|
Skivebrems-anbefaling
|
Skivebrems-anbefaling
11/11/2020 22:45
|
Nod
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kunne trenge noen innsiktsfulle råd. Har nettopp tatt steget fra HT til fulldemper, som er forvirrende nok i seg selv, men et helt konkret utstyrs-relatert dilemma har oppstått.
Sykkelen er utstyrt med Avid X.0 Trail bremser, som funker overraskende bra, men den ene hendelen må byttes. Burde jeg da:
a) Kjøpe ny hendel b) Kjøpe en ny komplett brems som f.eks. XT M8000, som bare koster noen få hundrelapper mer, men kommer sikkert til å bety at jeg bytter begge c) Gå for den nye 4-stempels utgaven av XT, som blir litt mer enn b) igjen, og trolig begge bremsene d) Noe helt annet
Målet er lett stikjøring, det skorter stort på ferdigheter, men er for sta og gammmel til å innse egen tilkortkommenhet (vet ikke om det er et ord engang).
Generell synsing taes imot med takk.
|
|
|
Re: Skivebrems-anbefaling
[Re: Nod]
12/11/2020 00:01
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
a) Å kjøpe nytt er uaktuelt, men bruktmarkedet er jo der... Da må du påregne service, lufting og mental smerte  Kun aktuelt om du er på ekstremt lavt budsjett. b) og c) Jeg kan ikke så mye om Shimanobremser, siden jeg kjører SRAM. Men jeg har jo lest en del på internett, så du får lese det påfølgende i lys av det  Shimanobremser er enkle å serve, og forholdsvis (!) rimelige. Men de har et par svakheter. Den ene er modulasjon, dvs. at bremsen tar veldig brått og at de er vanskelige å dosere, men det er sikkert en vanesak. Den andre er at noen av modellene deres er kjent for å lekke olje fra kaliper til klosser. Jeg aner ikke om det fremdeles er et problem, men jeg vet at de eneste Shimanobremsene (XT785?) jeg har hatt gjorde det og at jeg byttet de i et par Avid Trail-bremser jeg bruker den dag i dag på stihardtailen. Noen klager også over at Shimanobremser ikke tar samme sted hver gang når det gjelder hendelvandring. SRAM-bremser er heller ikke uten problemer. Service/lufting er mer komplisert enn Shimano, og de har hatt sine problemer med Guide-modellen som medfører full service og bytte av stempel i hendel. Men de er generelt fine på å dosere bremsekraft, og min opplevelse med SRAM har vært veldig bra de siste årene. Bremser er forresten et skikkelig fanboy-tema, så du kommer sikkert til å få mange fine og nerdete svar 
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
12/11/2020 07:06
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Noen klager også over at Shimanobremser ikke tar samme sted hver gang når det gjelder hendelvandring.
Her må jeg bare skynde meg å være fus på å rekke opp hånda. Forferdelig irriterende og ikke noe nerdesynsing, fortjener opprykk til førsteplassen over Shimano-svakhet. Velkjent problematikk med mineralolja til Shimano. Jeg er heller ikke så opptatt av modulasjon, jeg etterlever å bremse minst mulig og når jeg gjør det forventer jeg at bremsene skal virke. Da er denne "pumpinga" på hendelene en 3-4-5 ganger før du vet hvor de er forferdelig irriterende. Selv er jeg fan av ryddig cockpit og ville prioritere å kjøre samme brand bremser som gir. Nå kommer nerdene til å arrestere meg tvert da det finnes adaptere på det store internettet om du har mye tid til overs for å sette av noen timer/dager/uker til å finne ut av dette. Kan jo være greit tidsfordriv i disse koronatider. Men med tanke på alle versjonene hos de forskjellige merkene så blir det en del matematiske kombinasjoner du skal gruble deg gjennom. Selv er jeg fan av SRAM Code men har heller ikke erfaring med andre merker.
|
|
|
12/11/2020 07:20
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Det mest fornuftige vil jo være å kun bytte hendel. Udiskutabelt.
Så spørs det hvordan forholdet mellom ferdigheter, økonomi og intelligens er....til enkel stikjøring så er det jo begrenset hva du trenger av utstyr, hva som er kjekt å ha er jo noe helt annet.
Hvis du har solid økonomi er det bare å handle den nye 4-stempels utgaven av XT eller noe annet supergromt
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
12/11/2020 08:27
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvis du tenker på Shimano vil jeg peke på SLX-M7000 bremsene eller de firestemplede SLX-M7120 med fire stempler. De er 90% like XT, men mangler en inneffektiv justering av hvor hendelen tar. Jeg har brukt de tostemplede bremsene i tre år. For det meste til stisykling i Nord og Østmarka. Men de funka like fint i Spania med lange nedkjøringer. Det er faktisk slik at jeg fortsatt opplever å blir positivt overrasket på tur innimellom.
Det vandrende trykkpunktet har ikke vært noe problem for meg, men jeg tar av og til en rask lufting av hendelen om jeg synes de slutter å være like kontante som de pleier. Jeg aner ikke hvor den lufta kommer fra. Men jobben tar fem minutter et par ganger i året.
LarsB uforventet fanboy
|
|
|
12/11/2020 09:43
|
Nod
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Spennende input. Jeg er absolutt ikke låst til Shimano, var bare den som så ut til å ligge rundt samme prisen som bytte av hendelen på X.0 Trail'en (800,-). Har begrenset erfaring med ulike bremser, og skjønner at personlige preferanser kommer inn i bildet her, spørsmålet er jo hvor gode Trail bremsene egentlig er, og dersom man allikevel må koste på de om man er mer tjent med å skifte de ut. Ser jo at det er flere SRAM modeller innenfor ca samme prisen også, og siden jeg har planer om kjøre denne sykkelen i mange år fremover så er det jo verdt å gjøre det skikkelig når man først gjør det.
|
|
|
12/11/2020 09:54
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Magura har gode bremser, men kan virke litt knotete å lufte.
Liker personlig godt Shimano, og har SLX/XT og Saint bremser som er gode, og veldig enkle å lufte. Har opplevd som flere andre at bitt-punktet kan forskyve seg under lengre nedkjøringer (Saint bremsene) uten at jeg synes det er problematisk.
Du vil klare deg fint med vanlige SLX eller XT bremser. Minimal forskjell på disse to. Til stisykling vil jeg si det ikke er slik at du må ha 4-stemplers Shimano. Gå for 203mm skive foran og 180 bak, så har du gode bremser. Har XT på en sykkel hjemme i Norge som har 180 foran, og 160 bak, og til vanlig stisykling går det greit. Er glad i gode bremser, og skal bytte til 203 foran og 180 bak for å takle lengre bratte nedkjøringer. Å.
|
|
|
12/11/2020 10:27
|
Nod
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Godt poeng med bremseskivene - den nye sykkelen har 200mm foran og bak, et solid steg opp fra mitt gamle oppsett på 160/140mm. Så jeg opplever massiv forskjell i bremse-effekt der alene. 2 eller 4 stempel er kanskje ikke så viktig da.
|
|
|
12/11/2020 10:30
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har blitt positivt overrasket over SLX-M7120. Med 203 og 180 skiver fra Uberbike stopper dette mye bedre enn hva jeg trenger til daglig.
Jeg er ikke veldig glad i SRAM og synes bremsene deres er "mushy". Bittet i Shimanobremsene kan bevege seg litt, men som Lars sier så er det bare å lufte litt oftere så er ikke det et problem.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
12/11/2020 11:21
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Fanboy-erfaringer følger!!
Som nevnt i tråden: Shimano SLX er supre, selv de med 2 stempler.
Munnvikene mine går nedover når SRAM-bremser nevnes (motsatt når det gjelder gir og drivlinje, der syntes jeg de er helt sjef).
Har slåss med Guide R før, og nå G2, og det er samme historien. Flott når alt er nytt og klossene er nye, men i løpet av kort tid blir det latterlig mye "modulasjon" så jeg må faffe med hjemmelaget sak for å pumpe frem klossene og så kose meg med subb inntil modulasjonen kommer tilbake og prosedyren må gjentas. Alternativt skaffe meg lengre fingre når jeg må kjøre med reach langt ute. Ellers stopper de greit nok til gjennomsnittlig stisykling, og kan drive folk til vanvidd under lufting.
Vedlikehold, og til en viss grad tilgjengelighet av reservedeler er mye enklere med Shimanos bremser enn både SRAM og Magura.
|
|
|
[Re: knutspeed]
12/11/2020 11:36
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Har slåss med Guide R før, og nå G2, Dette er et poeng. Hadde før flere Formula bremser som var grisegode, men pyton å lufte. Selv med Ole Blokhus sin eksellente lufteguide, så feilet det av og til og hele prosessen måtte gjentas med adskillige gloser. Shimano er enkle å lufte, og det er også enkelt å lufte kun hendelen. Mye guider på Youtube. Å
|
|
|
12/11/2020 12:30
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er et poeng dere har der. Jeg er en av de få som er fornøyde med SRAM Elixir, og har grepet om å lufte dem. Men jeg må smuglese i boka hver gang. Forleden skulle jeg "bare fikse litt" på slapp hendel på mine nye SRAM Level TL. Jeg tenkte å lufte hendelen. det ble ikke bedre så jeg luftet hele etter hyukommelsen. Og de ble akkurat som før. Bare litt søl rundt om kring. Så nå må jeg finne en guide for disse og gjøre nøyaktig riktig i alle skrittene i riktig rekkefølge.
Shimano ser man en gang på manualen så kan man det.
LarsB
|
|
|
12/11/2020 20:59
|
Nod
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Selv om alt her blir subjektivt, og muligens fanboyaktig, så er det til stor hjelp. Jeg liker å ta mesteparten av skruing min selv, så det med litt mer brukervennlighet på Shimanoene er absolutt noe jeg kan sette pris på. Peker seg vel sakte men sikkert i retning av XT M8020 vs SRAM Guide RSC. Og at den oppgraderingen vil være verdt det sammenlignet med å bruke nesten like mye penger på å fikse en X.0 Trail. Så da er man jo et steg nærmere.
|
|
|
13/11/2020 07:01
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kommer litt sent inn i diskusjonen.
X0 trail har samme kaliper som første generasjon guide. Hendlene er dessverre bajs p.g.a. taperbore-teknologien. Du kan dermed bare bytte hendler til Guide eller G2. Jeg har faktisk én Guide R-hendel som du kan få når jeg får overhalt den.
Angående Shitmano vs. SRAM. Jeg har begge typer og er på vei over til Magura eller noe annet. OK, hendlene til Magura er egentlig mareritt å lufte, så de bytter jeg med Shimano eller Trickstuff. Grunnen? Shimano har jeg bare dårlige erfaringer med, der kaliperne svetter bremsevæske og forurenser skiver og klosser. Noen har vi hatt flaks med, men de fleste jeg har hatt i heimen (og det er ikke få) har blitt bytte pga. lekk kaliper. I tillegg har man ujevnt bitt. Det er en designfeil tvers igjennom. Å måtte lufte ofte er en designfeil. SRAM har jeg faktisk hatt veldig gode erfaringer med, men jeg kjøpte Magura p.g.a. at de bruker oljebasert bremsevæske istedenfor DOT, og de er kraftigere. Shimano skal ha for veldig enkel lufting, og det hjelper litt på at det må gjøres ofte. Jeg bruker likevel shimanohendler på godsykkelen, fordi jeg får kraftigere brems med magurakaliper. Og krafig brems er digg.
På hverdagssyklene bruker jeg SRAM Guide R, og de bare funker. Og funker. Og funker. jeg har hatt litt problemer med treige stempler i hendlene, men det er en enkel fiks for det. Enten sliper man ned stemplene ørlite rund baut eller så bytter man med titan-stempler fra Aliexpress. Helt grei prosess så lenge man har riktig verktøy (liten segerringtang). Du kan også oppgradere til Guide RSC-hendel (eller G2 RSC), hvis du vil det.
|
|
|
13/11/2020 08:44
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Ha ha spørre om råd på bremser er som å spørre om råd på dekk , folk har sitt eget favoritt merke og alt annet er dritt . Å ja jeg er lik , jeg er i samme klubb som baronen , hater shimano og digger Sram. På E biken har jeg G2 rsc og på DH har jeg Code Rsc det bare funker, Men spør du noen andre så synes de disse bremsene er helt håpløse. Så bare kjøp ett merke du har troen på, og håp du havner i riktig fanklubb .
Hafjelldobbelkroneforening
|
|
|
13/11/2020 08:58
|
Nod
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det er sikkert noe feil med meg, men jeg synes dette er interessant lesing, spesielt siden jeg er en smule utdatert. Og så får det til slutt bli et "educated guess" som jeg uansett blir fornøyd med. Jeg har jo knapt fått prøvd X.0 Trail bremsene da en halv hendel gjør de lite brukervennlige, så kan ikke si mye basert på egne erfaringer. Men jeg vet at om denne nye sykkelen skal kunne nytes skikkelig så må noe gjøres:)
Til de som mener SRAM er å foretrekke - hvilken modell anbefales? Er jeg på rett spor med Guide RSC?
Og @baronkanon/Kristian - om Magura skulle vurderes, hva er et godt valg der?
Redigert av Nod; 13/11/2020 09:10.
|
|
|
13/11/2020 09:20
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Til de som mener SRAM er å foretrekke - hvilken modell anbefales? Er jeg på rett spor med Guide RSC?
Det flotte svaret er "det kommer an på!" Hvordan sykler du, hvor tung er du? Jeg går rett på Code, synes ikke Guide eller G2 er kraftige nok. Jeg har fokus på nedkjøringa, vekta bryr jeg meg lite om...har kjørt Code R med 200mm skive foran og bak, blir Code RSC på neste :-) Tett på 90kg. Andre er superfornøyd med Guide og G2. Kan noen men kunnskap si at det er massiv forskjell på Guide R og RSC? Evnt om det er samme forskjell på G2-modellene?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
13/11/2020 09:39
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Magura MT trail sport eller SL er gode. De har fire stempler foran og to bak, med skikkelig en-fingers bremsehendel. MT5 er også gode, men de har litt kjip 2-finger hendel, som kan byttes til 1-finger. Du kan bytte hendelen på Magura, altså kun "armen" finger griper rundt. Praktisk om du skulle krasje og brekke den. Fra fleste andre produsenter må du kjøpe komplett hendel og lufte på nytt. På Magura dasker du ut en tapp, og drar av hendelen, inn med ny hendel og inn med ny tapp. https://www.magura.com/en/components/bike/spare-tuning-parts/productdetailpage/?p=26711Ellers så er jeg en som ikke hater Shimano og heller ikke hatt nevneverdige problem med dem. Å.
|
|
|
13/11/2020 10:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er sikkert noe feil med meg, men jeg synes dette er interessant lesing, spesielt siden jeg er en smule utdatert. Og så får det til slutt bli et "educated guess" som jeg uansett blir fornøyd med. Jeg har jo knapt fått prøvd X.0 Trail bremsene da en halv hendel gjør de lite brukervennlige, så kan ikke si mye basert på egne erfaringer. Men jeg vet at om denne nye sykkelen skal kunne nytes skikkelig så må noe gjøres:)
Og @baronkanon/Kristian - om Magura skulle vurderes, hva er et godt valg der?
Guide RSC er absolutt en fin brems, hvis vanlig stisykling din gate. Liker du mer herjesykling, er Guide RE eller Code RSC mer egnet. G2 (guide2) er noe kraftigere enn Guide. Magura MT5 er veldig mye for pengene. Men, som det sies, de er ikke veldig lette å lufte. Har disse på hardtailen min, og jeg er veldig glad i skikkelige bremser. SRAM har også reservehendlerblader til sine hendler. Jeg har kjøpt sånne ved et par anledninger. Angående Guide R vs RSC: RSC har svinglink som fungerer som en "bremseforsterker", som gir mer kraft gjennom bevegelsen av hendelen. Mer komplisert hendel, og noe bedre bremseeffekt. I praksis? Vet ikke om jeg helt ærlig merker forskjell. er større forskjell mellom syklene med skiver og belegg og hvordan det er kjørt inn og forurenset. R har dog lett overflatebehandlede skruer, mens RSC har rustfrie. Det merker jeg på helårspendlesyklene...
Redigert av baronKanon; 13/11/2020 10:31. Rediger grunn: rustfrie vs ikke
|
|
|
|
|