Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Tidenes beste syklist (GOAT)

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635673 31/10/2020 22:14
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Måler man i titler risikerer man plutselig at en skiorienterer fra 80-tallet trekkes frem som tidenes norske utøver.

Innenfor sykling kan man si hva man vil om at de beste i BMX, DH, CX osv er fantastisk gode, men vi må til landeveien om det skal hentes en person som tidenes beste. Og da er det vanskelig å unngå Merckx.

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635677 31/10/2020 22:31
D
Danhen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Men han rangeres vel høyt blant tidenes DH-syklister?

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635678 31/10/2020 23:46
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Absolutt!

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: baronKanon] #2635681 01/11/2020 06:32
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
PFP sine prestasjoner er rå, spør du meg. Verdensmester i CX, 3xXCO og landevei... Samt ikke dårlige resultater i Enduro da hun skulle teste det i Megaavalanche på Reunion-øya. Det er prestasjon.

Ja det er helt sjukt. Få prestasjoner som slår å være verdensmester i 3 grener innen 12 mnd. Da er man syklist med stor S.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Gråstein] #2635746 01/11/2020 18:55
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
For et ritt i Lousã i dag! Fikk vibber tilbake til Champery i 2007 da regnet kom og ga oss tidenes mest bisarre sykkelritt, med Sam Hill som moralsk vinner. Litt historie: https://www.youtube.com/watch?v=TmvDk8fcheI
Sam Hill er kanskje den eneste jeg kan se for meg utfordrer Greg Minaar som tidenes syklist.

Sitat: Gråstein
Måler man i titler risikerer man plutselig at en skiorienterer fra 80-tallet trekkes frem som tidenes norske utøver.

Innenfor sykling kan man si hva man vil om at de beste i BMX, DH, CX osv er fantastisk gode, men vi må til landeveien om det skal hentes en person som tidenes beste. Og da er det vanskelig å unngå Merckx.

Hvorfor må vi til landevei for å finne tidenes syklist? ICON_SMILE De gutta gjør en ting på 2 hjul, de har syk kondis og tråkker som f... En del ganger har de gjennom historien spist noe de ikke burde.
Andre grener innen sykling kombinerer krefter, teknikk, kondis, mot og en hel haug andre ting, og de som vinner må mestre alt. Bare fordi veldig mange mennesker har en vei med asfalt utenfor døra si og velger å bruke den framfor å utfordre seg og sykkelen sin på mer utfordrende underlag gjør ikke at landevei står i en særstilling.

Men om du vil forklare hvorfor vi må til landevei for å finne tidenes syklist så er jeg lutter øre altså ICON_SMILE

Redigert av DesmoSkier; 01/11/2020 19:01.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635750 01/11/2020 19:27
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Du glemmer en viktig DH syklist, er det 8 VM han har? Men shit Minnar er rå.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635751 01/11/2020 19:35
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Etter min mening hadde både Hill og Gwin et toppnivå som ingen ennå har matchet. Men at Minaar fortsatt leverer på topp er jo helt rått. Og nei, vi skal jo ikke glemme Nico heller.
Sammenligning mellom forskjellige sporter er umulig spør du meg.

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: olehen] #2635752 01/11/2020 19:37
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: olehen
Du glemmer en viktig DH syklist, er det 8 VM han har? Men shit Minnar er rå.

Du tenker på Nicolas Vouilloz? Han har 7 ICON_SMILE Men det var jo i én dominant 8 års periode, ikke som Minaar som har 19 år fra første til siste seier.
Edit: Nå sammenligner vi verdensmesterskap og world cup, som jeg vet at ikke er det samme ICON_SMILE

Redigert av DesmoSkier; 01/11/2020 19:40.

Helge
Strava
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635762 01/11/2020 20:23
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: DesmoSkier
For et ritt i Lousã i dag! Fikk vibber tilbake til Champery i 2007 da regnet kom og ga oss tidenes mest bisarre sykkelritt, med Sam Hill som moralsk vinner. Litt historie: https://www.youtube.com/watch?v=TmvDk8fcheI
Sam Hill er kanskje den eneste jeg kan se for meg utfordrer Greg Minaar som tidenes syklist.

Sitat: Gråstein

Hvorfor må vi til landevei for å finne tidenes syklist? ICON_SMILE De gutta gjør en ting på 2 hjul, de har syk kondis og tråkker som f... En del ganger har de gjennom historien spist noe de ikke burde.
Andre grener innen sykling kombinerer krefter, teknikk, kondis, mot og en hel haug andre ting, og de som vinner må mestre alt. Bare fordi veldig mange mennesker har en vei med asfalt utenfor døra si og velger å bruke den framfor å utfordre seg og sykkelen sin på mer utfordrende underlag gjør ikke at landevei står i en særstilling.

Men om du vil forklare hvorfor vi må til landevei for å finne tidenes syklist så er jeg lutter øre altså ICON_SMILE

Fordi det er et sjukt mange flere som holder på med landevei på toppnivå en DH. De har de største rittene feks TDF er vel verdens største årlige arrangement. 1 landevislag (satt på spissen) har vel mer i budsjett enn hele DH sirkuset til sammen. Interesse, antall utøvere og økonomi henger gjerne sammen med hvor høyt nivået er. Vet ikke hvor mange som satser som fulltids proffesjonelle DH syklister, men kan ikke se for meg at det er så mange. Dette er er nok en av grunnene til at landevei blir ranket høyest av alle sykkelgrener.

Så har man noen utøvere som får det til i flere grener som feks MVDP, Pauline, Van Aert og noen andre.

Redigert av olechr; 01/11/2020 20:26.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: olechr] #2635768 01/11/2020 20:43
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: olechr

Fordi det er et sjukt mange flere som holder på med landevei på toppnivå en DH. De har de største rittene feks TDF er vel verdens største årlige arrangement. 1 landevislag (satt på spissen) har vel mer i budsjett enn hele DH sirkuset til sammen. Interesse, antall utøvere og økonomi henger gjerne sammen med hvor høyt nivået er. Vet ikke hvor mange som satser som fulltids proffesjonelle DH syklister, men kan ikke se for meg at det er så mange. Dette er er nok en av grunnene til at landevei blir ranket høyest av alle sykkelgrener.

Så har man noen utøvere som får det til i flere grener som feks MVDP, Pauline, Van Aert og noen andre.

Jeg tar poenget ditt med at mange flere driver med landevei ICON_SMILE Men hvorfor skal det bety noe når vi snakker om tidenes syklist? Sier du at det kun er landeveissyklister som kan få denne hederstittelen siden det er flere av de?

Helge
Strava
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635769 01/11/2020 21:08
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Landevei er jo ekstremt stort, det finnes individer som kan ofte alt for å kanskje vinne en klassiker.

Livsstilen de lever er nok bare noen få i DH sirkuset er i nærheten av å leve.

Kade, Fairclough etc er det non større sjans for at du finner på en afterbike enn en hjelperytter fra en kontinetallag.

Det er vanskelig å se til andre grener hvis man skal kåre beste utøver på et sete. Det blir liksom formel 1. Selv om rallycross er jævlig tøft det å!

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Stupfull] #2635771 01/11/2020 21:27
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Stupfull
Landevei er jo ekstremt stort, det finnes individer som kan ofte alt for å kanskje vinne en klassiker.

Jeg sliter med å se hvorfor dette skal være et kriterium ICON_WINK Mener du at tidenes syklist skal utelate de som gjør andre ting på sykkelen enn å være dritraske opp en asfaltbakke?

Livsstilen de lever er nok bare noen få i DH sirkuset er i nærheten av å leve.

Så tidenes syklist skal kåres på bakgrunn av livsstil? I så fall mener jeg at det er er kjempepluss at en syklist som har vunnet noe stort tar seg en øl/rødvin/Ratzeputz etterpå ICON_SMILE

Det er vanskelig å se til andre grener hvis man skal kåre beste utøver på et sete. Det blir liksom formel 1. Selv om rallycross er jævlig tøft det å!

For meg er det motsatt, det er vanskelig å se at tidenes syklist skal kåres på bakgrunn av kun kondis, om du forstår hva jeg mener. Du sier det er vanskelig å se til andre grener enn landevei, der er jeg helt uenig.

Helge
Strava
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635772 01/11/2020 21:29
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Alltid ment at Bjørndalen og Bjørgen er de to beste idrettsutøverene verden noen gang har sett ICON_LAUGH

Aner ikke hvordan man sammenligner slik.

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Havre] #2635773 01/11/2020 21:36
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Havre
Alltid ment at Bjørndalen og Bjørgen er de to beste idrettsutøverene verden noen gang har sett ICON_LAUGH

Felles for begge er at de ikke er kjent for sykling ICON_WINK

Helge
Strava
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635774 01/11/2020 21:43
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Er vel helt greit at du synes greg er verdens beste syklist. Så kan resten av samfunnet synes noe annet. Jeg synes danny mac er kul.

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635775 01/11/2020 21:44
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Mener ikke at man skal utelukke noe som helst, men at det er naturlig å se mot den grenen som har flest utøvere og er mest spisset. Og klare å dominere en slik sport, når det er mange hundre tusen som prøver seg, og antallet proffe er veldig stort. Så står slike prestasjoner høyere sammenlignet med andre i min bok.

Bare fint at folk feirer, snakker om livsstilen, dropper strukturert trening til fordel for lek og morro, som er forståelig. Hadde helt sikkert gjor det samme. Men da havner man litt i skyggen når man ser livet til de i kondomdress.

Hvorfor skal beste syklist kåres på hvor god man er til å sykle nedover? Hvorfor se bort i fra trail? Eller sykkel ballspill? Eller sykkel ballett?

Redigert av Stupfull; 01/11/2020 21:47.
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Stupfull] #2635776 01/11/2020 22:06
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Mener ikke at man skal utelukke noe som helst, men at det er naturlig å se mot den grenen som har flest utøvere og er mest spisset. Og klare å dominere en slik sport, når det er mange hundre tusen som prøver seg, og antallet proffe er veldig stort. Så står slike prestasjoner høyere sammenlignet med andre i min bok.

Bare fint at folk feirer, snakker om livsstilen, dropper strukturert trening til fordel for lek og morro, som er forståelig. Hadde helt sikkert gjor det samme. Men da havner man litt i skyggen når man ser livet til de i kondomdress.

Hvorfor skal beste syklist kåres på hvor god man er til å sykle nedover? Hvorfor se bort i fra trail? Eller sykkel ballspill? Eller sykkel ballett?

Jeg startet denne tråden i en mix av glede av at Greg Minaar vant sin 22. WC-seier og et ønske om å diskutere hva sykling egentlig handler om ICON_SMILE
Slik sett har den vært en suksess, og jeg håper diskusjonen fortsetter ICON_SMILE

Jeg ser ikke bort fra noen, men tenker at for å bli tidenes syklist så må man være flink på mer enn en ting. Landeveissyklister er feks. god på å tråkke på en eller annen måte. Jeg forstår at rittene er forskjellige og at TdF er forskjellig fra Paris-Rouibax, men da vil jeg gjerne høre hvorfor en eller annen syklist som kanskje har vunnet begge skal fortjene tittelen.

Mitt argument er at for å vinne i DH så må man beherske det meste. Teknikk, mot, kondis (ja!). Og i tilfellet Minaar en helt syk fokus på detaljer over et spenn på 19 år. Som jeg har sagt litt lenger opp så mener jeg at Sam Hill den eneste som kan konkurrere om tittelen.
Hvem mener du er tidenes syklist, og hvorfor?

Helge
Strava
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Paulus] #2635777 01/11/2020 22:10
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Paulus
Er vel helt greit at du synes greg er verdens beste syklist. Så kan resten av samfunnet synes noe annet. Jeg synes danny mac er kul.

Danny Mac er kul. Men har du sett Jack Carthy? ICON_SMILE Og fulgt med på hva han har gjort?
Her er forresten kompisen til Danny, Ali Clarkson, som filmer Jack ICON_SMILE Vel verdt å se https://www.youtube.com/watch?v=Z7Nhi39tnCQ
Og så kan man jo kikke på UCI-videoene etterpå ICON_WINK

Redigert av DesmoSkier; 01/11/2020 22:13.

Helge
Strava
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635778 01/11/2020 22:17
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Jeg startet denne tråden i en mix av glede av at Greg Minaar vant sin 22. WC-seier og et ønske om å diskutere hva sykling egentlig handler om ICON_SMILE
Slik sett har den vært en suksess, og jeg håper diskusjonen fortsetter ICON_SMILE

Jeg ser ikke bort fra noen, men tenker at for å bli tidenes syklist så må man være flink på mer enn en ting. Landeveissyklister er feks. god på å tråkke på en eller annen måte. Jeg forstår at rittene er forskjellige og at TdF er forskjellig fra Paris-Rouibax, men da vil jeg gjerne høre hvorfor en eller annen syklist som kanskje har vunnet begge skal fortjene tittelen.

Mitt argument er at for å vinne i DH så må man beherske det meste. Teknikk, mot, kondis (ja!). Og i tilfellet Minaar en helt syk fokus på detaljer over et spenn på 19 år. Som jeg har sagt litt lenger opp så mener jeg at Sam Hill den eneste som kan konkurrere om tittelen.
Hvem mener du er tidenes syklist, og hvorfor?

Har ikke peiling, alt for mye sykkelbasert idrett jeg ikke har peiling på.

Jeg tror Remi metallier og Danny mac er noen av de beste med to hjul imellom beina, ingen av de har vel vunnet noe som helst å snakke om.

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635780 01/11/2020 22:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Her er forresten kompisen til Danny, Ali Clarkson, som filmer Jack ICON_SMILE Vel verdt å se https://www.youtube.com/watch?v=Z7Nhi39tnCQ

ICON_SMILE

Utvilsomt dyktig, men altså, den hoppingen i en steinrøys på trialsykkel var jo ikke imponerende.

Neida, jeg vet, ikke landeveissyklister.

Martyn Ahtons siste prosjekt før den tragiske ulykken.

Om du vil ha en kåring av tidenes beste syklist, må du definere kriteriene. Enkelt og greit. Etter gitte kriterier, kan jo tidenes beste syklist være en som (nesten) ingen av oss har hørt om ICON_SMILE

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Stupfull] #2635781 01/11/2020 22:31
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt

Har ikke peiling, alt for mye sykkelbasert idrett jeg ikke har peiling på.

Jeg tror Remi metallier og Danny mac er noen av de beste med to hjul imellom beina, ingen av de har vel vunnet noe som helst å snakke om.

De er veldig flinke på filming, Instagram og Youtube, de skal de ha ICON_SMILE
Men du tar jo opp et poeng, noen syklister velger å gjøre sin egen greie framfor å konkurrere hele tiden. Ratboy og Semenuk er vel et kroneksempler på det. Og noe av greia deres er vel nettopp at de ikke ønsker presset ved å konkurrere. Mener du at de burde være med i vurderingen om tidenes beste syklist?

Helge
Strava
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635782 01/11/2020 22:37
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg mener at akkurat slikt gjør det vanskelig å vurdere, men hvis man først skal gjøre det må man dit konkurransen og volumet er størst og velge en som har dominert.

Har du sett kjøringa, det stikker dypere enn litt kul filmning?! Til slik har du vibmer

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Sepeda] #2635785 01/11/2020 22:52
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Sepeda

ICON_SMILE

Utvilsomt dyktig, men altså, den hoppingen i en steinrøys var jo ikke imponerende.

Neida, jeg vet, ikke landeveissyklister.

Hei, Sepeda! Jeg ventet litt på at du skulle bli med her, du har jo perfekt bakgrunn til å motsi oss som liker at baggyshortsen blir litt møkkete ICON_WINK
Martyn Ashton er en fantastisk syklist, og historien rundt fullførelsen av Road Bike Party 2 etter at han ble lam fra ryggen og ned er jo helt magisk ICON_SMILE
På den annen side, Jack Carthy er faktisk flere ganger verdensmester i trial. Det er da de gjør de vanskelige greiene, på youtube ser vi mest det som er imponerende men som faktisk er ganske lett for de gutta (og jentene!)

Helge
Strava
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635786 01/11/2020 22:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ser den.

Poenget var i grunnen det jeg skrev om kriterier ICON_SMILE

Eddy Merckx er allment anerkjent som den største (G.O.A.T.), men nei, han er ikke flink til å hoppe i en steinrøys ICON_SMILE Etter det kriteriet er han ikke bare ikke best, han er vel komplett udugelig som syklist ICON_SMILE

Og det er jo akkurat kriteriene du stiller spørsmålstegn ved. God problemstilling, det, som bør tas før kåringen.

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635787 01/11/2020 22:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Sykling handlar väl om forskjellige ting för olika personer. Downhill tror jag är en väldigt liten del av vad folk tycker cykling handlar om.

Jeg ser ikke bort fra noen, men tenker at for å bli tidenes syklist så må man være flink på mer enn en ting. Landeveissyklister er feks. god på å tråkke på en eller annen måte.
...
Mitt argument er at for å vinne i DH så må man beherske det meste. Teknikk, mot, kondis (ja!).

Landevei syklister må också vara bra på en del annat än att bara tråkke och det finns några som också är väldigt tekniska.

Hvis man ska ha ett krav på att kunna allt så tror jag XC syklister kan mer än en downhill syklist och en landeveis syklist som Cadel Evans har varit bra i både XC, Tour de France och en dags ritt.

Tycker att topp bredden, topp nivån och hur mycket pengar det är i grenen är väldigt viktigt hvis man ska försöka kora den bästa som flera andra har sagt. Men det går ju egentligen inte att göra.

Men Björn Dunkerbeck är ju självklart världens bästa idrottare med tanke på hur han dominerade sin sport under mer än 10 år.

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Stupfull] #2635788 01/11/2020 22:57
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Jeg mener at akkurat slikt gjør det vanskelig å vurdere, men hvis man først skal gjøre det må man dit konkurransen og volumet er størst og velge en som har dominert.

Har du sett kjøringa, det stikker dypere enn litt kul filmning?! Til slik har du vibmer

Jeg gidder omtrent aldri å se videoer av Vibmer, nettopp fordi det ser altfor polert ut.
Jeg ser alt som Remi Metaillier gir ut, og blir stadig imponert på nivå "dette kunne jeg aldri gjort og det er det jaggu ikke mange andre som kan heller" ICON_WINK
Hvordan tenker du disse syklistene som får sin inntekt fra YT/spons plasserer seg inn i tidenes syklist?

Helge
Strava
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635789 01/11/2020 23:11
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Han er jo newschool, og på de 50 mill visningene tipper jeg det er en større andel som ikke sykler selv som ser det og syns det er fett.

Bra, hvis ikke hadde du gått glipp av noe ICON_SMILE

Jeg tenker at ved enkelte kriterier er de med å leker ICON_SMILE

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635803 02/11/2020 07:10
G
Granite Offline
Medlem
Medlem
G
Men när det gäller landevei, med tanke på all doping, är det över huvud taget möjligt att veta vem som är den bästa cyklisten genom tiderna ?

Redigert av Granite; 02/11/2020 07:11.
Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: Granite] #2635810 02/11/2020 07:59
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: Granite
Men när det gäller landevei, med tanke på all doping, är det över huvud taget möjligt att veta vem som är den bästa cyklisten genom tiderna ?

Det er vel han ene som aldri dopa seg da? ICON_TONGUE

Re: Tidenes beste syklist (GOAT) [Re: DesmoSkier] #2635811 02/11/2020 08:11
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Havre

Felles for begge er at de ikke er kjent for sykling ICON_WINK

Ole Einar Bjørndalen var med på NM rundbane på Gol i 1999;-)

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå