Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader?

Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? #2635356 30/10/2020 11:07
R
Robba Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
R
Hei,

Noen som har tips til greit prisede sykkeljakker som både holder deg tørr når det regner og som holder deg varm når det begynner å bli rundt 0 grader??

Har tittet litt på Gore C5 / C7 sine jakker som f.eks GoreTex Shakedry 1985. Men disse ligger jo nesten på 4 000 kr. Syns det blir i overkant mye for en vinterjakke. Utvalget av sykkeltøy på XXL og Antonsport er forøvrig ganske dårlig denne høsten, så det er ikke lett å få tak i noe om dagen :-)

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635362 30/10/2020 11:21
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gratulerer med post nummer én!

Den der er dessverre ikke lett å få til ett plagg.
Jeg bruker vinterjakke pluss skalljakke i slikt vær. Gode skalljakker er relativt dyre til fryktelig dyre dessverre.
Her er noen skall/regnjakker testet: https://www.landevei.no/sykkelklaer/test-av-sykkelklaer/test-av-regnjakker-til-landeveissykling

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635363 30/10/2020 11:24
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Assos sin produktkatalog er et gigantisk mysterium, men om de fortsatt har en variant av MilleJacket EVO7, så kan den varmt anbefales.
glovarm og vannavvisende, og forholdsvis rimelig. funker utmerket fra 10 til 0 grader. (kan bli litt for varm over 10 grader)

valentino er vel fasiten på hvilke av dagens modeller som er tilsvarende (om det finnes)

Eneste bakdelen er litt slarkete baklommer, men synes å huske at de fikset det på oppfølgeren.

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635364 30/10/2020 11:32
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Jeg er veldig fornøyd med min Santini Vega Extreme, veldig mye jakke for penga.

Litt usikker på hvor mye regn den tåler dog, sykler du timesvis i striregn finnes det nok bedre alternativer.

https://www.xxl.no/santini-vega-xtr...klingsjakke-unisex-gra/p/1168026_1_style
https://spinn.no/bekledning/sykkelbekledning/jakker/santini/santini-vega-xtreme-jakke-orange-19-20-kompromissl%c3%b8s-jakke-til-d%c3%a5rlig-v%c3%a6r-39926-p0000156565

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: bjarnetv] #2635380 30/10/2020 12:01
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dagens ekvivalent til Assos MilleJacketEVO7 heter Mille GT Winter Jacket (og er også kjent som Hashoogi-jakken): https://www.landevei.no/sykkelklaer/test-av-sykkelklaer/sykkeljakker/assos-mille-gt-winter-jacket
Jeg her én og den er veldig bra. Den er vanntett (>10 m sier Assos) på vindsiden, men på undersiden av ermene og fra skulderbladene og ned er den ikke vanntett.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635385 30/10/2020 12:12
gare Offline
More than words
More than words
Det er litt fristende å påpeke at "greit priset", "vanntett" og "varm" er såpass vanskelig at du kun kan velge to her ICON_WINK

Det kommer også an på hvor langt/lenge du skal sykle. Jeg har drøye 21 km til jobb og kler meg for å holde varmen, det er nær umulig å påregne å holde seg tørr. Sykler du kortere distanser vil det være lettere å holde seg tørr så klart.

Jeg har Rapha sin softshell-jakke, som jeg synes funker bra med litt ull under i Stavanger-vær, som typisk er regn og 7-8 varmegrader
Assos-jakken min lages ikke lenger, men den er jo nesten for varm(Fugu for de som måtte lure)

Mitt råd er å gå for noe som er varmt og passelig priset

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635394 30/10/2020 12:22
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal det fungere i dette været er det kun en ting som gjelder:

Undertrøye i ull - et isolerende plagg uten på der, typisk en tynn ulltrøye, tykk sykkeltrøye etc - deretter en grov Gore-Tex jakke.

Velger du shakedry-jakkene får du skjøre plagg, jeg ville styrt unna da jeg mener de ikke er gode nok til praktisk bruk, annet enn som nødjakke til de som absolutt vil ha det letteste.

Jeg kan anbefale denne jakken fra Gore https://www.landevei.no/sykkelklaer...en-blafrete-regnjakken-jeg-alltid-bruker - ellers vil jeg slå et slag for den nye skalljakken fra Rapha https://www.rapha.cc/no/en/shop/mens-classic-winter-gore-tex-jacket/product/SJK12XXEMP. Begge to er solide regnjakker der du har plass til litt isolerende tøy under. Det er altså heldagsjakker du ikke stapper på lomma, men jakker som er ment til lange turer når det regner hele dagen.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635399 30/10/2020 12:32
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Tommel opp for alle som sykler i kaldt og vått vær ! ! ! !

Jeg synes det er superenkelt å kle meg når det er ordentlig kaldt og tørt men nullføre og regn er en annen skål.

I yr, duskregn og ørlite mer har jeg en Castelli Gabba (Nå heter den Perfetto). Min har avtagbare armer som er unødvendig men den gode bivirkningen av det er at den er dobbel på skuldrene og litt ned på armen, omtrent fra der en vindvest slutter og armvarmer begynner. Jeg trekker gjerne en tynn vindvest utenpå jakka og har armvarmere utenpå. Alt dette får jeg plass til i lommen bak på ryggen om det blir for varmt. Det hender jeg har et isolerende plagg innerst mot kroppen også enten en armeløs trøye i ull eller superundertøy med lange armer. Varm i halsen (buff) og sykkel lue + buff under hjelmen stopper vann og gjør opplevelsen bra.
https://bikeshop.no/castelli/nycast110/castelli-perfetto-convertible-jakke-flere-farger-sv%C3%A6rt-allsidig?gclid=EAIaIQobChMInJGNnanc7AIVg5SyCh1m4wqaEAAYASAAEgJqmvD_BwE

Jeg har forsøkt ulike varianter i tyngre regn og i fjor fant jeg min løsning, en regnjakke fra Rapha, et rent skall som er helt super for mitt bruk. Den er så tett i halsen og på ermene at den holder vannet ute og jeg er tørr i timevis med plaskregn. Den puster mer enn bra nok til langturer men til intervalltrening kjører jeg heller Gabba og blir våt fremfor bittelitt klam.
https://www.rapha.cc/no/en/shop/mens-core-rain-jacket-ii/product/CRR03XXSCA

Edit: Det Alpers skrev ! ! !

Redigert av EmilZipp; 30/10/2020 12:51.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635421 30/10/2020 13:02
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Du skriver ikke hva den skal brukes til.
Tenker du til pendlerturer på 20-50 minutter? Eller skal du ta 200km-turer i regnvær?

Til det første ville jeg nedprioritert regntettheten og gått for Castelli Perfetto. Fås for 1400-1500 (av og til billigere). Den er mer som en vannavstøtende skalljakke som holder deg varm - men jeg er imponert over hvor mye vann den faktisk holder ute, og hvor varm den faktisk holder deg selv når det bøtter ned.
Jeg har ofte med en vanntett vest som får plass i baklomma, som jeg kan ta på om regnet øker til styrtregn eller om turen blir lengre enn vanlig.

Planlegger du lengre turer i regn, ville jeg sett mer på de som fungerer mer som regnjakker. Minuset er at du må oftere opp i pris, eller at de puster dårligere.

Vær også obs på at shakedry-jakkene ikke tåler godt at du sykler med sekk.

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635436 30/10/2020 13:43
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Santini Vega kan være et godt alternativ. https://www.landevei.no/sykkelklaer/test-av-sykkelklaer/sykkeljakker/santini-vega-extreme

Jeg var ute i 2,5 timer nå i 3 grader og yr. I dag hadde jeg på meg Isadores nye ull-jakke med Osram-lys innebygget: https://isadore.com/isadore-x-osram
Det fungerte veldig bra. Isadore-jakka her fine lufteluker foran på brystet for litt ventilering, samt to lommer på ryggen, en med glidelås, en uten.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635513 30/10/2020 19:44
R
Robba Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
R
Tusen takk for kjempegode forslag alle sammen :-) Skal titte nærmere på dette. Ser i hovedsak etter sykkeljakke til bruk under trening på landeveien.

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635516 30/10/2020 20:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Robba
Ser i hovedsak etter sykkeljakke til bruk under trening på landeveien.

Igjen er det gjerne nedbørsmengde og tid som er avgjørende ICON_SMILE

Det er uansett mange veier til Rom, og alle synes å finne sine egne løsninger. Du vil også finne det som fungere for deg, som kan være noe annet enn for meg. Vi opplever alle temperatur og fuktighet på forskjellig vis.

Mange gode jakker er nevnt. Vil bare nevne undertrøya Basez 2. Den er designet av den tidligere proffrytteren Tom Barras til bruk rett under jakke i vått og kjølig vær.

I designed the baselayer to sit away from skin. It’s a quilted fabric and feels quite thick and lofty, like a wool jumper, but when you turn it inside out you realize that it’s very light. Ridges of material sit against your skin, but they hold 90% of the garment away from your skin, creating a layer of warm air.

Har skrevet mer om trøya og erfaringer med den i denne tråden. Er godt fornøyd så langt.

Yr og lett regn:

Jeg bruker gjerne en Gabba/Perfetto rett over trøya. Barras har selv trukket frem den kombinasjonen, og den fungerer for meg ned mot et par grader forutsatt en viss intensitet. Som nevnt i tråden, finnes det også gode alternativer til Gabba/Perfetto.

Men når man nærmer seg nullpunktet eller vipper ned i minus, er man også på vippepunktet mot tykkere og varmere vinterjakker, som ofte også er vind- og vannavstøtende. Etter min erfaring kan rimeligere vinterjakker fra f.eks. svenske Craft eller amerikanske Gore være velfungerende alternativer til mer kostbare jakker fra lengre sør i Europa.

Tungt regn:

I mildt vær bruker jeg en lett, pustende sykkel-regnjakke rett over Basez. For min del den utgåtte Castelli Tempesta, men gode, nyere alternativer er nevnt i tråden.

I kaldt vær har jeg en varmere trøye eller jakke mellom Basez og regnjakka. Har forskjellige alternative trøyer og jakker, og driver på og eksperimenterer i disse dager ICON_SMILE

Om man bare holder seg varm på hendene og noenlunde tørr på føttene, tåler man gjerne uansett en viss fuktighet på overkroppen. Det har Spatzwear også gode løsninger for, ref. f.eks. den nylige testen av skotrekk i Landevei.

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635662 31/10/2020 21:09
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Er det bare meg eller er GoreTex litt oppskrytt? Jeg har og har hatt mye goretexjakker, men når det regner som F så fungerer det jo like bra med en "vanlig" regnjakke. Jeg synes ikke goretex puster helt fantastisk i forhold. Klamt er det uansett. Har dog ikke prøvd shake dry eller noe annen type nye varianter.

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635671 31/10/2020 22:03
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Foretrekker en Gabba-type jakke med mindre det er høljregn eller pendle-tempo, da går det i GORE-TEX.

Husker jeg var med på en etappe i Viking Tour hvor vi først hadde syklet (i Gabba) over Tindevegen (1315 moh) i 2 grader og regn, så 20 minutter nedfrossing utfor og deretter rett inn i tempoetappe. Folk stod i kø på dassen til en lokal benser for å varme fingrene i varmtvann. Da lot jeg resultat være resultat, kastet Gabba-jakka som da føltes ut som om den veide nesten 2kg pga. alt vannet, slang på meg GORE-TEX-jakka og koset meg hele veien inn til Sogndal ICON_LAUGH

Create the problem and sell the solution
Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2635732 01/11/2020 16:53
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Vel så viktig som hva du har ytterst er hva du har innerst mot huden. Jeg synes det fungerer veldig bra med Gabba/Perfetto ytterst, og Brynje Super Thermo med vindtett front mot huden: https://www.brynje.no/super-thermo-shirt-w-windcover
Er det helt ned mot 0 grader og regn bruker jeg vanlig superundertøy eller merinoull som mellomlag.
Jeg har flere av disse Super Thermo plaggene til Brynje, og digger dem ICON_SMILE

Lars

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: larshkj] #2635969 02/11/2020 19:18
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: larshkj
Vel så viktig som hva du har ytterst er hva du har innerst mot huden. Jeg synes det fungerer veldig bra med Gabba/Perfetto ytterst, og Brynje Super Thermo med vindtett front mot huden: https://www.brynje.no/super-thermo-shirt-w-windcover
Er det helt ned mot 0 grader og regn bruker jeg vanlig superundertøy eller merinoull som mellomlag.
Jeg har flere av disse Super Thermo plaggene til Brynje, og digger dem ICON_SMILE

Lars

Må være noe med Nittedal.
Jeg bruker også Perfetto og Brynje. Brynje i syntet, for det tørker raskest på jobb, men går over til ullbrynje når det er kaldt nok, -10 og lavere. Minuset med syntetversjon er at den er litt stivere og lite elastisk.
Har av og til en ulltrøye som mellomlag.
Når det er jevnt under 0 bytter jeg Perfetto med Espresso 4 som er mer foret. Mye for å kunne droppe mellomlaget.

Kan uansett anbefale bar mitts når det er kjølig og vått! Varme hender er alfa omega!

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2636248 04/11/2020 09:21
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Er det noen som vet hvordan det er med reflekser på denne jakka i denne fargen?

https://bikeshop.no/castelli/451950...os-convertible-jakke-light-black-str-xxl

Har egentlig lyst på gul (for synlighetens skyld), men for en som bruker L/XL til vanlig, må jeg nok ha XXL her, og da er dette eneste fargen.

(Ser nå at Bikeshop har tilbud på denne jakka uten convertible-muligheten, men jeg liker muligheten til å kunne gjøre den til en trøye).

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2636250 04/11/2020 09:29
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Tror det først om fremst bare er på panelet bak: "Gabba-style dropped tail with large black reflective panel"

Jeg har den jakken, og jeg liker også å kunne bruke den som en Gabba-trøye med eller uten armvarmere, eller som en jakke når det er litt kaldere. Du klarer fint å ta av ermene om det blir litt varmere på tur enn du hadde tenkt, men vær klar over at det er vanskelig/umulig å feste ermene igjen når du har den på deg.

Om det skulle være et datapunkt til hjelp for deg; Jeg er forøvrig 195 cm og 83 kg, og XXL var altfor baggy for meg. XL er midt i blinken for meg ihvertfall, om enn ikke for lang ihvertfall ;-)

Redigert av pcb; 04/11/2020 09:31.
Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2636258 04/11/2020 09:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hm.

Vet ikke om jeg skal si dette, men under en sykkeltur i variert regn i helgen i min Gabba, følte jeg etter rimelig kort tid at det ville fungert bedre med en mellomvarm jakke, f.eks. i retning av Castelli Transition, under en lett regnjakke.

Jeg kjøpte selv Gabba lenge før regnjakka Tempesta, og er glad i Gabba.

Men om jeg måtte velge én løsning, ville jeg i dag trolig ha prioritert å legge pengene i en lett, men god regnjakke som kan tas med i baklommen.

En slik lett regnjakke dekker etter min erfaring et bredere spekter av bruk:

- På dager med blandet vær, kan den ved behov kjapt trekkes over pustende trøye eller jakke man måtte trives med i tørrere vær.

- På dager med tungt regn, vil den beskytte betydelig bedre enn en jakke som Perfetto, som er arvtageren etter Gabba. Og man slipper å ende opp med en ytterjakke mettet med fuktighet, som raskt blir kald og tung ved stopp.

Om du kan få begge deler, både god regnjakke og god, vannavvisende jakke i retning av Perfetto ROS e.l., er det selvsagt utmerket.

Sitat: eirikbk
Når det er jevnt under 0 bytter jeg Perfetto med Espresso 4 som er mer foret. Mye for å kunne droppe mellomlaget.

Nettopp.

Har selv en Espresso 4 liggende etter salg, som jeg ser frem til å prøve når vinteren setter inn. Skal være svært så varm, og også vannavvisende. Godt å høre at du er fornøyd med den.

Har også en svart 45NRTH Naughtvind liggende, tiltenkt vintersykling i Nordmarka, der synlighet ikke er like viktig. Kostbar jakke som nylig ble gitt bort av XXL til en sjettedel av veiledende pris. Forholdsvis tynn, men skal ha gode egenskaper.

Og jeg har flere vintre bak meg i rimelig, signalgul Craft Siberian-jakke, som har imponert meg som meget varm, vindtett og vannavvisende. Har brukt den med kun alminnelig sykkeltrøye under helt ned mot 15-20 minusgrader. Så vidt jeg kan skjønne, er arvtageren Craft Rime, som tidvis kan finnes til lav pris.

Jeg nevner pris fordi det er synd om man får inntrykk av at man behøver jakke til flere tusen for å sykle på vinteren.

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2636267 04/11/2020 10:30
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Takker for svar!

Størrelsen er 184 cm og 85-88 kilo, men jeg trente i mange år med vekter, og selv om det meste av det er borte, gjenstår det å se hvordan denne typen sykkelklær liker overkroppen min. Ifølge målene til Castelli skal XXL funke, men hvis armene på jakka er tilpasset Tour DeFrance-ryttere (og det sier ikke målene stort om), så sliter jeg.

Jeg kjøpte en Craft Rime-jakke fra XXL på supertilbud til 200 kroner i våres, og bruker denne nå (i dag var det ca 0 grader da jeg syklet til jobb), men jeg opplever den generelt som alt for varm (er et lite svettehelvete å sykle hjem fra jobb hvis gradestokken nærmer seg 5 grader).

Tenker at en jakke som er beregnet til litt mildere vår/høst-dager ville vært ideelt, og så heller bruke noe ekstra ull under hvis det er rundt 0 grader (og så slenge den ekstra trøya i lomma på vei hjem).

Årsaken til at jeg ser på akkurat denne jakka er at den kommer opp på alle søk jeg gjør (den virker ganske populær), og jeg liker tanken på 2 i 1, sånn man får med denne varianten.

Ved fare for øs pøs regnvær har jeg en skalljakke i lomma, så det holder at den tåler lett regn.

Nå går det mot så kalde tider at det i og for seg ikke er noe hastverk med å handle, men hadde den vært å oppdrive i andre farger, ville jeg bestilt. For er det noe jeg har registrert etter min første høst med mørkekjøring, er det hvor viktig det er med både lys og reflekser. ICON_SMILE

(Beklager at jeg var noe rask til å poste dette i en tråd der regnbeskyttelse er viktig. Jeg postet tydeligvis i feil Perfetto-tråd da jeg søkte, for regn er ikke primært det jeg trenger jakka til).

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2636277 04/11/2020 11:20
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
For meg virker armene å være ganske TdF-fokuserte. På mine pinglearmer er XL ganske så stram på enden av Gabba-ermet. Tror hele den Rosso Corsa-serien er ganske TdF-kroppsfokusert!

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: pcb] #2636311 04/11/2020 14:40
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: pcb
For meg virker armene å være ganske TdF-fokuserte. På mine pinglearmer er XL ganske så stram på enden av Gabba-ermet. Tror hele den Rosso Corsa-serien er ganske TdF-kroppsfokusert!

Hmm, ok. Jeg mistenkte at denne jakka kunne passe dårlig med noen av målene mine.

I så fall: Er det noen merker som er bedre tilpasset syklister med noe drøyere mål enn proffene? Uten at det blir alt for posete?

Det jeg kunne tenkt meg er noe som er godt egnet for rundt 5-15 grader, men som kan brukes med en ulltrøye ekstra ned til en kuldegrad eller to.

Nå har jeg nettopp sykla hjem i ca. 3 grader, og det irriterer meg at denne Craft-jakka puster så dårlig at jeg nærmest kan vri opp trøya etter en rolig tur på rundt 3 mil.

Redigert av torbus; 04/11/2020 14:40.
Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: torbus] #2636324 04/11/2020 16:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: torbus
Nå har jeg nettopp sykla hjem i ca. 3 grader, og det irriterer meg at denne Craft-jakka puster så dårlig at jeg nærmest kan vri opp trøya etter en rolig tur på rundt 3 mil.

ICON_SMILE

Jeg ville vridd på det og tenkt at du for et par hundrelapper (femtedel av veiledende pris) har fått en skikkelig vinterjakke som faktisk utgjør et effektivt skydd mot kulda ned mot 20 blå. I hvert fall om den minner om forgjengeren Siberian.

Det synes jeg er et røverkjøp av dimensjoner!

Vi er alle forskjellig hva gjelder behov for lufting. Jeg opplever det som mindre viktig når det blir skikkelig vintervær. Jeg synes også at Crafts VentAir X Wind, som begge jakkene er utstyrt med, og som skal gi både vindbeskyttelse og ventilasjon, puster bedre enn jeg hadde forventet fra en så kompakt jakke.

Og så er den jo romslig, da, apropos passform. Det er gjerne både Craft og Gore i C3 og C5. Med 180 cm og 70+ kg har jeg god plass i S. Bruker M i Gabba og annet fra Rosso Corsa.

Men enig, det er ingen jakke for varmegrader ICON_SMILE

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2636325 04/11/2020 16:05
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Mange gode innspill i svarene over. 0-5 grader og regn er vel det vanskeligste man kan kle seg for. Er man ute lenge nok blir man uansett våt og kald til slutt. Tenker at slikt vær er typisk hardshell vær. Nettingundertøy gjør at man holder varmen bedre når man er våt. Mellomlag etter intensitet. Mange ulike jakker kan fungere og jeg synes det vanskeligste er å finne bukse og skotøy som fungerer.

Jeg kjøpte meg for en måneds tid siden Gore sin isolerte shakedry jakke tiltenkt nettopp denne typen vær for jeg var nysgjerrig på om denne kunne løse problemet med at tradisjonelle hardshells på lange turer til slutt suger vann i ytterstoffet med resultat at pusteevnen forsvinner. Tenkte jeg kunne dele mine erfaringer om denne:

Jakken har åpenbart et smalt bruksområde. Den er for varm til temperaturer over 7-8 grader. Er det minusgrader velger man en jakke som puster bedre.

Positivt:
Den beste egenskapen er at jakken aldri suger vann i ytterstoffet. Vannet perler av i time etter time. Dette utgjør en veldig stor forskjell både da pusteevnen opprettholdes, og ikke minst at effekten av vindkjøling man får med et vått ytterstoff elimineres. Veldig digg å holde kjernen i varm i lange nedkjøringer og kraftig vind etter timer ute i ruskevær. Halsen har en klaff med borrelås som gjør det enkelt å justere denne selv med hansker og kalde fingre, og siden isolasjonen sitter i jakken får man veldig god lufting ved å dra ned glidelåsen i front uten å måtte fikle med mellomlagene.

Negativt:
Jakken er svart. Den har gode refleksdetaljer, men i tussmørke er synlige farger å foretrekke. Isolasjonen er såpass varm at jeg bruker den mest med bare merinonetting under. Da er det et stort frustrasjonsmoment at rygglommen er så liten at man bare så vidt får plass til en mellomstor mobil i den. Jeg skulle veldig gjerne hatt plass til et par barer og en primaloftvest på ryggen uten å måtte ha en sykkeltrøye under. Jakken puster greit til å være en hardshelljakke, men uansett hva markedsføringen sier blir man klam ved høyere intensitet. Isolasjonen i Polartec Alpha er vel et av materialene som suger minst vann og tørker fortest, men det oppleves likevel som vått etter noe tid. Man må være nøye på å lufte i hals og front når kjernetemperaturen stiger. Borrelåsklaffen i halsen er praktisk på sykkelen, men kan være aggresiv mot hansker og mot andre plagg i vask. Jeg har ikke hatt den lenge nok til å ha erfaringer om slitestyrke, men så smalt som bruksområdet er tipper jeg den kommer til å vare i mange år. Som en pendlerjakke til daglig bruk er den garantert for skjør.

Pris: Jeg kjøpte min på salg hos XXL til kr 2400. Det synes jeg den er verd. Til full pris koster den vel nå 3700. Det synes jeg er mye for en jakke med smalt bruksområde og potensielt nokså begrenset levetid.

Konklusjon: En nokså dyr jakke som er den beste jeg har prøvd til nå for de virkelig våte kalde turene. I realiteten er det andre plagg enn jakke som begrenser deg i slikt vær. Tenker man skal ha mange jakker før man prioriterer å kjøpe en slik. Jeg har nærmere 30 ulike sykkeljakker for ulike forhold og denne fyller et smalt bruksområde bedre enn noen av de andre og blir nok å se en del bruk når været er så kjipt at alle sykkelkameratene mine heller velger klær fra drop-shoppen til Zwift.

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Sepeda] #2636337 04/11/2020 17:58
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Sepeda
[

Jeg ville vridd på det og tenkt at du for et par hundrelapper (femtedel av veiledende pris) har fått en skikkelig vinterjakke som faktisk utgjør et effektivt skydd mot kulda ned mot 20 blå. I hvert fall om den minner om forgjengeren Siberian.

Det synes jeg er et røverkjøp av dimensjoner!

Enig i at det var et godt kjøp, og jeg er i og for seg fornøyd med den. Dersom jeg drister meg ut i minusgrader, blir den mitt soleklare førstevalg. Den har også den fine egenskapen at når jeg f.eks. har tatt meg en treningstur i marka (har en del høydemeter opp), gjør det ingenting at jeg er klissvåt når jeg sykler ned igjen, da jakka noe til de grader beskytter meg mot omgivelsene. ICON_SMILE

Men det er også et problem: For hva de ulike produsentene kaller «vinterjakker» henger ikke engang litt på greit for oss nordmenn. F.eks. fant jeg nettopp dette merket, der 5-15 grader (pluss) ser ut til å være det de regner som vinter. Men det gjorde denne litt interessant. Noen som har erfaring med Rapha?

https://sorensensykler.no/produkt/rapha-core-winter-jacket-red/

Redigert av torbus; 04/11/2020 17:58.
Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: torbus] #2636340 04/11/2020 18:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tror kanskje du kan ha mer nytte av tråden Høst og vinterjakke - Castelli eller Gore? Den ser på jakker, bl.a. Rapha Core Winter som du nevner, uten denne trådens fokus på akkurat regn og 0 grader ICON_SMILE

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: torbus] #2636342 04/11/2020 19:04
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
@torbus: Brukte core winter i dag tidlig, ca. 3 grader og pent vær. Det var mer enn varmt nok for meg med varm (teknisk) baselayer og en merinotrøye under, litt varmt oppover så måtte åpne opp. Rakk ikke å bli kald på kort stopp heller. Den kan fint tilpasses litt med ulike lag under, men særlig kaldere enn -5 tror jeg ikke at jeg har brukt den. Ville ikke brukt den i særlig mer enn 10+. Generelt er rapha core litt mer romslig enn sykkeltøy ofte kan være, men den er ikke posete heller. Den skal tåle litt vann men er ikke en vanntett regnjakke.

Redigert av BZE; 04/11/2020 19:14.
Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: MaximoBongo] #2636343 04/11/2020 19:19
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: MaximoBongo
Jeg har nærmere 30 ulike sykkeljakker for ulike forhold

Fortsatt sider ved dette forumet jeg elsker

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: torbus] #2636349 04/11/2020 19:49
P
Preacher Offline
Medlem
Medlem
P
Sitat: torbus
Takker for svar!

Størrelsen er 184 cm og 85-88 kilo, men jeg trente i mange år med vekter, og selv om det meste av det er borte, gjenstår det å se hvordan denne typen sykkelklær liker overkroppen min. Ifølge målene til Castelli skal XXL funke, men hvis armene på jakka er tilpasset Tour DeFrance-ryttere (og det sier ikke målene stort om), så sliter jeg.

Jeg kjøpte en Craft Rime-jakke fra XXL på supertilbud til 200 kroner i våres, og bruker denne nå (i dag var det ca 0 grader da jeg syklet til jobb), men jeg opplever den generelt som alt for varm (er et lite svettehelvete å sykle hjem fra jobb hvis gradestokken nærmer seg 5 grader).

Tenker at en jakke som er beregnet til litt mildere vår/høst-dager ville vært ideelt, og så heller bruke noe ekstra ull under hvis det er rundt 0 grader (og så slenge den ekstra trøya i lomma på vei hjem).

Årsaken til at jeg ser på akkurat denne jakka er at den kommer opp på alle søk jeg gjør (den virker ganske populær), og jeg liker tanken på 2 i 1, sånn man får med denne varianten.

Ved fare for øs pøs regnvær har jeg en skalljakke i lomma, så det holder at den tåler lett regn.

Nå går det mot så kalde tider at det i og for seg ikke er noe hastverk med å handle, men hadde den vært å oppdrive i andre farger, ville jeg bestilt. For er det noe jeg har registrert etter min første høst med mørkekjøring, er det hvor viktig det er med både lys og reflekser. ICON_SMILE

(Beklager at jeg var noe rask til å poste dette i en tråd der regnbeskyttelse er viktig. Jeg postet tydeligvis i feil Perfetto-tråd da jeg søkte, for regn er ikke primært det jeg trenger jakka til).

Jeg er 183cm og 110kg, og har løftet min andel skrot på studio, og jeg bruker en Castelli Gabba i str. XXL. Ja, den er trang, men vis meg en sykkeljakke (eller sykkelplagg generelt, for den del) som ikke er det?
Gabbaen har holdt meg varm på kjølige høstdager, hvor jeg har hatt ulltskjorte under, men den slipper inn vann i erkebergensk vær.
Så den anbefales ned mot 2-3 grader, under det har jeg ikke testet. Dessverre er min søkke sort, så man er avhengig av alternativ til refleks/lys.

Re: Tips til sykkeljakke når det regner og 0 grader? [Re: Robba] #2636354 04/11/2020 20:25
L
LAE Offline
Fersking
Fersking
L
Har den siste måneden brukt rapha core winter jacket ifm jobbpendling. Ull under. Det har fungert. De dager det har vært regn(mye regn) så tok jeg rapha core rain jacket over. Det har holdt meg varm og tørr.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino