Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trekyndig i salen? Behandling av bord av osp

Trekyndig i salen? Behandling av bord av osp #2637976 14/11/2020 08:51
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei!
Driver og bygger meg et spisebord av osp. Dette blir veldig lyst og pent når jeg nå pusser det. Vi skal ha bordet på hytta og ønsker å ha det litt mørkt, men fortsatt beholde "livet" i tredet. Forsøkte en prøve av Osmo voks på en bit da det var veldig stilig på prøvene i butikken på eik og bjørk og butikken jeg var i varmt anbefalte det. Men, osp trakk tilsynelatende lite inn og det vart bare liggende et tynt, "dødt" lag på toppen uten noe dybde i treverket. Er det noen som har kompetanse eller erfaring til å komme med tips og anbefalinger? Noen som har prøvd å beise og så legge klarlakk f.eks. eller olje med litt mørke pigmenter i?

Re: Trekyndig i salen? Behandling av bord av osp [Re: Larsemannen] #2637981 14/11/2020 09:33
O
okk Offline
Medlem
Medlem
O
Du kan olje det.
Osp er det lyseste tresorten vi har, så det er jo litt paradoksalt å bruke osp når du vil ha et mørkt bord...
Det er også en ganske myk tresort, som vil lettere få merker - som synes ekstra godt hvis du har en mørk overflatebehandling.
Det er lettere å vedlikeholde med en nøytral, oljet overflate, ikke lakk.
Puss det ned med 400 eller 600 sandpapir og til slutt olje, så blir det som fløte...

Ellers kan du ta kontakt med Løvtreforeningen, eller f.eks. Svenneby Sag som er en av landets mest kompetente løvtrespesialister.

Re: Trekyndig i salen? Behandling av bord av osp [Re: Larsemannen] #2637982 14/11/2020 09:45
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Spritbeis.

Re: Trekyndig i salen? Behandling av bord av osp [Re: okk] #2638044 15/11/2020 09:29
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: okk
Du kan olje det.
Osp er det lyseste tresorten vi har, så det er jo litt paradoksalt å bruke osp når du vil ha et mørkt bord...
Det er også en ganske myk tresort, som vil lettere få merker - som synes ekstra godt hvis du har en mørk overflatebehandling.
Det er lettere å vedlikeholde med en nøytral, oljet overflate, ikke lakk.
Puss det ned med 400 eller 600 sandpapir og til slutt olje, så blir det som fløte...

Ellers kan du ta kontakt med Løvtreforeningen, eller f.eks. Svenneby Sag som er en av landets mest kompetente løvtrespesialister.

Nei, si det. Fikk tilfeldigvis tak i osp fra gard i nærheten. Har ikke fått helt gehør for å vurdere lysere bord før jeg leste opp denne tråden, men nå kan det kanskje være at det blir lyst bord istedet ICON_SMILE Det er litt mørke panelvegger av typen "alle" har på hytter i dag. Har pussa ned noen biter som jeg tenker å forsøke ulike behandlinger på. Kan prøve f.eks. en beis i gråtone som lakkes/oljes etterpå.

Takk for tips om Løvtreforeningen og Svenneby!

Moderator  support