Tenker som litt julekos å bygge om Santa cruz reserve hjulene mine med Dt 240 exp nav og Sapim cx eiker. Stoler blindt på at 2018 reserve 29" 30mm har ERD 590 etter SC sine sider da hjulene er i bruk om dagen så kan ikke måle. Dt swiss eikekalkulator gir følgende lengder uten korrigering for offset på felgene. Foran Venstre 289.9mm Høyre 292.1mm Bak Venstre 29mm Høyre 290mm
Med korrigering for offset (4mm)på felger overført til navene får jeg Foran Venstre 290.4mm Høyre 291.6mm Bak Venstre 290.6mm Høyre 290.4mm
Noen som har peiling som kan bekrefte at dette stemmer? Finner ikke Sapim i lengde 291mm, Utgjør 0,6mm for kort eike noe?(venstre bak.)
Har lest meg frem til at messing nipler tåler mer, så tenkte å bruke dette da dette er 2. hjulsettet jeg bygger.. (Egentlig første for sist bare kopierte jeg et annet hjul og det gikk helt ok Eller kan jeg gå for alu og spare noen gram der og? Hjulene skal forøvrig brukes hovedsaklig på sti med et og annet endurosegment med enkelte dropp av syklist på 96kg for øyeblikket, men er straks nede på rett under 90..
Kom gjerne med forslag på eiker/nipler om jeg er heeelt på jordet...
ERD er ikke en gitt standard og følgelig bør man være skeptisk til oppgitt ERD, selv fra produsent. Har 4.5mm avvik på mine Spank felger's ERD. Om du har et standard reserve hjul, så bør SC oppgi hvilke spiler de bruker, som gjør at du kan kalkulere med dems mål og se om du får samme spilelengde SC bruker. Da vet du om ERD er innafor. Eventuelt Google litt mer. Skal du bruke Sapim spiler så hadde jeg kanskje vurdert å bruke Sapim sin kalkulator, evnt som tillegg til DT. Jeg foretrekker Wheelpro sin, som regner ut absolutte minimumslengde.
Stemmer kalkulasjonen fra DT, så er det ingen problem å gå ned 0.6mm og kjøre på med 290 spiler på begge sider bak. Jeg foretrekker messing nipler da de er mer solide. Det finnes veldig gode alu nipler, men etter å ha eid et Mavic Crossmax hjulsett på 90-tallet hvor aluniplene ikke var mulige å løsne fra spilene. (Spiler vridde seg, og aluniplene sprakk opp slik at jeg ikke klarte bruke spileverktøyet til å justere.) Løsningen ble først klippe klippe, og til slutt så irritert at det ble kaste kaste. Uansett, ha på olje på hodet til nippelen, eller rundt hullet i felgen slik at det er lettere å stramme spilene skikkelig. Ha olje, eller noe loctite-aktig på gjengene. Og, kjøp bibelen, the Wheelbuildingbook fra Wheelpro.Særdeles mye nyttig informasjon rundt hjulbygging. Lykke til. Å.
Klar over at jeg burde måle ERD, men hjulene er i bruk om dagen så satser på at det stemmer. The wheelbuilding book er selvsagt kjøpt inn. Den kjøpte jeg faktisk i 2013, men husket det ikke, så kjøpte den på nytt i sommer Tenker jeg går for messingnippler ja.. Er virkelig produksjonen så avvikende at man kan ha flere mm avvik på ERD?!! Da må jeg vel plukke ned hjulene alikevel... eller?
Produksjonen er nok ikke avvikende, bare måten forskjellige produsenter oppgir ERD. Andre reserve hjulsett likt det du har, har garantert samme ERD. Har selv bygget hjul med felger fra DT, Spank, WTB, Bontrager, e*thirteen og Salsa såvidt jeg husker. WTB hadde korrekt ERD, dvs, samme som oppgitt. 29er Spank, og samme felg i 27.5 hadde 4.5mm og 3.5mm avvik. Mener e*thirteen og hadde litt stort avvik i forhold til oppgitt ERD. Om du Googler ditt eksisterende hjulsett, og finner eksakt spilelengde, kan du som nevnt regne ut med den ERD du har, og se om spilelengden blir lik eller avviker. Får du samme spilelengde på utregningen så stemmer ERD og du slipper å vippe av spiler for å sjekke. Eller Google om noen har verifisert reserve felgen sin ERD. Å.
Ein liten detalj, men nevner det. Sapim har mykje bra rundt nippler og skiver som tar opp stress rundt eikeholet. I tillegg har dei billege, svarte messingnippler...betyr ingenting, men er tøft...
Fant ERD skrevet på felgene. ERD589 SC oppgir 29" 30mm Version 1 som ERD 590 og V2 som ERD 596 på siden deres.
Med ERD 589 får jeg 290mm på begge hjul bortsett fra høyre side foran. Dt swiss kalk 291.1 Wheelpro kalk 290.7
Gjennomsnittet er jo da 290.9 som er nærmere 290 enn 292 som er de eneste lengdene Sapim CX kommer i. Er jeg safe på 290 rund baut? er 1.1mm for kort innenfor om det er Dt Swiss kalk som er 100%?
Har du kalkulert (DT/Wheelpro) med 18mm nipler? Da blir det trolig kortere spiler. Dersom Wheelpro sier 290.7, så er det absolutte minimum du kan bruke, og du kan ikke gå NED til 290. Da må du opp på 292.
Er ERD skrevet på felgene manuelt, eller trykket på/klistremerke?
FYI. Mine Spank Oozy trail 395+ i 29 utgave har påtrykt ERD 591.5, har målt de selv til 596mm. Samme i27.5 utgave oppgitt til 554, målt til 558mm. e*thirteen LG1+ DH har ERD 599 påtrykket, målt til 603mm. Å
Står trykket på. Men i den manualen er det og oppgitt eikelengder som stemmer med det jeg kom frem til. 350 og nye 240 blir beregnet med samme eikelengder. Trenger ikke kortere eiker på 18 mm nippel? Gjengene er de samme, bare lengre nippel for rekke gjennom dyp/tykk felg så man får på eikenøkkel. Eikene skal jo rekke frem til «hodet» av nippelen, resten av nippelen er uten gjenger.
Men i den manualen er det og oppgitt eikelengder som stemmer med det jeg kom frem til. 350 og nye 240 blir beregnet med samme eikelengder.
Så bra, da bør det ordne seg.
Sitat: Kona mi
Trenger ikke kortere eiker på 18 mm nippel? Gjengene er de samme, bare lengre nippel for rekke gjennom dyp/tykk felg så man får på eikenøkkel. Eikene skal jo rekke frem til «hodet» av nippelen, resten av nippelen er uten gjenger.
Det har du helt rett i. Jeg visste gjengene startet tidligere på lengre nipler, slik at man kan bruke kortere spiler om man ønsker, men ikke tenkt over at man selvsagt kan bruke samme spiler som for kortere nipler. (Jeg har et par ganger brukt lengre nipler på egne hjul om jeg var tom for korrekt spilelengde.) Å.
Når det gjeld gjengelengde på niplane, så kjem det an på kva merke du brukar. På Sapim så er gjengelengde den same, uavhengig av nippellengde, mens på DT så vil lenger nippel også ha lenger parti som er gjenga.
Når det gjeld gjengelengde på niplane, så kjem det an på kva merke du brukar. På Sapim så er gjengelengde den same, uavhengig av nippellengde, mens på DT så vil lenger nippel også ha lenger parti som er gjenga.
Artig. Greit å vite.. Visste om DT sin variant, og antok Sapim var likt. Å.