Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Enveiskjøring på gang- og sykkelvei?

Enveiskjøring på gang- og sykkelvei? #2639307 23/11/2020 13:26
L
Lysklyster Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Rart spørsmål kanskje, men dette ble jeg fortalt av en litt sinna el-sparkesyklist jeg møtte. Jeg syklet nedover denne gang- og sykkelveien, i retning fagerheimgata, og brukte gang- og sykkelveien (og noen steder fortauet) for å komme meg nedover dit. Jeg valgte gang- og sykkelveien (og fortau) da jeg ellers hadde måttet over på andre siden av veien for å kunne bruke sykkelfeltet i den retningen jeg skulle. Det er jo også lov å sykle på fortau (og på gang- og sykkelvei selvfølgelig).

El-sparkesyklisten kom fra sykkelfeltet, og da sykkelfeltet opphørte, så kom han opp på gang- og sykkelveien kjørende mot meg. Jeg har ihvertfall aldri hørt om enveiskjøring her, eller på gang- og sykkelveier generelt. Vi kan jo se at det står merket gang- og sykkelvei der jeg syklet. Vil tro han rotet litt, og kanskje ikke var helt oppmerksom? Men litt sinna var han ihvertfall. Jeg avfeide hans ord som tullprat, og fortsatte min vei.

Er det noen andre regler her på det stedet, som ikke jeg har fått med meg?

Link til stedet på Maps:
https://www.google.com/maps/@59.933...4BQ8_Md5RdK2V6MGno9FQ!2e0!7i16384!8i8192

Re: Enveiskjøring på gang- og sykkelvei? [Re: Lysklyster] #2639309 23/11/2020 13:38
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg vil si at du har rett, og at elsparkesyklisten blander sammen med sykkelfeltet som er retningsbestemt.

Redigert av DesmoSkier; 23/11/2020 14:00.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Enveiskjøring på gang- og sykkelvei? [Re: Lysklyster] #2639317 23/11/2020 13:53
L
Lysklyster Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Sitat: DesmoSkier
Jeg vil at du har rett, og at elsparkesyklisten blander sammen med sykkelfeltet som er retningsbestemt.

Det er sikkert derfor. Han var en voksen mann i 40 årene, men vi kan alle rote litt innimellom. Var nok dette han gjorde.

Re: Enveiskjøring på gang- og sykkelvei? [Re: Lysklyster] #2639366 23/11/2020 17:02
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Kan godt være en bilist som kom på den doningen.
Ofte er de ikke klar over alle reglene.

Sykkelfelt er kun retningsbestemt hvis de er i veibanens skulder, siden de da er ansett som et kjørefelt.

På sykkelvei, og de kombinerte veiene som er adskilt fra kjørebanen for bilister er det ingenting som sier noe om enveiskjøring.
Én oppfordres å sykle på høyre side i gang/sykkel-felt hvis de to er adskilte, men dette er ikke en regel, så man må ofte tilpasse seg trafikken, og hvis fotgjengere roter seg ut i feltet.
(I enveiskjørte veier, som også er eksplisitt skiltet for syklister så kan du bare sykle sakte på fortau, eller trille sykkelen, og da gjelder ikke enveiskjøringen for deg der.)

Moderator  support