Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken type underlag på vinteren i Nordmarka?

Hvilken type underlag på vinteren i Nordmarka? #2639215 22/11/2020 20:50
O
oliviera890 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hei,
Er ny i Oslo og prøver planlegge innkjøp av riktige vinterdekk til sti før de blir slutsolgt ICON_TONGUE
Bor på Grefsen så det blir mest der, Lillomarka og området rundt Maridalsvannet jeg kommer sykle i vinter.

Skjønner at det kanskje er et umulig spørsmål, og ikke er så lett at spå hvilket vær det blir i år, men om dere som har erfaring fra området kunnet skrive litt om hvordan underlaget pleier bli på vinteren? Er det mest bart med isete partier eller mer snødekket? Dyp eller bare litt snø med is under?

Hadde tenkt Wraithchild om det er mest snødekket og Suomi Piikkisika om det er en del is/snø men ellers bart. Beholder mine vanlige dekk om det er veldig lite snø og is.

Takk på forhånd! ICON_SMILE

Re: Hvilken type underlag på vinteren i Nordmarka? [Re: oliviera890] #2639219 23/11/2020 06:05
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Rundt Oslo har man alltid veldig god bruk for pigger for is og snø, samt is og frossen barmark for forsesong og snøfattige vintre, som ekstremvinteren i fjor. Nå er Lillomarka litt høyere opp enn Østmarka der jeg er mest, og kan nok ha en del mer snø, noe i hvertfall Nordmarka har. Uansett, ser Piiksikaene ut som et bra valg. Forutsatt at det blir i hvertfall litt vinter i år.

Re: Hvilken type underlag på vinteren i Nordmarka? [Re: oliviera890] #2639221 23/11/2020 07:01
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er heldig og har flere sykler til sti:

Jeg starter som regel den kalde sesongen med klissedekk for barfrost.
Så kommer det alltid noen snøfall som krever mer volum og fatbiken dras ut av skapet.
Når det blir vekslende vær og våt snø fryser er det på tide med HT som får piggdekk for anledningen.

Så svaret er tredelt. Jeg er litt uenig med Alta i at pigg er nødvendig på barfrost - kanskje på fordekket om det er mange pytter og vann som ligger på stien og svabergene.

Jeg foretrekker å sykle i Østmarka om vinteren ettersom det er mindre snø der enn i Lillo- og Nordmarka. Rundt utfartsstedene Skullerud og Østmarksetra er det mange som lufter hund hele året og tråkker fine smale stier på kryss og tvers.

Redigert av Garpen; 23/11/2020 07:04.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hvilken type underlag på vinteren i Nordmarka? [Re: oliviera890] #2639222 23/11/2020 07:13
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg sykler piggfri fatbike om vinteren. Har piggdekk til en av stisyklene også, men de har ikke blitt brukt siste årene.
Enig med Garpen at piggdekk stort sett er unødvendig på barfrosten.
Edit: Er mest i Østmarka om vinteren, men har av og til en snei innom Nordmarka også.

Redigert av DesmoSkier; 23/11/2020 07:52.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Hvilken type underlag på vinteren i Nordmarka? [Re: oliviera890] #2639229 23/11/2020 07:59
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Nå skrive du ikke hva slags sykling du skal bedrive på vinteren, om det er mot grusveiene (aka mot Kikut etc) eller om det er på sti. Jeg antar derfor at det er det siste. Fram til det faktisk er behov for det bør du sykle på de samme dekkene som du har nå, og så skifte så sant du ikke har flere hjulsett å bytte på med.

Jeg har erfaring fra Wratchild på Fatbike, ISP på vanlig sykkel og har nå et par Piikkisika liggende i boden som etterhvert skal på et ekstra hjulsett.

Mine erfaringer med Wratchild (4.7") er at de trenger heldekkende is eller snø, ellers så flyr piggende og dekkene er også ekstremt dyre. Det går for greit å pigge opp igjen det man mister, og enkelte tar også og limer hver pigg, men det er ikke dekket for semi bart/is/snø. Positivt er at det ser ut til at knastene holder når piggene flyr, hvordan det blir hvis man limer vites ikke.

ISP er veldig fine på is, greie til mellomføre, men heller ikke stort mer. I en lang periode har jo dette vært omtrent det eneste som var tilgjengelig til vanlige tynnhjulinger og sti (og da regner jeg ikke med de dyre dekkene jeg er klar over finnes)

Piikkisika aner jeg ikke, men de har i det minste fin bredde (jeg har kjøpt 2.6" til 29-tommer).

Det jeg bruker nå er Maxxis Minion DHF i Maxxterra foran og Agressor bak. begge i 2.5" som også var det jeg stort sett brukte gjennom hele vinteren i fjor.

Lars-Erik
Re: Hvilken type underlag på vinteren i Nordmarka? [Re: oliviera890] #2639232 23/11/2020 08:11
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er helt med på at pigg ikke er et must på barforsten. Før brukte denne å være en relativt kort periode på forvinteren. Videre er jeg veldig enig med meg selv at pigg er en fordel når det kan være is, og for allsidighet i forhold til forhold. På snø trengs jo ikke pigger, det er klart. Selv synes jeg allikevel det er taktisk er sette på piggdekk når våte partier fryser til og snøen begynner å dekke til linjene, slik at man aldri helt vet hvor isen dukker opp. Utover det tyner jeg piggfrisesongen så lenge det går.

Re: Hvilken type underlag på vinteren i Nordmarka? [Re: oliviera890] #2639234 23/11/2020 08:13
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
I fjor sykla jeg stier i nordmarka/østmarka først med to ISP, også gikk jeg over til bare fordekket. I år tenker jeg å se hvor lenge jeg klarer meg med de vanlige dekka før jeg bytter til pigg foran og så får vi se på sikt om det blir pigg bak også.

Re: Hvilken type underlag på vinteren i Nordmarka? [Re: oliviera890] #2639275 23/11/2020 11:34
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sykler mest i de områdene du snakker om. Det er ofte mye snø, med forrige vinter som unntaket.

Etter at barfrost-perioden er over så anbefales pigg, siden det kan bli litt is om været veksler mellom pluss og minus en periode. Ikke dermed sagt at det ikke går å sykle uten pigg, rene snøstier er topp på sommerdekkene.

Har du plass til plussdekk så er nok det best for å kunne flyte litt bedre. Jeg syklet isp 2.6 i fjor og det var temmelig bra, men klart det flyter ikke som plus eller fatbike.

Når det er mye snø så triller jeg over elva og opp til brekke-krysset og innover i området over sognsvann. Der er det mange flere fotgjengere som beintråkker stiene. Mange jogger i området der. Stiene inn fra Langsettløkka er mindre trampet ned, men funker når snøen har ligget litt, eller som i fjor da det var veldig lite av den.

Synes Suomi Piikkisika ser veldig like ut som ISP, så det er den jeg vil anbefale her.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Hvilken type underlag på vinteren i Nordmarka? [Re: oliviera890] #2639358 23/11/2020 15:57
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Der du kommer deg frem med smale dekk er det ofte en del is, så om du ikke har fatbike så ville jeg kjøpt piggdekk. Med fatbike så kan du klare deg uten pigg, men jeg vil anbefale pigg foran for større fleksibilitet og trygghet.

Det er mye fot-tråkket og fatbike-syklet stier i Nordmarka (Grinda og innover) og i Lillo ned mot bebyggelsen mot Trondheimsveien(RV4). Østsiden av Maridalsvannet fra Langsetløkka og nordover er nok det området hvor det er dårligst forhold.

Jeg sykler mest Nordmarka og Lillo med Grefsen(kollen) som utgangspunkt med fatbike med og uten pigg.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support