Min fine Santa Cruz Highball kom med en helt grei krank. En Truvativ Stylo 7000 med 34 tenner. Den var festet i et DUB lager skrudd i ramma. I utgangspunktet ikke veldig fæncy men virker fint. Jeg er veldig glad jeg ikke fikk BB30 med innpressede lagre. Men så var det dette med effektmåling. Etter litt overvåkning av Finn.no satt jeg med en fin XX1/Quarq som både måler hvor sterk jeg er og er lettere enn den originale. Litt netthandel seinere satt jeg også med et GXP lager og riktig drev.
Da var det bare å bytte.... Trodde jeg.
Kranken er festet på drivsiden med en åtte mm unbrako. Utdragerkoppen er pedagogisk merket med retning og at den skal festes med 54 nm moment. Jeg la litt trøkk på unbrakoen og holdt igjen pedalen. Så la jeg mer trøkk på unbrakoen og holdt pedalen hardt. resultatet var at jeg fikk vondt i kontoristhånda. Så tok jeg på hansker, sto på pedalen og dro til ordentlig.
Og ikke noe skjedde....
Så gikk jeg i garasjen og lette i rotet til vaktmesteren og hadde flaks. Der fant jeg et firkantrør med hensiktsmessig diameter og en lengde på 138 cm. Da ble det litt vanskelig å klare dette alene. Men broren min var innom dagen etter. Så vi prøvde. Han sto på pedalen og jeg la godt med kraft på.
Da løftet jeg åtti kilo bror lett som ikke noe....
Dagen etter hadde jeg fått gode råd. Så jeg spente fast krankarmen til kjedestaget med en solid nylonstropp. Da fikk jeg skikkelig kraft på stanga.
Da smalt det som et pistolskudd i gangen, og fint ruststøv fra firkantrøret dalte ned i stillheten som fulgte.....
Men den var ikke løs likevel. Da var det tid for å teste med varme og kulde. Åttemillimetern ble lagt i fryseboksen en times tid. Krankarmen varmet så mye den dårlige hårtørkeren klarte. Så ble unbrakoen satt i bolten og litt vekt lagt på for å overføre kulda til stålbolten, mens krankarmen var varm. Og så la jeg vekt på de 138 cm med rustent stål.
Så lød det et smell til og banning. Jeg hadde dratt til meg selv i fjeset med hånda. Unbrakoen hadde knekt.....
Ny unbrako ble kjøpt: og jeg fikk låne en fin Makita momenttrekker. Etter ti minutter kjøring med den hadde ikke noe skjedd. men for sikkerhets skyld knakk jeg den nye unbrakoen også.
Så ble det stille igjen. Så stille at man kunne høre at det var helt stille hvis man ikke hadde brukt momenttrekker i ti minutter.....
Så brukte jeg opp batteriet på Makitaen for sikkerhets skyld. Og så bannet jeg litt til. I dag gikk jeg på shopping i lunchen. Ny unbrako som skal spares for knekkeri. Og et baufilblad. Nå er jeg lei skiten. I kveld knekker jeg av strammeringen og sager over akslingen. da skal jævlen få lære hvem som bestemmer her i gården. Uansett skal den kranken aldri på noen av mine sykler. Og jeg har ikke samvittighet til å selge noe sånt.
Deres forbannede LarsB
Redigert av larsb; 11/11/202016:54.
Re: Historien om den sta kranken
[Re: larsb]
#263748511/11/202013:53
Jøye meg... Har hatt et par litt gjenstridige DUB kranker innom men det der var voldsomt.
Dette hjelper sikkert ikke så mye, men sånn skal det være, og sånn er det som oftest også. Den blir dratt til med godt moment så det må litt kraft til for å få den av også.
Det tok to minutter og en vrengt negl å plukke bort forspenningsringen. Den kan faktisk gjenbrukes om noen har mistet sin. Så tok det sju minutter saging før armen var løs på en måte den aldri var ment å være løs på.
For godt mål gadd jeg ikke lirke den ut men fortsatte med misbruk av verktøy og slo den til hælvete ut av lageret med dette kitet: Snekkerhammer og ødelagt unbrako. Jeg brukte sikkert minst 54N-m. Og det var ikke mer enn den fortjente.
Etter det viste det seg at DUB ikke bruker samme verktøy som GXP, men ett som er "bare litt" større. For å holde fremdriften oppe og stilen i denne mekkesessionen intakt fant jeg fram mitt uapproberte ekstern-kranklagerverktøy.
Heldigvis satt ikke lageret fast med mer moment enn det burde, og det var en forholdsvis trygg operasjon å få det ut. Etter det var det som vanlig planke å montere nye deler fra esken. Korrekt moment, fett på rett plass, og god stemning hele veien.
Dette blir det siste dere ser til denne saken, så ta en grundig titt og gled dere til det er tid for nytt kranklager eller nye drev dere som bruker SRAMs fantastisk utrolig velkonstruerte patent.
Bilde av det endelige resultatet kommer i Highballtråden. Om noen trenger et 34 tenners direktemontert SRAM Eagle drev som har gått litt under 1000 km og som var det eneste som ikke ble destruert i denne operasjonen er det bare å send en PM. Bytte i mekkeøl foretrekkes.
Til slutt vil jeg si at jeg byttet en Shimano krankarm i går, Da brukte jeg en fem mm unbrako og en fingertupp. Det tok to minutter. Og litt tid for å bytte pedalen. Så utrolig mye bedre enn dette tullet her. Og jeg er ikke den eneste som har hatt "utfordringer" og løst dem på håndfast vis. https://singletrackworld.com/forum/topic/sram-crank-removal-fiasco/
LarsB
Redigert av larsb; 11/11/202016:58.
#263754011/11/202017:03
Jeg har også utført selvklasking i ansikt under knekt-unbrako varemerket. Men det var bare en 6mm på en pedal. Så du må være sabla sterk LarsB.
Ellers eksemplarisk utført saging, og jeg gleder meg nå til å smøre opp min DUB litt ekstra ved neste korsvei, for dette har jeg ikke lyst til å prøve selv.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
#263762312/11/202008:53
Jeg humret godt når jeg leste denne tråden. Nær sagt som alltid når larsb går nøye til verks. Koste meg godt med bildene og følte frustrasjonen nærmest ose gjennom PC-skjermen.. helt til jeg kom til det siste bildet. Hmm.. den dub-logoen så kjent ut?! Ned og sjekke sykkelstallen, og jaggu sitter det ikke akkurat en slik på kona sin fulldemper. Farsken! Tenker kanskje ikke at det blir akkurat den dagen det lageret skal byttes at jeg overtaler henne til å begynne med egen sykkelmekking...
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
[Re: parob]
#263763012/11/202009:21
Jeg humret godt når jeg leste denne tråden. Nær sagt som alltid når larsb går nøye til verks. Koste meg godt med bildene og følte frustrasjonen nærmest ose gjennom PC-skjermen.. helt til jeg kom til det siste bildet. Hmm.. den dub-logoen så kjent ut?! Ned og sjekke sykkelstallen, og jaggu sitter det ikke akkurat en slik på kona sin fulldemper. Farsken! Tenker kanskje ikke at det blir akkurat den dagen det lageret skal byttes at jeg overtaler henne til å begynne med egen sykkelmekking...
Har hatt dub med GX krank i 2 år nå, ingen problem. Hvis "noen" har tatt i litt for sikkerhetss skyld ved montering... da har vi et problem?
Kan det være at du skrudde riktig vei for å fjerne "extractor cap'en", men feil vei for å løsne selve kranken?
Helt annet spørsmål, kranken min mangler den ekstraktor cap'en som er på bildet. Noen som vet hva slags verktøy som trengs for å montere den når den en eller annen gang skulle dukke opp i posten fra SRAM?
Kan det være at du skrudde riktig vei for å fjerne "extractor cap'en", men feil vei for å løsne selve kranken?
Nei, det kan det ikke være. Merkingen på lokket er for montering av kranken. Pilen viser hvilken vei den skal skrus til. Vanlige veien som en normal skrue. Utrdagerlokket er venstregjenget og skrus ut med en "pin spanner" som jeg ikke har.
LarsB
[Re: Ugla]
#263784213/11/202010:01
Helt annet spørsmål, kranken min mangler den ekstraktor cap'en som er på bildet. Noen som vet hva slags verktøy som trengs for å montere den når den en eller annen gang skulle dukke opp i posten fra SRAM?
Lokket kan du skru fast med en liten pinne i ett av hullene. Det strammer seg når du starter å skru ut bolten siden det er venstregjenget. Ta en dråpe locktite så det ikke detter ut før du skal i gang.
LarsB
#263785113/11/202010:28
54 Nm er ganske mye kraft! Har montert og demontert DUB ganske mange ganger allerede uten noen problemer, men jeg har brukt skralle. Og krankene har ikke stått på mer enn et halv år før de har vært demontert og de har vært montert med fett på aksling/gjenger.
Å bruke en enkel umbrakonøkkel for å skru 50nm vil jeg ikke anbefale. Tipper du får en skralle og bit som passer til DUB for 200 kroner på Biltema.
Lokket kan du skru fast med en liten pinne i ett av hullene. Det strammer seg når du starter å skru ut bolten siden det er venstregjenget. Ta en dråpe locktite så det ikke detter ut før du skal i gang.
LarsB
Txs, for øvrig en helt ekstrem lang leveringstid på det lokket, 3,5 mnd og venter fremdeles.
Lars-Erik
#263787013/11/202011:20
Tror SC er "flinke" til å stramme godt. Fikk nytt reservehjul på garanti og skulle ta av kassett på det gamle. Måtte bruke lang arm samt et bakkemontert lekestativ som mothold for å løsne kassetten - helt umulig å løsne det håndholdt.
er det mulig korrosjon mellom krank-spindle og selve lageret som gjør at dette sitter bomfast etter litt tid? jeg så tendenser til samme på en GX krank/BSA lager(ikke dub). Smurte opp med bremsecaliper fett (fritt for metaller) og etterpå har jeg ikke sett problemet.
er det mulig korrosjon mellom krank-spindle og selve lageret som gjør at dette sitter bomfast etter litt tid?(...)
For meg så var det lett nok å få akslingen ut av lageret når den var kappet. Det var enten stålbolten i alukrankarmen som hadde satt seg fast, eller så var det krankarmen som hadde satt seg fast i akslingen. Jeg gjetter på at det var det første som hadde skjedd.
Mitt gjett går i retning "galling" som jeg ikke aner hva heter på norsk. Men går på at metaller med ulike egenskaper "sveiser" seg fast i hverandre ved friksjon. Dette tilfellet er det en stålbolt skrudd i en bløtere aluminumsaksling med uanstendig høyt moment.
Sitat: Wikipedia
Unlike other forms of wear, galling is usually not a gradual process, but occurs quickly and spreads rapidly as the raised lumps induce more galling. It can often occur in screws and bolts, causing the threads to seize and tear free from either the fastener or the hole. In extreme cases, the bolt may seize without stripping the threads, which can lead to breakage of the fastener or the tool turning it. Threaded inserts of hardened steel are often used in metals like aluminium or stainless steel that can gall easily.[1]
Tror SC er "flinke" til å stramme godt. Fikk nytt reservehjul på garanti og skulle ta av kassett på det gamle. Måtte bruke lang arm samt et bakkemontert lekestativ som mothold for å løsne kassetten - helt umulig å løsne det håndholdt.
Bakkemontert lekestativ. Synes jeg ser en sinna sunnmøring med latmannsarm og stropper jage ungene ut av faresonen og sette i gang. På min gikk det greit. Litt hardt, men ok med vanlig verktøy.
Heldigvis.
LarsB
Redigert av larsb; 07/12/202015:07.
#264136808/12/202013:17
Galvanisering er en elektrokjemisk prosess der et metall belegges med et tynt lag av et annet metall gjennom en galvanisk reaksjon. Prosessen har fått sitt navn etter Luigi Galvani, som på 1700-tallet oppdaget at elektriske støt kunne få avskårne froskelår til å røre på seg.
Stor, god og tydelig kobling mellom "strøm får muskler til å bevege seg" og "metall belegges med annet metall ved galvanisering". Fornuftig