Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?

BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? #2638055 15/11/2020 10:26
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979


Hva skjuler seg bak denne kryptiske teaseren?

Det opplagte svaret er: Enda en markedsføringsjippo for enda en rittsykkel som hevdes å være 5% lettere, 7% mer vibrasjonsdempende, 9% stivere og 11% mer aerodynamisk enn forgjengeren.

Men kanskje, kanskje er dette noe mer spennende.

I mai 2018 lanserte BMC og britiske (Aston Martin) Red Bull Advanced Technologies et samarbeid om å bringe kunnskap og teknologi fra Formula 1 inn i de sveitsiske rittsyklene. Noe liknende hadde Specialized og F1 McLaren allerede gjort med aerodynamiske Venge. Men partene signaliserte at ambisjonene var større.

Videoen over er den første offentlige kommunikasjonen etter to års arbeid, fulgt av en like kryptisk pressemelding der de første prototypene varsles.

Men hva er dette? Og kan det på noen måte leve opp til ordene som legges i munnen på Fabian Cancellara: If this works, it is going to change everything?

1. Nye materialegenskaper, plassering av rør og aerodynamisk utforming ved hjelp av simulering og modellering fra Formula 1?

Red Bull Advanced Technologies sin egen pressemelding går langt i å bekrefte det. Og det er som forventet.

Sitat: Red Bull Advanced Technologies
Utilising its advanced simulation and modelling capability Red Bull Advanced Technologies’ Vehicle Science team developed tools to provide detailed simulations of bike behavior based on data from CFD (Computational Fluid Dynamics) models.

Men hva nytt kan bringes til bords etter de siste årenes tsunami av aerodynamiske og lettere rittsykler? Og hvor spennende er det i en tid der selv Specialized med sitt "Aero is everything" lanserer en supersykkel der aerodynamikk nedproriteres?

Kan nøkkelen ligge i endringer i UCIs regelverk, som lekket i CyclingTips: New UCI tech rules leaked: Is bike design about to get a shake-up?

Det er blant annet forventet at UCIs regelverk for sykler til landevei, cyclocross og tempo til dels vil smelte sammen og bli felles. Det vil tillates annen utforming av bokser og rør, herunder at sistnevnte (endelig) kan bli tynnere. Og mer oppsiktsvekkende: Man vil trolig bevege seg bort fra noen av kravene til den tradisjonelle diamantrammen, og bant annet åpne for at setepinnen ikke må gå ut fra seterøret (!).

BMC har hatt sine uenigheter med UCI, som da UCI etter to år trakk tilbake godkjennelse for Roadmachine på grunn av det slanke seterøret, og dermed torpederte planene om å bruke sykkelen som arvtager til Roubaix-vinnende Granfondo i proffritt. Vil BMC snu på flisa og denne gang bli blant de første som til fulle utnytter et nytt UCI-regelverk?

Sykkelen i videoen er åpenbart ikke et futuristisk eksperimentbygg. Den synes derimot å ha en profil nær eksisterende modeller. Men gitt et UCI-regelverk med krav på millimeternivå, kan det skjule seg nye løsninger i en tradisjonell form.

2. Integrert elektronikk?

Om vi ser på Red Bulls opprinnelige pressemeldingen fra mai 2018, trekkes det spesifikt frem integrering av elektronisk teknologi.

Sitat: Red Bull Advanced Technologies
Red Bull Advanced Technologies will harness the latest developments in race-refined technology, coupled with intelligent Human Performance Analytics, with specific focus on developing integrated electronic technologies to enhance the cycling experience for every bicycle rider.

Jeg er analfabet på elektroniske løsninger, men selv jeg har fått med meg at fremtiden synes å være trådløs elektronikk. Hvilken rolle har da elektronisk integrasjon i rammesettet?

Som Øyvind påpeker i omtalen av tidenes mest kostbare serieproduserte rammesett, BMC Masterpiece Roadmachine, kan logoen på kjedestaget tyde på at elektronikk er støpt inn i rammen. Men ifølge Rouleur er dette en chip som inneholder autentisering, support og gir klubbprivilegier, kanskje adgang til WorldTour-ritt m.m. Det gir mening for en eksklusiv samlerutgave av en sykkel for entusiaster, men ikke for en rendyrket rittsykkel.

3. Elektrisk rittsykkel?

Rittsykkel med elektrisk hjelpemotor? Det er ikke så søkt som det først kan synes, og er blant de hyppigste spekulasjonene. De bunner blant annet i språket knyttet til samarbeidet, og den parallelle satsingen på elektrisk motor for både biler og sykler. Igjen er det den opprinnelige pressemeldingen fra 2018 som nærer spekulasjonene:

Sitat: Christian Horner, Team Principal, Aston Martin Red Bull Racing
There are a huge number of parallels between cycling and motor sport, encompassing materials technology, aerodynamics, human performance analytics, as well as increasing use of electric power solutions.
Sitat: David Zurcher, CEO, BMC
Red Bull Advanced Technologies is a natural partner for us and everyone at BMC is looking forward to starting this powerful relationship.

Vi finner også mulige hint i den siste pressemeldingen:

Sitat: BMC
The teams at both BMC and Red Bull Advanced Technologies are even closer to revolutionizing the cycling world. Things are going to get a whole lot faster.

Med den pågående, aggressive motoriseringen av sykling, er jeg redd vi ikke kan utelukke noe. Teknologien utvikles raskt, og reguleringer som gjør hjelpemotor meningsfylt også i høy fart vil før eller siden komme.

Men flere merker har allerede utstyrt fullblods rittsykler med hjelpemotor, om enn med fartssperre, vi er fortsatt langt fra et UCI-godkjent konsept for elektriske landeveisritt, og det er lite i teaser-videoen som hinter til hjelpemotor.

4. Noe annet?

***

Men spiller noe av dette noen som helst rolle?

Kanskje ikke.

Men i en tid da praktisk talt hele industrien lager rittsykler som er inspirert av BMC Impec, med sine senkede setestag for aerodynamikk, stivhet og vibrasjonsdemping, med et islett av BMC Roadmachine "The One Bike Collection" sin dekklaring og allsidighet, er det verdt å følge med på hva ingeniørene i Grenchen og Milton Keynes har kokt i hop denne gang.

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2638079 15/11/2020 15:17
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
Det opplagte svaret er: Enda en markedsføringsjippo


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2638084 15/11/2020 16:18
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Med cancellara på laget må det være en elsykkel. Han er vel den som har vært sterkest mistenkt for motordoping i sykkelsporten.

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2638090 15/11/2020 18:11
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Trodde Cancellara var Trek- ambassadør fortsatt, men er vel en sterk sveitsisk fokus her så naturlig overgang.

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Oddefa] #2638093 15/11/2020 18:34
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 528
T
Talgos Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
T
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 528
Sitat: Oddefa
Trodde Cancellara var Trek- ambassadør fortsatt, men er vel en sterk sveitsisk fokus her så naturlig overgang.


Trodde jeg også, men ut i fra Instagram kontoen hans så ser det ut som han gikk over til BMC i november 2018.

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2638099 15/11/2020 19:36
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Jeg holder også en knapp på markedsføring. Og da skal man ikke ta for lett på at Red Bull er inne i bildet. Er det noe de kan, så er det markedsføring. Det er vel snakk om en sykkel, men det hadde vært kult om de hadde kastet sitt blikk på landeveissykling. BMC RedBull med drakter som gir vinger, Sagan som kaptein og stregi som QuickStep på speed? (Altså samle en gjeng klassikerhingster som går i det ene bruddet etter det andre til de til slutt kommer seg løs.)

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Talgos] #2638159 16/11/2020 08:54
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Talgos
Sitat: Oddefa
Trodde Cancellara var Trek- ambassadør fortsatt, men er vel en sterk sveitsisk fokus her så naturlig overgang.


Trodde jeg også, men ut i fra Instagram kontoen hans så ser det ut som han gikk over til BMC i november 2018.


Ja, Fabu har vært BMC-ambassadør i flere år allerede. Gikk over til BMC da siste generasjon TimeMachine Road ble lansert.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2638235 16/11/2020 14:36
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Siden en sykkel i seg selv "creates 0 speed", antar jeg dette er en informasjonsvideo om hvor mye viktigere watt, sittestilling og treningsregime er for å oppnå fart enn de ubetydelige forskjellene på syklene.

Kan dog hende at jeg tar helt feil, og at det i stedet er lansering av ei rådyr ramme med lite konseptuelt nytt og en helt marginal forbedring over tidligere modeller, med håndplukkede data fra søkte testscenarioer som ikke er relevante og som ikke kan etterprøves.


Create the problem and sell the solution
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2639410 23/11/2020 21:26
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Men skulle de følge opp?

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Gråstein] #2639435 24/11/2020 07:49
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Gråstein
Men skulle de følge opp?

Samarbeidet lanseres 25. mai 2018.

Stillhet.

De første prototypene bekreftes 6. oktober 2020.

Stillhet.

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2639529 24/11/2020 11:08
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Finnes uttrykket "vaporware" for sykkelting også mon tro?


// Too many roads, too little time
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706318 03/05/2022 14:03
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706326 03/05/2022 17:04
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Min kontakt i BMC har fortalt hvordan gjennombruddet kom.

Etter fire år og XXX tusen datasimuleringer og XXX timer i vindtunnel:

- I'm tired of this.
- Me too.
- Hey! Everyone knows that red is the fastest colour. Let's just paint the bloody thing red.
- And the wheels, too!
- Right. And let's make a video where Fabu says he loves the paint job and that it looks fast.
- Done! Now let's go get a beer.

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706328 03/05/2022 17:45
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Jeg forstår ikke en dritt av dette, så jeg kjøper Sepedas forklaring 100%.

Noen som helst grunn til at den greia der skal være raskere enn en vanlig temposykkel? (og om den er det, så høyner jeg til å spørre hvorfor den er raskere enn en sånn svømmer-sykkel)

BMC:
[Linket bilde fra images.immediate.co.uk]

Trek:
[Linket bilde fra triathlete.com]

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706346 04/05/2022 06:24
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Haha det var et antiklimaks ja - senkede kjedestag fra alle sykler siste 4 år, jevn overgang ramme-stem-styre fra Cervelo S5/Look Blade, bred gaffel fra Specialized Shiv osv.

Virker som om de har brukt 4 år på fagfellevurdere konkurrentene og bekrefte at de har gjort en god jobb ICON_SMILE

Det mest slående er en tilsynelatende veldig bratt head tube og 1x med liten kassett - har de et Classified-gir i baknavet?


Create the problem and sell the solution
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706347 04/05/2022 06:32
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Er ikke mye innovasjon i sykkelramme design bransjen nei.
En gjeng med copy cats.

Vanvittig bratt headtube ja, blir ikke det et problem å styre syklen?

Redigert av Panda; 04/05/2022 06:33.
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706349 04/05/2022 06:50
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: Sepeda
Min kontakt i BMC har fortalt hvordan gjennombruddet kom.

Etter fire år og XXX tusen datasimuleringer og XXX timer i vindtunnel:

- I'm tired of this.
- Me too.
- Hey! Everyone knows that red is the fastest colour. Let's just paint the bloody thing red.
- And the wheels, too!
- Right. And let's make a video where Fabu says he loves the paint job and that it looks fast.
- Done! Now let's go get a beer.


" "

Dagens :-)


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: DuffMcShank] #2706353 04/05/2022 07:05
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: DuffMcShank


Det mest slående er en tilsynelatende veldig bratt head tube og 1x med liten kassett - har de et Classified-gir i baknavet?


Denne er vel tilpasset VM i IronMan til helgen. Gir-behovet er nok ikke større. Sykkelen har feste for frontgir.
En nyhet er jo finnen inne i gaffelen, over fordekket.
Den bratte styrevinkelen minner om banesykler, men må jo gi solid tåoverlapp i evt vendinger i en ironman-løype.
Mest overraskende/nytt er kanskje den store avstanden mellom bakhjul og seterør. Her må noen ha oppdaget noe annet enn bransjen forøvrig, kanskje?


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706359 04/05/2022 08:03
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
[Linket bilde fra cdn.mos.cms.futurecdn.net]

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706360 04/05/2022 08:08
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Jeg jobber ikke med markedsføring, men man skulle jo tro at det er dårlig PR å så til de grader hause opp noe som så revolusjonerende og blabla, så er det eneste de kommer opp med en relativt vanlig temposykkel.

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: aug11x] #2706367 04/05/2022 08:51
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: aug11x
Jeg jobber ikke med markedsføring, men man skulle jo tro at det er dårlig PR å så til de grader hause opp noe som så revolusjonerende og blabla, så er det eneste de kommer opp med en relativt vanlig temposykkel.


Ikke noe nytt i dette, hvor mange ganger har Tine eller Q hauset opp ny design på melkekartongen, bla skrukork, en stripe plast så man ser innholdet osv. Men fortsatt snakker vi om en hvit firkantet boks med innhold som i dag er 98% lik den vi hadde for 30 år siden.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: imag] #2706371 04/05/2022 08:59
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: imag
[Linket bilde fra cdn.mos.cms.futurecdn.net]


Ja, se der ja. Den har også stor avstand mellom seterør og bakhjul. Litt borthjemt da seterøret er større over setestagene enn under.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706372 04/05/2022 09:08
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
G
Gråstein Online
Besatt
Online
Besatt
G
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Akkurat det der er jo litt spennende. Man skulle tro at BMC og Specialized har testet dette.

Men hva da med Cervelo, som har valgt denne løsningen?

[Linket bilde fra cdn.shopify.com]

Kan det tenkes at vi her er på så marginal gains at de knappest er gains?

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706373 04/05/2022 09:10
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Introduksjonsvideoen inviterer åpenbart til parodi, men spøk til side, blir det spennende å se den nærmere beskrivelsen som vil komme etter hvert.

Det gjelder både geometri (kjedestagene er reelt - om ikke visuelt - betydelig lengre, og styrerørsvinkelen betydelig krappere, enn f.eks. Trek og Specializeds modeller, slik både Øyvind og CyclingTips påpeker) og fremfor alt utforming og dimensjonering av rør (luftige gafler er visst i ferd med å bli ny standard).

Og så må vi huske at selv med Red Bull Advanced Technologies sin erfaring, innsikt og verktøy, er sykkelen tiltenkt bruk i UCI-ritt og må holde seg innenfor de strenge, om enn liberaliserte, reglene.

Selv har jeg ingen innsikt overhodet i aerodynamikk og den slags, og er førnøyd så lenge den har god dekklaring og helst skjermfester yes ICON_SMILE

Lakkeringen skal jeg forbigå i stillhet utover allerede nevnte akutte savn etter Torgny Fjeldskaar. Det gjelder ikke bare Speedmachine.

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706382 04/05/2022 09:44
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Interessant at dei har gått vekk frå seterøyr som følgjer bakhjulet, men det kan også ha praktiske grunnar med tanke på fleksibilitet for ulike typar dekkdimensjonar. For optimal aerodynamikk når setestaget følgjer hjulet, så er det viktig å kunne justere hjulet slik at opninga til setestaget bli minst mogleg. Timemachine hadde tidlegare horisontal dropout som løyste dette, men med skivebrems og TA så er nok ikkje dette så enkelt lenger.

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706610 05/05/2022 20:17
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Giants Cadex og vår Kristian Blummenfelt utfordrer med noe som virkelig er annerledes.



Cadex: Road to St. George ft. Kristian Blummenfelt

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706633 06/05/2022 08:04
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Ja, men det Triatlon, og der kan de i større grad gjøre som de vil med sykler. Det korrupte UCI's strenge hånd svinger ikke sin undertrykkende og sviende pisk over trialtletene i samme grad som de gjør over det undertrykte, ufrie og ulykkelige mørke universet de hersker over med jernhånd.

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706638 06/05/2022 08:32
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Sepeda
Giants Cadex og vår Kristian Blummenfelt utfordrer med noe som virkelig er annerledes.



Cadex: Road to St. George ft. Kristian Blummenfelt


Og er det egentlig så annerledes?

[Linket bilde fra i.pinimg.com]


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: sykkeloyvind] #2706685 06/05/2022 13:15
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Godt poeng som illustrerer at jeg ikke vet hva jeg snakke om ICON_SMILE

Kryper tilbake til allsidige landeveissykler med skjermfester.



For 14 minutter siden la forresten BMC ut enda en video.

Jeg er i ferd med å venne meg til lakken. Nei, vent, det er jeg ikke.

Forresten, Patrik Nilsson sier selv at dette ikke er en kopi av noe annet, men fremtiden for sykling. Så det så. Blir spennende når vi får vite mer. Jeg er ikke ironisk.

God helg!

Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel? [Re: Sepeda] #2706781 07/05/2022 20:14
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Kristian vant VM i Ironman i St. George!

Okei. Da kapper jeg av hele overrøret. Leve Bergen.

***

Direktesending her.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino