Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Førsteintrykk av Zwift

Førsteintrykk av Zwift #2634927 27/10/2020 21:04
Rogini Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg kjøpte meg min første smartrulle i dag, fordi jeg har lyst til sykle Zwift til vintern. Jeg hadde sjekket på forhånd at Zwift endelig var kommet til android. Sist jeg sjekket var det kun til apple. Registrerte meg og klikket på download. Enheten min er ikke kompatibel. Da prøver jeg å google, og finner ut at de ikke støtter chromebook. Neivel, tenker jeg. Da bruker jeg heller den gamle windows-laptopen. Får feilmelding om at de ikke støtter 32 bit. Prøver en tredje gang, nå på mobilen. Det var dette jeg hadde lyst til å unngå. Jeg er redd det blir knot med så liten skjerm. Nå virker det. Zwift får kontakt med rulla, men finner ikke cadence-sensoren eller pulsmåleren jeg har på klokka. Gidder ikke å plages mer, så jeg prøver heller å begynne med syklinga. Banen lastes og jeg starter midt i en klynge med andre sykkelister. De sperrer meg inne, så jeg kommer ikke av flekken. Jeg prøver å trykke på flere av knappene i menyen, uten at det skjer noe. Knappene er forøvrig merket med uforståelige symboler. Det begynner å bli sent på kvelden, og jeg får heller prøve igjen i morgen.
Terningkast 1

Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Rogini] #2634937 27/10/2020 22:31
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Huff, dette hørtes frustrerende ut.
Pass på at pulsbeltet og kadens sensor er i gang før du forsøker pare de til zwift.
Det er i hvertfall ikke klynga med syklister som hindrer deg i å bevege deg, kan være noe med oppkoblinga.
Jeg er også zwiftnoob og har i tillegg noe som grenser til vegring for å sette meg inn i nye duppeditter. Jeg leste litt i forkant og landet på å kjøre zwift gjennom appletv. Det har fungert bra for meg.

Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Rogini] #2634955 28/10/2020 08:29
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
...det kan være dårligere.

Jeg har kjørt Zwift noen år, på Windows, og det har funket stort sett greit. Litt knoting med Ant+/Bluetooth og sånt, men forleden prøvde jeg en ny konkurrent av Zwift - RGT Cycling. Da fikk jeg smake på adrenalinet på feil måte. I en ideell EDB-verden fungerer det sikkert helt supert uten noen konfigurasjon, men i mitt tilfelle var det frustrasjon fra ende til annen. Når jeg til slutt fikk greiene til å funke, ville den ikke finne pulsbeltet, og det er *ingen* konfigurasjon/innstillingsmenyer etc. Alt skjer i en automatisk kobling i mobil-app, hvor PC'en er slave. Så RGT tar over PC'en, og gjør at man har null innstillingsmuligheter - inkludert det å bestemme hvilken skjerm man skal bruke. Må være de samme folka som lager RedBull-appen for Apple TV som har designa dette.

Det ble lagt på hylla, så prøver jeg igjen om noen mnd. Halve prisen av Zwift, mye bedre grafikk og mer realistisk, men veldig uferdig.

Kjempeminus for at jeg også ble kastet rett inn i en bakke på Paterberg, uten alternativer. Tråkka og tråkka i 4 km/t.

Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Rogini] #2635000 28/10/2020 11:20
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Rogini
(...)android. (...) Prøver en tredje gang, nå på mobilen. Det var dette jeg hadde lyst til å unngå. Jeg er redd det blir knot med så liten skjerm. Nå virker det. Zwift får kontakt med rulla, men finner ikke cadence-sensoren eller pulsmåleren jeg har på klokka. (...)

Skjønner at du er frustrert.
Andriodmobilen har vel ikke ANT+ sensor, og klokka på armen sender vel ikke BT signaler om det er en Garmin.
Så du må nok handle deg et pulsbelte som sender på både ANT+ og Bluetooth. (bare BT vet jeg ikke om finnes en gang)

Lykke til. Det føles bra når det funker. Jeg er ny på smart rulle og Swift selv, og har sluppet unna dine problemer. Men selv når det kjører er det nok å sette seg inn i.

LarsB

Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Rogini] #2635341 30/10/2020 10:31
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg er også ny på Zwift (og ny på rullesykling).
Syklet første Zwift-tur på mandag, og debuterte med Zwift Run på tredemølle, i går ...
Banen lastes og jeg starter midt i en klynge med andre sykkelister. De sperrer meg inne, så jeg kommer ikke av flekken.

Men stemmer dette, sånn rent teknisk?
Er det ikke bare å tråkke i vei, om man så kjører "gjennom" andre ryttere?

Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Rogini] #2635346 30/10/2020 10:45
Juffe Offline
Besatt
Besatt
...De sperrer meg inne, så jeg kommer ikke av flekken. Jeg prøver å trykke på flere av knappene i menyen, uten at det skjer noe. Knappene er forøvrig merket med uforståelige symboler. Det begynner å bli sent på kvelden, og jeg får heller prøve igjen i morgen.
Terningkast 1

Skjer dette når du starter en hvilken som helst økt eller kun når du starter i et event? Er det et event, så kan ingen starte før eventet begynner. Frem til det står alle i ro. Selv om de sykler.

'...once more, and more intensity!'
Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Tex] #2635354 30/10/2020 11:05
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Tex

Men stemmer dette, sånn rent teknisk?
Er det ikke bare å tråkke i vei, om man så kjører "gjennom" andre ryttere?

Riktig. Man snor seg fram, eller gjennom om nødvendig.
Det er nok Roginis kontakt mellom Zwift på en dings og rulla som ikke er i orden.

LarsB

Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Rogini] #2635500 30/10/2020 17:41
Rogini Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg prøvde på nytt dagen etter, og da satt jeg ikke fast. Nå har brukt opp de kilometrene som fulgte med gratis-versjonen av Zwift. Før jeg kjøper abonnement, lurer jeg på:
Kommer det andre utgifter i tillegg til abonnementet? På PC-spill må man ofte bruke masse penger på nye baner/utstyr/lootboxer for å være konkuransedyktig? Mens jeg syklet tilfeldig rundt i watopia fikk jeg en opp en knapp som kan gi meg boost en liten stund. Jeg ser også at man kan velge mellom forskjellige sykler, hvor noen er raskere enn andre. Er det sånn at de som bruker mest penger på å kjøpe den beste sykkelen og kjøper masse boost får en stor fordel? Jeg er skeptisk thinking thinking
Jeg har en Garmin FR645 klokke, med pulsmåler på håndleddet. Er det mulig bruke denne sammen med Zwift?

Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Rogini] #2635508 30/10/2020 18:36
V
Vèlo 83 Offline
Medlem
Medlem
V
Kan ikke kjøpe boost eller sykler for penger.

Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Rogini] #2635512 30/10/2020 19:32
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Sykler og hjul kan kun kjøpes for "Sweat drops" disse opp tjener du helt gratis ved å sykle, det koster deg ikke noe annet enn svette..

Redigert av Christian82; 30/10/2020 23:30.

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Rogini] #2635515 30/10/2020 20:17
Tex Offline
Besatt
Besatt

Jeg har en Garmin FR645 klokke, med pulsmåler på håndleddet. Er det mulig bruke denne sammen med Zwift?

Ja! Jeg gjør det.
Slik:
https://www8.garmin.com/manuals/web...7A88A77-3813-4E79-9DB1-FC95B06F01BA.html

Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Rogini] #2638737 19/11/2020 09:54
M
mabba Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg er også ny på Zwift. Her er mine betraktninger etter dag én:

- Hvis ERG-mode er aktivert, hva er da poenget med en "sykkelsimulator" som Zwift? Og hvordan kan jeg se om jeg er i ERG- eller SIM-mode. Det er jo ikke noe vits å kjøre en virtuell stigning hvis motstanden uansett er konstant og det ikke har noen effekt å skifte gir på sykkelen.
...eller er det jeg som misforstår alt?

- Er det mulig å vise stigningsprosent i "dashboardet"? Nå ser jeg watt, kadens, puls, hastighet, distanse, total stigning og tid, men ikke stigningsprosent.

Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: mabba] #2638746 19/11/2020 10:13
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E

Sitat: mabba

- Hvis ERG-mode er aktivert, hva er da poenget med en "sykkelsimulator" som Zwift? Og hvordan kan jeg se om jeg er i ERG- eller SIM-mode. Det er jo ikke noe vits å kjøre en virtuell stigning hvis motstanden uansett er konstant og det ikke har noen effekt å skifte gir på sykkelen.

- Er det mulig å vise stigningsprosent i "dashboardet"? Nå ser jeg watt, kadens, puls, hastighet, distanse, total stigning og tid, men ikke stigningsprosent.

Rulla skal i utgangspunktet selv bytte mellom ERG mode og SIM mode (min gjør i hvertfall det). Slik at når jeg kjører fohåndsprogramerte treningsøkter slår ERG mode inn og watt blir konstant (mens farten endres etter stigning/helning). Hvis jeg sykler fritt kjører rulla/zwift i SIM mode.
Stigningensgrad ser jeg i det lille vinduet øverst til høyre i skjermen, den viser også ett sidesnitt av løypeprofil. Tok noen økter før jeg skjønte dette.

Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: mabba] #2638747 19/11/2020 10:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mabba

ERG velger du av eller på når du velger workout. Skal du sykle SIM velger du "Just ride" i hovedmenyen før du laster løypa og da justerer rulla seg automagisk etter terrenget du sykler.
ERG er topp for workouts, da justerer rulla motstanden etter planlagte intervaller i økta. Da er selve terrenget på løypa du sykler mer for visuell pleasure.
Stigningsprosenten skal også være en del av dashbordet og står øverst i høyre hjørne på skjermen når du sykler.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Førsteintrykk av Zwift [Re: Rogini] #2638751 19/11/2020 10:43
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kommer det andre utgifter i tillegg til abonnementet? På PC-spill må man ofte bruke masse penger på nye baner/utstyr/lootboxer for å være konkuransedyktig? Mens jeg syklet tilfeldig rundt i watopia fikk jeg en opp en knapp som kan gi meg boost en liten stund. Jeg ser også at man kan velge mellom forskjellige sykler, hvor noen er raskere enn andre. Er det sånn at de som bruker mest penger på å kjøpe den beste sykkelen og kjøper masse boost får en stor fordel? Jeg er skeptisk thinking thinking

Jeg går nå inn i min 3. sesong på Zwift, og utover abbo på Strava og Zwift (Og gratis på andre tjenester ved siden av som Zwiftpower) så har jeg ingen andre utgifter enn normalt vedlikehold. Kjøpte en mobilholder for styret, vifte og ekstra skjerm til laptop hadde jeg fra før. Kjøpte en ny veggbrakett så jeg fikk skjermen skrudd fast på veggen. Forskjellene på syklene/utstyret skal være merkbar, jeg bryr meg ikke om det. Begynte på samme sykkel som jeg har i virkeligheten i rulla, og har ikke samlet opp nok til å få noe særlig fetere rigg.

Redigert av Anders A-R; 19/11/2020 10:43.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support