Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vis meg ditt hjemmekontor

Vis meg ditt hjemmekontor #2639845 27/11/2020 07:14
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Mange av oss jobber på hjemmekontor for tiden. Jeg begynte i ny jobb 2. november og har allerede blitt beordret på hjemmekontor. Jeg synes jeg har fått det koselig. Jeg har plenty av skjermflate, helautomatisk bønnemaskin nære nok til slippe å reise meg opp og en vakt-chihuahua som passer på meg mens jeg utfører viktige oppgaver i statens tjeneste. Egentlig tror jeg vel det er varmekablene og ovnen som tiltaler ham mest med hjemmekontoret. Han er en forfrossen gammel mann.

Innredningen er et IKEA MALM skrivebord og en Håg Signet kontorstol jeg fikk for 300 kroner på loppemarked for mange år siden. Det lille avlastningsbordet laget undertegnede på sløyden tilbake på tidlig 80-tallet. Still going strong. Kanskje det er møbel-designer jeg skulle blitt?

På veggen ser dere et sikringsskap med tømmekalendere, skoleprogrammet for jentungen og takeaway-menyen til min lokale sushi-sjappe. Bønnene i kaffemaskina er for øyeblikket Starbucks pike place roast. Forsåvidt god kaffe, men litt kjedelig. Det blir nok med den ene posen. Noen som har tips om gode bønner som er å få kjøpt i fysiske butikker man finner i en middels stor norsk by (Fredrikstad)?

Sykkelen dere ser brukes til å sykle hjem fra hjemmekontoret så ofte jeg kan. Om morgenen tar jeg snarveien til jobb.

Hvordan har du det på hjemmekontoret? Hvordan kommer du deg til og fra kontoret? Har du også en venn som passer på mens du jobber?

[Linket bilde]

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Redigert av Raskall; 27/11/2020 08:00.
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2639847 27/11/2020 07:40
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
NB!!! Pass på at du ikke har noe konfidensiell informasjon på skjermen når du tar bilde. ICON_SMILE

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2639859 27/11/2020 08:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hadde hjemmejobb da vi bygde huset for 12 år siden, så tegnet inn et godt hjemmekontor.

Det "ordentlige" kontoret ligger ca 9km unna og sykler helst dit med stisykkel siden det er et ubegrenset utvalg kvalitetsstier som kan inkluderes på veien enten til eller fra, men kjører ofte meg kona én vei siden hun jobber i nærheten og jeg har gratis parkering men ikke hun. Bytter jobb 1. februar, men det er i nærheten av eksisterende arbeidsplass så ingen endringer

[Linket bilde]

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2639894 27/11/2020 10:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Raskall
Hvordan har du det på hjemmekontoret?

[Linket bilde]

Mitt hjemmekontor varierer litt. Mobilitet i arbeidslivet!

Hvordan kommer du deg til og fra kontoret?

[Linket bilde]

Har du også en venn som passer på mens du jobber?

[Linket bilde]

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2639928 27/11/2020 13:30
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Kudos til alle tre, ble nesten dobbelkudos til Raskall, men når jeg tok på meg brillene så jeg at det ikke var en vaffelplate som lå på arbeidsbordet ICON_SMILE

Ikke mye hjemmekontor på meg enda.

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2639932 27/11/2020 13:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har jo vist denne før, men tror den tåler gjensyn. Noen ganger kommer jeg meg til bortekontoret sånn som dette:

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Eivel] #2639933 27/11/2020 13:40
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Eivel
Kudos til alle tre, ble nesten dobbelkudos til Raskall, men når jeg tok på meg brillene så jeg at det ikke var en vaffelplate som lå på arbeidsbordet ICON_SMILE

Ikke mye hjemmekontor på meg enda.

Hehe... Hadde wienerpølser i lompe til lunsj i går og har ikke ryddet vekk korkeplata til gryta. ICON_LAUGH

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Sepeda] #2639934 27/11/2020 13:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Professionell pendlare?

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2639935 27/11/2020 13:46
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har plenty av skjermflate, helautomatisk bønnemaskin nære nok til slippe å reise meg opp
[...]
Noen som har tips om gode bønner som er å få kjøpt i fysiske butikker man finner i en middels stor norsk by (Fredrikstad)?

Jeg går mer enn gjerne ned på kjøkkenet for å hente kaffe. Hvile øynene på noe annet enn skjermen og strekke litt på beina. Evergood Dark Roast fungerer bra i vår kaffemaskin.

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: kjerts] #2639936 27/11/2020 14:15
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: kjerts

Jeg går mer enn gjerne ned på kjøkkenet for å hente kaffe. Hvile øynene på noe annet enn skjermen og strekke litt på beina. Evergood Dark Roast fungerer bra i vår kaffemaskin.

Dette er faktisk viktig, å bli sittende for lenge bringer ikke noe godt med seg. Jeg flyttet alt av kafferemider etc tilbake på kjøkkenet selv nettopp for å tvinge meg til de korte pausene der.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2639937 27/11/2020 14:18
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Mitt kontor kan beskrives på to måter:
1. Endelig har jeg fått kontor med eget bad, tv og balkong.
2. Jeg sitter i en krok i loftstua.

Slet litt med å finne skrivebord som tilfredsstilte konas tanker om utseende og mitt eget ønske om høyde. Løsningen ble derfor å kjøpe en benkeplate som er kappet for å passe. Hele herligheten ble malt i det kona kaller Terracotta og jeg kaller lakserosa. Uansett så funker det helt etter planen.

Jeg prøver stadig å få til en treningstur på dagtid for heller å bruke ettermiddagen og kvelden til arbeid ved behov.

[Linket bilde]

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2639950 27/11/2020 16:49
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Siden jeg har så mye hemmelig på skjermen så viser jeg heller fram hvordan jeg av og til ser ut på jobb-webkamera ICON_SMILE Det er viktig å ha det litt gøy på hjemmekontoret ICON_SMILE
[Linket bilde]
[Linket bilde]
[Linket bilde]
[Linket bilde]
(Det siste bildet er nok fra en Zoom-fredagspils ICON_WINK

Redigert av DesmoSkier; 27/11/2020 17:01.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2639955 27/11/2020 17:09
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
[Linket bilde]

Redigert av bstein; 27/11/2020 17:09.
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2639969 27/11/2020 19:07
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra tråd Raskall!

Min halvdel av kontorpulten hjemme - som forøvrig er hjemmelaget av 30mm eikeplate i nesten hele rommets bredde.

Stolen er en "klassisk" gamingstol fra AKRacing. Jobbmaskinen har Lenovo docking og et svært lite ergonomisk Logitech tastatur men jeg har heldigvis fått inn en erstatter for mus i form av Contour sin trackpad. Den er ikke like bra som Mousetrapper, men den fikk jeg ikke på jobb så jeg har lært meg å leve med svakhetene i Contour. Jeg må gå kanskje 5 meter bort på kjøkkenet for å hente lunken kaffe og varme meg litt foran vedovnen.

Privatmaskinen ved siden av er en svært alderspreget Dell XPS som jeg tror begynner å nærme seg 10 år. Nå har bakgrunnslyset i panelet begynt å blø inn fra sidene og i blant så flimrer bildet. Dårlig stelt...

Underholdning besørges av et (også) ganske gammelt Logitech THX anlegg som har vært med meg enda lenger enn laptopen.

På veggen har jeg litt ymse; Henrici Hondy "Poli Arctici", en print av Kevin Tong "Batman Utility Belt", en signert plakat fra The Oatmeal, og en skisse fra hageplanleggeren med huset og hagens framtidige layout. På gulvet står (i anledning pussing av vegg) en original fra Isabel Blanco og en original fra Macoto Murayama. Ganske bra selskap det altså.

[Linket bilde]

Redigert av Anders A-R; 27/11/2020 19:08.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2640003 28/11/2020 13:37
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Til dere med hjemmekontor. Klarer dere å være like effektive hjemme som på ett kontor? Og hva savner dere ved å ha hjemmekontor? Har en jobb som gjør at jeg ikke har mulighet, og heller ikke vil ha muligheten til hjemmekontor.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2640004 28/11/2020 14:14
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Har mer eller mindre hatt hjemmekontor siden mars. Vi gikk skiftordning annenhver uke fra midten av juni til slutten av oktober, men nå er de fleste på hjemmekontor igjen. Jeg har tilgang til kontoret hvis jeg trenger å gjøre noe forretningskritisk.

Pulten er en Kinnarps hev/senk som jeg kjøpte to av for en slikk og ingenting av en tidligere arbeidsgiver, som i høst plutselig ble bare senkepult. Sabla upraktisk, så nå står den på klosser av 2x4 for å få riktig høyde. Stolen er også Kinnarps, kjøpt sammen med pultene og en haug med andre kontormøbler. Lampa har jeg laget selv av en 1,5x6 plank og spotter fra Clasern.

Pc`n er koblet til de 3 skjermene via en USB-C hub. Tastaturet er noe billig ræl fra Sandstrøm og musen er noe noname uten kjent opphav. Webcamet glemte jeg på kontoret i forrige uke, så denne uken har jeg brukt et dashbordkamera fra ebay. Underholdningen står en Sonos Play:1 som ble til overs på kjøkkenet da vi bytta til Play One med stemmestyring.

Jeg har også latt kaffemaskinen stå på kjøkkenet, slik at jeg får tuslet en tur i ny og ne. Bor i trønderlån på noen og 30 meter med kontor og kjøkken på hver sin ende og hver sin etasje, så for meg er det lengre til kaffemaskinen på hjemmekontoret enn på jobb.

[Linket bilde]

Redigert av JayTe; 28/11/2020 14:14.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: NjuK] #2640011 28/11/2020 15:28
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: NjuK
Til dere med hjemmekontor. Klarer dere å være like effektive hjemme som på ett kontor? Og hva savner dere ved å ha hjemmekontor? Har en jobb som gjør at jeg ikke har mulighet, og heller ikke vil ha muligheten til hjemmekontor.

Det varierer, kan være mer effektiv hjemme enn på kontoret. Sitter i åpent landskap på kontoret. Hjemme er det ingen kollegaer som forstyrrer, men klesvasken og andre ymse ting kan være forstyrrende nok til tider ;-)
Har stort sett hatt hjemmekontor i over 6-7mnd nå og må si jeg til tider er møkkalei, heldigvis har jeg mulighet til å dra på kontoret ved "behov". Er der derfor med jevne mellom for å få litt variasjon. Godt arbeidsmiljø på jobben slik at det jeg savner mest er jo å faktisk se og snakke med kollegaer i virkeligheten, Teams er liksom ikke det samme i lengden.

Pluss med hjemmekontor: deilig å kunne ta seg en sykkeltur i en utvidet lunsjpause :-)

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: JayTe] #2640012 28/11/2020 15:45
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JayTe

Pulten er en Kinnarps hev/senk som jeg kjøpte to av for en slikk og ingenting av en tidligere arbeidsgiver, som i høst plutselig ble bare senkepult. Sabla upraktisk, så nå står den på klosser av 2x4 for å få riktig høyde.

Vet ikke hvor mye du har feilsøkt eller hva som er galt, men Kinnarps-pultene er slik at hvis de av en eller annen grunn mister informasjonen om hvilken høyde de har så går de ikke opp. Dette kan du resette ved å senke den helt ned og så bare holde inne knappen en liten stund ekstra.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: NjuK] #2640016 28/11/2020 17:13
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Hjemmekontor siden mars.
Synes det er helt knall. Er mer effektiv og får jobbet bedre. Uten forstyrrelser og slikt. Har installert meg på eget rom/kontor. Og koser meg så godt jeg kan med hjemmekontor. Til tider flere hjemme i huset. Det går bra. Har ellers selskap av hunden så man får kommet seg en god tur ut på dagen.
Savner kanskje litt mer kontakt med de andre men funker fint med møter på teams. Det største savnet er kanskje at jeg ikke får syklet til jobb.
Tror kanskje jeg synes hjemmekontor er helt fantastisk fordi jeg tenker dette er for en begrenset tid.
Hvis noen sa jeg skulle fortsette med hjemmekontor så tipper jeg følelsen hadde endret seg. Det kan bli for intenst på hjemmekontor. Tar færre pauser og er mer på. Det er nok et stort minus.

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: neonstz] #2640021 28/11/2020 18:05
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: neonstz

Vet ikke hvor mye du har feilsøkt eller hva som er galt, men Kinnarps-pultene er slik at hvis de av en eller annen grunn mister informasjonen om hvilken høyde de har så går de ikke opp. Dette kan du resette ved å senke den helt ned og så bare holde inne knappen en liten stund ekstra.

Fader, her har jeg byttet både styreenhet og bryter mellom de to pultene, samt ligget under der med multimeter opptil flere ganger. Så er løsningen sannsynligvis så enkel. Takker og bukker!

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: NjuK] #2640028 28/11/2020 20:14
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig

For min del handler dette mest om fysiske møter vs. Teams-møter. Jeg syns dynamikken i fysiske møter fortsatt er bedre selv om «alle» har blitt bedre på Teams-møter siden mars. Teams-møter opplever jeg også som mer slitsomt. Effektiviteten lider ikke nevneverdig av hjemmekontor, men styrkene og svakhetene viser seg jo klarere, for eksempel er det lettere å konsentrere seg på hjemmekontor syns jeg (sitter i landskap). Min største utfordring er at jeg syns det blir veldig ensformig. En travel dag kan typisk innebære å sitte foran PC-en fra morgen til kveld uten de naturlige avbruddene man normalt får. Oppfølging av andre syns jeg også er vanskeligere, ofte er det noe å lese i kroppsspråk etc.

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: NjuK] #2640029 28/11/2020 20:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Har inte haft hjemmekontor sen i våras men trots att jag normalt jobbar en del hjemmifra så föredrar jag helt klart kontoret.

Tycker jag ofta kan jobba minst lika bra där trots att vi delar kontor. Interaktionen med andra tycker jag också ofta fungerar bättre när man möts men en del kan man också tas via teams utan problem.

Nu har inte vi plats till någon bra kontor lösning hjemme vilket förstör en del men tycker att dagarna med hjemmekontor ofta blir rätt konstiga. Lätt att bli tregare på morgonen och på eftermiddagen begynner folk komma hjem innan arbetsdagen är färdig vilket stör. Blir också lätt att man jobbar "hela" dagen.

Jag är faktiskt förvånad över hur många som tycker att det fungerar mycket bättre än att vara på kontoret.

Här är det flera som visar fina hjemmekontor men hur många är det egentligen som bor så stort att de har plats med två bra hjemmekontorer där man kan komma bort fra resten av familjen? Har fått för mig att rätt många sitter i stuan eller på köksbordet.

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: neonstz] #2640030 28/11/2020 20:35
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: neonstz
Sitat: JayTe

Pulten er en Kinnarps hev/senk som jeg kjøpte to av for en slikk og ingenting av en tidligere arbeidsgiver, som i høst plutselig ble bare senkepult. Sabla upraktisk, så nå står den på klosser av 2x4 for å få riktig høyde.

Så det var det som var problemet med min pult. Kändes väldigt fel att sänka den ännu mer når jag inte kunde höja den men det var den lösningen jag fick hjälp med.

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: NjuK] #2640034 28/11/2020 21:12
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R

Jeg byttet jobb nå i november. I min forrige jobb gikk jeg glipp av mye når jeg jobbet hjemmefra. Hjemmekontor var frivillig og det var mange som var på kontoret og det var lite kommunikasjon som gikk elektronisk. I min nye jobb er det kun tillat å dra på kontoret ved virksomhetskritiske ting som må gjøres fysisk på kontoret. Alle andre skal jobbe hjemmefra. Så det å være på kontoret er mer ensomt enn å jobbe hjemmefra. Litt merkelig tid å begynne i ny jobb på, men jeg føler likevel at jeg har blitt litt kjent med de fleste av mine nye kollegaer. Dokumentasjonen er også god og arbeidsoppgavene er tydelige, så det er lett å være produktiv også hjemmefra. Det skjer ofte at jeg har jobbet en time eller to over arbeidstiden uten å legge merke til det.

Redigert av Raskall; 28/11/2020 21:13.
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: NjuK] #2640102 29/11/2020 16:09
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg har heller ikke hjemmekontor, men er avhengige av folk med hjemmekontor for å få gjort jobben min. Det kan til tider være mildt sagt utfordrende.

Ketil
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: NjuK] #2640163 30/11/2020 08:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Til dere med hjemmekontor. Klarer dere å være like effektive hjemme som på ett kontor? Og hva savner dere ved å ha hjemmekontor?

Hjemmekontor 2-3 dager i uka. Lite folk på kontoret, så jeg blir sittende nesten alene de dagene jeg er der også. Er effektiv hjemme, og synes det fungerer veldig bra å jobbe der. Har ikke laget noe eget "kontor", men veksler mellom sofa, kjøkkenøy, spisebord og "godstolen". Selv om jeg har kort vei til jobb slipper jeg å skifte og dusje når jeg jobber hjemme, og sparer 30-45 minutter som kan brukes til andre ting. Vi har også restriksjoner på å reise mellom forskjellige kontorsteder, og jeg synes det er innmari digg å slippe og reise.

Det jeg savner er de uformelle møtene med kolleger. Praten ved kaffemaskina, det å møte noen i en trappeoppgang og komme på at vi hadde pratet løst om at NÅ må vi sannelig få ordnet med de greiene der... Avtalte møter fungerer fint på Teams, men alt det uformelle forsvinner. Jeg tror det er et stort minus for arbeidsgiver at informasjonsflyten mellom kolleger nå i det store og hele er begrenset til epost og Teams.

Redigert av Øyvind V; 30/11/2020 08:26.
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2640170 30/11/2020 08:55
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Ang kaffemaskin ved skrivebordet: Da jeg begynte i min første voksne jobb midt på 90-tallet tok jeg røykepauser sammen med røykerne selv om jeg ikke røyket selv. Det lagde en god vane om å ta pauser. En vane som satt seg i ryggraden. Også har jeg blitt så gammel at kroppen sier tydelig fra hvis jeg blir sittende for lenge uten å bevege meg. Så pauser er ikke et problem. ICON_SMILE

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2640430 01/12/2020 18:44
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Angående Teams og uformell prat; Da alt stengte i mars, satte vi opp et kvarter hver morgen og et kvarter kl 14 der vi prata løst og fast.
Åpen post rett og slett, som et elektronisk substitutt til kaffemaskinpraten.
De som kunne kom på det "møtet". Ikke noe faglig ble diskutert. Dette satt alle pris på der vi satt hjemme.

Mitt kontor er ikke så fint at jeg tar bilder. Det er i fotenden på gjestesenga, klemt mellom en printer og døra.
Pult kjøpt på Finn for en 100lapp, og stol jeg har langtidslånt på jobben.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Raskall] #2640431 01/12/2020 18:56
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Svenskene har noe de kaller «fika», en kort pause på formiddag og ettermiddag.

Re: Vis meg ditt hjemmekontor [Re: Knirkekne] #2640456 01/12/2020 21:40
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg må også gjennom en ryddeprosess før bilde, her ligger det et par gamle radiorør, fjernkontroll til en dac, der dac'en er nærmere meg enn fjernkontrollen, hodetelefonforsterker, 2 - 3 par hodetelefoner, 2 tastatur + mus, en flaske Smoove og mye, mye små rot.

Vi har også jevnlige møter med fjas, de kan streke seg langt over en time på ettermiddagen. Vi har begynt å bruke en egen discord* server og kun tale. Litt avhengig av hva man holder på med er det mulig å jobbe mens man fjaser. Vi har kjørt noen runder med geoguessr, Among us og andre spill. Det kan være en hyggelig avveksling.

Vi er stort sett koblet på discord kanaler hele dagen, der de som jobber med samme ting (typisk 2 - 5 personer) er på samme kanal, det gjør det mye lettere å slenge ut et spørsmål, ganske likt som på kontoret egentlig. Skal sies at mikrofonene stort sett er slått av og mye tas skriftlig på slack**.

Ordentlige møter skjer på Google Meet, med video, men det har de fleste av oss ikke så mange av.

* Discord er mye brukt av gamere tror jeg, men funker veldig bra i jobbsammenheng også.
** Slack er en meldingsplattform for bedrifter

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå