Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Last opp tolldokumentasjon

Last opp tolldokumentasjon #2635900 02/11/2020 13:26
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har bestilt/kjøpt en sykkel og en del deler fra Bike-discount. 25% moms er betalt. Delene og sykkelen er sendt hver for seg. Nå ligger pakken med delene til importbehandling hos tollvesenet. I posten appen står det at de venter på innsendelse av tolldokumentasjon fra meg. Klikker på linken men det står ingenting om hva de vil jeg skal laste opp. Bare at det kan være .jpg .pdf osv.

Noen som har vært borti tilsvarende og vet hva de etterspør?

Re: Last opp tolldokumentasjon [Re: pez d spencer] #2635905 02/11/2020 13:45
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Har ikke vært borti og vet ikke. Men vil tro at ordreseddel samt kvittering på betalt mva kan hjelpe.
Jeg ville uansett ringt tollvesenet for å være sikker.

Re: Last opp tolldokumentasjon [Re: pez d spencer] #2635915 02/11/2020 14:25
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Normalt sett ordre + kvittering. Finnes vel en mailadresse du skal sende til?

De pleier å være kjappe på dette når de får dokumentasjon.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Last opp tolldokumentasjon [Re: pez d spencer] #2635917 02/11/2020 14:28
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Da har jeg lastet opp ordredokumentasjon som viser hva som er kjøpt og at det er betalt med 25% MVA, både i NOK og Euro. Gjorde det via posten sine sider. Var en egen link under forsendelsen for opplasting. Men det står fremdeles at de trenger dokumentasjon på nettsiden og i appen. Får smøre meg med litt tålmodighet... Å kontakte de er jo heller ikke rett frem. Har mulighet til å chatte med en chatbot - men tviler på at det vil føre noe godt med seg ICON_WINK

Re: Last opp tolldokumentasjon [Re: pez d spencer] #2635956 02/11/2020 17:49
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Pleier bare å ta skjermbilde av kvittering. Men at det sendt i to separate biter kan kanskje komplisere noe? Må i alle fall passe på at du kun må momse for en av dem?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Last opp tolldokumentasjon [Re: vids] #2635968 02/11/2020 19:13
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: vids
Pleier bare å ta skjermbilde av kvittering. Men at det sendt i to separate biter kan kanskje komplisere noe? Må i alle fall passe på at du kun må momse for en av dem?

Ja, det er mulig. Men hver av forsendelsen har fått hvert sine ordrebekreftelse. Og dertil kvittering

Lar den ligge til utpå dagen i morgen - ligger det fremdeles at jeg må laste opp dokumentasjon, så får jeg prøve å ta kontakt.

Det rare er det på posten sine sider står at de vil ta kontakt ang hvilken dokumentasjon de trenger, men noe slikt har jeg ikke fått. Hverken i app eller på epost (som er registrert hos posten)

Edit: skal ikke momse noen av de - 25% er betalt ved handel. Men må nok betale postens fortollingsgebyr 2 ganger siden det kommer som 2 forsendelser.

Redigert av pez d spencer; 02/11/2020 19:14.
Re: Last opp tolldokumentasjon [Re: pez d spencer] #2635991 02/11/2020 20:54
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
Hadde akkurat samme sak i sommer, og jeg fikk snakket med de pr. telefon.
Fikk opplyst om at det er en standardtekst den meldingen i appen, det som var tilfellet med min sending var at pappesken var blitt skadet og de måtte kontrollere innholdet opp mot fraktbrevet.

Re: Last opp tolldokumentasjon [Re: Niko] #2636069 03/11/2020 10:04
pez d spencer Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Niko
Hadde akkurat samme sak i sommer, og jeg fikk snakket med de pr. telefon.
Fikk opplyst om at det er en standardtekst den meldingen i appen, det som var tilfellet med min sending var at pappesken var blitt skadet og de måtte kontrollere innholdet opp mot fraktbrevet.

Endte opp med en telefonsamtale jeg og. Ordnet seg nå - Var noe kluss med at jeg lå inne med ett org.nr - så de var usikker på om jeg skulle ha det som privatperson eller "bedrift". Men jeg har aldri hatt eget org.nr, så det var litt merkelig. Dokument som jeg hadde lastet opp var ok. Pakken sendes videre i løpet av dagen.

Konklusjonen er vel at det bare er å ringe med en gang, når det ikke står hva slags dokumentasjon de trenger. Damen jeg pratet med (forøvrig veldig hyggelig og hjelpsom) sa at normalt så fremkommer det ganske tydelig hva de ønsker av dokumentasjon. Gjør det ikke det - ring

Moderator  support