|
|
På tide med ny stisykkel?
|
Re: På tide med ny stisykkel?
[Re: JonAre]
20/02/2021 13:52
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ble sikkert en lett og fin sykkel, men kmed mindre man har boden full av utstyr blir slike oppgraderinger fryktelig dyre. Selv har jeg nesten sluttet å oppgradere / slanke syklene mine. Dagens moderne sykler er mer enn bra nok. Min løsning har blitt at jeg har kjøpt en del deler jeg er skikkelig fornøyd med, og så har jeg flyttet dem over om jeg bytter sykkel. Man får gjerne ikke igjen verdien om man selger fancy greier på komplett sykkel, så selv om det opprinnelige kjøpet ikke gir mening økonomisk, så går man iallfall ikke på stort tap første gang det kiler i ny-sykkel-muskelen. Det forutsetter selvsagt at man har litt flaks med standarder over tid, og også velger litt sykkel med litt omhu. Har aktivt valgt bort sykler med f. eks superboost eller mullet fordi jeg ville beholde hjul. Ellers helt enig at f. eks GX-byggene til Ibis er mer enn bra nok for enhver bruk om fornuften styrer. Ja, som du sier så forutsetter det en god del disiplin ved innkjøp av sykler og selv da blir det fort vanskelig. Fra min forrige Transition Smuggler pre-boost var vel kranken det eneste av dyrere oppgraderinger jeg kunne tatt med meg. Alt det andre var enten ikke-kompatibelt eller "gammel standard". Nå kjøpte jeg også 27,5, men det ville ikke blitt så annerledes med 29. Eneste jeg synes virkelig er verdt å oppgradere er hjulsett, særlig for lett å kunne bytte mellom "raske" og "seige stidekk", men samtidig har jeg smertelig erfart at hjul mye mer er ferskvare enn andre sykkeldeler, så tviler på om jeg går på den smellen igjen. Eneste oppgraderingen jeg virkelig har lyst på er bikeyoke dehy og ny remote til reverb.
|
|
|
[Re: tons]
20/02/2021 21:17
|
tons
OP
underyter
|
OP
underyter
Det bygget var noe å strekke seg etter. Har ambisjoner om å ikke oppgradere så mye. Ny krank, nytt sete og karbonstyre får holde
Just do it later
|
|
|
[Re: EmilZipp]
22/02/2021 07:39
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Grattis !!!! en liten teaser, Claes Henrik Sykkel la ut et spørsmål om hvilken sykkel som veier 12,75 kg, her er svaret (riktignok en smule oppgradert)
Riktig svar var Ibis Ripley AF, str. Large. Denne var i utganspunktet en NGX modell, men det meste er byttet ut. Dempere, setepinne og et GX bakgir er det som er igjen. Her er oppsett: XTR kassett, trigger, GX Eagle bakgir og Canecreek eewing titan krank med Absolute Black Oval 32T. Magura MT8 bremser med Storm SL 2 skiver, 180/160mm. ENVE alu mtb stem og M6 riser bar, 7,5mm. KS Rage dropper post, 170mm og Fabric Scoop Pro Carbon sete. Fox Performance 34 130mm gaffel og Float EVOL Performance bakdemper. DT Swiss XMC 1200 hjulsett med Maxxis Aspen WT 2,4 og Tubolight felg innlegg. Med XTR pedaler havna vekta på 12,75 kg! Ikke så galt for en aluminium stisykkel i denne kategorien. Og den heldige vinner av en gavekort på kr. 500,- er Jan Martin Solberg 😃 Ligger et gavekort her og venter👏 #claeshenriksykkel #ibiscycles #ibisripleyaf #dtswissxmc1200 #canecreekeewings #absoluteblackoval #envealloystem #envem6 #maxxistires #fabricsaddles #xtrm9100 #tubolight #ksseatpost #maguramt8 Herlig, oppgraderingene koster mer enn opprinnelig fullpris på NGX-modellen, betydelig mer :-D Kanskje snodig å kjøre de rimelige demperne sammen med superhighend spec, kanskje.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
22/02/2021 08:21
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fox Performance demperne som kommer med sykkelen er faktisk gode, og ikke er de særlig tunge heller om man sammenligner med tilsvarende dempere, så det er gjerne ikke der man begynner å oppgradere for vekta sin skyld.
Nå hører det også med til historien her at dette er Claes Henrik sin egen Ripley AF som han ville gjøre litt lettere og grommere, og som man nok kan teste etter avtale om man vil prøve en oppgradert versjon.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
22/02/2021 08:49
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Fox Performance demperne som kommer med sykkelen er faktisk gode, og ikke er de særlig tunge heller om man sammenligner med tilsvarende dempere, så det er gjerne ikke der man begynner å oppgradere for vekta sin skyld.
Nå hører det også med til historien her at dette er Claes Henrik sin egen Ripley AF som han ville gjøre litt lettere og grommere, og som man nok kan teste etter avtale om man vil prøve en oppgradert versjon.
Godt kjent med Performance ;-) Jaja, artig at noen tar det helt ut selv på en "rimelig" ramme. Digger at det kommer en PEN og bra aluversjon!
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
22/02/2021 12:44
|
tons
OP
underyter
|
OP
underyter
Første oppgraderingsspørsmål - kan jeg bruke min Sram XO krank (s2210 long spindle) på Ripley AF dersom jeg bytter kranklager (BSA30?) og setter på wolftooth drev for shimano 12 delt?
Just do it later
|
|
|
22/02/2021 14:29
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Første oppgraderingsspørsmål - kan jeg bruke min Sram XO krank (s2210 long spindle) på Ripley AF dersom jeg bytter kranklager (BSA30?) og setter på wolftooth drev for shimano 12 delt? Hvis kranken og kranklagerne passer til et gjenget krankhus med 73mm bredde på en boost ramme så er svaret ja. Jepp.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
22/02/2021 18:52
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Nå har jeg endel turer på AF og tenker at denne sykkelen er en av to. Enten en ventepølse til man har spart opp til karbon og flottenfeierutstyr, evt at de beste modellene kan leveres, ellers er det den sykkelen veldig mange kan ta seg råd til uten at ungene deres vokser opp med en nyre. Gjetter at de aller fleste som kommer til å kjøpe den er i sistnevnte kategori. Sykkelen er brillefin rett ut av eska. Jeg vil si at det er tullete å bytte veldig mange deler før de er ødelagt eller utslitt. Noen ting har man personlig preferanse på, og byttes uansett hva man kjøper.
Mvh OveR
|
|
|
[Re: EmilZipp]
23/02/2021 12:19
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Grattis !!!! en liten teaser, Claes Henrik Sykkel la ut et spørsmål om hvilken sykkel som veier 12,75 kg, her er svaret (riktignok en smule oppgradert)
Riktig svar var Ibis Ripley AF, str. Large. Denne var i utganspunktet en NGX modell, men det meste er byttet ut. Dempere, setepinne og et GX bakgir er det som er igjen. Her er oppsett: XTR kassett, trigger, GX Eagle bakgir og Canecreek eewing titan krank med Absolute Black Oval 32T. Magura MT8 bremser med Storm SL 2 skiver, 180/160mm. ENVE alu mtb stem og M6 riser bar, 7,5mm. KS Rage dropper post, 170mm og Fabric Scoop Pro Carbon sete. Fox Performance 34 130mm gaffel og Float EVOL Performance bakdemper. DT Swiss XMC 1200 hjulsett med Maxxis Aspen WT 2,4 og Tubolight felg innlegg. Med XTR pedaler havna vekta på 12,75 kg! Ikke så galt for en aluminium stisykkel i denne kategorien. Og den heldige vinner av en gavekort på kr. 500,- er Jan Martin Solberg 😃 Ligger et gavekort her og venter👏 #claeshenriksykkel #ibiscycles #ibisripleyaf #dtswissxmc1200 #canecreekeewings #absoluteblackoval #envealloystem #envem6 #maxxistires #fabricsaddles #xtrm9100 #tubolight #ksseatpost #maguramt8 Det var respektabelt, og faktisk et par hundre gram under min XL Ripley V4 med komplett SRAM X01 AXS både gir og setepinne samt Ibis S35 hjul med i9 Hydra nav. Litt epler og pærer da jeg har adskillig tyngre dekk, men jeg er imponert!
Lars-Erik
|
|
|
|
|