Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

reTyre Status i dag?

reTyre Status i dag? #2634239 23/10/2020 11:39
G
Gyrodactilus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Noen som har testet dagens versjon som kommer med basisdekk med integrert glidelås for "skinsa"?

Re: reTyre Status i dag? [Re: Gyrodactilus] #2634833 27/10/2020 12:02
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ja.
Sykla med "hybridmodellen" på elsykkel i hele fjor vinter. Vetke antall mil, men 1 mil hver vei til jobb. Kanskje 80-100mil?
Jeg fant et par svakheter som de har fiksa på til årets modell, og jeg har fått nye på garanti/reklamasjon.

Jeg digger fordelene med å kunne ta av og på piggene kjapt, jeg tar på pigg om morran og av på veien hjem hvis det har blitt varmt nok. Blir jeg overraska av frost tar jeg dem på.

Glidelåsene har ikke vært et problem, overhodet. Når teknikken satt tar det meg 2minutter å montere, demontere.

Problemer:
Basedekket fikk slitasje i gummi der gliselåsen sitter/Gnisser. Forsterket på årets modell.
Skins har gått litt i "oppløsning" inn mot basedekket, slik at jeg på et par pigg ser metallet fra innsiden. Dette også pga litt gnissing/friksjon mellom skin og basedekk.

Begge disse feilene er forbedret på modellen som selges nå.

De er gode nok som piggdekk til mitt transportbehov, det betyr at jeg ikke sykler på voldsomt mye snø da jeg sykler på prioritert strekning for måking og slikt. Men jeg sykler i all slags føre, dekkene har ikke hindret meg.

Jeg tror nok f.eks. Marathon Winter fra Schwalbe er et bedre piggdekk isolert sett, men da uten fordelene til retyre. Man får blant annet litt mer "demping" og luftvolum med samme ytre dimensjon. Hvis man er følsom kan man også kjenne at de ikke er like "Faste" i følelsen, det er noe som rører bittelitt på seg, men dette er ikke noe problem ved transport som jeg har brukt dem til.
Likevel, jeg kjører retyre også i år.

Endringer for min del:
Jeg skal prøve med 2.25" modellen nå, jeg ønsker mer volum for mer komfort. Håper det er plass i ramma, noe jeg tror.
Jeg skal også prøve med det mer piggete dekkmønsteret, for bedre kontroll når det er slaps/snø, og ikke bare is.

Jeg har ikke prøvd dem på terrengsykkel/sti etc, kun som transport.

Redigert av RazeFaze; 27/10/2020 12:03.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: reTyre Status i dag? [Re: Gyrodactilus] #2635292 29/10/2020 22:41
G
Gyrodactilus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Takk for grundig og utfyllende rapport!

Her er det vinterføre, hovedsaklig i form av påfryst asfalt eller holkeføre, ett sted mellom 5-30% av dagene gjennom sesongen.
Brukte Marathon Winter 28" på forrige sykkel. Fungerte veldig bra når behovet var der, men en smule demotiverende å tråkke rundt på ellers.

Nå har jeg elsykkel med 27,5 hjul.
På elsykkel er jo ikke rullemotstand noe tema lenger, så jeg slengte på et sett med Schwalbe Ice Spiker pro.
Etter en kort testrunde på våt asfalt tok jeg plutselig konseptet med reTyre.

Tror jeg kan gå med på noe dårligere egenskaper på glatta så lenge jeg slipper elendig sykkelkomfort samt å få voldtatt hørselen på brorparten av turene.

Re: reTyre Status i dag? [Re: Gyrodactilus] #2635325 30/10/2020 09:02
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Gyrodactilus
Takk for grundig og utfyllende rapport!

Her er det vinterføre, hovedsaklig i form av påfryst asfalt eller holkeføre, ett sted mellom 5-30% av dagene gjennom sesongen.
Brukte Marathon Winter 28" på forrige sykkel. Fungerte veldig bra når behovet var der, men en smule demotiverende å tråkke rundt på ellers.

Nå har jeg elsykkel med 27,5 hjul.
På elsykkel er jo ikke rullemotstand noe tema lenger, så jeg slengte på et sett med Schwalbe Ice Spiker pro.
Etter en kort testrunde på våt asfalt tok jeg plutselig konseptet med reTyre.

Tror jeg kan gå med på noe dårligere egenskaper på glatta så lenge jeg slipper elendig sykkelkomfort samt å få voldtatt hørselen på brorparten av turene.

Da er vi ganske like i tanken her.
Når jeg på 2 minutter kan kjøre deilig og lydløst, er dette et pluss for meg :-)
Eller på to minutter kan kjøre trygt og ha nok forutsigbart feste.

Og det sitter godt nok på det du omtaler som påfryst asfalt og holke, synes jeg.

hvis du har plass til Ice Spiker Pro betyr det at du kan kjøre den modellen med mest volum og da får greit med komfort også.
Volum/luft er eneste negative med de jeg har brukt nå. Altså at sommerdekket har 2.0 og godt med komfort, mens tilsvarende basedekk er 1.25 ellernoe sånn, og da blir hardere i kjørefølelse.
Så på sommer blir jeg uansett å kjøre rent sommerdekk.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: reTyre Status i dag? [Re: Gyrodactilus] #2636692 07/11/2020 07:36
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Gaute
Re: reTyre Status i dag? [Re: gauter] #2636956 09/11/2020 09:31
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: gauter

Har mottatt, har kikka på, har synset om, skal teste den nye modellen... mener du :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: reTyre Status i dag? [Re: RazeFaze] #2637230 10/11/2020 11:41
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eh, ja. ICON_WINK

Gaute

Moderator  support