Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Overflatebehandling av Krogenæs furu spisebord

Overflatebehandling av Krogenæs furu spisebord #2637039 09/11/2020 16:39
B
Bukowski Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Hei,
Tidligere i høst fikk jeg kjøpt et gammelt Krogenæs spisebord i kvistfri furu. Bordet skal klargjøres og brukes på hytta.

Overflaten på selve bordplaten er behandlet på godt vis av forrige eier, dvs vasket med grønnsåpe eller lut eller noe slik at den har en nogenlunde lys og fin overflate.
Resten av bordet (understell og undersiden av bordplaten) er ikke behandlet, og har fått gulne på naturlig vis.

Vi lever godt med dagens utseende, og bordet skal snart få gjøre god nytte for seg uansett, men jeg tenkte at nå i disse sene høstkvelder kan jeg jo gjøre et forsøk på å shine opp hele bordet slik at det får enhetlig patina.

Jeg klarer ikke finne gode forklaringer på det store internettet, og de gangene jeg har vært innom Maxbo eller lignende treffer jeg ikke representanter med passe kompetanse (vet de er der, men har nok bare truffet feil).

Noen som har erfaring og tips&tricks på hva jeg kan gjøre? (ikke lasere/male/beise)

Link til lignende bord: Annonse på finn.no

Med ivrig pussehilsen,
Ole

Re: Overflatebehandling av Krogenæs furu spisebord [Re: Bukowski] #2637040 09/11/2020 16:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Slip gjerne ned med en multisliper. Gå gradene 60-120-240. Sett inn med vaselinolje. Kanskje må du også slipe bordplata litt for å få den til å trekke inn.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Overflatebehandling av Krogenæs furu spisebord [Re: GeirK] #2637084 09/11/2020 20:52
B
Bukowski Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Da er vaselinolje kjøpt inn. Blir spennende å se resultatet. Tar en test på undersiden av bordplaten først.
Takk for tips

/Ole

Re: Overflatebehandling av Krogenæs furu spisebord [Re: Bukowski] #2637088 09/11/2020 21:19
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Jeg har et enkeltmannsforetak, der jeg lager møbler på bestilling og pusser opp gamle møbler. Du kommer nok ikke unna å slipe det ned. Ja, det finnes diverse remedier til å smøre på som lover gull og grønne skoger. Ingen av de fungerer!

Demonter bordet så mye som mulig. Det er langt enklere å pusse når emnene ligger flatt, gjerne også på en antisklimatte i tillegg. Slip så med tilgjengelig pussemaskin, og som GeirK skriver, gå gradene men IKKE avslutt med for fint slipepapir. Uansett hvilken overflatebehandling du velger, må det ha noe å bite seg fast i. Da er det bedre med et ekstra strøk med lett pussing i mellom.

Nesten uansett hva jeg leverer nå, leveres det med matt lakk. Det har oljen utseende og lakkes slitestyrke.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Overflatebehandling av Krogenæs furu spisebord [Re: JayTe] #2637105 10/11/2020 07:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er ikke noe fan av lakk på bord. Hvis en får hakk, kryper skiten under og lager sorte merker. Får en hakk på en ulakkert overflate, bøtes mye med litt vann. Det er litt mer styr med oljete overflater, men tar en i betraktning jobben med å slipe ned en lakkert flate, blir det ikke så mye gjennom levetiden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Overflatebehandling av Krogenæs furu spisebord [Re: Bukowski] #2637240 10/11/2020 12:15
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har nettopp pusset opp nøyaktig samme bord som det TS linker til. Jeg demonterte og pusset alle delene som GeirK allerede har nevnt. Så beiset vi med kullsort Jotun interiørbeis, og så to strøk Trestjerner Hardvoksolje, med litt pussing imellom strøkene. Det ble en mørk, men litt transparent farge, og en glatt matt overflate. Hardvoksoljen var enkel å jobbe med og resultatet ble bra.

Vi ønsket farge, siden vegger og gulv er tømmer/treverk uten farge. På bildet er nok overflaten en del påvirket av det direkte lyset som henger over bordet. Stolene er byttet i noe mere moderne i samme fargetone som bordet.

[Linket bilde]

Redigert av Brusdalen; 10/11/2020 12:33.
Re: Overflatebehandling av Krogenæs furu spisebord [Re: GeirK] #2637259 10/11/2020 12:59
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Er slettes ikke uenig i det, men etter å ha holdt på noen år kommer det frem at den jevne Kari og Ola Nordmann ikke gidder å ta den jobben med oljede overflater. Eller gjør det for seint. Hvis det da i tillegg er beiset under, er det utrolig hvor fort enkelte klarer å herpe et bord til flere titalls tusen. Det gir ikke akkurat noe omdømmeboost.

Men for all del; folk som har orden i boet og vedkjenner seg vedlikeholdsbehovet, vil sannsynligvis ha et penere møbel lenger med oljet overflate enn lakkert.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Overflatebehandling av Krogenæs furu spisebord [Re: JayTe] #2637398 11/11/2020 09:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: JayTe

Men for all del; folk som har orden i boet og vedkjenner seg vedlikeholdsbehovet, vil sannsynligvis ha et penere møbel lenger med oljet overflate enn lakkert.

Min far laget et spisebord i kvistfri furu til oss rundt 1994 eller så. Da vi bodde i Califoria fra 1999-2003, var det både kjøkkenbord og spisebord, så det har blitt mye brukt. Vi har oljet bordplata jevnlig og slipt den to ganger på disse snart 30 årene. Understellet har vi ikke gjort noe med som jeg kan huske.

[Linket bilde]

- Robert Green Ingersoll
Re: Overflatebehandling av Krogenæs furu spisebord [Re: Bukowski] #2637480 11/11/2020 13:41
B
Bukowski Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Veldig fine bord. Takk for svar så langt. Skjønner at jeg skal legge ned litt arbeid i pussingen først. Deretter forsøke meg frem med behandling - f.eks på undersiden av bordplaten. Rart hvordan man kan gjøre en tilsynelatende kjedelig jobb til noe jeg gleder meg til :-)

/Ole

Re: Overflatebehandling av Krogenæs furu spisebord [Re: Bukowski] #2653179 18/03/2021 17:38
B
Bukowski Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
En oppdatering:
Klarer ikke med letthet å laste opp bilde fra min telefon, men kan informere om at bordet nå er satt inn med Osmo 3068 Naturell TopOil.
Det ble meget bra og bordet har beholdt sitt naturlige og ubehandlede utseende.
Takk for råd og innspill underveis

/Ole

Moderator  support