror jeg det er lurt at du velger en binding som du vet har de egenskapene du ønsker. Men det jeg kan si er at atk sine bindinger føles en del stivere enn feks dynafit sine tech bindinger. Jeg har ikke prøvd den fr14-bindingen. Men jeg og kjærringa har vel rundt 10-12 par bindinger fra atk, og er godt fornøyd med kvaliteten i alle fall. Har ingen grunn til å tro at fr14 er dårlig sånn sett. Men om den er stivere enn andre frikjøringsbindinger vet jeg ikke.

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Paulus] #2640049 29/11/2020 08:13
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skjønner. Det høres ut som du kanskje har veldig spesifikke preferanser. Da tror jeg det er lurt at du velger en binding som du vet har de egenskapene du ønsker. Men det jeg kan si er at atk sine bindinger føles en del stivere enn feks dynafit sine tech bindinger. Jeg har ikke prøvd den fr14-bindingen. Men jeg og kjærringa har vel rundt 10-12 par bindinger fra atk, og er godt fornøyd med kvaliteten i alle fall. Har ingen grunn til å tro at fr14 er dårlig sånn sett. Men om den er stivere enn andre frikjøringsbindinger vet jeg ikke.

Vet det har vært diskusjoner, men verden utvikler seg jo, og her er jo en utfordrer med litt andre features enn snittet av rene pinnebindinger.

og vi må jo ha noe å diskutere mens vi venter på snøen.....?

Men jeg heller nok mot kompromisset, kingpin werks denne gangen..

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Raymond] #2640084 29/11/2020 12:57
B
baardei Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg har Navis Freebird fra noen sesonger tilbake med Fritschi Tecton 12. Jeg synes dette er en smooth ski som passer fint med toppturstøvler og bindinger. Men det er ikke samme stabilitet som en ski med vanlige alpinbindinger eller Salomon Shift for del.

Før dette hadde jeg Kingpin på to forskjellige par ski, og vil ikke ha den bindingen igjen fordi de i mitt tilfelle ikke løste ut når jeg mener de skulle ha gjort det. Når det er sagt, så er jeg også litt skeptisk til å anbefale Tecton fordi det har en tendens til å bygge seg opp is både foran og bak i vårsnø.

Jeg har vært på skitest i Hemsedal de siste årene og testet litt forskjellige techbindinger. Alle bindingene med tech er etter min mening følsomme for slag når man ligger på skjær, kingpin også. Men kingpin og Tecton har bedre kontakt med bakskien, dvs. bakskien føles ikke like vag som andre techbindinger.

Jeg har testet Salomon QST 106mm i 181 og 188 cm, det ene paret hadde shift, men i kjørestilling med vanlige alpinstøvler var det ikke noe jeg tenkte over under testen.
Kan det være at det er fleksibiliten i Shift bindingene som gjør at du opplevde Navis Freebird med Shift som at den gikk på skinner, noe som jeg tolker som mer stabil?

Jeg kjøpte meg et par lettere ski i våres og da monterte jeg ATK R12 basert på testen under. Jeg har desverre ikke fått testet skikkelig og vil ikke være påståelig om R12 vs kingpin, men den er nok likere andre techbindinger enn Kingpin.

https://www.alpin.de/tests-produkte...eichten_pin-skitourenbindungen_2020.html

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Raymond] #2640285 01/12/2020 07:06
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Raymond

Vet det har vært diskusjoner, men verden utvikler seg jo, og her er jo en utfordrer med litt andre features enn snittet av rene pinnebindinger.

og vi må jo ha noe å diskutere mens vi venter på snøen.....?

Men jeg heller nok mot kompromisset, kingpin werks denne gangen..

Er ble det noe krøll med quote, svaret mitt over var til Helge ICON_SMILE

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Raymond] #2640287 01/12/2020 07:24
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Kvaliteten på ATK stiller jeg ikke tvil til. Virker veldig bra ift både produksjon og materialer, i tillegg til at så og si alt av deler kan byttes osv, fremstår dette som bindinger En kan stole på og ha lenge.

Sitat: baardei
Jeg har Navis Freebird fra noen sesonger tilbake med Fritschi Tecton 12. Jeg synes dette er en smooth ski som passer fint med toppturstøvler og bindinger. Men det er ikke samme stabilitet som en ski med vanlige alpinbindinger eller Salomon Shift for del.

Før dette hadde jeg Kingpin på to forskjellige par ski, og vil ikke ha den bindingen igjen fordi de i mitt tilfelle ikke løste ut når jeg mener de skulle ha gjort det. Når det er sagt, så er jeg også litt skeptisk til å anbefale Tecton fordi det har en tendens til å bygge seg opp is både foran og bak i vårsnø.

Jeg har vært på skitest i Hemsedal de siste årene og testet litt forskjellige techbindinger. Alle bindingene med tech er etter min mening følsomme for slag når man ligger på skjær, kingpin også. Men kingpin og Tecton har bedre kontakt med bakskien, dvs. bakskien føles ikke like vag som andre techbindinger.

Jeg har testet Salomon QST 106mm i 181 og 188 cm, det ene paret hadde shift, men i kjørestilling med vanlige alpinstøvler var det ikke noe jeg tenkte over under testen.
Kan det være at det er fleksibiliten i Shift bindingene som gjør at du opplevde Navis Freebird med Shift som at den gikk på skinner, noe som jeg tolker som mer stabil?

Jeg kjøpte meg et par lettere ski i våres og da monterte jeg ATK R12 basert på testen under. Jeg har desverre ikke fått testet skikkelig og vil ikke være påståelig om R12 vs kingpin, men den er nok likere andre techbindinger enn Kingpin.

https://www.alpin.de/tests-produkte...eichten_pin-skitourenbindungen_2020.html

Navis kjører finfint med toppturbindinger (er jo en super ski på det aller meste), men ref det som ble skrevet om litt vag følelse i bakski, så er det nok det forskjellen/svakheten jeg har følt på med dagens oppsett, særlig når jeg testet tilsvarende med mer beefy binding. Jeg skal ikke ha alpinbinding på de, men innbiller meg at hælkontakt rett ned i skia utgjør mye og kanskje akkurat den forskjellen jeg er ute etter for å få litt mer trøkk ned i kant og bakski, særlig i endring av sving på dårlig føre. Blir jo desverre en del turer på ikke-optimalt føre.

I tillegg gir ATK fr14 nok justeringsmulighet til at jeg kan veksle mellom lette (salomon x-alp explore) og «tunge» støvler (Technical Zero guide pro) ettersom type tur.

Så oppsummert blir der fr14, så får vi se når det kommer litt mer snø, om det var et godt valg ICON_SMILE

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Raymond] #2640292 01/12/2020 07:59
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Håper det går greit at jeg hopper inn med et parallelt spørsmål i tråden. Jeg vurderer å anskaffe et ekstra par toppturski ca 88-95mm bredde (det jeg har i dag er bredere) for å ha et par lettere ski til lengre turer.
Vurderer å sette Marker Alpinist på disse skia. Er det noen som har erfaring med bindingen?

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Raymond] #2640438 01/12/2020 19:38
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har Marker alpinist 12 på Voelkl vta 98, kjøpt i 2018/2019.
Har ikke stått på randonee før, så jeg har ikke mye sammenligningsgrunnlag.
Mine erfaringer så langt:Det er kjekt å flippe hælstopper mellom forskjellige vinkler med staven.
Ved lengre traverseringer på skrå oppover så kan hæltårnet snu seg litt, og må vris på plass manuelt, det kan være irriterende. Bindingene virker lette, spesielt sett i forhold til pris. Kjøre-egenskaper kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke har greie på det, men det funker for meg.
De var litt tunge å skifte mellom låst og løs hæl når de var nye, men litt silikonolje har gjort dette lettere i ettertid.

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Eivel] #2640458 01/12/2020 21:58
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Eivel
Håper det går greit at jeg hopper inn med et parallelt spørsmål i tråden. Jeg vurderer å anskaffe et ekstra par toppturski ca 88-95mm bredde (det jeg har i dag er bredere) for å ha et par lettere ski til lengre turer.
Vurderer å sette Marker Alpinist på disse skia. Er det noen som har erfaring med bindingen?

Jeg har kjørt alpinist halvannen sesong og bindingene har fungert veldig bra. Som jeg skriver i denne tråden bytter jeg de til noe hakket mer beefy, men jeg flytter alpinist bindingene over på noen litt smalere (94mm) og lettere ski.

Bindingene har vært driftssikre, løst ut når det er naturlig, men aldri før. Fin vekt ift pris og funksjon. Litt fleks i bakbindingen, så de sitter godt, klaprer
relativt lite selv om det blir hardt og røft. Skistopperne mener jeg ikke er verdt kronene. Spinklere halvgod løsning, men relativt tunge. Jeg gikk for fangreimer. Hælløfterene er litt lavere enn enkelte andre, men trenger man høyere løftere enn dette kan man ha godt av å vurdere rutevalget eller tøye og strekke litt så man klarer å bruke mer av utslaget i skoa og lange ut litt :))

Re: Topptur bindinger, ATK fr14 vs Kingpin [Re: Raymond] #2640479 02/12/2020 07:28
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Takk for tilbakemeldinger angående alpinist.

Moderator  support