Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle Lofoten på langs - Hvordan løse logistikken?

Sykle Lofoten på langs - Hvordan løse logistikken? #2638749 19/11/2020 10:33
bedsvaag Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei,

Min bror og jeg har gitt pappa opplevelsen av å sykle Lofoten på langs i 60-års gave.
Planen er å gjøre dette i juni neste år. Nærmere bestemt 18-21. juni 2021(gitt at pandemien har roet seg til da).

Vi har tenkt å fly til Andenes og ta turen som tre etapper.
Her er planlagte etapper: https://www.komoot.com/collection/1050467/-tour-de-lofoten

Det store spørsmålet er da hvordan vi skal løse logistikken.
Vi tenker å ha med alt vi trenger på sykkelen i form av bikepacking bager. Ettersom vi overnatter på campinghytter og rorbuer trenger vi ikke utstyr til matlaging eller overnatting, så det bør være nok plass til det vi trenger(selv i lofotvær).

Utfordringen ligger i å få fraktet sykkelkoffert/bag fra flyplassen til siste stopp i Å. Slik at vi kan pakke ned syklene og fly hjem igjen til Oslo fra Leknes flyplass.

Er det noen som kjenner til løsninger her? Eventuelle selskaper/personer som kan være behjelpelige. Vi betaler selvfølgelig for dette, men trenger litt hjelp for å finne ut hvor vi skal henvende oss.

Om noen har andre nyttige tips om turen eller ruten vi har planlagt så tar vi det hjertelig i mot ICON_SMILE

Redigert av bedsvaag; 19/11/2020 10:35.
Re: Sykle Lofoten på langs - Hvordan løse logistikken? [Re: bedsvaag] #2638796 19/11/2020 13:21
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har syklet Å - Sigerfjord for veeeldig lenge siden. Vi løste fraktbiten ved å få tak i pappeske fra sportsbutikk, levere den på flyplass og få tak i ny fra sportsbutikk ved hjemreise. Fløy til Bodø, tok ferga over til Å (via Røst og Værøy for opplevelsen) og busset tilbake til Bodø.

Din løsning er nok mer smidig hvis du får løst det, men det kan være et alternativ.

Vi la ruta litt annerledes for å minske trafikk og Tunneller. Går/gikk en ferge mellom Nusfjord og Ballstad som man ringte til for å være med. Det var jo litt sjarm og opplevelse, og man unnslipper en tunnel vel. Hørte den var grei å sykle, men jeg skyr dem gjerne hvis mulig.

Benyttet også ferge fra Svolvær til Stormolla/Brettesnes og deretter Digermulen, også Hanøy - Kaljord. Mye ferging ser jeg. Skal ikke si at du bør ta den ruta, men da vet du om den. Jeg vet lite om den andre, bortsett fra at jeg kjørte bil gjennom Grunnfør/Laukvika-området en gang som så veldig fint ut og ting ser gjerne enda finere ut fra sykkelsete.

Er en dnt-hytte (Selfjordhytta) som kan sykles til om det er av interesse.

Vik/Haukland/Utakleiv hadde jeg vurdert å sykle innom tror jeg, hvis man har bein til det når man er i Leknes.

Redigert av soeder; 19/11/2020 13:23.
Re: Sykle Lofoten på langs - Hvordan løse logistikken? [Re: soeder] #2638811 19/11/2020 14:08
bedsvaag Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for mange gode inspill!
Alternativet med pappeske er absolut vurdert. Blir i så fall båt fra Å til Bodø og skaffe pappeske der. Håper allikevel det skal være mulig å løse transport når vi planlegger såpass langt frem i tid. Da kan man ha med større verktøy og pumpe i sykkelbag for smidigere montering ved start/slutt.

Tuneller er fint å unngå så langt det er mulig ja, så skal ta en nøye vurdering av ruta. Ekstra ferge kan jo bare være hyggelig det.

Redigert av bedsvaag; 19/11/2020 14:23.
Re: Sykle Lofoten på langs - Hvordan løse logistikken? [Re: bedsvaag] #2638832 19/11/2020 18:34
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg syklet Lofoten i sommer, som en del av en litt lengre tur: Skjervøy-Lyngen-Tromsø-Senja-Andøya-Vesterålen-Lofoten.

Jeg løste logistikken på følgende måte:
- Tok fly til Bodø Lufthavn
- De har baggasjeoppbevaring, så jeg pakket ut og rigga opp sykkelen på flyplassen, og sykla ut fra der.
Det koster 300 for en uke å oppbevare sykkelkofferten der.
- Så syklet jeg ned til hamna og tok Hurtigruta, tok den opp til Skjervøy. Jeg betalte ingenting ekstra for å ta med sykkelen der.
- Jeg tok et fly som landa ca kl 11, gir rikelig tid til Hurtigruten som går ca kl 15
- Og jeg tok et kveldsfly hjem
- Det er også et dusjrom på flyplassen så man er fresh på flyet

Så det kan være en ide for det praktiske:
- sykle ut fra flyplassen i Bodø
- sjekke inn sykkelkoffert på oppbevaringen der,
- ta Hurtigruten f.eks. Bodø-Risøyhamn,
- sykle ivei langs Lofoten ned til Å,
- ta ferge fra Å til Bodø
- og fly hjem med kveldsfly

Re: Sykle Lofoten på langs - Hvordan løse logistikken? [Re: bedsvaag] #2639250 23/11/2020 08:44
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg ville vurdert å fly til Bodø. Der kan dere ta en hotellovernatting og la kofferter ligge igjen før dere tar fergen til Moskenes. Retur til Bodø med Hurtigruten fra Svolvær/Stokmarknes/Sortland/Risøyhamn/Harstad alt etter hvor langt dere vil sykle. Et annet alternativ er jo å delta i Lofoten Insomnia som er et organisert sykkelritt fra Å til Lødingen. Det pleier å gå siste helga i juni. Er dog usikker på om dette vil gå av stabelen i 2021. Kommer nok an på koronasituasjonen. Lofoten Insomnia setter opp busstransport fra Lødingen til Å før rittstart slik at man kan fly til Evenes og sette leiebil i Lødingen.

Re: Sykle Lofoten på langs - Hvordan løse logistikken? [Re: bedsvaag] #2639510 24/11/2020 10:05
bedsvaag Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Det er et stort ønske om at turen skal inneholde Andøya. Gammel familiehistorie der, så hadde vært gøy å tatt turen innom.
Vi får prøve å finne noen transportselskaper og høre om de er villige til å ta på seg oppdraget. Ellers så må vi nok legge om ruta litt basert på deres forslag. Det blir fort en dag eller to ekstra med ferge til/fra Bodø også, så det er et kostnadsspørsmål i det hele. Hva lønner seg av ekstra overnatting opp mot transport av sykkelbagger. Er ikke enkel den kabalen her...

Moderator  support, Valentino