Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Santa Cruz BULLIT

Santa Cruz BULLIT #2638327 17/11/2020 08:48
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Ny fra Santa; https://www.vitalmtb.com/product/guide/E-Bikes,111/Santa-Cruz/Bullit-MX-X01-RSV-Coil,32150#product-reviews/3967

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Santa Cruz BULLIT [Re: hbakken] #2638328 17/11/2020 08:56
RazeFaze Offline
More than words
More than words
And yes, it does come in rootbeer....

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Santa Cruz BULLIT [Re: hbakken] #2638333 17/11/2020 09:02
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Santa Cruz BULLIT [Re: hbakken] #2638635 18/11/2020 20:08
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Nissen leverer varene før jul; denne vurderes sterkt kjøpt (i S-kit). Ser virkelig ut som en drømmesykkel. EP8 motoren har fått betydelig bedre skussmål av forståsegpåere på Youtube enn forrige Shimano E8000.

Redigert av Skikongen; 18/11/2020 20:09.
Re: Santa Cruz BULLIT [Re: hbakken] #2638701 19/11/2020 08:14
Ugla Offline
Besatt
Besatt
I den grad jeg skulle kjøpe en el-sykkel til sti står SantaCruz ikke på lista. Veldig lite nyvinning er min vurdering i en nisje som trenger akkurat det. Og ja, jeg har fått med meg mullet-muligheten, men jeg tenker mer på at dette er ganske så tunge doninge, så kan man jo si at Bullit isolert sett er grei i en tung innpakning siden den primært er innrettet for shuttling opp og bombing ned.

De kom sent inn i gamet, og har valgt det å legge seg sånn ca. midt i feltet på trygge løsninger og satse på at VPP skal gjøre salgsjobben for dem. SantaCruz posisjonerer seg som et high-end merke, ikke minst prismessig, så min forventning til det er at når de først kommer sent at de presser seg under 20 kg på denne type doninger og også konkurrerer med egne løsninger mot Spesh/Orbea på det lette variantene. Så det jeg vel egentlig etterlyser fra et high-end merke som kom sent på banen er en smule innovasjon.

Lars-Erik
Re: Santa Cruz BULLIT [Re: Ugla] #2638713 19/11/2020 08:47
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Ugla
I den grad jeg skulle kjøpe en el-sykkel til sti står SantaCruz ikke på lista. Veldig lite nyvinning er min vurdering i en nisje som trenger akkurat det. Og ja, jeg har fått med meg mullet-muligheten, men jeg tenker mer på at dette er ganske så tunge doninge, så kan man jo si at Bullit isolert sett er grei i en tung innpakning siden den primært er innrettet for shuttling opp og bombing ned.

De kom sent inn i gamet, og har valgt det å legge seg sånn ca. midt i feltet på trygge løsninger og satse på at VPP skal gjøre salgsjobben for dem. SantaCruz posisjonerer seg som et high-end merke, ikke minst prismessig, så min forventning til det er at når de først kommer sent at de presser seg under 20 kg på denne type doninger og også konkurrerer med egne løsninger mot Spesh/Orbea på det lette variantene. Så det jeg vel egentlig etterlyser fra et high-end merke som kom sent på banen er en smule innovasjon.

Interessant, dette er sykkelen jeg har ventet på fra Santa men den kommer for sent og for dyrt. Jeg holder meg til 3/4 av prisen med en tilsvarende sykkel i S-kit i Al.
Du nevner vekt, jeg har nå en sesong bak meg på el-sti, eMTB. Er det en ting jeg ønsker meg så er det ikke en lettere sykkel men en solidere sykkel og litt mer forutsigbarhet gjennom sesongen enn et par tre runder med slitt drivverk. Ting når sin smertegrense på vekt vs holdbarhet og den grensa er vel pushet lenge før elsykkelen kom på markedet. Da er det jo spesielt at man putter den samme marginale utstyrpakka med suskess fra XC på elsykkelen tol grov bruk. Ta f.eks EX1 hvorfor er ikke den suksess? Min teori er vel at folk har kjørt Eagle/12-delt og da blir det rart å gå tilbake. Det jeg har lest er det stort sett det som sies i negative ordelag. Pris og bare 8 gir...
Det siste sykkelbransjen nå trenger er vel at enhver sykkelsnekker skal mekke sin egen motor, elektronikk og batteripakke, Utifra det jeg har observert så er ikke Spesh noe mer å skryte av enn at de har skrella vekt på bekostning av kraft og rekkevidde. De har jo problemer herfra til månen og tilbake.
Nei det er ikke innovasjonen det står på her, jeg trur tvertimot at man gjør lurt å kjøre med motorpakke som kommer fra noen som har fått litt erfaring me ddet og ikke pusher ut egne barnesjukdommer. Skulle det dukke opp ufordringer med EP8 vil det bare være å google og vips så har du 1000 andre som har funnet en løsning før deg istedet for å sitte alene med noe innovativt søppel.

Re: Santa Cruz BULLIT [Re: JoachimV] #2638750 19/11/2020 10:39
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JoachimV

Interessant, dette er sykkelen jeg har ventet på fra Santa men den kommer for sent og for dyrt. Jeg holder meg til 3/4 av prisen med en tilsvarende sykkel i S-kit i Al.
Du nevner vekt, jeg har nå en sesong bak meg på el-sti, eMTB. Er det en ting jeg ønsker meg så er det ikke en lettere sykkel men en solidere sykkel og litt mer forutsigbarhet gjennom sesongen enn et par tre runder med slitt drivverk. Ting når sin smertegrense på vekt vs holdbarhet og den grensa er vel pushet lenge før elsykkelen kom på markedet. Da er det jo spesielt at man putter den samme marginale utstyrpakka med suskess fra XC på elsykkelen tol grov bruk. Ta f.eks EX1 hvorfor er ikke den suksess? Min teori er vel at folk har kjørt Eagle/12-delt og da blir det rart å gå tilbake. Det jeg har lest er det stort sett det som sies i negative ordelag. Pris og bare 8 gir...
Det siste sykkelbransjen nå trenger er vel at enhver sykkelsnekker skal mekke sin egen motor, elektronikk og batteripakke, Utifra det jeg har observert så er ikke Spesh noe mer å skryte av enn at de har skrella vekt på bekostning av kraft og rekkevidde. De har jo problemer herfra til månen og tilbake.
Nei det er ikke innovasjonen det står på her, jeg trur tvertimot at man gjør lurt å kjøre med motorpakke som kommer fra noen som har fått litt erfaring me ddet og ikke pusher ut egne barnesjukdommer. Skulle det dukke opp ufordringer med EP8 vil det bare være å google og vips så har du 1000 andre som har funnet en løsning før deg istedet for å sitte alene med noe innovativt søppel.

Man legger vekt på ulike ting, jeg har en 13 kg rigg som stisykkel i dag og kan ikke si at den pusher noen som helst grenser ift. holdbarhet, tvert i mot framstår det som en av de mest holdbare syklene jeg noensinne har kjøpt.

Til og fra jobb har jeg en elsykkel som jeg mener er med på å drive markedet framover, selv om den er bygget i aluminium, så veier den ikke mer enn 13,5 kg ferdig rigget med skjermer, lys og pedaler i største størrelse. Går batteriet tomt er det bare å sykle videre uten å få følelsen av å ha et blylodd med seg.

Så blir en stisykkel mer komplisert enn jobbsykkelen min uten tvil, men jeg er ganske trygg på at de syklene vi ser i dag kommer til endre seg radikalt framover og vektforskjellen mot en ordinær stisykkel ikke kommer til å forsvinne, men at den skal være 8-10 kg påslag som gjeldende norm, det har jeg null tro på.

Lars-Erik
Re: Santa Cruz BULLIT [Re: Ugla] #2638753 19/11/2020 11:13
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Går batteriet tomt er det bare å sykle videre uten å få følelsen av å ha et blylodd med seg.

Her står vel store aktører som Shimano's EP8 og Bosch Performance gen 4 for utvikling.

Re: Santa Cruz BULLIT [Re: JoachimV] #2638815 19/11/2020 15:05
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Går batteriet tomt er det bare å sykle videre uten å få følelsen av å ha et blylodd med seg.

Her står vel store aktører som Shimano's EP8 og Bosch Performance gen 4 for utvikling.

Det vil tiden vise, da har jeg personlig større tro på de som integrerer motor i seterør enn den digre klumpen Shimano og Bosch har. Det har jo vist seg utallige ganger at når nye markeder vokser fram at det ikke nødvendigvis er det etablerte som står igjen som vinnerne.

Lars-Erik
Re: Santa Cruz BULLIT [Re: hbakken] #2638855 20/11/2020 06:22
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Tja syklet 1 sesong på min Emtb 21,5 kg katalog vekt, 160 vandring og 29, 625wh. Holdbarhet har jeg absolutt ikke hatt noe problem med og vekt tenker jeg ikke over. Denne sykkelen oppfører seg mye mer normalt enn jeg hadde trodd. Emtb blir sikkert lettere på sikt men hvis dette går på bekostning av batteri kapasitet og motor så er det for meg uaktuelt.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Santa Cruz BULLIT [Re: Ugla] #2638891 20/11/2020 09:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Det vil tiden vise, da har jeg personlig større tro på de som integrerer motor i seterør enn den digre klumpen Shimano og Bosch har. Det har jo vist seg utallige ganger at når nye markeder vokser fram at det ikke nødvendigvis er det etablerte som står igjen som vinnerne.

Hvilke aktører mener du integrerer motor i seterør?
Av andre aktører enn Shimano og Bosch har vi Fazua, Mahle, Brose og Rocky Mountain - alle disse har motoren rundt kranken. Fazua sin motor sitter forsåvidt i underrøret og driver kranken rundt, mens de andre er plassert rundt kranken. Mahle har så klart også bakhjulsmotorer, lik den på Scott sin el-racer: https://www.landevei.no/elsykkel/scotts-nye-elsykkel-addict-eride-ser-ut-som-en-vanlig-racer - på racere er det sikkert fint med bakhjulsmotor - da vektfordeling og tyngdepunkt ikke er like kritisk som på på terrengsykkel, men på terrengsykler er det fint å ha tyngdepunktet sentrert rundt kranken.

Grüber Assist/Vivax-motorene som ble plassert i seterøret var lette og nette, men kunne ikke matche moderne krankmotorer på kraft.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Santa Cruz BULLIT [Re: hbakken] #2639061 21/11/2020 10:21
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Har ikke finstudert vektbudsjett her men det ligger begrensning i batteriteknologi og det faktum at en el-motor fremdeles trenger magnet og spole for å genere kraft.

Ellers kom det vel greit fra utstyrsredaktøren om tyngdepunkt. Jeg kan ikke helt se at dette er noe mer å forvente noe stor utvikling.

Redigert av JoachimV; 21/11/2020 10:23.

Re: Santa Cruz BULLIT [Re: JoachimV] #2639062 21/11/2020 10:26
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Og bare for å presisere her, ikke nødvendigvis bare disse to men det er de to jeg kjenner til og hvor akkurat dette med blyloddet uten motorhjelp er en av de store forbedringene på siste generasjoner nevnt.

Re: Santa Cruz BULLIT [Re: hbakken] #2639155 22/11/2020 06:36
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
TU er på saken, nå er det vel mindre enn 10% som er spesifikt terreng men likevel.

https://www.tu.no/artikler/elsykkel...v-forbedringer-i-arene-som-kommer/502865

Litt som forventet:
Motorer: – Den nye Shimano EP8-motoren vi benytter er 30 prosent mer effektiv enn forgjengeren, det sier litt om hvor dette bærer. Ofte går dreiemomentet opp samtidig som effektiviteten øker. Motor-vekten reduseres stadig, og de lager mindre lyd.

Optimalisering av vekt/effekt/dreiemoment og legg til følsomheten i overøfringen fra pedalene på MTB.

Elektronikk: – Vi vil nok se flere display innfelt i styret, og koblet opp mot en mobiltelefon er det nesten ikke grenser for hva slags informasjon man vil kunne hente inn. Det er for eksempel lett å se for seg bruk av GPS og kartdata som kan bidra til å maksimere effekt og minimere energiforbruk når man møter en motbakke.

På elektronikken er det nok å ta tak i og det er her jeg forventer å se mer utvikling. Få ting mer sømløst og integrert. Shimano sine apper var jo ikke noe særlig spennende men har kommet med nye i høst. Altså Shimano er jo litt fremme der f.eks med at alt er klart for DI-2. Rekkeviddemålingen var f.eks helt på trynet. Det er jo greit å vite om du har 1 eller 10km igjen.. Prosentvisning er nok vel så greit som en rekkevidde som ikke virker. Om 10 så er nok alt av elektronikk et sted vi ikke helt ser for oss i dag. Hvis ikke sykkelen har eget SIM-kort så er det bare hotspot fra telefonen så skjer alt et sted og blir smart. Uting å fikle med telefon når du sykler.

Norsk design:
https://www.tu.no/artikler/buddy-og-eker-design-bygger-elsykkel-pa-en-helt-ny-mate/503068

Re: Santa Cruz BULLIT [Re: JoachimV] #2639161 22/11/2020 08:57
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Og bare for å presisere her, ikke nødvendigvis bare disse to men det er de to jeg kjenner til og hvor akkurat dette med blyloddet uten motorhjelp er en av de store forbedringene på siste generasjoner nevnt.

Nå er vel hele sykkelen i seg selv når den veier 21-22 kg ferdig rigget et blylodd da. Ikke spesielt morsomt å bevege seg rundt på noe annet enn flat grusvei skulle batteriet ta slutt.

Lars-Erik
Re: Santa Cruz BULLIT [Re: Ugla] #2639171 22/11/2020 11:15
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Nå er vel hele sykkelen i seg selv når den veier 21-22 kg ferdig rigget et blylodd da. Ikke spesielt morsomt å bevege seg rundt på noe annet enn flat grusvei skulle batteriet ta slutt.

Sliter litt med å følge agendaen din.

Vi som har det godt over snittet artig på "21-22kg ferdig rigga blylodd" har da heller ikke anskaffet de for å bevege oss rundt uten batteri. Selv er jeg på nærmere 24kg trur je guten å ha veid blyloddet.

Vi klarer fint å legge opp dagen etter batterikapasitet. Dagens sykler tar deg lett med på en 20-30km stitur med klatringer som gjør deg godt fornøyd for dagen uten å være helt utslitt for 3 dager etterpå. Skal du ha en heldag i Nesbyen eller Trysil er det ekstra batteri som gjelder.

Re: Santa Cruz BULLIT [Re: JoachimV] #2639425 24/11/2020 06:48
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!

hæ?
Regner med du snakker om Levo SL. Kjenner meg ikke igjen. Ja, de har redusert motorkraften (dvs de har laget en motor med lavere kraft enn andre) helt bevist. Går ikke på bekostning av rekkevidde og er vel ikke kjent for masse problemer?!?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Santa Cruz BULLIT [Re: hbakken] #2639428 24/11/2020 07:22
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: hbakken

hæ?
Regner med du snakker om Levo SL. Kjenner meg ikke igjen. Ja, de har redusert motorkraften (dvs de har laget en motor med lavere kraft enn andre) helt bevist. Går ikke på bekostning av rekkevidde og er vel ikke kjent for masse problemer?!?

Hei ICON_SMILE Nei akkurat nå kjenner ikke jeg de forskjellige variantene og det med rekkevidde var ment som det jeg har skrevet over den generelle betraktingen av at du kan ikke bare redusere vekt sånn uten videre bekostning av effekt og/eller rekkevidde. Det ligger mer fysiske begrensninger og generell utvikling av teknologi her enn at noe sykkel/esykkelmotormerke bare sånn helt plutselig skal kunne forventes å løse den ligningen å komme med en revolusjonerende lett eMTB som opprettholder effekt OG rekkevidde bare fordi kalenderen viser at vi har et nytt år i vente. Det er ikke noe mer hokus pokus filiokus enn ett balanseregnskap.

At Spesh har hatt sine issues er vel ingen hemmelighet så skal jeg heller moderere meg til å innrømme at omfanget og historien/utviklingen der er noe mer ukjent. ICON_SMILE

Redigert av JoachimV; 24/11/2020 07:29.

Re: Santa Cruz BULLIT [Re: JoachimV] #2639844 27/11/2020 06:46
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!

At Spesh har hatt sine issues er vel ingen hemmelighet så skal jeg heller moderere meg til å innrømme at omfanget og historien/utviklingen der er noe mer ukjent. ICON_SMILE

Nei, det er sant, spesielt på nåværende Levo modell for 2018/19 så har det vært maaange motorbytter, mens den nye (forbedra) Brose nå har visst løst opp i mye av det.

Men med tanke Levo SL, som det var det jeg kommenterte på over, så har je ikke oppfattet at de har slite med den ICON_SMILE

MEN tråden skulle handle om Bullit.

Jeg er spent på nye EP8 - den skal være supergod! Har trua på Bullit modellen. Gleder meg til å få prøvd.
For meg er det er mer aktuell modell enn Heckler.

#NBNL -

Moderator  support