Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

SDURO HardSeven 7.0?

SDURO HardSeven 7.0? #2639759 26/11/2020 09:16
R
Rakafisk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Hei,
Jeg har over flere år vurdert om jeg skal kjøpe meg EL-sykkel, ettersom jeg har revmatisme og derfor får mye betennelser i kroppen selv ved lav belastning.

Nå selger Bikester.no en SDURO HardSeven 7.0 til veldig god pris, ca 24K, så har et par spm i den forbindelse.

Jeg kan veldig lite om sykler og hva som er bra og ikke, men har fått med meg at Haibike ofte er testvinnere her i Norge.
Hva tenker dere om denne, er dette en ok sykkel som er satt i sammen med ok deler?:
https://www.haibike.com/ch/en/ebikes/emountainbikes/trail/sduro-hardseven-70-ch960?id=4540039040

Sykkelen vil nok bli mest brukt i fritiden på noe asfalt og grus, men kan være at jeg sykler litt til jobb etter hvert - 15km på asfalt.
Jeg er 182cm lang og tenker kanskje str. L vil være det beste?

Ser det har vært skrevet at det er kronglete ved eventuelle reklamsjonssaker når en handler fra Bikester, men til den prisen er det kanskje verdt et forsøk, har aldri sett slike tilbuder andre steder....

Pleier det å være mye tull med Haibike, eller vil dere vurdere risikoen for feil (reklamasjonssak) som relativt liten?

Og hva med 27,5 vs 29 hjul. Er 27,5 hjul fortsatt gangbart?

Mange rare spm fra en kunnskapsløs sjel her, håper på litt kyndig veiledning:)

Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: Rakafisk] #2639760 26/11/2020 09:21
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Rakafisk
Hei,
Jeg har over flere år vurdert om jeg skal kjøpe meg EL-sykkel, ettersom jeg har revmatisme og derfor får mye betennelser i kroppen selv ved lav belastning.

Nå selger Bikester.no en SDURO HardSeven 7.0 til veldig god pris, ca 24K, så har et par spm i den forbindelse.

Jeg kan veldig lite om sykler og hva som er bra og ikke, men har fått med meg at Haibike ofte er testvinnere her i Norge.
Hva tenker dere om denne, er dette en ok sykkel som er satt i sammen med ok deler?:
https://www.haibike.com/ch/en/ebikes/emountainbikes/trail/sduro-hardseven-70-ch960?id=4540039040

Sykkelen vil nok bli mest brukt i fritiden på noe asfalt og grus, men kan være at jeg sykler litt til jobb etter hvert - 15km på asfalt.
Jeg er 182cm lang og tenker kanskje str. L vil være det beste?

Ser det har vært skrevet at det er kronglete ved eventuelle reklamsjonssaker når en handler fra Bikester, men til den prisen er det kanskje verdt et forsøk, har aldri sett slike tilbuder andre steder....

Pleier det å være mye tull med Haibike, eller vil dere vurdere risikoen for feil (reklamasjonssak) som relativt liten?

Og hva med 27,5 vs 29 hjul. Er 27,5 hjul fortsatt gangbart?

Mange rare spm fra en kunnskapsløs sjel her, håper på litt kyndig veiledning:)

Des mer kunnskapsløs man er, des sterkere er argumentet for å handle lokalt.

Ellers er det i min erfaring lite tull med Haibike og deres elektronikk.
Denne sykkelen har som mange andre elsykler billig utstyr/gir/bremser og dempere, og det kan fort skje ting der, men det er uavhengig av sykkelmerke.
27.5 eller 29 til denne bruken er hippsomhapp. Dette er en god sykkel.

Jeg/vi er selv på Haibike, med yamaha motor selvfølgelig, er på min fjerde(grunnet behovsendringer og tyveri har det blitt skiftet noen ganger)

Hvis du har lange bein kan du vurdere XL, ellers er Large ganske safe, ja.

Redigert av RazeFaze; 26/11/2020 09:26.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: Rakafisk] #2639770 26/11/2020 11:32
R
Rakafisk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Hei og takk for dine erfaringer, det setter jeg pris på!

Bare så det er sagt er jeg helt enig i å handle lokalt, og i hvertfall i disse coronatider(selv om EL- sykkelsalget kanskje aldri har vært større enn i denne tiden). Men, sykkelen selges nå Kr. 12.000 billigere fra Bikester enn lokalt. Da tenker jeg og heller bruke disse 12.000 kronene som spares i denne omgang i fremtidige sykkelservicer og reperasjoner, lokalt

Så til selve sykkelen. At det er lite tull med Haibike og deres elektronikk er det jeg har fått inntrykk av også, men alltid fint med brukererfaringer på et entusiastform!

Hørte rykter om at 2021modellen, som kanskje allerede har kommet, kommer med større batteri. Vil de fysiske målene være like slik at om en ønsker bedre rekkevidde kan kjøpe til nyere batteri å bruke.... ?

Jeg har ikke spesielt lange ben, så da tipper jeg L vil være bra, takk for tips!

Vil det i fremtiden være mulig å montere bagasjebrett om ønskelig?

Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: Rakafisk] #2639772 26/11/2020 11:43
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det ser ikke ut som rammen har fester til bagasjebrett, men det kan passe å benytte et bagasjebrett som festes i setestagene.

Bikeshop har fra Thule

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: Rakafisk] #2639777 26/11/2020 12:05
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hei og takk for dine erfaringer, det setter jeg pris på!

Bare så det er sagt er jeg helt enig i å handle lokalt, og i hvertfall i disse coronatider(selv om EL- sykkelsalget kanskje aldri har vært større enn i denne tiden). Men, sykkelen selges nå Kr. 12.000 billigere fra Bikester enn lokalt. Da tenker jeg og heller bruke disse 12.000 kronene som spares i denne omgang i fremtidige sykkelservicer og reperasjoner, lokalt

Så til selve sykkelen. At det er lite tull med Haibike og deres elektronikk er det jeg har fått inntrykk av også, men alltid fint med brukererfaringer på et entusiastform!

Hørte rykter om at 2021modellen, som kanskje allerede har kommet, kommer med større batteri. Vil de fysiske målene være like slik at om en ønsker bedre rekkevidde kan kjøpe til nyere batteri å bruke.... ?

Jeg har ikke spesielt lange ben, så da tipper jeg L vil være bra, takk for tips!

Vil det i fremtiden være mulig å montere bagasjebrett om ønskelig?

Ang batteri
Batteri koster gjerne 10-12000 så det er kanskje ikke så aktuelt uansett.
Hvis bildene her er rett ser det ikke ut som 500 og 600 kan byttes om.

https://global.yamaha-motor.com/business/e-bike-systems/products/battery-charger/

Redigert av RazeFaze; 26/11/2020 12:18.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: RazeFaze] #2639783 26/11/2020 12:51
R
Rakafisk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Sitat: Garpen
Det ser ikke ut som rammen har fester til bagasjebrett, men det kan passe å benytte et bagasjebrett som festes i setestagene.

Bikeshop har fra Thule

Ja se på den, den var jo smart, takk for tips!

Sitat: RazeFaze
[quote=Rakafisk]
Ang batteri

https://global.yamaha-motor.com/business/e-bike-systems/products/battery-charger/

Ok, det er såpass stiv pris ja, nei da blir det nok ikke det særlig aktuelt uansett:-(

Men, da kan jeg konkludere med at dette er bra allroundsykkel for en amatør av god tysk kvalitet:-)

Ser de nye batteriene kommer i 630, vil det være stor forskjell fra gårdagen 500W, og er dette utelukkende rekkevidde det er snakk om?

Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: Rakafisk] #2639784 26/11/2020 13:11
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Garpen

Bikeshop har fra Thule

Ja se på den, den var jo smart, takk for tips!

Sitat: RazeFaze
[quote=Rakafisk]
Ang batteri

Ok, det er såpass stiv pris ja, nei da blir det nok ikke det særlig aktuelt uansett:-(

Men, da kan jeg konkludere med at dette er bra allroundsykkel for en amatør av god tysk kvalitet:-)

Ser de nye batteriene kommer i 630, vil det være stor forskjell fra gårdagen 500W, og er dette utelukkende rekkevidde det er snakk om?

Rekkevidde, samt økt vekt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: RazeFaze] #2639786 26/11/2020 13:22
R
Rakafisk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Anbefales det noen spesielle ladere eller er medfølgende ladere bra nok? Leste et sted at de ikke burde lades helt opp, men medfølgende ladere bør vel være optimalisert for å ta best mulig vare på batteriet?

Er det ellers noe ekstrautstyr som anbefales å kjøpe samtidig?

Redigert av Rakafisk; 26/11/2020 13:26.
Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: Rakafisk] #2639798 26/11/2020 14:23
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Anbefales det noen spesielle ladere eller er medfølgende ladere bra nok? Leste et sted at de ikke burde lades helt opp, men medfølgende ladere bør vel være optimalisert for å ta best mulig vare på batteriet?

Er det ellers noe ekstrautstyr som anbefales å kjøpe samtidig?

Bruk medfølgende lader. Tror du kun skal det.
Er egne ladere til de forskjellige systemene, Shimano/Bosch/Yamaha og andre, egne kontakter etc... Yamaha har forskjellige ladere til interne og eksterne batterier tilogmed.

Vil absolutt anbefale pedaler. De som følger med er ubrukelige, uasnett sykkel. Man kanskje har du noe fra før, med klikk eller noe...
Uansett, kjøp pedaler :-)

Ekstrautstyr ellers... hva tenker du? Sykkelutstyr? Hjelm, hansker... klær?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: Rakafisk] #2639801 26/11/2020 14:41
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Vet ikke om denne sykkelen er førstevalg til bruken du beskriver - asfalt og grus og kanskje til jobb etter hvert.

En sykkel med så breie dekk og dempegaffel med såpass mye vandring havner etter min mening i kategorien stisykkel light. Selv om du har motorassistanse vil det føles som mye å drasse på hvis du ikke skal sykle mest i terrenget. Eneste unntaket er hvis du skal bruke den mye på vinteren på dårlig brøytede veier.

I tillegg er det vanskelig å få gode heldekkende skjermer uten dedikerte fester og til den dekkbredden. Jeg ville sett på en mer hybridaktig sykkel til bruken du beskriver i åpningsinnlegget.

Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: Rakafisk] #2639861 27/11/2020 08:23
R
Rakafisk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Takk for gode innspill!

Pedaler ja, om de som følger med ikke er noe særlig er jo det greit å ta med:-)

Har du noen tips til gode pedaler(ikke klikk pedaler)?
Tips til en god sykkellykt som lyser godt?
Og tips til skjermer? Da er det vel skjermer som er kjappe å ta av og på ved behov...

Takk for innspill @cerberus. Ja, det kan godt hende denne sykkelen ikke er helt optimal, men håper den kan gjøre jobben som en grei allrounder. Den var så godt nedsatt i pris at jeg kan bruke den til neste sommer og selge den igjen uten særlig tap tipper jeg, så får jeg gjøre meg noen erfaringer underveis.
Du nevner at hjulene kanskje er i overkant brede for mitt bruk. Vil det være mulig å sette på smalere dekk på samme felg om dette skulle bli irriterende?

Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: Rakafisk] #2639896 27/11/2020 10:20
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Vet ikke hvor brede de felgene er, men noe smalere enn 2,4" vil neppe være å anbefale.
Det er ikke først og fremst dekkbredden i seg selv, men type sykkel.
Du vil nok likevel få mye sykkelglede av den, og du er godt skodd om du får lyst til å liste deg ut på litt stier.
Det finnes også dekk i den bredden som er mer tilpasset asfalt og grus.

https://bikeshop.no/schwalbe/116009...-275-dekk-275-x-28-67-tpi-snakeskin-790g
https://bikeshop.no/schwalbe/111011...27-5-dekk-sort-275-x-280-67-epi-910-gram

Re: SDURO HardSeven 7.0? [Re: Rakafisk] #2640053 29/11/2020 08:47
R
Rakafisk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Kanskje det blir utfordrene å få tak i gode skjermer.

Er det noen med tips til skjermer som burde fungere? Gjerne en god lykt også?

Moderator  support