Kjørte Maridalen-Movatn-Ørfiske-Hakloa-Hammeren i dag. Tidenes vær! Føreforholdene for sykkel var ca 60% supert og 40% kun for entusiaster - mener det var særlig fra ca Ørfiske-Langvann var det mye kaving. Men hva gjør vel det når solen skinner?
Hadde vært utrolig bra med «live» oversikt på en eller annen webside / app over hvor det er brøytet og når. Noen som kan spørre pent til Løvenskiold?
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2020/ 2021
[Re: froske]
#264345703/01/202119:06
Kjørte runden jeg ble anbefalt i går, start og stopp ved Sørkedalen Landhandel. Brøyta hele runden, men nødvendig å søke hjulspor for en tung rytter som meg. Gravdal er forresten glimrende dekk
grove sykler og mørk musikk
[Re: froske]
#264345903/01/202120:02
Hadde vært utrolig bra med «live» oversikt på en eller annen webside / app over hvor det er brøytet og når. Noen som kan spørre pent til Løvenskiold?
Mener å ha hørt at Løvenskiold kanskje ikke er så veldig glad i syklister... Tenker at hvis Skiforeningen hadde tilbudt et enkelt tekstgrensesnitt som sjåførene kunne lagt inn korte tekstmeldinger på så hadde det kanskje vært såpass enkelt å si ja til at det kunne fristet å teste ut. Jeg vet ikke.
[Re: Alpers]
#264346203/01/202121:09
Mener å ha hørt at Løvenskiold kanskje ikke er så veldig glad i syklister... Tenker at hvis Skiforeningen hadde tilbudt et enkelt tekstgrensesnitt som sjåførene kunne lagt inn korte tekstmeldinger på så hadde det kanskje vært såpass enkelt å si ja til at det kunne fristet å teste ut. Jeg vet ikke.
Haha. Jeg vet. Det her kan dere bare glemme å prøve og få til.
mvh nordmarkabeboer
#264347904/01/202108:48
Kvikksølvet viste gode ti gradere lavere temperatur i dag tidlig enn det milde vinterværet i helgen.
De ypperlige forholdene vi opplevde i går er dermed blitt enda bedre, med hardere snø som sporer mindre. Møtte brøytebilen på vei oppover fra Sørkedalen, så de nærmeste dagene blir enda flere av veiene jevne, hvite autostradaer.
Morgenidyll i måneskinn ved Kringla i dag.
Det er kjekt å se at stadig flere sykler i Marka og rapporterer i tråden
Noen kommentarer til forhold som er nevnt (med akutt fare for igjen å virke belærende! ) :
- Nettverket av grusveier i Nordmarka holdes som kjent ved like av Løvenskiold av hensyn til skogsdriften, fastboende og adgang til hytter. Vi er heldige som kan bruke veiene også til tur og rekreasjon året rundt. Jeg er altså ikke helt med på misnøyen med Løvenskiold som vi nå og da hører om
- Jeg er selv leilending hos Løvenskiold, og opplever bedriften som imøtekommende og hyggelig. Senest i dag hadde jeg tilfeldigvis et ord med en av de driftsansvarlige, og fikk bekreftet at veien brøytes i henhold til brøytekartet alt etter behov og ressurser. Stamveiene prioriteres over avstikkerne. Hele veinettet brøytes så raskt som mulig ved snøfall.
- Det finnes ikke en nettressurs der man til enhver tid kan se nøyaktig når det brøytes hvor, og jeg tror MariusB har helt rett, men som fastboende i Nordmarka og hyppig bruker av veiene, har jeg heller ikke savnet det. For meg er sjarmen med vintersykling i Marka nettopp variasjonen og en smule uvisshet om hvilke forhold som vil møte en. Gleden over en litt krevende tur kan være like stor som over de nydelige forholdene vi har på mange av veiene i disse dager.
- Om du er ny med vintersykling, ikke vær for kjapp med å konkludere med hva som er dårlige og hva som er gode forhold. Gi det litt tid. Dypere snø, sporing og selv holke er utfordringer man lærer å hanskes med, og lærer å sette pris på. Med tiden venner man seg til en annen styring, vektfordeling, dosering av bremser og sporvalg enn på sommerføre.
- Konstant brøyting med skrapte veier er heller ikke noe vi nødvendigvis bør hige etter. Lavt og hardt snødekke gir større fare for holke straks temperaturen begynner å vippe rundt null grader, eller solen steker på dagtid.
- Vintersykling under fine forhold bør være et ypperlig alternativ til rulla. Men ellers enkle runder som Ring 4 og Ring 5 blir en helt annen og mer utfordrende opplevelse i ubrøytet snøkav. Ja, det er tungt, men du kan være stolt av å fullføre. Det er inspirerende å vite at man kan komme seg opp Dødaren i dyp snø på samme sykkel som du flyr opp med på sommerstid.
- Så la oss gjøre som tregil ("klink is, men helt fint føre") og holde tråden litt bad ass Ellers blir det i verste fall som på Facebook, der folk på terrengsykler med hjelpemotor klager over hvor tungt og vanskelig det er å sykle i snø (au, slemt, fordomsfullt, unnskyld, skal skjerpe meg!).
- Og om familie- og jobbforpliktelsene tillater det, ta gjerne turer på andre dager og til andre tider enn når alle andre gjør det. Tirsdag kan være minst like fint som søndag. Tidlig morgen, i månelys eller morgengry, er vakkert. Mørk ettermiddag og kveld er trolsk. Da har du også Marka for deg selv, og får se mer til dyrelivet, med rådyr sprettende over veien, et glimt av reven som rasker over isen eller ja... elg i solnedgang
Obs: Om noen finner en hvit mobillader i nedkjøringen til Sørkedalen fra Kringla/Sandungen (Ring 5) er den min... Send PM.
#264350904/01/202110:58
...og så må det nevnes at Øyvind har rapportert om føret på Landevei
Sitat: Landevei/Øyvind
Med værmeldingen som den er nå vil det bli kanonforhold på de brøytede grusveiene i Nordmarka hele denne uken. Vi i Landevei anbefaler bruk av gode piggdekk, men alt fra 32/35 mm og opp til brede terrengpiggdekk vil gi flotte opplevelser på vintersykkelen. Har du ikke funnet gleden ved vintersykling ennå er det gode muligheter nå.
Konkret så planlegger jeg tur fra Lanhandelen i Sørkedalen i morgen tirsdag 5/1 med avreise kl 12. Det blir runden om Sandungen. Noen som vil bli med uten store ambisjoner om annet enn hyggge?
#264352704/01/202112:01
Har satt av litt tid rundt lunsj i morgen for å teste litt vintersykling i dagslys. Rekker ikke sykle så langt, men tenkte å sykle opp til Ullevålseter (fra Nydalen) og ned igjen. Antar at det er brøytet på begge sider av Skjærsjøelva, eller?
#264357004/01/202115:41
Brøytekartet til Løvenskiold viser at det brøytes på høyre side av skjærsjøelva.Venstre side av skjærsjøelva er ikke Løvenskiolds eiendom, og brøyt der vil i så fall ikke vises. Mener å ha lest rapporter tidligere i denne tråden om at også venstre side brøytes. https://static1.squarespace.com/static/56a7557442f552f59fe399aa/t/5dca7c516d78dc5644e5c4e1/1573551189428/Brøytekart+20_21.pdf
Når det gjelder brøytingen på høyre side av skjærsjøelva så var forholdene der i går ettermiddag helt ok. Samtidig så virker det som om Sørkedalen-siden prioriteres når det gjelder brøyting, det er mer bilkjøring enn brøyting som har sørget for ok spor fra Maridalen opp til Bjørnholt og Dødarebakken de siste dagene.
#264359604/01/202120:07
Utrolig fint i Vestmarka i dag. Hardt og isete opp Vestmarkveien, men det er heldigvis relativt enkelt å slippe forbi biler selv i de mest svingete partiene. På skogsveien fra parkeringen og inn mot Nike-batteriet var det brøytet hele veien. Perfekte forhold fram mot Store Sandungen. Syntes nesten det var som å sykle på grus.
De siste par kilometerne før toppen blir det løsere og løsere, og de siste 500 meterne måtte jeg ned til det letteste giret, mens jeg mer eller mindre på trass spant meg resten av veien. God balansetrening for en fersk vintersyklist.
Opplevde at jakka frøys til is på vei ned. Plutselig satt jeg der helt stiv. Angrer på at jeg ikke tok den av og fotograferte den stående. Aldri opplevd noe sånt før, men så er det også første gang jeg har syklet i - 5 grader. Det var trolig enda kaldere oppi skauen. Vannet frøs også, så framover bør jeg kanskje vurdere å sette en termos med kakao i flaskeholderen i stedet. Til tross for frossen jakke frøys jeg ikke. Ull innerst funker virkelig godt.
Redigert av torbus; 04/01/202120:13.
[Re: torbus]
#264361705/01/202108:20
Vannet frøs også, så framover bør jeg kanskje vurdere å sette en termos med kakao i flaskeholderen i stedet. Til tross for frossen jakke frøys jeg ikke. Ull innerst funker virkelig godt.
Denne fylte jeg med solbærtoddy før jeg dro hjemmefra. Toddyen var fortsatt glodvarm da jeg sykle de siste høydemeterne ned til Maridalen drøye to timer etter turstart. Er virkelig et trumfkort på slike kalde turer og en kjærkommen oppmuntring når neglespretten gjør seg gjeldende i fingrene. Jeg har for øvrig tjukke hummerhansker i styreveska, men sykler så lenge jeg kan med tynnere hansker. I tillegg har jeg nå begynte å sykle med Gore-knickers på baklomma - denne er digg å ta på før lange utforpartier.
Redigert av sykkeloyvind; 05/01/202108:23.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: sykkeloyvind]
#264366405/01/202111:48
Vannet frøs også, så framover bør jeg kanskje vurdere å sette en termos med kakao i flaskeholderen i stedet. Til tross for frossen jakke frøys jeg ikke. Ull innerst funker virkelig godt.
Denne fylte jeg med solbærtoddy før jeg dro hjemmefra. Toddyen var fortsatt glodvarm da jeg sykle de siste høydemeterne ned til Maridalen drøye to timer etter turstart. Er virkelig et trumfkort på slike kalde turer og en kjærkommen oppmuntring når neglespretten gjør seg gjeldende i fingrene. Jeg har for øvrig tjukke hummerhansker i styreveska, men sykler så lenge jeg kan med tynnere hansker. I tillegg har jeg nå begynte å sykle med Gore-knickers på baklomma - denne er digg å ta på før lange utforpartier.
Takk for tips!
Jeg har nå montert en flaskeholder jeg har liggende fra Tacx, med kraftig klemming rundt flaskene, og den har godt grep rundt halvliter-termosen fra Stanley. Da blir det varm drikke på neste tur.
Men har du noe tips til den frosne jakka? Vil tro det kan bli kaldt når jeg tar en toddy-pause.
Jakka som stivnet er forresten en Craft Rime av denne typen. Det er varm, men jeg tror kanskje den puster veldig dårlig og at svetting derfor er unngåelig. Merket at jeg tross 5 kuldegrader i går ble veldig varm allerede før jeg begynte stigningen opp i marka.
Har en Castelli Perfetto Ros også. Den har fungert glimrende ned til rundt 0 grader, men den blir sannsynligvis i kaldeste laget nå som det kryper ned mot 10 minus. Spesielt hvis jeg setter meg ned med varm drikke og en Kvikk Lunsj.
På buksefronten fulgte jeg Landeveis anbefaling av denne buksa. Den har fungert meget bra til nå, og ved kaldere vær fungerer det godt med langt ullundertøy mellom sykkelshorts og bukse.
[Re: torbus]
#264371605/01/202116:25
Takk for tips!
Jeg har nå montert en flaskeholder jeg har liggende fra Tacx, med kraftig klemming rundt flaskene, og den har godt grep rundt halvliter-termosen fra Stanley. Da blir det varm drikke på neste tur.
Men har du noe tips til den frosne jakka? Vil tro det kan bli kaldt når jeg tar en toddy-pause.
Jakka som stivnet er forresten en Craft Rime av denne typen. Det er varm, men jeg tror kanskje den puster veldig dårlig og at svetting derfor er unngåelig. Merket at jeg tross 5 kuldegrader i går ble veldig varm allerede før jeg begynte stigningen opp i marka.
Har en Castelli Perfetto Ros også. Den har fungert glimrende ned til rundt 0 grader, men den blir sannsynligvis i kaldeste laget nå som det kryper ned mot 10 minus. Spesielt hvis jeg setter meg ned med varm drikke og en Kvikk Lunsj.
På buksefronten fulgte jeg Landeveis anbefaling av denne buksa. Den har fungert meget bra til nå, og ved kaldere vær fungerer det godt med langt ullundertøy mellom sykkelshorts og bukse.
Sepeda, torbus og tregil: Fantastiske bilder! Det frister skikkelig med en tur. Problemet er at jeg må jobbe fra 8-16, og før/etter det er det neglbitende kaldt. 12,4 minusgrader her akkurat nå... Håper på litt mildere vær mot helgen!
Lars
#264379606/01/202108:56
Akkurat Det var 15 knitrende blå grader utenfor kjøkkenvinduet da jeg la i vei i mørket, og 400 meter høyere var det merkbart kaldere. Vil tro at det var rundt minus 20.
Da blir det temperaturen, og ikke føret, som setter begrensningene. Oppstigningen i Marka holder deg gjerne varm, men det er på flaten i høyden og ikke minst i de raske nedstigningene at den effektive temperaturen blir lav, med fare for både nedkjøling og frostskader.
Dette er ikke tråden for å diskutere klær og utrustning, men siden spørsmålet ble stilt, og Øyvind viste til sine gode anbefalinger, vil jeg dele to tips for real kulde: Uvurderlige Lungplus luftvarmer for å puste inn mild høstluft og unngå nedkjøling, og 45NRTH Baklava for å skjerme ansiktet og unngå frostskader. Sistnevnte gjerne under Stovepipe for ytterligere varme rundt ørene, eller Greazy for å skjerme for snø, som vist her.
Det er så mye mer å si om vinterklær, men la oss ta spørsmål og svar i en dertil egnet tråd. Finnes flere tråder, og kan alltid opprettes nye.
Og så har man faren for at gir streiker, boss fryser eller elektronikken dør i kulda. Jeg var dum nok til å ha mobil i holder på overrrøret av gammel komoot-vane, og den gikk fra rett fra 70 til 0 prosent like før jeg nådde Storflåtan. Greide da for sikkerhets skyld å ta feil avkjøring fra løkken rundt Storflåten, og fikk tatt en titt på Nordre Heggelivann før jeg skjønte at jeg var på ville veier
Både rytter og sykkel var dekket av tindrende, knakende rimfrost da vi kom hjem etter utvidet hjemmekontorpendling, og det gjorde godt å tine i varm dusj.
Takk for førerapport og tips! Det hadde ikke skadet med noe varmt å drikke i dag, nei. Studerte testene - veldig nyttig - og landet på samme valg som du. Bestilt!
#264420109/01/202115:29
Tok årets første sykkeltur i marka i dag, værmeldingen sa mellom -3 og -8, men det holdt seg på -11 store deler av turen. Det var litt over grensa på hva Raynaudsen takler, så nå blir det innkjøp av nye varmesokker hvor varmeelementet også dekker tærne.
Flott vinterføre hele veien bortsett fra de første hundre meterene i Maridalen, hvor det var litt isete.
Redigert av DuffMcShank; 09/01/202115:30.
Create the problem and sell the solution
#264423810/01/202114:26
Topp forhold fra Hakadals verk og innover Nordmarka i dag. Hardt og fint frem til Trehjørningen gård, og løsere og mer sporete derfra. Bilder på vanlig sted Sykkelen står omtrent midt på fylkesgrensa mellom Oslo og Viken (Nittedal kommune).
Lars
Redigert av larshkj; 10/01/202118:36.
#264425010/01/202118:20
Denne var fin. Takk til alle som deler turene sine og status på veiene
For de som har lyst til å teste noe annet også, kan sjekke ut Trailguide. Der kan man melde inn føremeldinger på stier man sykler, slik at det er enkelt for andre å se. Per nå har den i størst grad blitt brukt ifbm stisykling, men har nå oppsett for landevei og grussykling (ligger som cross-country i appen).
Så nå er det altså mulig å legge inn egne turer med grussykkel på Trailguide ved å laste på GPX-filen sin. Så kan man sende inn føremelding direkte i appen, slik at det er lett for andre å se og melde fra selv.
Sjekk ut trailguide.net - appen lastes også ned herfra. Det er en webapp så den installeres ved å lagre på hjem-skjermen
Håper å se flere turer på vinter, grus og asfaltveier registrert!
Helt herlig rundt ring 4 i går. Noen litt løse partier, men ikke verre enn at gutta på 35mm klarte seg helt fint. Selv har jeg ISP 2,25" så jeg cruiser avgårde uansett
Vi syklet runden mot klokka og møtte brøytebilen ved Kikutstua i 11-tiden, tipper forholdene ble enda bedre etter det.
#264485515/01/202116:16
Intet nytt å melde om føret. Som rapportert er det perfekt
Igjen er det temperaturen som begrenser.
På morgenkvisten var det minus 15 hjemme i Sørkedalen, og målestasjonen på Bjørnholt viste minus 18.
Lenger oppe i høyden, var luften bitende kald, særlig i nedstigningen mot Storflåtan og langs vannet. Varmestuen ved Damtjern så meget stengt ut (permanent?). Takeya, som anbefalt av Øyvind, reddet pausen med varm sjokolade
Betydelig mildere langs Ring 5 og 4 i solskinn på ettermiddagen, men fortsatt skikkelig vinter.
Ser at det er meldt litt mildere vær i morgen, men uansett - om du tenker på søndagstur, særlig på formiddagen, kle deg godt
Møtte ikke en levende sjel rundt idylliske Storflåtan. Møtte én syklist på fine Ring 5 rundt Sandungen. Møtte ti tusen skigåere i kø på Kikut ved Ring 4.
På hyggelige Finnerud Sportsstue, i nedstigningen mot Sørkedalen, er det derimot både god plass, hjerterom, knitrende peis, rykende varm kaffe og lun elg.
[Re: frosken]
#264491016/01/202114:26
Helt herlig rundt ring 4 i går. Noen litt løse partier, men ikke verre enn at gutta på 35mm klarte seg helt fint. Selv har jeg ISP 2,25" så jeg cruiser avgårde uansett
Vi syklet runden mot klokka og møtte brøytebilen ved Kikutstua i 11-tiden, tipper forholdene ble enda bedre etter det.
Litt off topic, men jeg spør: Er kameraet som henger på ryggen til han i rødt i Fujifilm x100-serien? Vet du i så fall om det tåler kulda greit når det henger sånn i 10 minus? Har vurdert å ta med mitt på tur, men er litt usikker på hvordan det tåler tosifrede kuldegrader over tid.
#264491316/01/202116:38
torbus, jeg har brukt mitt X100V på mine to siste markaturer i -15, og det har klart seg overraskende bra i kulda. Bare vær obs på kondens når man går inn i varmen igjen, det kan ta knekken på elektronikken.