|
|
På tide med ny stisykkel?
|
På tide med ny stisykkel?
11/11/2020 10:31
|
tons
OP
underyter
|
OP
underyter
Hei, jeg har tidligere byttet sykkel med jevne mellomrom. Hadde Specialized camber 29 i 2 år. Hadde Specialized stumpjumper fsr 29 i 2 år. Har hatt Specialized Enduro 29 i 5 år. Jeg har mao. vært veldig fornøyd med enduroen som stisykkel. Med div karbondeler er den ned mot 13 kilo. Nå vurderer jeg å fornye meg. Ønsker som de fleste litt lengre reach, litt slakkere styrevinkel og litt brattere setevinkel. Har aldri prøvd en moderne stisykkel så behovet er skapt på internett. Men det ser ut som mer moderne stisykler som f. eks Trek fuel ex har mindre vandring og høyere vekt enn enduroen jeg har nå. Andre sykler som Ripmo AF har ca samme vandring som enduroen, men betraktelig høyere vekt. Min vanligste tur er 40-50 min relativt bratt klatring før 5-10 min nedover igjen. Finnes det en god kompromissykkel der ute? Setter pris på alle som orker å diskutere dette en gang til 
Just do it later
|
|
|
Re: På tide med ny stisykkel?
[Re: tons]
11/11/2020 10:59
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Altså: vekt har veldig lite å si på klatringen egentlig. Det er slått fast gang på gang. Det ser bra ut i butikken. Ok. lette hjul har litt for seg for kvikket, men dett er dett. Husk at 2kg forskjell i totalekvipasje ikke er store summen i det store og hele.
Enduro-rittsykler er ikke sjelden på 15-16kg for proffene, da de heller har noe som funker enn lettest mulig. De har også mye å vinne på å spare krefter, men likevel er det ingen som ser seg tilbake etter å ha byttet til tyngre deler.
|
|
|
11/11/2020 11:19
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Finnes det en god kompromissykkel der ute?) Om du sykler rett opp grus og rett ned sti, så hadde jeg gått for noe grovt. Med moderne stisykler (bratt SA og lang reach) gir det gode klatreegenskaper. Om du sykler sti opp er det jo litt diggere med kvikk (kortere vandring og lettere hjul) sykkel, men da må du "betale" med nedoveregenskaper. Alt på en terrengsykkel handler om kompromisser. Mye er gjort med moderne geo, men i grovt terreng er det dempervandring som gjelder. I alle fall om du skal sykle fort. Man har det like moro med mindre grove stisykler også.
|
|
|
11/11/2020 11:37
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Pole evolink 158 er et godt kompromiss.
|
|
|
11/11/2020 11:37
|
BigBoben
Avhengig
|
Avhengig
Jeg som småbarnsfar med liten tid til stort sett kortere kveldsturer typ 1,5t , sykler mye likt med trådstarter. Grus/asfalt/lett sti opp45-60min, grov nedoversti 10min og asfalten hjem. Kan også ha en times tid på flatere stier på samme turene om man har tid. Valgte en moderne grov sykkel. Denne er god å sykle på, klatrer bra, rå nedover og funker til flatere stier. Ikke den kvikkeste og raskeste på trange/flatere stier men har fortsatt det morro på "beistet" Sykkelen er en SC Megatower, 180 framme med div karbon og tung coilshock.
Santa Cruz Megatower
|
|
|
11/11/2020 11:47
|
MagnusB
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har en 2020 Specialized Enduro og er strålende fornøyd. Mye har blitt endret her siden forrige generasjon. Kanskje en sånn kan være et alternativ? Den klatrer effektivt på grus og våkner til liv ved høy fart i rufsete utforkjøringer. Stumpjumper eller Stumpjumper Evo kan være alternativer om du legger mer vekt på tekniske klatringer og bortoverstier.
Hos Santa Cruz er Megatower og hightower gode alternativer. Raaw Madonna er også en sikleverdig sykkel for nedoverbasert stisykling...
Redigert av MagnusB; 11/11/2020 11:49.
|
|
|
11/11/2020 11:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vil du har lett sykkel med muligheter for bombing, og allerede er en Specialized-junkie, så er det lite som taler imot Specialized Stumpjumper Evo som nylig er lansert. Den er "lett" og kapabel. Liten guilty pleasure der, selv om Specialized ikke fortjener penger.
|
|
|
11/11/2020 12:02
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje ikke et super relevant innspill men har du ikke forsøkt en moderne stisykkel så forsøk å få teste en demosykkel eller lån av en kompis. Jeg må si jeg ble superoverrasket da jeg i fjor gikk fra den gamle utgaven av 27,5 Cannondale Habit til moderne Ripley med 29" hjul, moderne geometri og et vesentlig mer effektivt tråkk. (alt er relativt) men jeg er mye tøffere nedover og har det mye artigere med Ripley selv om begge har 130/120 vandring og senkepinne. Jeg lånte både M og L i flere timer og gikk opp en størrelse, altså L for en tass på 177 høy og 72 kg. På landevei har jeg M og S.
Lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
11/11/2020 14:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Skal du ha Specialized ville jeg valgt den dyreste Stumpjumperen du har råd til. Tror det er en fet sykkel for bruket du skisserer.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
11/11/2020 16:24
|
tons
OP
underyter
|
OP
underyter
Takk for gode innspill. Specialized er ikke et krav. Mer eller mindre tilfeldig at alle de siste syklene er fra Specialized. Har sett mest på Fuel Ex, Orbea Occam og Ibis Ripmo AF.
Just do it later
|
|
|
11/11/2020 21:07
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Det er bare de med tunge sykler som sier vekt ikke spiller noen som helst rolle.
Det er ganske digg at kjenne at det man dytter ned i pedalene gir kontant tilbakemelding, men akkurat det er det ikke bare vekt som tilsier. Men spesielt på hjulene(+dekk) gjør det stooor forskjell og det er jævlig digg med en sykkel som reagerer på det man gjør uten overdrevet bruk av kroppsspråk. .
Det sagt, til ditt bruk høres det ut som det mest handler om å slite seg opp for å ha gøy nedover, og ikke kombinasjonen av de to, som er avgjørende. Med mer enn 150 meters høydeforskjeller over kort avstand (dvs bratt og ikke Østmarka) hadde jeg nok også optimert for nedover og satt et blindt øye til vekt.
Oppheng med høy spenning på kjedet, teks DW eller VPP egner seg godt til å spinne oppover og ikke minst ned igjen
|
|
|
[Re: baronKanon]
11/11/2020 21:27
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Enduro-rittsykler er ikke sjelden på 15-16kg for proffene, da de heller har noe som funker enn lettest mulig. De har også mye å vinne på å spare krefter, men likevel er det ingen som ser seg tilbake etter å ha byttet til tyngre deler.
Men de syklene er vel gjerne utstyrt med kraftige/tunge dekk, inserts og coildemper(e). Det drar opp vekta ganske godt, og en slik sykkel kan godt bygges ned mot 13-14 kg om du ikke skal kjøre konkurranse (dvs. luftdempere og lettere felg/dekk). På den annen side - om man er på budsjett så blir den tyngre  Min Transition Patrol Alu veier 17,2 kg nå. Jeg kunne sikkert bygd en Patrol Carbon ned til 14,5-15 kg uten å kompromisse på funksjon, men da hadde den kostet mer enn jeg er villig til å bruke. Bonus: Jeg veide stihardtailen i samme slengen. Av en eller annen grunn trodde jeg den veide 13,8 kg, men det gjorde den ikke 
Redigert av DesmoSkier; 11/11/2020 21:52.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: MagnusB]
11/11/2020 22:13
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg er nå ikke helt sikker på om trådstarter skal ha en moderne endurosykkel? De går jo bare mer og mer mot miniDH-sykkel som lar seg aller nådigst tråkke opp en grusvei. Jeg ville ihvertfall lest innholdet i den testen nøye før jeg kjøpte en Spesh Enduro uprøvd, den virker ekstremt fokusert på raskest mulig nedover og ikke så leken ut fra det jeg leser.
Redigert av DesmoSkier; 11/11/2020 22:14.
|
|
|
12/11/2020 08:45
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det er også undervurdert (?) hvor bra moderne stisykler med kort vandring (Ripley, Tallboy, Spurt, etc.) er nedover. De er jo også kjempemorsomme oppover og i kupert terreng. Så med mindre man bare sykler heisbasert eller har tekniske, bratte 500hm+ nedkjøringer med grus opp igjen, så hadde jeg sett på noe slikt.
|
|
|
[Re: aug11x]
12/11/2020 09:00
|
Ozz
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er også undervurdert (?) hvor bra moderne stisykler med kort vandring (Ripley, Tallboy, Spurt, etc.) er nedover. De er jo også kjempemorsomme oppover og i kupert terreng. Så med mindre man bare sykler heisbasert eller har tekniske, bratte 500hm+ nedkjøringer med grus opp igjen, så hadde jeg sett på noe slikt. Enig. Jeg har en Yeti SB130, og alle bekymringer jeg måtte ha hatt om at denne skulle bli for veik nedover har blitt gjort til skamme. Om og om igjen siden jeg fikk den i april. Absolutt en kategori sykler å ta med i vurderingen når man skal kjøpe seg noe nytt.
|
|
|
12/11/2020 12:51
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for gode innspill. Specialized er ikke et krav. Mer eller mindre tilfeldig at alle de siste syklene er fra Specialized. Har sett mest på Fuel Ex, Orbea Occam og Ibis Ripmo AF. Jeg vet ikke om du ser på karbon eller alu sykler fra de andre merkene, men Ripmo AF er i alle fall en alusykkel. Hvis du har ønsker om å dra ned vekta så har Ripmo AF en bror i karbon uten AF (AluFrame) i navnet som er en snau kilo lettere. Begge to er gode allroundsykler med veldig effektivt DW oppheng men skal du langt oppover så er det helt klart en fordel med en kilo mindre. Og så nevnes Ripley over her sammen med andre sykler i samme kategori, sånn umiddelbart tenker jeg at det kan være en vel så riktig type sykkel for deg med mindre de 5-10 minuttene nedover er veldig grove.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
12/11/2020 14:12
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg solgte nettopp forrige generasjon Fuel EX og har bestilt ny Fuel EX... Var utrolig fornøyd med sykkelen og synes den var virkelig en herlig allroundsykkel. Denne gangen gjorde jeg en ganske grundig vurdering mot andre merker og vurderte å gå opp på grovheten ala Slash, Ransom etc. Landet på at med min sykling (som gjerne starter med en god klatring opp fra byen, for så å sykle kupperte, tekniske stier, og så de 5-10 min med nedkjøring på slutten) så er kategorien Fuel EX er i ypperlig for mitt bruk. Syklet litt med Scott Ransom i høst og den imponerte virkelig. Det gikk styggfort nedover og holdt godt følge bortover, men jeg fant ut at det ble litt for grovt all den tid Fuel EX også er utrolig kvikk og leken nedover. Specialized har jeg dessverre ikke prøvd. Leste en del tester og da gikk det litt igjen at den hadde en gammeldags geometri for 2020. Kan trygt anbefale Fuel EX for allround. Den klatrer bare mer og mer effektivt for hver generasjon, samtidig som den blir bare bedre og bedre nedover (dette gjelder sikkert for "alle" merker. Det er rart hvordan ny modell brått er overraskende mye bedre når du trodde du hadde funnet den ultimate sykkelen fra før...  ) Gleder meg stort til mer vandring og slakere styrevinkel neste sommer 
|
|
|
13/11/2020 15:35
|
tons
OP
underyter
|
OP
underyter
Fuel EX er absolutt høyt på lista. Kanskje den er kompromisset jeg søker etter. Har sett på de syklene med kort vandring og moderne vinkler. Absolutt tiltalende. Kanskje Ripley kommer i AF versjon? Har trua på DW selv om jeg aldri har prøvd. Og siden Larsemannen nevnte Ransom så kikka jeg litt på den også for å utvide horisonten. Ligger jo flere av dem på finn. Ambivalens 4ever.
Just do it later
|
|
|
13/11/2020 16:48
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Om du ikke er helt låst til 29"-hjul så er Transition Scout et supert alternativ. Du kan jo vurdere Patrol også, men den blir jo mer nedoverrettet og ikke så mye stisykkel. Og så ventes det en ny versjon av Patrol snart.
|
|
|
13/11/2020 20:32
|
baardei
Fersking
|
Fersking
Ripmo V2 tror jeg er et veldig bra kompromiss, men det er basert på en enkelt prøvetur. Den klatrer veldig bra for hva den er.
Hva er motivet for klatringen? Er det enduro linjer i høy fart ned igjen på typisk norsk natursti? Førsteinntrykket mitt er da at Ripmo V2 blir et kompromiss, selv om det viker som den fungerer fint til dette. Er det å bruke terrenget og poppe over hindringer på samme type sti, kanskje begge deler? Da tror jeg Ripmo er veldig fin.
Liker du også sykle i litt flatere terreng med både opp og ned? Jeg tror Ripmo fungerer fint til dette også, men kanskje et lite kompromiss. Slik jeg forstår det som blir sagt, passer Ripley bedre enn Ripmo til dette.
Mine turer har hovedsakling vært å komme meg opp til et utkikkspunkt med en morsom nedkjøring etterpå. Jeg har en Hightower LT som jeg egentlig synes passer veldig bra til dette. Men jeg har begynt å få lyst på noe som svelger unna litt mer ujevnheter nedover, men samtidig er det noen stier det kunne vært morsomt med en kvikkere sykkel. Etter å ha lest og sett diverse på Internet testet jeg en Ibis Ripmo V2 carbon på min faste runde. Ripmoen var veldig effektiv å klatre med, responsiv og poppy, men kanskje litt nervøs ifh. til Hightoweren slik at jeg faktisk hadde litt høyere fart med Hightoweren. Jeg ønsker derfor å teste Hightower V2, som slik jeg forstår Internet skal være litt bedre nedover enn Ripmoen, men ikke fullt så bra å klatre med.
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/11/2020 20:50
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Vil du har lett sykkel med muligheter for bombing, og allerede er en Specialized-junkie, så er det lite som taler imot Specialized Stumpjumper Evo som nylig er lansert. Den er "lett" og kapabel. Liten guilty pleasure der, selv om Specialized ikke fortjener penger. Ikke sikkert Spesh får de pengene uansett. Jeg hadde en Evo i bestilling, men ser ikke ut som Spesh klarer å levere nok sykler 
|
|
|
16/11/2020 07:41
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ville sett veldig på 2021 Rocky Mountain Instinct. De er ikke sluppet ennå, men den har maken ramme som Altitude, men 140mm bak og 150mm foran. Kommer i en alu-variant som er veldig godt prisa.
Tilgjengeligheten vet man ikke noe om for noen merker, med mindre man har forhåndsbestilt... det skal bli interessant å se om det blir sykler "på gulvet" overhodet neste år.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
16/11/2020 10:02
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Hva med Transition Sentinel V2. Har hatt alu v1 in noen år nå og bestillt v2 til neste år. Syntes den passer godt til lignende terreng trådstarter beskriver og men ser fram mot litt lettere vekt på lengre klatringer. Blir nå presentrert som en allrounder men min gamle kjennes veldig trygg utfor. V2 burde bare være bedre siden geometrien en et lite hakk slakkere og har lenger dropper post lengde samt 10mm mer progressiv vandring bak .
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
|
|
|
[Re: Nanok]
16/11/2020 12:27
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hva med Transition Sentinel V2. Har hatt alu v1 in noen år nå og bestillt v2 til neste år. Syntes den passer godt til lignende terreng trådstarter beskriver og men ser fram mot litt lettere vekt på lengre klatringer. Blir nå presentrert som en allrounder men min gamle kjennes veldig trygg utfor. V2 burde bare være bedre siden geometrien en et lite hakk slakkere og har lenger dropper post lengde samt 10mm mer progressiv vandring bak . Var det ikke en som tok 3. plass in NM utfor på en Sentinel i år??
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
17/11/2020 10:54
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Hva med Transition Sentinel V2. Har hatt alu v1 in noen år nå og bestillt v2 til neste år. Syntes den passer godt til lignende terreng trådstarter beskriver og men ser fram mot litt lettere vekt på lengre klatringer. Blir nå presentrert som en allrounder men min gamle kjennes veldig trygg utfor. V2 burde bare være bedre siden geometrien en et lite hakk slakkere og har lenger dropper post lengde samt 10mm mer progressiv vandring bak . Var det ikke en som tok 3. plass in NM utfor på en Sentinel i år?? Det var vel «Slingern» på en fjorårsmodell.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
19/02/2021 19:22
|
tons
OP
underyter
|
OP
underyter
Landa på Ripley AF. Den har vel det meste jeg ser etter. Spent på vekta og om det blir nok vandring.
Just do it later
|
|
|
20/02/2021 10:20
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grattis !!!! en liten teaser, Claes Henrik Sykkel la ut et spørsmål om hvilken sykkel som veier 12,75 kg, her er svaret (riktignok en smule oppgradert)
Riktig svar var Ibis Ripley AF, str. Large. Denne var i utganspunktet en NGX modell, men det meste er byttet ut. Dempere, setepinne og et GX bakgir er det som er igjen. Her er oppsett: XTR kassett, trigger, GX Eagle bakgir og Canecreek eewing titan krank med Absolute Black Oval 32T. Magura MT8 bremser med Storm SL 2 skiver, 180/160mm. ENVE alu mtb stem og M6 riser bar, 7,5mm. KS Rage dropper post, 170mm og Fabric Scoop Pro Carbon sete. Fox Performance 34 130mm gaffel og Float EVOL Performance bakdemper. DT Swiss XMC 1200 hjulsett med Maxxis Aspen WT 2,4 og Tubolight felg innlegg. Med XTR pedaler havna vekta på 12,75 kg! Ikke så galt for en aluminium stisykkel i denne kategorien. Og den heldige vinner av en gavekort på kr. 500,- er Jan Martin Solberg 😃 Ligger et gavekort her og venter👏 #claeshenriksykkel #ibiscycles #ibisripleyaf #dtswissxmc1200 #canecreekeewings #absoluteblackoval #envealloystem #envem6 #maxxistires #fabricsaddles #xtrm9100 #tubolight #ksseatpost #maguramt8
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
20/02/2021 11:58
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ble sikkert en lett og fin sykkel, men kmed mindre man har boden full av utstyr blir slike oppgraderinger fryktelig dyre. Selv har jeg nesten sluttet å oppgradere / slanke syklene mine. Dagens moderne sykler er mer enn bra nok.
|
|
|
[Re: larsdx]
20/02/2021 12:12
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Ble sikkert en lett og fin sykkel, men kmed mindre man har boden full av utstyr blir slike oppgraderinger fryktelig dyre. Selv har jeg nesten sluttet å oppgradere / slanke syklene mine. Dagens moderne sykler er mer enn bra nok. Min løsning har blitt at jeg har kjøpt en del deler jeg er skikkelig fornøyd med, og så har jeg flyttet dem over om jeg bytter sykkel. Man får gjerne ikke igjen verdien om man selger fancy greier på komplett sykkel, så selv om det opprinnelige kjøpet ikke gir mening økonomisk, så går man iallfall ikke på stort tap første gang det kiler i ny-sykkel-muskelen. Det forutsetter selvsagt at man har litt flaks med standarder over tid, og også velger litt sykkel med litt omhu. Har aktivt valgt bort sykler med f. eks superboost eller mullet fordi jeg ville beholde hjul. Ellers helt enig at f. eks GX-byggene til Ibis er mer enn bra nok for enhver bruk om fornuften styrer.
|
|
|
|
|