Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forurensa bremser, håp for rotor/skive?

Forurensa bremser, håp for rotor/skive? #2639375 23/11/2020 17:29
N
nesegrus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Jepp, null bremse kraft. Nye bremseklosser har jeg, men noen tips og håp for å få bremseskiven/rotoren ren og bra igjen? Eller er det bare å bite i det å kjøpe ny om man skal få det tilbake til 100%? ICON_SMILE

Re: Forurensa bremser, håp for rotor/skive? [Re: nesegrus] #2639378 23/11/2020 17:31
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Skiva er bare å rense med bremserens.

Hører at noen tenner på bremserensen etterpå også, mulig det har noe for seg?

Skiver er ikke hokus pokus, de er metall. Kunne vel greie å vaske dem også.

Klossene skal også gå å redde, men der kan oljen trekke inn i materialet. Så det kan være mer kinkig. Noen steker klosser på veldig høy varme i ovn eller på grill for at oljen skal brenne ut. Nok temperatur så forsvinner fettet.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Forurensa bremser, håp for rotor/skive? [Re: nesegrus] #2639380 23/11/2020 17:40
N
nesegrus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Takk for tips, får prøve med litt bremserens og varmluftspistol på skiva ICON_SMILE

Re: Forurensa bremser, håp for rotor/skive? [Re: nesegrus] #2639392 23/11/2020 19:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Bremserens alene hjelper ikke etter min erfaring. Jeg bruker pusseduk (scotchbrite) og bremserens for å pusse ned skivene hvis de er forurenset. Det pleier stort sett å funke hvis jeg er flink.

Når det gjelder å tenne på bremserensen på skiva etterpå, så er det to grunner til at det er er en dårlig idé:
- Bremserens er EKSTREMT brannfarlig, og du kan risikere å tenne på søl rundt deg også
- Du risikerer å brenne oljen/fettet inn i stålet, og da er det bare å kaste eller pusse mye.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Forurensa bremser, håp for rotor/skive? [Re: nesegrus] #2639457 24/11/2020 08:27
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litt avhengig av klossetype så har jeg stort sett endt opp med å avskrive klosser som har blitt fulle av olje og gruff. Skiver har jeg stort sett vaska med aceton og så pusset ned med fint smergelpapir.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Forurensa bremser, håp for rotor/skive? [Re: nesegrus] #2639460 24/11/2020 08:33
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, jeg var kanskje litt rask, du har to elementer som kommer i spill på skiver. Stålet er bare stål. Men det andre er at innkjøringen av skivene går på å flytte litt materiale fra bremsekloss til overflaten på skiven. Bremsekloss rett på metallet bremser ikke supert, men det bremser bra når litt av klossens eget materiale ligger på skiva. Med rett temperatur kan bremseskivene bli marginalt tykkere etter bruk.

Så det er absolutt noe i å pusse ned litt. Kan godt se for meg at oljen kan ta litt ekstra godt tak i materialet. Har man gode fettløselige midler burde det går greit da. Men ved trøblete skiver har jeg brukt sandpapir eller helst smergelpapir til å pusse ned litt ekstra. Det trenger heller ikke bli ripefritt med fineste papiret til slutt, alt slikt fylles inn etter ny innkjøring.

På bil kan man jo godt dreie ned skiven litt for å få ny overflate. Så lenge ikke skiven blir tynnere enn tillatt.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Forurensa bremser, håp for rotor/skive? [Re: Anders A-R] #2639466 24/11/2020 08:50
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Anders A-R
Litt avhengig av klossetype så har jeg stort sett endt opp med å avskrive klosser som har blitt fulle av olje og gruff.

Helt enig! Er vanskelig å få det til å bli helt rent, og man risikerer å brenne oljen inn i klossematerialet. Det er jo ved høy temperatur man får impregnert jernpanner, f.eks. ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support