Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Toppturer tidlig på vinteren?

Toppturer tidlig på vinteren? #2635270 29/10/2020 20:39
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei, grunnet jobbskifte får jeg lagt inn litt slakk på slutten av året, og har fått med to kompiser til å sette av ei uke fra 10. desember. Korona legger jo litt føringer så alpene eller det som verre er utgår.

Vi har bobil og kan dra hvor som helst med utgangspunkt Oslo, jeg tenker at alt sør for Trondheim er aktuelt. Så skjønner jeg jo også at vi egentlig bare må se an forholdene og reise dit forholdene er best. Jotunheimen er jo veldig aktuell og sannsynlig grunnet høyden og tidlig snø, øst eller vest avhengig av vær. Isbreer og tidlig vinter kan være skummelt, har noen tips til steder/daler/turer der det ligger til rette for tidlig gode snøforhold uten risikable breer?

Trollheimen, Rondane? Sunnmøre og Romsdalen er det vel litt for tidlig for?

Vi er først og fremst ute etter fine skitopper som kan gi fin nerroverkjøring.

sv

Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: svegar] #2635281 29/10/2020 21:29
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Jostedalen har eit mikroklima som gjer at ein kan få gode forhold tidleg på vinteren utan å måtte starte turen langt til fjells.

Redigert av avdem; 29/10/2020 21:30.

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: svegar] #2635328 30/10/2020 09:22
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
.
Alnestinden ved Trollstigen er nesten alltid først ute, her har sesongen vært i gang et par uker allerede. Samme gjelder Trolltinden ved Sunndalsøra. På Blåtinden ved Djupvasshytta gikk man topptur på gammel snø i september, så her bør det også være muligheter. Følg snøarmene på høyre side av breen både opp og ned. Er man først på Blåtind er ikke veien lang til Stryn Sommerskisenter hvis veien er åpen. Her kan det være muligheter opp til Kvitlenova på nesten 2000, normalveien oppfatter jeg som rimelig trygg, men generelt et skummelt område med bresprekker og mange glidesprekker. Sætreskartinden gir også ofte muligheter for tidlig skikjøring i dette området og også Skålatårnet er en mulighet, men her må man nok bære skiene noen hundre hm-

Spør/følg med her for info om føreforhold på Vestlandet: https://www.facebook.com/groups/184765278217502.

Har vært på Rasletinden i Jotunheimen flere ganger i november/desember, er man først her bør også Bitihorn sjekkes ut selv om den ligger en del lavere, legger seg som regel mye vindtransportert i bollen. På Glittertind kan man få fort få en 8-900 hm (her akes det ned hele sommersesongen, regnes som sikker bre), lang tur selv om veien er åpen. Loftet, Stølsnostinden, Fannaråknosi bør det også være muligheter. Følg med her for oppdatert info: https://www.facebook.com/groups/227889960664661.

Koldedalsbreen ved Tyin snakkes det også om, men har aldri vært der så aner ikke hvordan breen er.Har også hørt rykter om at det har kommet mye snø på Haukelifjell, så det kan også være et område verdt å sjekke ut.

Rondane er et snøfattig område, så det kan du bare glemme.

Da har du ihvertfall noen alternativer i fall det generelt er for lite snø.

Husk å sjekke om veiene er vinterstengt.

Redigert av Goldrush; 30/10/2020 15:42.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: svegar] #2635442 30/10/2020 14:07
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Fantastisk, takk for veldig bra svar. Nå blir jeg optimist. Tar også gjerne flere råd, skal slå ihjel ei uke og som sagt kan vi flytte oss raskt med bobil. Regner også med last minute tilpasninger der vi legger ruta avhengig av snøfall og vær og vind, greit å kjenne til alternativer.

sv

Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: svegar] #2635497 30/10/2020 17:35
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Bare hyggelig.

Vær obs på skredproblematikk selv om det ikke er mye snø.

Et vanlig høstproblem er nysnø på hardt underlag (etter mildvær eller på gammel snø) hvor det er dårlig binding mellom nysnø og det harde underlaget. Gikk et ras på Alnestinden forrige uke under nevnte forhold hvor heldigvis ingen ble tatt. Løssnøskred er i utgangspunktet mindre farlig enn flakskred, men man er mer utsatt for terrengfeller i form av stein pga mindre snø, så jeg ville tenkt meg godt om før jeg kjørte brattere enn 30 grader i en slik situasjon.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: svegar] #2635852 02/11/2020 09:59
anderfo Online
Besatt
Besatt
Det pleier også å bli muligheter ved Øksendalen ganske tidlig på sesongen. F.eks. ser du her at Bård Smestad kjørte der både 10. og 24. oktober i år, og et par turer i oktober 2019: https://baard.multiadventures.net/tag/oksendalen/

Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: svegar] #2635894 02/11/2020 12:28
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: svegar
Fantastisk, takk for veldig bra svar. Nå blir jeg optimist. Tar også gjerne flere råd, skal slå ihjel ei uke og som sagt kan vi flytte oss raskt med bobil. Regner også med last minute tilpasninger der vi legger ruta avhengig av snøfall og vær og vind, greit å kjenne til alternativer.

sv

Med bobil er det vel ikke verre enn at dere bestemmer dere hvor dere drar tett innpå.. ICON_SMILE
Blir svært overrasket om ikke flere av de nevnte plassene har bra forhold 10. desember. Så bare å velge der det er best når dere setter dere i bilen..

Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: svegar] #2636505 05/11/2020 20:11
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Typisk søringer å kalle desember for "tidlig på vinteren"! ;-)

Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: MaximoBongo] #2636510 05/11/2020 20:31
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: MaximoBongo
Typisk søringer å kalle desember for "tidlig på vinteren"! ;-)

Ja, det er litt synd på oss her nede som kan sykle bare stier i lavlandet og kjøre på ski i fjellet i desember ICON_WINK Ikke får vi full uttelling for de dyre lyktene våre heller, siden det ikke er bruk for de midt på dagen ICON_WINK

Redigert av DesmoSkier; 05/11/2020 20:41.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: svegar] #2639228 23/11/2020 07:48
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Noen som har en oppdatering på steder som begynner å få kjørbare snøforhold nå? Jotunheimen, Trollheimen, Romsdal, whatever, men sør for Trondheim?

sv

Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: svegar] #2639230 23/11/2020 08:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Noen som har en oppdatering på steder som begynner å få kjørbare snøforhold nå? Jotunheimen, Trollheimen, Romsdal, whatever, men sør for Trondheim?

sv

Ikke vært der, men det ble rapportert om 60 cm snø i Storlidalen (Oppdal) på fredag (FB-gruppa "Storlidalen og Lønsets TURELDORADO)", og jeg tror det har snødd enda mer i helga. Værvarselet sier mer snø i starten av uka, før det går over til klarvær og kuldegrader til helga.

Redigert av Øyvind V; 23/11/2020 08:08.
Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: Øyvind V] #2639743 26/11/2020 07:18
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for svar. Så også flott artikkel i Fri Flyt om fine forhold i Oppdalsområdet i starten av uka. Tar også gjerne flere oppdateringer på steder det er gode forhold, vi reiser om ei uke og tar sikte på ei uke i bobil der det er muligheter.

Jeg ser skisenteret på Bjorli har åpna og at det ut fra webkamera ser ok ut. Noen som har tips til brukbare toppturer i dette området?

sv

Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: svegar] #2639794 26/11/2020 14:14
anderfo Online
Besatt
Besatt
Takk for svar. Så også flott artikkel i Fri Flyt om fine forhold i Oppdalsområdet i starten av uka. Tar også gjerne flere oppdateringer på steder det er gode forhold, vi reiser om ei uke og tar sikte på ei uke i bobil der det er muligheter.
Drar til Storlidalen i morgen og kan sikkert rapportere om forhold/føre etter helga. Minn meg på det via PM hvis jeg glemmer det.

Re: Toppturer tidlig på vinteren? [Re: anderfo] #2640197 30/11/2020 12:46
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: anderfo
Drar til Storlidalen i morgen og kan sikkert rapportere om forhold/føre etter helga. Minn meg på det via PM hvis jeg glemmer det.

Førerapport:
Det er nå fantastisk flott der oppe, kanskje særlig for de som liker å gå på turskøyter (f.eks. på Ångårdsvatnet eller Tovatna) eller langrenn.
Det var tjukt av folk der, særlig på lørdagen da p-plassen ved Storli gard ble full. Noen gikk langrenn i løypene (opp forbi Tovatna), mens andre gikk topptur på Høa eller Storbekkhøa. Jeg så kun to personer på skøyter.

Jeg var selv på langrennsski og gikk mest i løypene innover forbi Tovatna, men jeg prøvde meg også litt ute i terrenget rundt hytta. Det er definitivt nok snø til å ferdes i fjellet nå. Det er ikke akkurat pudderføre, men snøen er løs styresnø (ikke skare) i det øverste laget, litt lenger ned er det noe hardere snø som dekker en del av steiner og vegetasjon. Hvis du prøver deg på topptur nå tror jeg nok du vil måtte være obs på enkelte "haitenner" (steiner som stikker opp), men de er stort sett godt synlige og kan ses på som slalåmporter ICON_WINK

Jeg var aldri høyere opp enn cirka Tovatna, så jeg vet ikke hvordan føret er lenger opp, men det så fint ut også opp på toppene...

Sånn ser det ut (Tovatna, med to skøyteløpere utpå og Storsalen/Storsomrungnebba i bakgrunnen på høyre side):
[Linket bilde]

Moderator  support