Orbea Oiz M-LTD ??
|
Orbea Oiz M-LTD ??
10/11/2020 22:56
|
kobra67
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Noen som har noen formening om Orbea Oiz M-LTD? Hva er forskjellen på denne og Scott og BMC sine toppmodeller i samme klasse?
|
|
|
Re: Orbea Oiz M-LTD ??
[Re: kobra67]
11/11/2020 09:03
|
kobra67
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ingen som har erfaringer med denne sykkelen eller vet om det finnes noen tester?
|
|
|
12/11/2020 11:51
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke annet å komme med enn at den ser skikkelig bra ut, særlig i blått/gull. LTD-utgaven er lettere enn de fleste, med 10,2 kg (uten pedaler) inkludert en Fox Transfer 125 mm-pinne. Den har dessuten plass til to flaskeholdere (fra str. M og opp), det er ikke mange andre rittfulldempere som kan skilte med den muligheten. For mange er det et poeng. Og joda, jeg kjenner selvsagt til Epic, men liker ikke Brain. Det er kanskje på grensa til gammeldags med 69 graders styrevinkel og litt kort akselavstand, men ellers ser LTD-en ut til å være en sykkel som jeg lett kunne brukt uten å bytte en eneste del. Hvem kunne ikke det?, si, men det gjelder ikke så mange, uansett prisklasse - i min drømmeverden, altså. https://www.brujulabike.com/test-orbea-oiz-m-ltd/
Gaute
|
|
|
12/11/2020 17:13
|
kid loco
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har Orbea Oiz og kan si hva jeg synes. Min er en 2019-mod, men etter det jeg kan se er geometrien bare marginalt flikket på årene etter min. Styrevinkelen er den samme. Jeg har rittversjonen med 100/100mm og dropperpost ettermontert.
Jeg er middels fornøyd med sykkelen, det er ikke først og fremst sykkelen sin feil, men den er litt feil for min bruk/smak. Jeg sykler litt ritt (kalascup, terrengsykkelrittet), og raske stiturer i Oslomarkene.
Det er jo en ganske rendyrket og aggressiv rittsykkel, og passer jo dermed best til det. I hektiske løyper med mye retningsforandringer synes jeg den kommer skikkelig til sin rett, hvis man sykler ritt og jager. I kalascupløya i Heggedal og den nye løypa på Skullerud syns jeg den funker supert, hvis du kjenner til de løypene.
På lengre ritt, der tempoet er lavere (terrengsykkelrittet 2 runder), funker den for min del ikke fullt så bra.
Jeg har litt empiri/svogerforskning: Forrige sykkel var Scott Spark 120mm varianten, med 1,5 grad slakkere styrevinkel. Med tilnærmet lik form (wattdata og tider), er Scotten raskere på det aller meste. Persen min rundt Pioneren er jeg ganske langt unna med Oizen. Til og med første del som for det meste er oppover. Nedover er det stor forskjell. Etpar runder bånn gass i den nye løypa på Skullerud f.eks er kanskje Oizen raskere.
Konklusjon: Enig med @gauter, LTD-utgaven var skikkelig fin! Garantert bra sykkel til sitt bruk (ritt, med rask kusk). Jeg tror at de fleste som ikke er jr. eller sr. elite sykler raskere på det meste av sti med litt grovere utstyr enn 100mm rittfulldemper. Jeg vurderer ny sykkel til neste år, kunne vurdert en Oiz, men da i TR utgaven. Vil du ikke ha TR versjon med mer vandring og kraftigere gaffel, ville jeg sett nøye på Scott og Bmc. Begge har slakkere styrvinkel bla.a. Søk på YT, der finner du tester av alle.
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
|
|
|
12/11/2020 23:05
|
kobra67
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for tilbakemeldinger. Akkurat nå ser det vel ut til at det kanskje ikke blir en Orbea. Prisen og vekten er lav sammenlignet med tilsvarende konkurrenter men virker kanskje som at Scott eller BMC kanskje vil være et bedre valg. Usikker...
|
|
|
14/11/2020 20:54
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
BMC sin står høyt på min liste over uprøvde supersykler. Det samme gjør siste utgave av Cannondale Scalpel, kanskje også Pivot Mach4 SL.
Gaute
|
|
|
15/11/2020 09:02
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Ta en kikk på Pivot Mach4 SL som Gauter nevner óg, jeg har vært knallfornøyd med min og kan trygt anbefale den! Jeg vurderer å selge min ettersom jeg stort sett sykler på smalere dekk og ikke kan forsvare å ha en såpass dyr sykkel stående i boden uten å bruke den mer 
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
17/11/2020 07:56
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Santa Cruz Blur være også være med på lista over aktuelle rittfulldempere, synes jeg. Påfallende hvordan en modell/serie triller nedover på lista over attraktive sykler, bare fordi de har fått et par år på baken. Blur er jo ikke blitt noe dårligere siden da. I en tilsvarende tråd for et par år siden vil jeg tippe at Blur ville blitt nevnt mye tidligere.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
17/11/2020 08:14
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Selv om ikke sykkelen har blitt dårligere så har den vel blitt dårligere sammenlignet med de andre? Scott Spark har jo mer moderne geometri og den kom i 2017. Å kjøpe en helt ny sykkel i det dyreste segmentet som er mindre moderne enn en 2017 modell høres ikke særlig fristende eller lurt ut …
|
|
|
[Re: magnusc]
17/11/2020 08:35
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, kan si meg enig i at 69 graders styrerørsvinkel er en smule bratt i 2020/2021. Nå er Blur (sammen med Furtado?) den eneste modellen som henger igjen i Santa Cruz-sortimentet, som har demperen oppunder overrøret. Skal jeg late som jeg har ei krystallkule ved siden av meg, tipper jeg det kommer en ny Blur om ikke lenge. https://www.terrengsykkel.no/sykler...ittsykler-fra-yeti-santa-cruz-og-intense
Gaute
|
|
|
[Re: magnusc]
17/11/2020 08:39
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Selv om ikke sykkelen har blitt dårligere så har den vel blitt dårligere sammenlignet med de andre? Scott Spark har jo mer moderne geometri og den kom i 2017. Å kjøpe en helt ny sykkel i det dyreste segmentet som er mindre moderne enn en 2017 modell høres ikke særlig fristende eller lurt ut … Det kommer jo an på flere faktorer. Blur har et mye bedre demperoppheng enn Spark - noe Spark skjuler godt med Twinlock-bryteren. Når det gjelder rammelengde kan man komme et godt stykke på vei ved å gå for en størrelse opp, hvis man er i grenseland. Men det er klart geometrien på Blur var ikke veldig fremtidsrettet da den ble lansert, og er følgelig enda mindre future-proof nå. Ser vi på resultater i verdenscup og VM så er det jo så klart veldig syklist-avhengig hvilke sykler som gjør det bra. Det er omtrent bare 6-7 merker som sponser ryttere som har sjanse på topplasseringer. BMC med Absolute Absalon - Verdensmester Jordan Sarrou m.fl Specialized med Simon Andreassen, Alan Hatherly m.fl Cannondale med Maxime Marrott, Henrique Avancini og Manuel Fumic Trek med Anton Cooper, Jolanda Neff m.fl Canyon med Pauline dobbelt verdensmester Prevot, Mathieu Van der Poel Orbea med Koretzky, Vader, Degn og Last Scott med Scurter, Forster, Frishi jr og Kate Courtney I tillegg er det sær-sveitsiske merket Thömus godt representert med Ralph Näf-racing-gutta fronten av Mathias Flückiger. Ghost sitt jentelag er også solide, men disse har syklet mest på hardtailer frem til helt nylig.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
17/11/2020 09:17
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Iflg Pinkbike så er det gode sjangser for at Maxime Marotte skal sykle på Santa Cruz neste år. Det lukter oppgradering av Blur lange vei isåfall..
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
17/11/2020 09:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Iflg Pinkbike så er det gode sjangser for at Maxime Marotte skal sykle på Santa Cruz neste år. Det lukter oppgradering av Blur lange vei isåfall.. Jepp!
|
|
|
17/11/2020 09:26
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Polske Kross kan nok føyes til lista (Wloszczowska, selv om hun vel er over høyden, Cink, Mantecon, Wawak). Det samme gjelder Massi (Lecomte, Bresset, Griot).
Gaute
|
|
|
17/11/2020 09:39
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
At ikke noen i verdenscupen sykler på SantaCruz er kanskje også grunnen til at det er lite info å finne om mulig ny modell. Om det skal komme en ny modell neste år så ville vi vel allerede sett en prototype vært syklet på i år? Dette er alt jeg fikk av informasjon da jeg tidligere i høst spurte Santa Cruz om oppdatering av Blur: Since we do not have anything to share at the moment, we would recommend signing up for our online newsletter as we will send you an email as soon as new product is released. Om det kommer ny modell i 2021 så burde de vel allerede informert om dette slik at folk ikke allerede bestiller sykkel fra konkurrerende merker. Jeg tipper ny Blur ikke er her før i 2022, og derfor blir det trolig Merida på meg neste år.
|
|
|
[Re: gauter]
17/11/2020 09:43
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Polske Kross kan nok føyes til lista (Wloszczowska, selv om hun vel er over høyden, Cink, Mantecon, Wawak). Det samme gjelder Massi (Lecomte, Bresset, Griot). Men disse er ikke tilgjengelige i Norge, akkurat som Thömus. Både Kross og Massi har katalog-rammer for det meste, lite egen utvikling, etter hva jeg kan forstå. Man kan jo inkludere American Eagle også her - også det et merke med katalog-rammer. Det er uansett ganske tydelig at hvilken sykkel som brukes spiller mye mindre rolle enn hvilket treningsregime syklisten har klart å opprettholde. Dekkvalg og dekksponsor har nok størst innvirkning på resultat når det kommer til utstyr, men da kun under spesielt krevende forhold.
|
|
|
[Re: Stefan77]
17/11/2020 09:44
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Iflg Pinkbike så er det gode sjangser for at Maxime Marotte skal sykle på Santa Cruz neste år. Det lukter oppgradering av Blur lange vei isåfall.. Det må nok til hvis man skal bli tatt på alvor som rittsykkel-produsent. Litt som på landeveien. Hvis du ikke er med i WorldTour er du liksom ikke på radaren, hvis du da ikke er et tradisjonsrikt italiensk merke, men selv da bør du innom Touren med jevne mellomrom.
|
|
|
17/11/2020 09:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Polske Kross kan nok føyes til lista (Wloszczowska, selv om hun vel er over høyden, Cink, Mantecon, Wawak). Det samme gjelder Massi (Lecomte, Bresset, Griot). Men disse er ikke tilgjengelige i Norge, akkurat som Thömus. Både Kross og Massi har katalog-rammer for det meste, lite egen utvikling, etter hva jeg kan forstå. https://bikeshop.no/search?q=kross
|
|
|
[Re: baronKanon]
17/11/2020 10:00
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Polske Kross kan nok føyes til lista (Wloszczowska, selv om hun vel er over høyden, Cink, Mantecon, Wawak). Det samme gjelder Massi (Lecomte, Bresset, Griot). Men disse er ikke tilgjengelige i Norge, akkurat som Thömus. Både Kross og Massi har katalog-rammer for det meste, lite egen utvikling, etter hva jeg kan forstå. https://bikeshop.no/search?q=krossIngen av rittsyklene der - men Bikeshop er kanskje på ballen til senere.
|
|
|
17/11/2020 10:04
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Polske Kross kan nok føyes til lista (Wloszczowska, selv om hun vel er over høyden, Cink, Mantecon, Wawak). Det samme gjelder Massi (Lecomte, Bresset, Griot). Men disse er ikke tilgjengelige i Norge, akkurat som Thömus. Både Kross og Massi har katalog-rammer for det meste, lite egen utvikling, etter hva jeg kan forstå. Man kan jo inkludere American Eagle også her - også det et merke med katalog-rammer. Det er uansett ganske tydelig at hvilken sykkel som brukes spiller mye mindre rolle enn hvilket treningsregime syklisten har klart å opprettholde. Dekkvalg og dekksponsor har nok størst innvirkning på resultat når det kommer til utstyr, men da kun under spesielt krevende forhold. Iflg Pinkbike så er det gode sjangser for at Maxime Marotte skal sykle på Santa Cruz neste år. Det lukter oppgradering av Blur lange vei isåfall..
Det må nok til hvis man skal bli tatt på alvor som rittsykkel-produsent. Litt som på landeveien. Hvis du ikke er med i WorldTour er du liksom ikke på radaren, hvis du da ikke er et tradisjonsrikt italiensk merke, men selv da bør du innom Touren med jevne mellomrom. Dette stemmer nok bra, altihop.
Gaute
|
|
|
18/11/2020 10:09
|
Tarmac
Fersking
|
Fersking
Har tenkt mye av det samme. Ser vi på WC de siste par årene så har både Van der Poel og PFP gjort det bra, begge sykler Canyon Lux som ikke har like moderne geometri som f.eks. BMC eller Specialized. Sånn sett tror jeg at man kommer langt med det aller meste i denne kategorien, så fremt type sykkel passer med bruk. Trening betyr ofte en del mer enn 20mm ekstra vandring eller 1-2 grader på styrevinkelen.
Sykler selv en del med folk med langt grovere sykler, min 100mm henger med både opp og ned inntil det virkelig blir grovt nedover.
|
|
|
|
|