Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0?

Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0? #2638873 20/11/2020 09:01
E
eirkabrev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei, dere! Første innlegg på forumet! Jeg har fått med meg at dette er et aktivt forum med mye kompetente folk, så jeg søker hjelp her og kanskje jeg også bidrar til at andre får svar på ting de lurer på med dette innlegget.

TLDR: Er Haibike Sduro Trekking 4.0 bedre enn Buddy bike M5 og/eller Elride prime urban som pendlersykkel med 240m stigning og 7km avstand.

Hele historien:

Jeg har flyttet fra sentrum av Oslo og opp til skogkanten på Grefsen/Kjelsås. Dette medfører at min nye reisevei til jobb innebærer 240 høydemeter og en avstand på ca 7km. I den anledning tenkte jeg å gå til innkjøp av en kraftig elsykkel som kan ta meg til og fra jobb, trygt, komfortabelt og uten at det blir en treningsøkt av det. Jeg er 200cm høy og veier omtrent 115kg.

Jeg har sett meg ut tre kandidater innenfor budsjettet mitt som ligger på rundt 30 000kr og de er følgende

Buddy Bike M5: https://www.buddybike.no/elsykler/m4

Denne har jeg testet og gjorde meg følgende vurderinger:

+ Den gir god assistanse også i de tyngre bakkene
+ Den virker å gi litt ekstra assistanse opp til rundt 30kmt
+ Komfortabel demper
+ Fint stort fargedisplay (- mangler gjenstående avstand på batteriet)
+ Meget godt styre
+ Stort batteri 672wh eller noe i den duren og 48v
+ Retyre-system virker fint for jobbpendling da det er lett å ta av/på piggdekk (vinteren kommer fort her oppe på Grefsen)
+ Har fysisk butikk i Oslo

- Prisen er tre tusen kr høyere enn de to andre kandidatene
- Ikke helt passende størrelse kun 52cm
- Motoren og sensoren virker litt "treg" og i høy fart virker den litt av og på når man er over 25kmt
- Senoren til motoren er kanskje litt vel ivrig når man står stille og venter på grønt lys og gir en "knakelyd" når den forsøker å trekke
- Noe smale dekk uten "skins"
- Batterisensor var "grov" og viste bare prosent gjenværende batteri i 10% intervaller

Elride Prime Urban: https://www.elsykkelbutikken.no/hve...mestorrelse-m_medium/34-girtype-standard

+ Den gir god assistanse også i de tyngre bakkene (omtrent identisk med Buddy bike)
+ Den virker å gi litt ekstra assistanse opp til rundt 30kmt (har sjelden bruk for noe mer)
+ Man kan låse demperen med knapp på styret
+ Komfortabel demper
+ Fint stort fargedisplay, litt mindre finish på UI sammenlignet med buddy bike, men man har flere innstillingsmuligheter
+ Brede dekk - 2,1 tommer, men antar piggdekk til denne er relativt kostbare sammenlignet med retyre?
+ 700wh batteri!
+ Har i str XL som passer til meg
+ Rimelig i pris
+ Har fysisk butikk i Oslo

- Har kanskje et litt mer "hjemmemekk" utseende enn buddy bike M5
- Lavere volt på batteriet (gir større strømforbruk enn M5?)
- Mer jobb å skifte dekk på denne

Haibike Sduro Trekking 4.0 (2021): https://www.bikester.no/haibike-sdu...Kj858QblzT2HWPcgiWl6Lul_CXRoC8DMQAvD_BwE

+ Har blitt priset som beste elsykkel i Tek.no sin store test (her var også Buddy bike C5 som har samme motor som M5 med, dog med gammel software). Den måtte visstnok se seg knust av Haibike på blant annet klatring opp bakker.

Og det er basert på disse testene jeg er litt i tvil, fordi tek.no mener C5 var langt bedre enn Urban prime i bakker, min test tilsa at de var omtrent identiske (muligens 1kmt forskjell i de heftigste bakkene). Kan jeg stole på at Haibike faktisk er så mye bedre uten å prøve?

+ Ser meget solid ut og er fra anerkjente Haibike
+ 2,6" brede dekk
+ Meget gode lykter iflg tester
+ Mer anerkjent og bedre motor Yamaha PW-ST 70nm
+ Pris på rundt 30 000kr

- Har ikke testet
- Selges gjennom nettbutikk
- Lite og primitivt display sammenlignet med de to andre
- Knotete å få ut batteri iflg videoer jeg har sett
- "Lite" batteri på 500wh

Håper på erfaringer eller meninger om disse syklene sett opp mot hverandre! På forhånd takk ICON_SMILE

Redigert av eirkabrev; 20/11/2020 09:03.
Re: Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0? [Re: eirkabrev] #2638878 20/11/2020 09:14
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ikke kjøp fra Bikester. Norsk importør av Haibike tar ikke i reklamasjoner eller garanti fra Bikester. Bikester sender deg likevel til norsk importør.
Evnt retur for garanti er kaos, og svindyrt, og ikke alltid det går an fordi det er batteri.
Kjøp sykkel et sted du kan GÅ til, butikk, hvis noe skjer.

Ellers er jeg full tilhenger av Haibike fordi importør er knallgod, og Yamaha er knallgod samt at importør fikser Yamaha sjøl, mens Bosch gjerne må til tyskland.

Jeg har en Trekking 6.0 sjøl og liker den veldig godt(Forsikringsoppgjør gjorde at jeg endte på dyrere modell enn jeg hadde tidligere)

For den pendleravstanden din holder 500wh timer mer enn nok. Jeg har 10km hver vei, totalt ca 200 høydemeter. Kan på sommeren kjøre 3x t/r uten lading, men lader daglig likevel, og da sparer jeg ikke på turboen heller. Fruen som er 30kg letter kan nesten sykle 4 dager på samme distanse.

Ellers, du tar ikke ut batteriet av sykkelen, det er ikke praktisk. MÅ du ta med dette, bør du se etter sykkel med eksternt batteri.
Min står låst inne både hjemme og på jobb.
Displayet er ikke spesielt viktig, kun batteri-% som betyr noe i praksis på slik sykkel.

Redigert av RazeFaze; 20/11/2020 09:15.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0? [Re: eirkabrev] #2638882 20/11/2020 09:20
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eirkabrev

Haibike Sduro Trekking 4.0 (2021): https://www.bikester.no/haibike-sdu...Kj858QblzT2HWPcgiWl6Lul_CXRoC8DMQAvD_BwE

+ Har blitt priset som beste elsykkel i Tek.no sin store test (her var også Buddy bike C5 som har samme motor som M5 med, dog med gammel software). Den måtte visstnok se seg knust av Haibike på blant annet klatring opp bakker.

Og det er basert på disse testene jeg er litt i tvil, fordi tek.no mener C5 var langt bedre enn Urban prime i bakker, min test tilsa at de var omtrent identiske (muligens 1kmt forskjell i de heftigste bakkene). Kan jeg stole på at Haibike faktisk er så mye bedre uten å prøve?

+ Ser meget solid ut og er fra anerkjente Haibike
+ 2,6" brede dekk
+ Meget gode lykter iflg tester
+ Mer anerkjent og bedre motor Yamaha PW-ST 70nm
+ Pris på rundt 30 000kr

- Har ikke testet
- Selges gjennom nettbutikk
- Lite og primitivt display sammenlignet med de to andre
- Knotete å få ut batteri iflg videoer jeg har sett
- "Lite" batteri på 500wh

Jeg har denne som pendlersykkel/konesykkel. Alt i alt veldig fornøyd. Den store fordelen ift. andre pendlesykler er de brede dekkene. De org. Schwalbe-dekkene ruller som lim, men er supersolide og det er jo elmotor ICON_WINK
Batteriet holder fint for meg t/r jobb, som er 40km og ca 450hm totalt. Da med barnesete/vogn halve veien.
Lyktene er ikke veldig bra ift. stioppsett, men holder plenty til veibruk. Fint at det er koblet på batteri, så slipper man lading av de også.
Hvorfor er det minus med lite display? Det eneste interessante av info er jo batteristatus, og det trenger man jo ikke store displayet for. Jeg savnet ingenting.
Jeg tar aldri ut batteri, så det har jeg ikke tenkt på at er knotete. Er ladeport på ramme.

Re: Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0? [Re: aug11x] #2638895 20/11/2020 10:04
E
eirkabrev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for svar, så fint at du har den og kan gå god for at det er en skikkelig sykkel! Jeg må nok ta ut batteriet mesteparten av tiden (med mindre jeg kan lade på jobb, det har jeg ikke sjekka). Nei display er kanskje ikke så viktig, men det gav meg en wow-faktor da jeg prøvde de to andre.

Om jeg kan stille noen spørsmål angående Haibiken:
- har den lyssensor som slår lys av og på når det er lyst/mørkt? (ser for meg det er praktisk så man ikke glemmer det i farta på vei ut om morgenen)
- hvordan trekker den i virkelig tunge bakker?
- Gir den noe assistanse over 25kmt?

Re: Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0? [Re: RazeFaze] #2638896 20/11/2020 10:05
E
eirkabrev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for svar! Er bikster så ille altså? Siden de selger i Norge må de vel forholde seg til reklamasjonsretten vi har? Jeg ser på denne butikken da de selger den til rett under 30 000kr.

Re: Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0? [Re: eirkabrev] #2638910 20/11/2020 11:14
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Takk for svar! Er bikster så ille altså? Siden de selger i Norge må de vel forholde seg til reklamasjonsretten vi har? Jeg ser på denne butikken da de selger den til rett under 30 000kr.

Hvis du ikke får sendt tilbake, eller det tar ekstremt lang tid... bare for feilsøk.

Men lykke til.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0? [Re: RazeFaze] #2638923 20/11/2020 11:43
E
eirkabrev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Ser den! Klare fordeler med fysisk butikk!

Re: Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0? [Re: eirkabrev] #2638950 20/11/2020 12:43
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Takk for svar, så fint at du har den og kan gå god for at det er en skikkelig sykkel! Jeg må nok ta ut batteriet mesteparten av tiden (med mindre jeg kan lade på jobb, det har jeg ikke sjekka). Nei display er kanskje ikke så viktig, men det gav meg en wow-faktor da jeg prøvde de to andre.

Om jeg kan stille noen spørsmål angående Haibiken:
- har den lyssensor som slår lys av og på når det er lyst/mørkt? (ser for meg det er praktisk så man ikke glemmer det i farta på vei ut om morgenen)
- hvordan trekker den i virkelig tunge bakker?
- Gir den noe assistanse over 25kmt?

-Ikke noe lyssensor såvidt jeg vet, men du ser jo om lyset er på. Er en lykt, og ikke bare et synlighetslys.
-Den trekker godt. Sterk og god motor. Null problemer med bratte bakker og sykkelvogn.
-Om du vil gjøre noe ulovlig, så er det veldig enkelt å få den til å gå fortere.

Re: Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0? [Re: aug11x] #2638955 20/11/2020 13:03
E
eirkabrev Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for svar, ja man ser kanskje lyskjeglen godt når den er på. Nei jeg klarer meg egentlig helt fint med 25km/t. Har du noe sammenligning med andre elsykler? Jeg ser at yamahamotoren er oppgitt til 70nm dreiemoment mens bafangmotoren til 80nm og dapumotoren i Buddy bike reklamerer med opp mot 90nm. Er disse tallene bare tull å forholde seg til?

Re: Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0? [Re: eirkabrev] #2638970 20/11/2020 13:46
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg syntes 25km/t er akkurat litt for lite til "langpendling" som jeg driver med, men sånn er nå en gang lovverket. Jeg har syklet litt på Levo stisykkel, men det blir jo litt forskjellige ting. Iaf. var det liten merkbar forskjell på trekkraft.
Har ikke peiling på hvordan fabrikanter kommer frem til sine momenttall, men Yamaha-motoren er iaf mer en sterk nok til mitt bruk.

Re: Valg av elsykkel - Haibike Sduro Trekking 4.0? [Re: eirkabrev] #2639009 20/11/2020 17:59
Z
ziggy68 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Kan du ikke få tak i Haibike hos Spinn? Kanskje ett godt tilbud på Blackfriday?
Har du sett på Kalkoff på Bikebrothers?

Både Spinn og Bikebrothers har avtale med flere kommuner/arbeidsgivere. Kanskje din arbeidsgiver har avtale?

Jeg ville stolt mer på momenttallene til Yamaha og Bosch over tid enn Bafang og Dapu.

-BSK

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå