Røk en bremseslange til bakbremsen, og har siden hatt problemer med bremsen. Har skiftet slange og luftet den flere ganger. Nå virket den bra før jeg monterte den på sykkelen, men da den sitter på sykkelen, mer spesifikt kalipperen klemmer på skiva, så virker den hard og seig. Har luftet og utlignet trykket etter anvisning på hendelen og uten at skiva sitter imellom klossene, så virker den lett og fin. Alle stemplene bevegere seg fritt ut og inn.
Er det for trangt? Hjulet virker å snurre tilnærmet fritt når det ikke er trykk på hendelen, men allikevel virker det som hendelen krever en del trykk for å låse hjulet. Den returnerer også tregt i begynnelsen, men løsner litt opp etterhvert.
Kan det være stempelet? Burde det ikke i såfall vært tregt uavhengig av om kalipperen var montert på skiva eller ikke?
Gir snart opp og bestiller Guide Ultimate hendelen, men vil først se om det kan fikses så jeg ikke ender med å bruke penger på noe jeg strengt tatt kanskje ikke trenger. Eller at det i verste fall ikke løser problemet...
Så om jeg går for å bytte hendelen, hvilken er anbefalt? Dette er Guide R hendelen orginalt, men har lest at både RS og rsc er gode alternativ. Er 200 kr i prisforskjell og tenkte å bytte begge om jeg først går for dette
Altså, hvis stempelet i hendelen er treigt, er det ikke vits i å bytte hele hendelen. Du kan bytte selve stempelet eller reparere stempelet ved å pusse ned.
Altså, hvis stempelet i hendelen er treigt, er det ikke vits i å bytte hele hendelen. Du kan bytte selve stempelet eller reparere stempelet ved å pusse ned.
Det er flere guider på Youtube, bl.a. denne
Jeg har sett på det, men hørt at de samme problemene vil komme tilbake igjen etter stund siden stemplene eser. Dessuten har jeg forstått det slik at man merker det på bremsen også når den ikke montert mot skiva. Det gjør jeg altså ikke. Da ser det ut til at alt beveger seg fint og lett
Har du luftet hele bremsen eller bare på hendel siden?
Luftet begge ender. Forsøkte nå å slippe ut litt væske og lufte igjen. Det kom ut mer luft, faktisk en del, både ved kalipper og hendel. Føltes litt bedre etterpå.
En ting til jeg merket meg. Jeg har montert nye klosser, så kanskje det også gjør at det er litt "trangt" til skiva? Kan nesten ikke se at de beveger, selv om de klemmer. Skal forsøke å få teste skikkelig i morgen og se hvordan de kjennes.
brukte du blokker i kaliper under lufting? Eller lot du klosser stå i? Og fikk du dyttet stemplene godt tilbake før du byttet klosser? Jeg feilet litt på siste på siste klossebytte på min ene pendler, og da ble det veldig hardt. Men det er brukerfeil altså. Det kan også hende du har overfylt med bremsevæske.
Stemplene vil nok ikke svelle i all evighet, og det er stort sett termisk ekspansjon som er problemet på hendlene. Har byttet til titanstempler fra Aliexpress på nesten alle mine, og merker godt problemet på den jeg ikke har byttet på enda - men den har jeg bare ikke fått ut fingeren på, og nå er det så kaldt at jeg ikke merker noe
brukte du blokker i kaliper under lufting? Eller lot du klosser stå i? Og fikk du dyttet stemplene godt tilbake før du byttet klosser? Jeg feilet litt på siste på siste klossebytte på min ene pendler, og da ble det veldig hardt. Men det er brukerfeil altså. Det kan også hende du har overfylt med bremsevæske.
Stemplene vil nok ikke svelle i all evighet, og det er stort sett termisk ekspansjon som er problemet på hendlene. Har byttet til titanstempler fra Aliexpress på nesten alle mine, og merker godt problemet på den jeg ikke har byttet på enda - men den har jeg bare ikke fått ut fingeren på, og nå er det så kaldt at jeg ikke merker noe
Jepp, gjorde alt etter boka mener jeg. Titanstempler ja. Det høres fancy ut :-)
Jeg er interessert, men klarte ikke å finne noen som passet (i beskrivelsen) til Code Rsc som jeg har. Vet du/dere noe om hvordan kompatibiliteten er mellom guide/code?
Dritt-brems. Tok opp, pusset stempelet så det fikk helt fritt, vasket og renset alt sammen, smurte med litt grease på pakninger til stempelet og satte sammen. Luftet etter boka. Griper bra men fortsatt tung følelse og treg retur. Gir opp og bestiller Guide RS hendel hos Bikester til 669 kr. Siste igjen på lager 🙂
Hvordan er følelsen på hendelen når du ikke har væske i systemet? Hvis det er helt fritt og fint før du kjører på væske og lufter er det et annet problem enn med hendelen.
Hvordan er følelsen på hendelen når du ikke har væske i systemet? Hvis det er helt fritt og fint før du kjører på væske og lufter er det et annet problem enn med hendelen.
Nei, den virket at den var litt treg selv uten væske i.
Passer det fettet til bremser da? altså er det bremsevæskekompatibelt?
Nope! Skal faktisk ikke fettes opp i det hele tatt! Sjekket opp i manual selv. Og hvis man skal fette opp, må man bruke DOT-fett, og ikke noe annet. Slickoleum/SRAM Butter er egentlig veldig, veldig tykk demperolje, og basert på mineralolje eller syntetolje, mens DOT-fett er fortykket DOT-bremsevæske. Du har mest sannsynlig hatt på et fett som føkker opp pakningene og gjør vondt verrel
Ok. Og du har trykket stemplene i kaliper helt tilbake,ikke bare bleedblock? Hvis du tar av hjulet (ikke skive i kaliper) oppfører bremsen seg greit da?
Ok. Og du har trykket stemplene i kaliper helt tilbake,ikke bare bleedblock? Hvis du tar av hjulet (ikke skive i kaliper) oppfører bremsen seg greit da?
Ja, stemplene er trykket godt inn. Det er det som er så rart. Bremsen kjennes ganske god ut når hjulet er av, men tung å bremse når klemmer rundt skiven
Jeg forstår ikke helt hva du mener med "hard å bremse". Er det hardt å trykke inn hendelen, biter den for tidlig, er hendelreturen treg bare med skive i kaliper? hvis du piller ifra hverandre bremsen sjekk at transfer-portene ikke er blokkert.
Smått utrolig at de ikke har klart å gjøre noe med en flaw som strekker seg helt tilbake til juicy sine dager. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg sto i garasjen og fikla med å få byttet stempelet, men husker det godt nok til at når de nye Code jeg har blir byttet ut med shim når problemet melder seg. De har allerede begynt å knirke, noe jeg husker som et sikkert tegn. Samme med giret. Blir shim der også når kløtsjen knapt tåler en halv sesong før den er utslitt. Det er bare for dårlig for et firma som har som policy å ta betaling i nyrer for varene helt enkelt.