Det opplagte svaret er: Enda en markedsføringsjippo for enda en rittsykkel som hevdes å være 5% lettere, 7% mer vibrasjonsdempende, 9% stivere og 11% mer aerodynamisk enn forgjengeren.
Men kanskje, kanskje er dette noe mer spennende.
I mai 2018 lanserte BMC og britiske (Aston Martin) Red Bull Advanced Technologies et samarbeid om å bringe kunnskap og teknologi fra Formula 1 inn i de sveitsiske rittsyklene. Noe liknende hadde Specialized og F1 McLaren allerede gjort med aerodynamiske Venge. Men partene signaliserte at ambisjonene var større.
Videoen over er den første offentlige kommunikasjonen etter to års arbeid, fulgt av en like kryptisk pressemelding der de første prototypene varsles.
Men hva er dette? Og kan det på noen måte leve opp til ordene som legges i munnen på Fabian Cancellara: If this works, it is going to change everything?
1. Nye materialegenskaper, plassering av rør og aerodynamisk utforming ved hjelp av simulering og modellering fra Formula 1?
Red Bull Advanced Technologies sin egen pressemelding går langt i å bekrefte det. Og det er som forventet.
Sitat: Red Bull Advanced Technologies
Utilising its advanced simulation and modelling capability Red Bull Advanced Technologies’ Vehicle Science team developed tools to provide detailed simulations of bike behavior based on data from CFD (Computational Fluid Dynamics) models.
Men hva nytt kan bringes til bords etter de siste årenes tsunami av aerodynamiske og lettere rittsykler? Og hvor spennende er det i en tid der selv Specialized med sitt "Aero is everything" lanserer en supersykkel der aerodynamikk nedproriteres?
Det er blant annet forventet at UCIs regelverk for sykler til landevei, cyclocross og tempo til dels vil smelte sammen og bli felles. Det vil tillates annen utforming av bokser og rør, herunder at sistnevnte (endelig) kan bli tynnere. Og mer oppsiktsvekkende: Man vil trolig bevege seg bort fra noen av kravene til den tradisjonelle diamantrammen, og bant annet åpne for at setepinnen ikke må gå ut fra seterøret (!).
BMC har hatt sine uenigheter med UCI, som da UCI etter to år trakk tilbake godkjennelse for Roadmachine på grunn av det slanke seterøret, og dermed torpederte planene om å bruke sykkelen som arvtager til Roubaix-vinnende Granfondo i proffritt. Vil BMC snu på flisa og denne gang bli blant de første som til fulle utnytter et nytt UCI-regelverk?
Sykkelen i videoen er åpenbart ikke et futuristisk eksperimentbygg. Den synes derimot å ha en profil nær eksisterende modeller. Men gitt et UCI-regelverk med krav på millimeternivå, kan det skjule seg nye løsninger i en tradisjonell form.
Red Bull Advanced Technologies will harness the latest developments in race-refined technology, coupled with intelligent Human Performance Analytics, with specific focus on developing integrated electronic technologies to enhance the cycling experience for every bicycle rider.
Jeg er analfabet på elektroniske løsninger, men selv jeg har fått med meg at fremtiden synes å være trådløs elektronikk. Hvilken rolle har da elektronisk integrasjon i rammesettet?
Som Øyvind påpeker i omtalen av tidenes mest kostbare serieproduserte rammesett, BMC Masterpiece Roadmachine, kan logoen på kjedestaget tyde på at elektronikk er støpt inn i rammen. Men ifølge Rouleur er dette en chip som inneholder autentisering, support og gir klubbprivilegier, kanskje adgang til WorldTour-ritt m.m. Det gir mening for en eksklusiv samlerutgave av en sykkel for entusiaster, men ikke for en rendyrket rittsykkel.
3. Elektrisk rittsykkel?
Rittsykkel med elektrisk hjelpemotor? Det er ikke så søkt som det først kan synes, og er blant de hyppigste spekulasjonene. De bunner blant annet i språket knyttet til samarbeidet, og den parallelle satsingen på elektrisk motor for både biler og sykler. Igjen er det den opprinnelige pressemeldingen fra 2018 som nærer spekulasjonene:
Sitat: Christian Horner, Team Principal, Aston Martin Red Bull Racing
There are a huge number of parallels between cycling and motor sport, encompassing materials technology, aerodynamics, human performance analytics, as well as increasing use of electric power solutions.
Sitat: David Zurcher, CEO, BMC
Red Bull Advanced Technologies is a natural partner for us and everyone at BMC is looking forward to starting this powerful relationship.
The teams at both BMC and Red Bull Advanced Technologies are even closer to revolutionizing the cycling world. Things are going to get a whole lot faster.
Med den pågående, aggressive motoriseringen av sykling, er jeg redd vi ikke kan utelukke noe. Teknologien utvikles raskt, og reguleringer som gjør hjelpemotor meningsfylt også i høy fart vil før eller siden komme.
Men flere merker har allerede utstyrt fullblods rittsykler med hjelpemotor, om enn med fartssperre, vi er fortsatt langt fra et UCI-godkjent konsept for elektriske landeveisritt, og det er lite i teaser-videoen som hinter til hjelpemotor.
4. Noe annet?
***
Men spiller noe av dette noen som helst rolle?
Kanskje ikke.
Men i en tid da praktisk talt hele industrien lager rittsykler som er inspirert av BMC Impec, med sine senkede setestag for aerodynamikk, stivhet og vibrasjonsdemping, med et islett av BMC Roadmachine "The One Bike Collection" sin dekklaring og allsidighet, er det verdt å følge med på hva ingeniørene i Grenchen og Milton Keynes har kokt i hop denne gang.
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: Sepeda]
#263807915/11/202015:17
Jeg holder også en knapp på markedsføring. Og da skal man ikke ta for lett på at Red Bull er inne i bildet. Er det noe de kan, så er det markedsføring. Det er vel snakk om en sykkel, men det hadde vært kult om de hadde kastet sitt blikk på landeveissykling. BMC RedBull med drakter som gir vinger, Sagan som kaptein og stregi som QuickStep på speed? (Altså samle en gjeng klassikerhingster som går i det ene bruddet etter det andre til de til slutt kommer seg løs.)
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: Talgos]
#263815916/11/202008:54
Siden en sykkel i seg selv "creates 0 speed", antar jeg dette er en informasjonsvideo om hvor mye viktigere watt, sittestilling og treningsregime er for å oppnå fart enn de ubetydelige forskjellene på syklene.
Kan dog hende at jeg tar helt feil, og at det i stedet er lansering av ei rådyr ramme med lite konseptuelt nytt og en helt marginal forbedring over tidligere modeller, med håndplukkede data fra søkte testscenarioer som ikke er relevante og som ikke kan etterprøves.
Create the problem and sell the solution
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: Sepeda]
#263941023/11/202021:26
Min kontakt i BMC har fortalt hvordan gjennombruddet kom.
Etter fire år og XXX tusen datasimuleringer og XXX timer i vindtunnel:
- I'm tired of this. - Me too. - Hey! Everyone knows that red is the fastest colour. Let's just paint the bloody thing red. - And the wheels, too! - Right. And let's make a video where Fabu says he loves the paint job and that it looks fast. - Done! Now let's go get a beer.
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: Sepeda]
#270632803/05/202217:45
Jeg forstår ikke en dritt av dette, så jeg kjøper Sepedas forklaring 100%.
Noen som helst grunn til at den greia der skal være raskere enn en vanlig temposykkel? (og om den er det, så høyner jeg til å spørre hvorfor den er raskere enn en sånn svømmer-sykkel)
BMC:
Trek:
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: Sepeda]
#270634604/05/202206:24
Haha det var et antiklimaks ja - senkede kjedestag fra alle sykler siste 4 år, jevn overgang ramme-stem-styre fra Cervelo S5/Look Blade, bred gaffel fra Specialized Shiv osv.
Virker som om de har brukt 4 år på fagfellevurdere konkurrentene og bekrefte at de har gjort en god jobb
Det mest slående er en tilsynelatende veldig bratt head tube og 1x med liten kassett - har de et Classified-gir i baknavet?
Create the problem and sell the solution
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: Sepeda]
#270634704/05/202206:32
Min kontakt i BMC har fortalt hvordan gjennombruddet kom.
Etter fire år og XXX tusen datasimuleringer og XXX timer i vindtunnel:
- I'm tired of this. - Me too. - Hey! Everyone knows that red is the fastest colour. Let's just paint the bloody thing red. - And the wheels, too! - Right. And let's make a video where Fabu says he loves the paint job and that it looks fast. - Done! Now let's go get a beer.
" "
Dagens :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Det mest slående er en tilsynelatende veldig bratt head tube og 1x med liten kassett - har de et Classified-gir i baknavet?
Denne er vel tilpasset VM i IronMan til helgen. Gir-behovet er nok ikke større. Sykkelen har feste for frontgir. En nyhet er jo finnen inne i gaffelen, over fordekket. Den bratte styrevinkelen minner om banesykler, men må jo gi solid tåoverlapp i evt vendinger i en ironman-løype. Mest overraskende/nytt er kanskje den store avstanden mellom bakhjul og seterør. Her må noen ha oppdaget noe annet enn bransjen forøvrig, kanskje?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: Sepeda]
#270635904/05/202208:03
Jeg jobber ikke med markedsføring, men man skulle jo tro at det er dårlig PR å så til de grader hause opp noe som så revolusjonerende og blabla, så er det eneste de kommer opp med en relativt vanlig temposykkel.
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: aug11x]
#270636704/05/202208:51
Jeg jobber ikke med markedsføring, men man skulle jo tro at det er dårlig PR å så til de grader hause opp noe som så revolusjonerende og blabla, så er det eneste de kommer opp med en relativt vanlig temposykkel.
Ikke noe nytt i dette, hvor mange ganger har Tine eller Q hauset opp ny design på melkekartongen, bla skrukork, en stripe plast så man ser innholdet osv. Men fortsatt snakker vi om en hvit firkantet boks med innhold som i dag er 98% lik den vi hadde for 30 år siden.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: imag]
#270637104/05/202208:59
Introduksjonsvideoen inviterer åpenbart til parodi, men spøk til side, blir det spennende å se den nærmere beskrivelsen som vil komme etter hvert.
Det gjelder både geometri (kjedestagene er reelt - om ikke visuelt - betydelig lengre, og styrerørsvinkelen betydelig krappere, enn f.eks. Trek og Specializeds modeller, slik både Øyvind og CyclingTips påpeker) og fremfor alt utforming og dimensjonering av rør (luftige gafler er visst i ferd med å bli ny standard).
Og så må vi huske at selv med Red Bull Advanced Technologies sin erfaring, innsikt og verktøy, er sykkelen tiltenkt bruk i UCI-ritt og må holde seg innenfor de strenge, om enn liberaliserte, reglene.
Selv har jeg ingen innsikt overhodet i aerodynamikk og den slags, og er førnøyd så lenge den har god dekklaring og helst skjermfester
Lakkeringen skal jeg forbigå i stillhet utover allerede nevnte akutte savn etter Torgny Fjeldskaar. Det gjelder ikke bare Speedmachine.
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: Sepeda]
#270638204/05/202209:44
Interessant at dei har gått vekk frå seterøyr som følgjer bakhjulet, men det kan også ha praktiske grunnar med tanke på fleksibilitet for ulike typar dekkdimensjonar. For optimal aerodynamikk når setestaget følgjer hjulet, så er det viktig å kunne justere hjulet slik at opninga til setestaget bli minst mogleg. Timemachine hadde tidlegare horisontal dropout som løyste dette, men med skivebrems og TA så er nok ikkje dette så enkelt lenger.
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: Sepeda]
#270661005/05/202220:17
Ja, men det Triatlon, og der kan de i større grad gjøre som de vil med sykler. Det korrupte UCI's strenge hånd svinger ikke sin undertrykkende og sviende pisk over trialtletene i samme grad som de gjør over det undertrykte, ufrie og ulykkelige mørke universet de hersker over med jernhånd.
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: Sepeda]
#270663806/05/202208:32
Godt poeng som illustrerer at jeg ikke vet hva jeg snakke om
Kryper tilbake til allsidige landeveissykler med skjermfester.
For 14 minutter siden la forresten BMC ut enda en video.
Jeg er i ferd med å venne meg til lakken. Nei, vent, det er jeg ikke.
Forresten, Patrik Nilsson sier selv at dette ikke er en kopi av noe annet, men fremtiden for sykling. Så det så. Blir spennende når vi får vite mer. Jeg er ikke ironisk.
God helg!
Re: BMC, Formula 1 og Cancellara: Ny supersykkel?
[Re: Sepeda]
#270678107/05/202220:14