|
Sjakk - råd til fersking?
|
Sjakk - råd til fersking?
06/11/2020 17:23
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Det er aldri for sent tenker jeg, heller ikke å lære sjakk. Har prøvd flere ganger, men bare halvhjertet. Sist jeg jeg spilte et helt parti tror jeg var i militæret, som jeg vant uten å forstå taktikken jeg tilfeldigvis brukte. Det var den gang Marinen hadde 15 måneder tjeneste - så noen år siden. Har nå lyst og tid til å lære mer enn hvordan brikkene beveger seg. Er også motivert av at jeg har en seksåring som tydeligvis forstår litt av spillet og har lyst til å spille. Jeg blir sittende og nøle for mye når hun lurer på noe. Hun har lært av Magnus Kingdom appen. Har tatt frem et brett vi har liggende og kjøpt boka "Lær Sjakk" (forfatter: pappa'n til Audun Brekke Fløtten). Nå forstår jeg endelig hvorfor jeg vant sluttspillet på det partiet i militæret  Har også startet med Magnus Trainer appen (med betalt abo.) og lastet ned Stockfish for å spille. Liker egentlig veldig godt å se/flytte brikker på et fysisk brett, men må vel uansett også bli god til å spille på en app eller online. Tror nok jeg er på rett spor, men forumet her har jo alltid vist seg å være god på det meste. Er nå ute etter alle slags råd til å komme forbi nybegynnerstadiet. Er det andre apper som er gode? Ser at chess.com og chess24.xx har noe. Får jeg noe ut av å troppe opp på steder som The Good Knight og by opp noen til et slag? Eller er det online som gjelder? Andre god råd? Gjerne konkrete tips til hvordan spille med god taktikk.
Stig
|
|
|
Re: Sjakk - råd til fersking?
[Re: Furu]
06/11/2020 17:46
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Her er det mye bra: https://tv.nrk.no/serie/torsteins-sjakkskole Dessuten er disse 3 bøkene verdt å kjøpe, særlig om du har en håpefull som vil lære også: https://www.sjakkskolen.no/ Hvordan spille med godt taktikk - er bare et råd til det, og det er å spille MYE!
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
06/11/2020 17:47
|
Zigbag
Medlem
|
Medlem
Jeg vil si at lichess.org er referansen for god nettsjakk. Gratis og god nettside og app. For å bli god i sjakk bør du trene på enkle taktiske mønstre og enkle sluttspill. Lær deg først teknikken for å vinne sluttspill hvor du har materielt overtak, f.eks. konge og tårn mot konge. Enkle bondesluttspill og grunnleggende om opposisjon er også lurt å lære litt om, slik at du klarer å vinne eller holde remis.
For trening av taktikk er chesstempo.com bra. Oppgavene du får servert tilpasses nivået ditt, og du kan velge easy, medium eller hard.
Ellers finnes det jo masse bøker, men folk kjøper typisk lesestoff langt over eget nivå. Jeg har hørt at Chess-steps skal være bra, men ikke prøvd det selv. Det starter helt basic og går opp til mesternivå.
Selvfølgelig lurt å spille masse også, og forstå hva du gjorde feil når du taper. Du vil nok lære mest av partier med lengre betenkningstid, tenk 15+10 eller mer.
|
|
|
[Re: Zigbag]
06/11/2020 18:31
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Du vil nok lære mest av partier med lengre betenkningstid, tenk 15+10 eller mer. Det betyr 15 minutter spilletid pluss 10 sek pr trekk?
Stig
|
|
|
[Re: eOpseth]
06/11/2020 18:41
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Det er samme mannen som har forfattet Lær Sjakk (boka jeg har). Han anbefalte den foran de tre fra sjakkskolen.no, som han også har skrevet Var innom butikken hans i Drammen da jeg kjøpte boka. Fin fyr det der. 'Slåsjakk' er fint å spille med hun på seks sånn før leggetid. Behøver ikke ta veldig lang tid. God trening for å se muligheter. Hun smiler bra når hun raider med Dronningen i sekken min. SlåsjakkEt morsomt supplement særlig for de yngste (og en fin måte å se hva som står i slag...!!): SLÅSJAKK spilles med vanlige regler bortsett fra at vi ikke har med sjakk eller sjakk matt og at kongen bare en en vanlig brikke! I slåsjakk MÅ du slå en brikke når en av motpartens brikker står i slag når du er i trekket. Ofte er det flere muligheter, og da gjelder det å velge den rette! Den som blir kvitt aller brikkene sine, har vunnet! https://www.sjakkskolen.no/instruktør/gode-aktiviteter-i-sjakk/
Redigert av Furu; 06/11/2020 18:45.
Stig
|
|
|
[Re: eOpseth]
06/11/2020 18:42
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Takk for tips. Den der har jeg ikke sett! Også med han sjakk-duden alle liker 
Stig
|
|
|
06/11/2020 18:51
|
Zigbag
Medlem
|
Medlem
Du vil nok lære mest av partier med lengre betenkningstid, tenk 15+10 eller mer. Det betyr 15 minutter spilletid pluss 10 sek pr trekk? Det stemmer! 
|
|
|
[Re: Zigbag]
08/11/2020 08:35
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Jeg vil si at lichess.org er referansen for god nettsjakk. Gratis og god nettside og app. En veldig bra ressurs. Takk for tips  Lær deg først teknikken for å vinne sluttspill hvor du har materielt overtak, f.eks. konge og tårn mot konge. Enkle bondesluttspill og grunnleggende om opposisjon er også lurt å lære litt om, slik at du klarer å vinne eller holde remis. Har gjort dette nå og fått et bra løft. Sjakk er jo morsomt 
Stig
|
|
|
08/11/2020 10:54
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Øystein Brekke, også kjent som "pappaen til Audun" her, er en "grand old man" i norsk sjakk. I tillegg til å ha hatt alle mulige verv, inkludert leder og generaleskretær for sjakkforbundene, internasjonale verv og arrangementsleder for store turneringer, er han den udiskutable sjakkhistorieeksperten (inkl Lahlum..). Jeg lærte selv å spille da jeg var 5 eller 6, og har sånn sett aldri vært gjennom det å lære som voksen. Opp gjennom årene har jeg undervist en del på SFO o.l. Så en kveld på jobbreise med en kollega, ville hun plutselig lære mer om sjakk. Hun visste hvordan brikkene flyttet, så reglene var på plass. Det hun jobber med er veldig mye om struktur og logikk, og hun er generelt en av de smarteste personene jeg kjenner. Det burde være ganske raskt gjort? Du verden... Ting som sitter raskt hos barna, tok lengre tid. Sett opp en stilling og si "hvilke brikker står i slag" og barna finner dem etter hvert fort. Hun trengte tid. Sjakk handler veldig mye om å kjenne igjen mønstre, og der er barn suverene. Så. Da har jeg ødelagt det som var av motivasjon og tro på mulighetene :-) Det finnes masse gode nettressurser som sikkert er bygget opp mer pedagogisk enn hva jeg kan lire av meg. Derfor vil jeg bare nevne noen prinsipper jeg tror du vil trenge å tenke over: 1) Uansett hvor bra du er til å ta brikker, til slutt må du klare å sette matt. Det kan skje ved ren flaks, eller ved at du har en plan. Hvis planen er å ha masse brikker ekstra og flytte litt rundt, endrer vi fort med den berømmelige patten. Drill det å sette matt. Først med to tårn, så med dronning og så med ett tårn. Når du tror du kan prinsippene, kan du finne gratis ressurser her for å spille de to første: https://www.chess.com/drills/practice/two-rook-matehttps://www.chess.com/drills/practice/queen-mate(den siste kan du jo drille gratis ved å bare bruke et av tårnene fra den første 2) Se etter brikker som står i slag, både dine egne og motstanderens. Hvilke brikker kan slås uten at de er forsvart? Hvilke kan slås med to av dine, men er bare forsvart av én forsvarer. 3) Husk at sjakk handler om aktive brikker. "En springer på randen er en springer på stranden" sier vel Torstein? Står springeren i et hjørne kan den gå to steder. Står den i midten kan den gå åtte. Så huske å ha med alle brikkene dine. Det er ALT (opp til et nivå langt over ditt) åpningsspill handler om.
|
|
|
[Re: Gråstein]
08/11/2020 17:23
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
...... Så. Da har jeg ødelagt det som var av motivasjon og tro på mulighetene :-)
Haha...det der er jo rett ut sagt en utfordring  Takk for gode tips 
Stig
|
|
|
08/11/2020 22:16
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har forbedret meg i sjakk med Chess.com app’en. Etter avsluttede partier får jeg tilbakemelding om hvilke trekke som var beste/utmerket/bra/unøyaktig/feil/bukk. Lærer mye av dette, spesielt åpningsituasjoner og sluttspill der omtrent samme stilling kan oppstå igjen. Er innimellom meget fornøyd med å klare 30 trekk uten å gjøre et dårlig trekk (feil/bukk), men selv da går det an å tape - er jo det som er så fascinerende med sjakk.
Redigert av kolli; 08/11/2020 22:21.
|
|
|
08/11/2020 23:07
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Et forslag kan være å lese deg opp på 2-3 åpningsteorier. Lese litt om lette avslutninger. Og krydre det med Puzzles fra lichess.org, eller chess.com.
Det er nok bedre å spille over nett mot andre personer, enn boter som stockfish ol. Ikke bare det at du forbedrer deg selv, men du ser også hvilke feil motparten gjør.
Puzzles er overraskende effektivt, og bare det å kunne noen få åpningsteorier kommer deg over den verste kneika som ny til spillet.
|
|
|
09/11/2020 08:51
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Åpningsteori er oppskrytt :-)
Jeg tror jeg har lynsjakkrating (over brett) på rundt 2200, og omtrent samme på Lichess. Det er knapt så jeg har studert en eneste åpning.
Det viktige i mine øyne er å forstå konsepter. Som nybegynner handler det om å få brikkene ut og begynne å spille midtspill. Jo mer midtspill du har vært gjennom, jo mer vil du også forstå intuitivt av hva åpninger krever.
Joda. Det er fint å kunne konkrete linjer og feil, men jeg tror du får mer ut av å spille mye enn å pugge.
|
|
|
09/11/2020 09:33
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Joda. Det er fint å kunne konkrete linjer og feil, men jeg tror du får mer ut av å spille mye enn å pugge.
Prøvd meg så smått på lichess.org. Hvordan sikrer jeg meg at motstanderen faktisk gidder å fullføre? F.eks.: Spillet har kommet greit igang, men så går tiden ut for motstanderen - selv med ganske åpenbare muligheter.
Stig
|
|
|
09/11/2020 09:40
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
sjakk er ett spesielt brettspill, når du har kommet deg over den første bøygen med å skjønne hvordan brikkene flyttes så er det ett inntlektuelt spill der du etterhvert utfordres til å kunne tenke tre til fem trekk fremover. etterhver lærer du deg kombinasjoner og så ser du plutselig at alt dreier seg om å huske flest mulig kombinasjoner og ikke nødvendigvis det å tenke så mye.
for å bevare gleden av å spille sjakk er du helt avhengig av å spille med noen på samme nivå som deg selv
dette er ikke ett spill for dårlige tapere ettersom ydmykelsene alltid står på lur, du er advart
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
10/11/2020 09:21
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
For å presisere det Brabus skriver. I sjakk brukes ofte "kombinasjoner" om konkrete trekkutvekslinger. En "kombinasjon" kan feks være:
Dronningen din og motstanderens står på linje, med din løper mellom. Så kan du flytte løperen og sette hans konge sjakk. Når kongen flytter, har du åpnet sånn at dronningen din kan ta motstnaderens.
Jeg tror Brabus mener det samme som jeg nå skriver: Det handler ikke så mye om sånn kombinasjoner. Det handler om mønstre. Det handler om å ha en "følelse" for hvor brikkene skal. For de som vil geeke litt rundt sjakk, så er AlphaZero et veldig spennende fenomen. Dette er altså et "dataprogram" som i stor grad bygger på at det spiller "uendelig" mange partier med seg selv, og lærer hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Ser man på partiene til AlphaZero spiller den på en annen måte enn verdens beste sjakkprogrammer. (Som igjen er overlegne alle mennesker) Når de beste i verden begynte å se på disse partiene, utviklet det seg en ny forståelse for langsiktige planer, og plutselig ble den "følelsen" f.eks. Magnus har om hvordan brikkene skal plasseres litt utfordret, og selv han begynte å spille litt annerledes fordi AlphaZero hadde funnet dypere planer enn noen noen gang hadde sett på som gode.
Men akkurat de prinsippene gjelder ikke nybegynnere :-) For nybegynnere er det sunne prinsipper som å utvikle brikkene, få dem aktive og involvert. I TV2 har Jon Ludvig Hammer brukt "dominansekart" for å illustrere. For hver brikke du kan flytte til et bestemt felt, scorer du 1 poeng. Flest poeng "vinner" feltet. Da er vi igjen på dette med at springere må være aktive osv. Men husk i samme omgang at dronning og tårn ofte ikke trenger å sentraliseres. De kan bevege seg langt. uansett. Hvis du derimot har en åpen linje (en linje der du ikke har noen bønder), skal de brukes. Om du spiller hvit og ikke har noen bønder i d-linjen, kan du feks være 80% sikker på at det er riktig å sette et tårn på d1.
|
|
|
10/11/2020 09:24
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Prøvd meg så smått på lichess.org. Hvordan sikrer jeg meg at motstanderen faktisk gidder å fullføre? F.eks.: Spillet har kommet greit igang, men så går tiden ut for motstanderen - selv med ganske åpenbare muligheter. Her må nok andre svare. Det er nok et større fenomen blant nybegynnere. Er du registrert og spiller om rating? Jeg vet at Lichess har algoritmer som vil midlertidig utestenge folk som gjør dette ofte, men vet ikke hva "ofte" egentlig betyr. Kanskje er det ikke mye straff de får. (Som en parentes: Har fått litt dilla på å spille Risk på nett nå i Corona-times. Der er det ufattelig irriterende med folk som bare dropper ut, siden spillet vil fortsette mellom de andre, men med en ubrukelig bot som overtar for han som dropper. I sjakk er det bare ufattelig usportslig, men egentlig ikke annerledes enn å gi opp partiet.
|
|
|
10/11/2020 11:01
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Prøvd meg så smått på lichess.org. Hvordan sikrer jeg meg at motstanderen faktisk gidder å fullføre? F.eks.: Spillet har kommet greit igang, men så går tiden ut for motstanderen - selv med ganske åpenbare muligheter. Her må nok andre svare. Det er nok et større fenomen blant nybegynnere. Er du registrert og spiller om rating? Jeg vet at Lichess har algoritmer som vil midlertidig utestenge folk som gjør dette ofte, men vet ikke hva "ofte" egentlig betyr. Kanskje er det ikke mye straff de får. Ja, jeg er registrert. Spiller vel da også om rating automatisk tror jeg? Rating nå er 1500(?), dvs uten rating. Har ikke satt meg veldig mye inn i hva/hvem/hvordan, men blir typisk satt opp mot spillere på 1000-1300 i rating. Har der sett tendesen til at de ikke fullfører ved å bli stlle. Det er jo bedre at de gir seg skikellig, så slipper jeg å kaste bort tid. Etterlever det selv i hvertfall. Spiller derfor mot Bot nå. Har mye å lære der også....  Men får vel ikke rating på Bot spill, tror jeg?
Stig
|
|
|
10/11/2020 11:24
|
gare
More than words
|
More than words
Sjakk er et grusomt spill, men det er også fantastisk. Jeg løser en del sjakkoppgaver på nett, spiller ikke så mye, tiden strekker liksom ikke til. Jeg har heller ikke kommet i gang med å melde meg inn i den lokale sjakk-klubben, som egentlig er det aller, aller beste for å bli bedre.
Ellers er MYE å sjekke ut på youtube når det gjelder sjakk, og gjennomgang av sjakkpartier. Jeg følger kanalen til Daniel King som heter Powerplaychess, den er veldig bra, det samme er agadmator`s chess channel. Her får man dybdeanalyser av partier fra pågående turneringer og tilbakeblikk på kjente partier med kjente spillere fra historien.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
10/11/2020 19:55
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
]Ja, jeg er registrert. Spiller vel da også om rating automatisk tror jeg? Rating nå er 1500(?), dvs uten rating. Har ikke satt meg veldig mye inn i hva/hvem/hvordan, men blir typisk satt opp mot spillere på 1000-1300 i rating. Har der sett tendesen til at de ikke fullfører ved å bli stlle. Det er jo bedre at de gir seg skikellig, så slipper jeg å kaste bort tid. Etterlever det selv i hvertfall. Spiller derfor mot Bot nå. Har mye å lære der også....  Men får vel ikke rating på Bot spill, tror jeg? Trykker du på Create new game kan du velge mellom "Causal" og "Rated". Trenger kanskje ikke videre forklaring? Det samme gjelder da selvsagt de utfordringene du svarer på. Er de "Causual" gir det ikke ratingendringer. Jeg tror folk blir mer seriøse når det er rated. Også vinner du jo noen ratingpoeng når de kobler av, så blir du litt glad likevel. (Utrolig hva de ratingpoengene gjør..) Hva er brukernavnet ditt?
|
|
|
10/11/2020 21:07
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Takk for tips. Dette kommer ikke spesielt tydelig frem på den norske faq’n (OSS). Ser helt klart at å tjene poeng på andres sløvhet kan fryde litt. Foretrekker å være anonym, da tidsbruk og tidspunkt på partier ligger åpent.  Lichess er jo en av svært få tjenester som faktisk lar brukeren være anonym(ish). Og i det hele tatt - takk for tips om Lichess. Den er jo veldig bra!
Stig
|
|
|
22/11/2020 18:12
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Om det er lov med litt reklame... https://www.facebook.com/Sjakkhuset/posts/10164332883530564Gamle kjente har levert online treningstilbud på norsk. Kjetil Lie er stormester og har vært i teamet til Magnus. Torbjørn er jo etter hvert "kjent" for å ha vært en av Magnus' første trenere. Ingen av delene er spesielt viktig for deg, siden du ikke er Magnus, men det at begge har lang erfaring som sjakktrenere både for barn og voksne er viktig. Flinke folk! https://sjakktrening.no/(Tredje mann, Kristoffer Gressli er forøvrig sammen med Torbjørn Hansen en av de som står bak sjakkpuben Good Knight i Oslo, så send en melding og si at du signer opp som førstemann om du får med en gratis privattime over en øl på Good Knight :-)
|
|
|
23/11/2020 10:59
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Om det er lov med litt reklame... https://www.facebook.com/Sjakkhuset/posts/10164332883530564Gamle kjente har levert online treningstilbud på norsk. Kjetil Lie er stormester og har vært i teamet til Magnus. Torbjørn er jo etter hvert "kjent" for å ha vært en av Magnus' første trenere. Ingen av delene er spesielt viktig for deg, siden du ikke er Magnus, men det at begge har lang erfaring som sjakktrenere både for barn og voksne er viktig. Flinke folk! https://sjakktrening.no/(Tredje mann, Kristoffer Gressli er forøvrig sammen med Torbjørn Hansen en av de som står bak sjakkpuben Good Knight i Oslo, så send en melding og si at du signer opp som førstemann om du får med en gratis privattime over en øl på Good Knight :-) Har nok ikke kommet helt dit enda. Synes selv at basicen må sitte ganske godt før jeg tar skrittet til en evt. personlig trener. Jeg startet på et nivå langt nede bare for to uker siden. 'En passant' reglen var helt ny for meg... Visste heller ikke alle regler for rokade. Reglene er nok på plass nå, men så kommer jo selve spillet....det er jo helt fantastisk. Jeg begynner å komme meg i bruken av springeren, som jo er en vakker brikke...hvis den har rom rundt seg  Som mange andre tema, så også for sjakk - jo mer jeg lærer, jo mer komplekst forstår jeg at det er.
Stig
|
|
|
23/11/2020 11:36
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg begynner å komme meg i bruken av springeren, som jo er en vakker brikke...hvis den har rom rundt seg  Veldig interessant poeng! For nybegynnere, og ganske langt opp i spillestyrke, er springeren ofte en viktigere brikke enn løperen. Den manøvrerer seg lettere rundt, og er ofte mer involvert i "billige" feller. Men så, hvis du sitter og ser sjakk på TV, så er det plutselig omvendt. Hvis de virkelige gode spillerne får valget uten at det gir noen annen konsekvens for stillingen, vil de ofte slå ut en løper for en springer. På deres nivå er nemlig de langsiktige planene, og den store helheten (løpere kan jo gå fra en side av brettet til en annen på ett trekk) viktigere. Og da er plutselig løperen best. Men for deg: Hest er best!
|
|
|
23/11/2020 11:44
|
gare
More than words
|
More than words
Det er jo litt forskjell på spillerene, men noen er nær "manisk" opptatt av løperparet(som f .eks. Bobby Fisher var), mens andre er mer pragmatisk anlagt og vil kunne se på stillingen om hva som kan lønne seg, men kommer man seg til et sluttspill med løperpar vil man åpenbart ha større fordel enn motstanderen. Men dette gjelder på toppnivå der man i utgangspunktet ikke kan tillate seg å ligge bonde under med mindre man har klar kompensasjon for dette i stillingen, to bønder under er jo i utgangspunktet lik tap.
Det anbefales å se litt på turneringen som går på TV2 Sport for tiden, det er ganske mange instruktive poenger fra Jon Ludvig Hammer, og der får man også se noe av dybden i sjakk
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
23/11/2020 12:02
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
For å presisere det Brabus skriver. I sjakk brukes ofte "kombinasjoner" om konkrete trekkutvekslinger. En "kombinasjon" kan feks være:
Dronningen din og motstanderens står på linje, med din løper mellom. Så kan du flytte løperen og sette hans konge sjakk. Når kongen flytter, har du åpnet sånn at dronningen din kan ta motstnaderens.
Jeg tror Brabus mener det samme som jeg nå skriver: Det handler ikke så mye om sånn kombinasjoner. Det handler om mønstre. Det handler om å ha en "følelse" for hvor brikkene skal. For de som vil geeke litt rundt sjakk, så er AlphaZero et veldig spennende fenomen. Dette er altså et "dataprogram" som i stor grad bygger på at det spiller "uendelig" mange partier med seg selv, og lærer hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Ser man på partiene til AlphaZero spiller den på en annen måte enn verdens beste sjakkprogrammer. (Som igjen er overlegne alle mennesker) Når de beste i verden begynte å se på disse partiene, utviklet det seg en ny forståelse for langsiktige planer, og plutselig ble den "følelsen" f.eks. Magnus har om hvordan brikkene skal plasseres litt utfordret, og selv han begynte å spille litt annerledes fordi AlphaZero hadde funnet dypere planer enn noen noen gang hadde sett på som gode.
Men akkurat de prinsippene gjelder ikke nybegynnere :-) For nybegynnere er det sunne prinsipper som å utvikle brikkene, få dem aktive og involvert. I TV2 har Jon Ludvig Hammer brukt "dominansekart" for å illustrere. For hver brikke du kan flytte til et bestemt felt, scorer du 1 poeng. Flest poeng "vinner" feltet. Da er vi igjen på dette med at springere må være aktive osv. Men husk i samme omgang at dronning og tårn ofte ikke trenger å sentraliseres. De kan bevege seg langt. uansett. Hvis du derimot har en åpen linje (en linje der du ikke har noen bønder), skal de brukes. Om du spiller hvit og ikke har noen bønder i d-linjen, kan du feks være 80% sikker på at det er riktig å sette et tårn på d1.
Hvorvidt man kaller det kombinasjoner eller mønstre er ett fett, tanken bak det er det samme....du må kunne fleste mulig tre- fire- eller femtrekks kombinasjoner/mønstre og vite når du skal bruke dem. (ekstremt) gode sjakkspillere har nødvendigvis ikke så god "følelse" for når de skal gjøre hva, de har bare vært i samme situasjon tidligere og husker hva de skal gjøre, føling og tenking er overvurdert men hukommelse er undervurdert i sjakk som i en del andre sammenhenger så gjelder det å spille mest mulig og så lese seg opp etterhvert. som sagt tidligere, det er viktig at du holder samme nivå som dine sjakk kompiser, er du får god/dårlig slik at den ene parten alltid taper så forsvinner gleden ved spillet veldig fort.
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
[Re: gare]
23/11/2020 13:32
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Det anbefales å se litt på turneringen som går på TV2 Sport for tiden, det er ganske mange instruktive poenger fra Jon Ludvig Hammer, og der får man også se noe av dybden i sjakk Så litt på 'opptakene' på nett, men orker virkelig ikke all reklamen... Men det jeg så var veldig bra. (Har aldri hørt han snakke før, og den lille taleforstyrrelsen blir fort overskygget av hva han faktisk sier.)
Stig
|
|
|
23/11/2020 13:52
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Det anbefales å se litt på turneringen som går på TV2 Sport for tiden, det er ganske mange instruktive poenger fra Jon Ludvig Hammer, og der får man også se noe av dybden i sjakk Så litt på 'opptakene' på nett, men orker virkelig ikke all reklamen... Men det jeg så var veldig bra. (Har aldri hørt han snakke før, og den lille taleforstyrrelsen blir fort overskygget av hva han faktisk sier.) Men akkurat nå spiller Magnus direkte...
Stig
|
|
|
23/11/2020 17:15
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Direkte sjakk er nok ikke noe for meg å følge med på. Selv om andre i huset følger med, og tv'n står på, gjør jeg noe annet i stedet.
Hvis jeg vil vite hva som hente i partiet så ser jeg som regel gjennom partiet etterpå. Eller så kan jeg finne på å se oppsummeringen fra ChessNetworkTV på youtube dagen etterpå. De har ofte oppsummering av de store partiene, og for vm partier så har jeg som regel benyttet meg av dem siden 2014.
|
|
|
|
|