Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefaling av trådløst lydanlegg

Anbefaling av trådløst lydanlegg #2635472 30/10/2020 16:00
ekstraslange Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har brukt Yamaha musiccast i noen år nå, og det har fungert greit nok, men med noe ustabilitet. Har mistet lyden av og til, klarer ikke opprette kobling mellom telefonen og forsterkeren en del ganger. Dette har blitt mye verre de siste ukene. Jeg begynner å gå lei å slette appen og reinstallere, for deretter å miste lyden igjen etter en halvtimes tid. Ser at Musiccast-appen bare har 2.7 i rating på Google play, og at mange opplever likendene problemer som meg, så det er tydeligvis dårlig software.
Før jeg gikk over til Yamaha hadde jeg Sonos i mange år, men var ikke helt fornøyd med stabiliteten på dette heller.

Hva bruker dere for å spille av musikk?

Det jeg i all hovedsak ønsker er å bruke telefonen til å spille av Spotify, og få lyden ut til høyttalere. I tillegg ønsker jeg TV-lyd ut til høyttalerne. Ting jeg ser på TV castes fra Nrk/Netflix/HBO/Youtube på telefonen til Chromecast plugget inn i TV. Jeg har aldri problemer med TV-lyden, men det er vel fordi dette er kablet, og ikke går innom Musiccast-appen.

Jeg ønsker ikke å spille av musikk gjennom Chromecast, fordi TV'en dermed skrur seg på, og jeg vil helst ha avslått TV når jeg lytter til musikk.

Nå når musiccast har slått seg helt vrang, har jeg koblet telefonen til forsterkeren med blåtann, men dette syns jeg ikke fungerer noe særlig. For eksempel leste jeg litt nyheter i Aftenposten-appen i sta, og spilte av en liten videosnutt, og da ble musikken borte og lyden fra videoen kom på anlegget i stedet. Det er ikke slik jeg vil ha det. Musikken må gå uavbrutt for at jeg skal være fornøyd ICON_SMILE
Opplevde i tillegg at lyden ble kuttet også med bluetooth-tilkobling. Er telefonen min "syk"? Eller forsterkeren?

Oppsettet mitt nå er Yamaha RX-V679 surroundreceiver og Klipsch høyttalere. Solgte ergerlig nok nylig en R-N803D stereoforsterker, så har ikke lenger to anlegg, og kan ikke sjekke om denne også ville begynt å miste koblingen med telefonen hver gang nå.

Jeg er selvsagt villig til å selge surroundreceiveren for å bytte over til noe som faktisk fungerer. Men hva er det som fungerer like godt hver gang, og er enkelt å sette opp og bruke?
Trenger hjelp - et liv uten musikk og sykler er et tomt liv. yawn

Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: ekstraslange] #2635476 30/10/2020 16:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis du streamer fra telefonen din, vil jo lyden du spiller av på denne (Spotify eller video fra Aftenposten) bli sendt til BT-mottakeren. Da kan du jo kjøpe en billig smarttelefon som du bruker til BT-streaming mot forsterkeren eller bruke et nettbrett eller laptop til å sende lyden til forsterkeren mens du surfer på telefonen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: ekstraslange] #2635486 30/10/2020 16:44
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Kan du ikke bare kjøpe en Chromecast til, som du plugger rett i receiveren? Og så bruker du den når du skal spille kun lyd.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: DesmoSkier] #2635495 30/10/2020 17:19
ekstraslange Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for tips begge to.

Måtte sjekke nå, og ser jeg har Chromecast koblet i receiver (Hdmi 1). Deretter en hdmi-kabel fra Hdmi out og til Hdmi 2 ARC (audio return) på Tven. Usikker på om det er slik jeg alltid har hatt det koblet opp, men tidligere har Tven konsekvent slått seg på hvis jeg har castet musikken til Chromecast. Akkurat nå får jeg opp "Spotify not installed" for Chromecasten, så får ikke prøvd det...

GeirK: Haken er at jeg er så sær at jeg helst vil ha alt på én enhet. Og viktigst av alt; BT hakker også. Har spilt musikk over blåtann stort sett i hele dag, og det har ikke fungert spesielt bra. Det har hakket, og lyden har til og med falt helt bort mange ganger.
[Linket bilde]

Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: ekstraslange] #2635511 30/10/2020 19:10
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg er ikke så godt kjent med slike nymotens receivere og hva de gjør av viderekobling av HDMI-signal osv.
Oppsettet mitt bruker en Chromecast Audio som lydkilde (som er en genial sak du dessverre ikke får kjøpt ny lenger). Denne er koblet optisk til en DA-konverter som gir signal til en analog stereoforsterker. TV har jeg ikke ICON_WINK

Men jeg tror at du skal kunne bruke en vanlig Chromecast til å håndtere kun lyd. Det kan du jo enkelt teste ved å bare koble den inn i en HDMI-inngang i receiveren.

Den meldingen om "Spotify not installed" regner jeg med refererer til smart-TV'n din.

Helge
Strava
Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: GeirK] #2635554 31/10/2020 09:00
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Sitat: GeirK
Hvis du streamer fra telefonen din, vil jo lyden du spiller av på denne (Spotify eller video fra Aftenposten) bli sendt til BT-mottakeren. Da kan du jo kjøpe en billig smarttelefon som du bruker til BT-streaming mot forsterkeren eller bruke et nettbrett eller laptop til å sende lyden til forsterkeren mens du surfer på telefonen.

Hvis han streamer via Chromacast, styrer han Spotify fra mobilen, men selve streamingen skjer fra casten. Telefonens lyder slår da ikke inn på lydbildet.

Jeg har en vanlig Chromecast på tv-en, som kjører lyd via de aktive høyttalerne, og en chromecast audio på høyttalerne. Da slipper jeg å kjøre via tv-en når jeg skal høre musikk/radio når jeg bruker audio. Sistnevnte fins ikke lengre i kjøp, men slik jeg har forstått det fungerer de nye chromecastene fint til lydavspilling også.

Redigert av universalis; 31/10/2020 09:00. Rediger grunn: tastefeil

Div. sportsremedier ...
Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: ekstraslange] #2635987 02/11/2020 20:39
ekstraslange Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hmm, to stemmer til Chromecast audio.. Er jo mulig å få tak i en slik på ebay ser jeg. Ellers finnes det en liknende dings som heter Audiocast, som er å få kjøpt i butikk. Jeg får tygge litt på det.
Jeg er fortsatt interessert i å høre om andres oppsett ICON_SMILE

Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: ekstraslange] #2635992 02/11/2020 20:58
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: ekstraslange
Hmm, to stemmer til Chromecast audio.. Er jo mulig å få tak i en slik på ebay ser jeg. Ellers finnes det en liknende dings som heter Audiocast, som er å få kjøpt i butikk. Jeg får tygge litt på det.

Jeg tror en ny Chromecast kan gjøre den samme jobben som en Chromecast Audio.
Har du prøvd å plugge Chromecasten din inn i en HDMI-inngang på receiveren din og se om det funker? Det bør jo være enkelt siden du allerede har alt sammen.

Grunnen til at Chromecast Audio er så bra i mitt tilfelle er at D/A-konverteren min ikke har HDMI-inngang, men den har Toslink som Chromecast Audio gir ut med en passende kabel.

Helge
Strava
Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: ekstraslange] #2635997 02/11/2020 21:18
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har forresten et dyrt Sonos-opplegg koblet til forsterken også, men det har jeg omtrent ikke brukt siden en Chromecast til 399 (499?) kr kom i hus.
For min del er en ting som gjør at Chromecast er overlegent Sonos:
Chromecast kan spille NRK audiostreams som ikke er live. Dvs. at man kan streame tidligere program fra NRK-appen. Sonos kan kun spille live (sist jeg gadd å prøve). Og så må det sies at dette ikke har vært bug-fritt de siste årene, men det virker som det er utviklerne i NRK sin feil.

Helge
Strava
Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: ekstraslange] #2636029 03/11/2020 06:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Har en sånn til salgs

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: ekstraslange] #2636071 03/11/2020 10:06
magic Offline
Besatt
Besatt
Koster 10 ganger så mye som en Chromecast audio, men hva med Bluesound?

Men kan trygt anbefale Chromecast audio om du får tak i, har 2 slike pucker hjemme og holder fremdeles liv i min 25 år gamle forsterker ICON_SMILE

https://www.hifiklubben.no/bluesoun...Ieq_f7nB-rryNQn0W0Bx67-qWFhoC3ZUQAvD_BwE

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: ekstraslange] #2636078 03/11/2020 10:58
B
Brodern Offline
Medlem
Medlem
B
Har du forsøkt å bruke den innebygde spotify-funksjonen til RX-V679? Uten at jeg har testet det, så bruker da RX-V679 wifi eller kablet nett, og du styrer musikken via mobilen (tror jeg)

Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: DesmoSkier] #2636179 03/11/2020 19:19
ekstraslange Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: DesmoSkier
Har du prøvd å plugge Chromecasten din inn i en HDMI-inngang på receiveren din og se om det funker? Det bør jo være enkelt siden du allerede har alt sammen.

Ja, den var opprinnelig koblet i receiver. Prøvde å plugge den rett i TV, for å se hva som skjedde (ingen store endringer). Så nå er den tilbake i receiveren, og da prøvde jeg samtidig noe nytt, nemlig å nappe ut hdmi-kabelen mellom receiver og tv. Da kunne jeg spille av NRK-radioprogram uten at TVen slo seg på, så det var herlig. Men jeg kan jo ikke lenger se TV ICON_SMILE
Og uansett, så funker ikke Spotify med Chromecast! Så der må det ha blitt noe krøll, jeg vet at dette har fungert tidligere, selv om jeg sjelden har brukt det (for å slippe at TVen skrur seg på).

Så nå funderer jeg på om en Chromecast plugget i receiver til musikkbruk, og en annen Chromecast plugget i TV til bildebruk, og samtidig ikke ha hdmi mellom receiver og TV (det er nok denne som gjør at TV skrur seg på når jeg bruker Chromecasten plugget i receiver), men i stedet bruke optisk lydkabel fra Tv og inn i receiver, kan være en god løsning. Men da må selvsagt Spotify og Chromecast begynne å snakke sammen igjen..

Dette er faktisk det oppsettet Universalis beskrev, bortsett fra at hen har aktive høyttalere.

Chromecast kan spille NRK audiostreams som ikke er live. Dvs. at man kan streame tidligere program fra NRK-appen. Sonos kan kun spille live (sist jeg gadd å prøve).

Enig. Dette er vel fordi vi begge bruker NRKs egen app når vi spiller av programmer nå, og trykker caste-symbolet? Når jeg brukte Sonos måtte jeg bruke deres egen app for å skru på radiokanaler, og dermed ble det ingen spolefunksjoner og liknende. Da mister man veldig mye funksjonalitet.

Sitat: baronKanon

Har en sånn til salgs

Jeg sender en PM.

Sitat: magic
Koster 10 ganger så mye som en Chromecast audio, men hva med Bluesound?

Men kan trygt anbefale Chromecast audio om du får tak i, har 2 slike pucker hjemme og holder fremdeles liv i min 25 år gamle forsterker ICON_SMILE

Det frister ikke så mye å prøve et tredje system, etter jeg både har hatt Sonos og Yamaha musiccast, og ikke blitt helt venn med noen av de. Er kun hvis en hel haug med forumfolk går veldig inn for noe at jeg følger meg trygg på det ICON_GRIN

Sitat: Brodern
Har du forsøkt å bruke den innebygde spotify-funksjonen til RX-V679? Uten at jeg har testet det, så bruker da RX-V679 wifi eller kablet nett, og du styrer musikken via mobilen (tror jeg)

Jo, det er nok i bunn og grunn dette jeg har gjort. Det har fungert sånn passe bra i ca tre års tid, men alltid hatt litt trøbbel, og dette har økt i det siste.

anonymous13: jeg har vurdert å gå for lydplanke, men kjenner jeg ikke er klar for musikk på lydplanke. Men har vurdert å kjøre lydplanke for TV og så ha et separat anlegg med "dum" forsterker + chromecast for musikk.

Re: Anbefaling av trådløst lydanlegg [Re: ekstraslange] #2636206 03/11/2020 22:56
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Ja, den var opprinnelig koblet i receiver. Prøvde å plugge den rett i TV, for å se hva som skjedde (ingen store endringer). Så nå er den tilbake i receiveren, og da prøvde jeg samtidig noe nytt, nemlig å nappe ut hdmi-kabelen mellom receiver og tv. Da kunne jeg spille av NRK-radioprogram uten at TVen slo seg på, så det var herlig. Men jeg kan jo ikke lenger se TV ICON_SMILE
Og uansett, så funker ikke Spotify med Chromecast! Så der må det ha blitt noe krøll, jeg vet at dette har fungert tidligere, selv om jeg sjelden har brukt det (for å slippe at TVen skrur seg på).

Finnes det en innstilling i receiveren som gjør at den ikke videresender HDMI-signal fra en gitt inn-port videre ut til en ut-port?
Kjørte akkurat Spotify via Chromecast i stua, og det fungerte fint. Men det er garantert softwareforskjeller på din "vanlige" Chromecast og min Chromecast Audio. Jeg har aldri hatt problemer med Spotify, men en god del problemer med NRK Radio-appen de siste årene. For meg virker det som at problemer som oftest skyldes bugs i appen på telefonen. Noen få ganger i løpet av en del år har jeg måttet restarte Chromecasten for at den skal virke.

Så nå funderer jeg på om en Chromecast plugget i receiver til musikkbruk, og en annen Chromecast plugget i TV til bildebruk, og samtidig ikke ha hdmi mellom receiver og TV (det er nok denne som gjør at TV skrur seg på når jeg bruker Chromecasten plugget i receiver), men i stedet bruke optisk lydkabel fra Tv og inn i receiver, kan være en god løsning. Men da må selvsagt Spotify og Chromecast begynne å snakke sammen igjen..

Dette er faktisk det oppsettet Universalis beskrev, bortsett fra at hen har aktive høyttalere.

Det høres ut som et oppsett som gir deg det du vil ha ja ICON_SMILE Og som gjør at du ikke trenger å finne ut av det jeg foreslo rett over her om å konfigurere receiveren din.

Chromecast kan spille NRK audiostreams som ikke er live. Dvs. at man kan streame tidligere program fra NRK-appen. Sonos kan kun spille live (sist jeg gadd å prøve).

Enig. Dette er vel fordi vi begge bruker NRKs egen app når vi spiller av programmer nå, og trykker caste-symbolet? Når jeg brukte Sonos måtte jeg bruke deres egen app for å skru på radiokanaler, og dermed ble det ingen spolefunksjoner og liknende. Da mister man veldig mye funksjonalitet.

Jepp, jeg bruker NRK Radio-appen til dette (på Android). Men det funker også fra PC om du bruker Chrome som browser og besøker radio.nrk.no ICON_SMILE
(Alt av Chromecast-funksjonalitet ser ut til å fungere fra Chrome, og det er jo egentlig logisk ICON_WINK )

Redigert av DesmoSkier; 03/11/2020 22:57.

Helge
Strava

Moderator  support