Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000

Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 #2638449 17/11/2020 18:22
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg klarte å knekke mine Sony mdr 1000 trådløse ø øretelefoner idag. Knekt plasten og «metallet» i bøyla.
Jeg elsker disse og tenker at jeg vil prøve å fikse dem i stedet for at de bli el avfall. Dette vil nok gå ut over foldbarheten til dem, men da kan de få fast jobb på kontoret.

Hvilket lim holder på slik plast? Bør jeg Line på noe forsterkning på utsiden?

Red: prøver å legge inn bilde men jobben har presset på meg en iPhone og jeg er vist ikke kompatibel med den ennå

Redigert av Stefan77; 17/11/2020 18:35.

- Stefan
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2638454 17/11/2020 19:33
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Epoxy er som regel bra. Plast kan vere mange forskjellige ting, anbefaler å teste at det hefter, og hvor mye det flyter før du starter hovedprosjektet.
Avfett og rufs opp overflaten før du limer.
Vil tro armering er nødvendig, annet enn estetikk er det vel bare bra med mer, så lenge det ikke begynner å veie for mye, og det skal vel litt til? Lim inn noen spiker, glassfiber, eller noe annet du har. Gjerne armering på begge sider av der det er knekt. om mulig.

Redigert av Appelsin; 17/11/2020 19:33.
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Appelsin] #2638457 17/11/2020 20:34
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for tips. Har og troa på epoxy, og armering er nok lurt å få med. Har i mellomtiden funnet ut at det er reservedeler å få tak i den store skumle ebayverden og det er enkelt å skifte. Problemet er bare at det vil koste meg 7-800 kr minst å få hjem hit. Har sendt en forespørsel til Sony Norge og håper det kan la seg gjøre billigere. Hvis ikke blir det nok en eller annen epoxy-spiker fix.

- Stefan
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2638553 18/11/2020 12:14
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg limte et par Dr.dre hodetelefoner som knakk i bøylen, da fant jeg et tips om å armere med sportseip og lynlim. Det funka bra det, men det kommer jo litt an på hvor skaden er

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2638557 18/11/2020 12:56
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et MMA methakrylat) lim er bedre til plast enn epoksy, et MMA lim spesifikt for plast er enda bedre men kan være vanskelig å få tak i.
Flere type PU-lim (polyuretan) er også gode på plast, men er ofte ikke like sterke som epoksy og MMA.
Epoksylim kan funke men det er ikke alle typer som er særlig egnet, og kanskje da spesielt ikke de som er mest standard og lette å få tak i.

Men uansett, hadde jeg jobbet med lim og hatt alskens typer lett tilgjenenlig på jobb så ville jeg prøvd med det jeg fikk tak i. Det verste som skjer er at det detter fra hverandre igjen, og det beste som skjer er at man har flaks og det funker.
Er det mulig å finne noe å spjelke med, og gjøre det så lett som å surre på godt med f.eks elektrikertape rundt bruddet?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2638600 18/11/2020 16:49
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Spesiallim og primere eksisterer for det meste. Men man må tenke på tilgjengelighet, brukervenlighet (viskositet), pris og mekanisk styrke/stivhet utenom bare vedheft. Her er epoksy som regel bra. Hefter vel uansett på det meste utenom PP, PE, og avarter av PTFE.

Sportsteip fungerer sikkert som armering, men da må man tenke på at limet i sportstapen trolig vil forbli mykt, selv med ekstra lim.

Å bruke tape som "forskaling" er et lurt triks. Elektrikertape tapet direkte på limet er det lett å bare dra av etterpå, lmet fungerer som slippmiddel:)

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2638633 18/11/2020 19:50
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Hva med sugru, som alle snakket om for noen år siden?

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Morten DMR] #2638639 18/11/2020 20:44
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sugru har jeg tullet litt med før, men jeg tviler sterkt på at det gir nok heft på tynne plastvegger.
Det ligger an til at det blir en runde med noe epoxy i helgen. Kan prøve å dokumentere prosessen og legge ut her ICON_SMILE

- Stefan
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2638642 18/11/2020 20:57
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg ville lagt noe krympestrømpe over skjøten, muligens i hele lengden?
Ser hakket mer diskret ut enn tape og limrester.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Appelsin] #2638683 19/11/2020 07:28
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Appelsin
Spesiallim og primere eksisterer for det meste. Men man må tenke på tilgjengelighet, brukervenlighet (viskositet), pris og mekanisk styrke/stivhet utenom bare vedheft. Her er epoksy som regel bra. Hefter vel uansett på det meste utenom PP, PE, og avarter av PTFE.

Sportsteip fungerer sikkert som armering, men da må man tenke på at limet i sportstapen trolig vil forbli mykt, selv med ekstra lim.

Å bruke tape som "forskaling" er et lurt triks. Elektrikertape tapet direkte på limet er det lett å bare dra av etterpå, lmet fungerer som slippmiddel:)

Jeg var nok utydelig og manglet avsnitt, men jeg mente ikke at man skal surre elektrikertape rundt et limt brudd.

Det jeg mente var at dette kanskje er så enkelt som at man kun bruker ettellerannet til å spjelke med, sammen med tape, uten lim involvert.
Elektrikertape er vel noe av det enkleste og billigste man får tak i, og så finnes det selvsagt både penere, sterkere og bedre tape.

En grunn til at epoksy kan være mindre egnet enn f.eks et MMA lm er at de fleste epoksyer er stive og litt sprø. Ja de er sterke men de har ikke noe særlig bruddforlengelse, i alle fall ikke de rimelige standardepoksyene.
Et MMA lim derimot har gjerne styrken til en epoksy og høy bruddforlengelse i tillegg, det er ikke uvanlig med lim med opp i mot 90-100% bruddforlengelse.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2638689 19/11/2020 07:45
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
For å få noe som både fungerer og gir et greit estetisk uttrykk kan du vurdere å armere med karbonfibermatter, se f.eks. Biltema.

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Ripen] #2638700 19/11/2020 08:07
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Off-Topic...
Sitat: Ripen

En grunn til at epoksy kan være mindre egnet enn f.eks et MMA lm er at de fleste epoksyer er stive og litt sprø. Ja de er sterke men de har ikke noe særlig bruddforlengelse, i alle fall ikke de rimelige standardepoksyene.
Et MMA lim derimot har gjerne styrken til en epoksy og høy bruddforlengelse i tillegg, det er ikke uvanlig med lim med opp i mot 90-100% bruddforlengelse.

MMA-lim var nytt for meg, ser jeg nok kunne ha brukt det nå jeg limte sammen kajakk, der limet løsnet mellom dekk og skrog.

Takk for info om nye "ting" som kan kjøes @Ripen ICON_LAUGH

- Donald Trump
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: jag] #2638710 19/11/2020 08:42
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jag
Off-Topic...

MMA-lim var nytt for meg, ser jeg nok kunne ha brukt det nå jeg limte sammen kajakk, der limet løsnet mellom dekk og skrog.

Takk for info om nye "ting" som kan kjøes @Ripen ICON_LAUGH

Hehe! Kjøpe kjøpe, du kan få billig lim av meg nå, vi tjuvstarter Black Week! ICON_LAUGH

En formstøpt kajakk da? I så fall et typisk eksempel på en applikasjon hvor epoksy ikke er særlig godt egnet. Pga plasten og kajakkens fleksibilitet.
Du får hverken god vedheft mot plasten eller fleksibilitet i limet.

Om det er en kajakk støpt i glassfiber eller karbonfiber, og det er brukt enten epoksy, vinylester eller polyester som resin, så vil epoksy få god vedheft og høy styrke, om man kommer inn på selve støpen (resin/fiber) og ikke limer lakk mot lakk f.eks.
Men også her vil et lim med litt elastisitet og høy bruddforlengelse være bedre enn en epoksy med lite bruddforlengelse, nettopp fordi det er mye bevegelser i både skrog og lokk på en kajakk og en stiv epoksy vil enten knekke i seg selv eller rive fibrene fra hverandre etter nok tid og bevegelser.

Sykkelrammer, felger og styre er også gode eksempler på hvordan man bør unngå de enkle og rimelige epoksyene, ikke nødvendigvis om man skal gjøre reparasjoner på små felter, men likevel verdt å tenke på.
De som vet hva de driver med legger jo for det første et avansert fiber-layup og har full kontroll på støpeprosessen i formene sine. Men det hjelper ikke mye om de bruker et epoksysystem uten litt fleksibilitet i tillegg til ren styrke, og de bedre epoksysystemene koster selvsagt litt mer, eller kanskje ganske mye mer pr kg enn et enkelt system.
Derfor er det man bør være forsiktig med å kjøpe billige kinaprodukter i karbon, det er en grunn til at de er billige.
Sammen med en billig og sprø epoksy følger det gjerne med kjip karbonfiber som ikke har samme styrke som en dyrere fiber, og det kan også være at den ikke lar seg impregnere like godt som en dyrere og bedre laget fiber.
Her vil det selvsagt være forskjell på kvalitet og man må ta bruken av produktet med i beregningen, men om du sykler utfor så vil jeg anbefale å bruke litt mer penger på karbonkomponentene og kjøpe fra anerkjente produsenter, ikke fra Wish.

Roy

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2638715 19/11/2020 08:56
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Virker som du har mer peiling enn meg her Ripen.

Mitt poeng var mest at man måtte finne et produkt som oppfyller alle krav godt nok. Nysgjerrig som jeg er googlet jeg litt, og det var vanskelig å finne konkrete eksempler på hva du mente slags lim. Godt armert epoxy er noe jeg tenkte ville vere bra nok, og godt tilgjengelig?

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Appelsin] #2638739 19/11/2020 10:01
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Appelsin
Virker som du har mer peiling enn meg her Ripen.

Mitt poeng var mest at man måtte finne et produkt som oppfyller alle krav godt nok. Nysgjerrig som jeg er googlet jeg litt, og det var vanskelig å finne konkrete eksempler på hva du mente slags lim. Godt armert epoxy er noe jeg tenkte ville vere bra nok, og godt tilgjengelig?

I mitt første svar så mangler det et ord ser jeg, det skulle vært "hadde jeg ikke jobbet med lim og hatt alskens typer tilgjengelig på jobben.."
Lim er ikke mitt hovedfelt på jobben men jeg jobber likevel en god del med det.

Men ja, det er ikke bare å tusle inn på Clas Ohlson eller Biltema for å få tak i et bra lim i den verdenen jeg lever i, så jeg ville prøvd med epoksy og fiberarmering.
Det må være en tynn nok epoksy til at man får impregnert armeringen, og den bør heller ikke være for kjapp slik at man ikke rekker å gjøre jobben før den begynner å herde og gelerer.
Sjekk åpentid/pot life/working time på epoksyen, det er tiden man har til å gjøre jobben før den begynner å herde.

Her er et steikande godt MMA lim som fungerer på en rekke typer plast, og som har høy bruddforlengelse.
Men det selges ikke over disk overalt, man må på Tools, Ahlsell og den typen proffbutikker for å kunne finne det i hylla.

https://lindberg-lund.no/produkt/araldite-2048-1-50-ml-black/

Roy

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2638742 19/11/2020 10:05
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et annet MMA lim, enda bedrepå plast (ligger i navnet kanskje) og kan lime PE, men dette finner du ikke i noen butikkhyller.

https://lindberg-lund.no/produkt/ll-plastic-bonder-v1-50-ml-patron/

Roy

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Ripen] #2638754 19/11/2020 11:26
jag Offline
Ringrev
Ringrev

En formstøpt kajakk da?

Neida, glassfiber. Men fikset nå, så får vi se hvor lenge det holder...

- Donald Trump
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: jag] #2638756 19/11/2020 11:42
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jag

En formstøpt kajakk da?

Neida, glassfiber. Men fikset nå, så får vi se hvor lenge det holder...

Holder sikkert lenge. Det er vel ikke fullt så mye bevegelse i en glassfiberkajakk som i en rotasjonsstøpt.
Og epoksyen har nok god vedheft. Bare å padle på! ICON_SMILE

Roy

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2639112 21/11/2020 17:40
Sikko Offline
Entusiast
Entusiast
Hvor gamle er de? Mdr 1000 hadde en svakhet i bøylen, som førte til at plasten kunne briste. Det skjedde med mine, fikk gratis oppgradering til nyere modell.

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2639115 21/11/2020 17:59
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
De er fra 2017, og Sony Norge var hjelpsom men kunne ikke hjelpe utenom å henvise til hvor jeg kunne kjøpe deler for upris. Tydelig at dette Jar vært et problem for det er mye om det på nettet.
Har tatt ifra hverandre og ser t flatene som skal limes er veldig små og at det vil være en del moment der.
Fant en fil for 3D print og får en kollega med utstyr til å printe. Har troa på at det blir funksjonelt, og vel så estetisk som jeg selv ville klart med epoxy og tape

- Stefan
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2639774 26/11/2020 11:44
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Epoksy og tape alene ville hatt lite for seg, da kunne du like godt brukt kun tape.

Tror også at printing av ny del kan funke vel så bra som en fiks, penere blir det i alle fall, og kollegaen din kan kanskje print 2 eller 3 stk?

Roy

Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2642362 16/12/2020 08:33
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Bare for å følge opp.
Opprinnelig skade
[Linket bilde]

En kollega 3-D printet noen deler til meg fra en fil funnet på nettet
[Linket bilde]

De 3D printede delene viste seg å ikke passe så bra som jeg skulle ønske. De ga rett og slett ikke nok mothold til øreklokkene slik at de ble bøyd ut fra hodet istedetfor å sitte fint rundt øret. Jeg har funnet ut hva som må endre i konstruksjonen og tenker å ta et engineeringsmøte med kollegaen for å få en forbedret utgave. Da jeg satt og knotet med dette hadde kona og barna juleverksted. I og med at limpistolen lå innenfor en armlengdes avstand så ble fristelsen såpass stor at jeg limte den opprinnelige konstruksjonen sammen med den bare for å prøve. Delene holdt seg overaskende bra sammen men jeg har ikke troa for at den ville holdt i bruk. Epoxy hadde nok vært bedre men jeg er redd jeg da hadde laget en konstruksjon som ville ødelagt hele headdsettet hvis reparasjonen viser seg å ikke holde. Jeg hentet gaffa og sørget for "armering" på utsiden og i alle retninger og teipet over igjen med elektrotape. Det ser ikke veldig pent ut, men er faktisk helt ok. Det største problemet rent visuelt er egentlig at elektrotapen ikke var sort, men blå. Jeg tror ikke denne konstruksjonen er veldig langtidsholdbar men jeg skal se hvor lenge det går. Jeg ser også at det er påbegynt et brudd på den andre siden, så 3D printing må til pers.

[Linket bilde]

Redigert av Stefan77; 16/12/2020 08:34.

- Stefan
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2642464 17/12/2020 06:46
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Det der er vel et kjent problem med de hodetelefonene, og jeg regner med du er innenfor reklamasjonsfristen på 5 år.

Redigert av Jacobsen; 17/12/2020 06:47.
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2642468 17/12/2020 07:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg leverte mine til reparasjon hos Sonys godkjente verksted, og de reparødela og fikk nye XM3 på reklamasjon. Ellers hadde det nok ligget på rundt 1500 i deler og tid.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Jacobsen] #2642474 17/12/2020 07:49
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Jacobsen
Det der er vel et kjent problem med de hodetelefonene, og jeg regner med du er innenfor reklamasjonsfristen på 5 år.

Føkk, jeg gikk rett i garanti vs reklamasjonsrett fella....
Tenkte ikke på det rett og slett.

- Stefan
Re: Hvordan lime Sony øretelefon mdr 1000 [Re: Stefan77] #2642476 17/12/2020 08:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg mista mine i gulvet, så knekk var ikke akkurat reklamasjonssak.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå