Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smarthus, hvilke økosysteme skal man satse på

Smarthus, hvilke økosysteme skal man satse på #2639856 27/11/2020 08:16
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Smarthus
Jeg tenker å anskaffe røykvarslere, dørkontakter og noe annet småtjafs som kan delvis automatiseres eller styres. Jeg ser det er mange systemer her, men det vil vel være dumt å ikke sørge for at det kan inkluderes i en eller annen smarthus løsning. Er Smarthus-standardene såpass åpne at jeg kan kjøpe noe som er merket smarthus og bygge på etterhvert, eller er det flere økosystemer med vegg i mellom?

I første omgang ser jeg for meg:
- Røyk/brannvarslere
- Lys
- Kodelås dør
- Klimaovervåkning inne/ute
- Styring av varme, noen stikk

Ser det er noen ting nedsatt i forbindelse med black Friday så vurderte å starte nå

- Stefan
Re: Smarthus, hvilke økosysteme skal man satse på [Re: Stefan77] #2640943 04/12/2020 14:01
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Har en kombinasjon av Telldus znet, Ikea Home og Google Home/ Nest med "smarte" stikk, lyspærer, rullegardiner, ID Lock med Zwave modul, 4-5 chromecaster og sikkert mer jeg ikke kommer på i farten. Fungerer helt fint med Google Home-appen eller tale-styring via smarthøytalere. Sliter med å få inn varmepumpa (Daikin), men tror det har med sikkerhetsprotokoller å gjøre, det skal være kompatibelt.
Relativt rimelig, stort utvalg og lett å bygge ut.

Re: Smarthus, hvilke økosysteme skal man satse på [Re: Stefan77] #2641040 05/12/2020 09:40
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Lurer på det samme! Er Apple-familie her og jeg tenker/tenkte at produkter som støtter "Homekit" vil være å foretrekke mne jeg synes jo utvalget er lite/dyrt.

Samtidig må nettverket oppgraderes for bedre dekning (helt ut til garasjen) og da har jeg begynt å snuse på Google Nest system. Det er mye smarthjem produkter som kan integreres med google appen da, er det slik å forstå?
Selv om det er litt vondt å basere seg på noe med google når man er glad i Apple ICON_WINK

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Smarthus, hvilke økosysteme skal man satse på [Re: Stefan77] #2641043 05/12/2020 10:21
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Er du interessert i å nerde litt, som meg, så er HomeAssistant (HA) er god greie. Den har integrasjoner mot det aller meste som gjør at du kan shoppe litt mellom de forskjellige standardene. Med en Raspberry Pi + zwave og zigbee stikk så håndterer du det meste (+ eventuelt en til for 433mhz komponenter). Alternativt kan du kjøre det på en Linux server på feks Docker.

Aberet er at brukerterskelen kan være litt høy.

Ser forøvrig at HA har kommet med integrasjon mot Apple sin løsning også, så det er store muligheter for å kjøre ting på kryss og tvers.

Redigert av bstein; 05/12/2020 10:23.
Re: Smarthus, hvilke økosysteme skal man satse på [Re: Stefan77] #2641045 05/12/2020 10:28
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Er apple homekit rullet ut for fullt i Norge?

Div. sportsremedier ...
Re: Smarthus, hvilke økosysteme skal man satse på [Re: Stefan77] #2641987 13/12/2020 08:26
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Bruker man Sonos til talestyring eller er det andre høyttalere som er bedre til dette?

Jepp
Re: Smarthus, hvilke økosysteme skal man satse på [Re: Stefan77] #2642164 14/12/2020 17:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
HOME ASSISTANT.

I går ble Home Assistant "1.0" (2020.12.0) lansert, med en egen hardware-boks som man kan kjøre. Dette er det mest åpne systemet med mulighet for å koble til (nesten) alt av smartdingser.
Dette støtter:
- Homekit (hvis du roter deg borti slike tin)
- Google Assistant
- Sonos
- Zwave (bl.a. mye gode sensorer, smartreleer, og Heatit-termostater (norsk produkt), flere smartlåser inkl IDLock)
- Zigbee (Hue, Trådfri++)
- Sensibo varmepumpestyring
- Wifi-enheter som kan styres lokalt
- Tibber
- Tesla og andre elbiler
- Ubiquiti Unifi nettverk (bruker der enkelt smartsystemet til å blokke nett til nettdingser til barna ved behov ICON_WINK )
- Andre smarthustjenester (Fibaro, Vera, SmartThings)
- Mobilapp som kan brukes til geofencing eller varsler samt mobilt dashbord
- overvåkningskameraer og bevegelsesdeteksjon (ekstern software/komponent - gjerne open source)

De har hatt som mål å flytte mye av konfig fra (til tider komplisert) YAML-kode over til GUI-konfig. Zigbee og Zwave krever egen hardware, der Zigbee kan kjøres på en ConBee II, og ZWave på en AeoTec Zwave stick. Man kan også koble til Hue eller Trådfri-gateway, men det er mer fleksibelt emd Conbee og Phoscon-softwaren (som er en offisiell addon til Home Assistant). Har brukt i tre år nå, og det har skjedd utrolig mye. De har en egen skytjeneste for sikker tilgang til ditt eget system, men man må ikke bruke denne. Skytjenesten kan også linke deg opp mot Alexa eller Google assistant enklere enn å sette opp lokalt. Jeg bruker ikke skytjenesten, men vurderer det kun for å kunne støtte arbeidet som gjøres. Hele systemet er laget på open source og det er en liten kjerne som faktisk jobber fulltid med dette (basert på avgift til skytjenesten), pluss veldig mange frivillige. En av utviklerne til Tibber jobber bl.a. med Tibberintegrasjonen.

Det som er kult med en såpass fleksibel gateway er at man kan mikse og matche systemer. Sett at man finner gode releer på ZWave, men man liker Hue eller Trådfri-brytere - ikke noe problem! Du har mange muligheter til enkle automasjoner, og utrolig avanserte hvis du ønsker det. Man kan lage egne automasjonsmaler som kan brukes for å lage flere av samme type (person x hjemme, gjør ditt. Plante x har lite vann, send melding til enhet a).

Det aller vikigste er at du eier dine egne data og du er ikke avhengig av noenting på Internett som skal være oppe og gå for at systemet skal funke. Se for eksempel på tilfellet da skytjenesten Mill bruker tryna og alle Mill-varmeovner fikk ikke melding om å skru opp varmen om morgenen...

Det finnes andre entusiastsystemer som gir deg lokal kontroll etc (f.eks. OpenHAB, Domoticz, HomeSeer), men det ser ikke ut til at de har nådd samme entusiasme og utbredelse som Home Assistant.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support