|
|
Aktive høyttalere i stedet for lydplanke
|
Aktive høyttalere i stedet for lydplanke
22/10/2020 16:16
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Noen som har testa brukbare aktive høyttalere? Gjerne gulvstående, prisklasse opp rundt 20 lapper.
Vurderer å skaffe det til stua for å brukes som TV lyd samt stereoanlegg. Må ha støtte for streaming og HDMI eller optisk inn.
Har sett litt på Kef LX50 wireless og Kef LSX, de virker lovende. Vurderer også Klipsch the fives, som skal spille høyere enn Kefene. Musikkmessig går det mest i rock så rentspillende puristhøyttalere har jeg tidligere hatt dårlig erfaring med. Klipsch er billigst her og LS50 er dyrest på nesten 20 000.
Jeg hadde gulvstående høyttalere og Surroundforsterker tidligere (Monitor audio og Yamaha)og så bytta jeg til en lydplanke, Sony HT ST5000. Veldig bra lyd i planken iforhold til pris, men jeg savner stereoperspektivet som 2 separate høyttalere gir.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
Re: Aktive høyttalere i stedet for lydplanke
[Re: svene]
22/10/2020 21:47
|
chalshus
More than words
|
More than words
Tannoy har noen med 8" til omtrent 7999,- som skal være meget gode. En kamerat har dem og er happy. Han har hatt mye bra og dyrt tidligere.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
23/10/2020 07:27
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Usikker på hvordan de vil fungere til TV, men ville definitivt ha vurdert Devialet. Jeg har ikke hørt 600-versjonen, men gud bedre er gull imponerende når det kommer til musikk. Og da tenker jeg ikke bare på at den kan spille absurd høyt - som ikke er så viktig i ei stue.
|
|
|
23/10/2020 08:31
|
kid loco
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har hatt Electrocompaniet EC-Living i etpar år, er meget fornøyd. Har lenge tenkt å kjøpe suben som hører til, men har ikke kommet så langt enda. Bruker de til tv og musikk fra Tidal/radio. Optisk og wifi. Har og hørt Kef LX50, de imponerte også! https://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/electrocompaniet-ec-living-tana-2/
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
|
|
|
23/10/2020 09:14
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takker for gode tips.
Devialet blir nok for dyre om de ikke plutselig er på noe black friday salg. De står egentlig øverst på ønskelista.
Tannoy finner jeg bare studio monitorer som aktive når jeg søker. Erfaringsmessig så blir de for kliniske i lyden. @chalshus: du har ikke navnet på høyttalerne kompisen din har?
Har hatt forsterkere fra Electrocompaniet før og er litt fan av de, må sjekke ut de høyttalerne. Så veldig bra ut de.
|
|
|
23/10/2020 10:45
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Ja. Kommer nok ikke under 20k med Devialet, men 600 krever vel ingenting annet enn to høytalere? Dessverre kommer vel ben i tillegg så da runder man uansett 20k med god margin. Vurderer å kjøpe meg enebolig bare for å kunne spille Devialet på maks 
|
|
|
23/10/2020 11:00
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg har fått go av kjærringa til å kjøpe system audio legend 60 silverback. Den har trådløs hub som du kobler alt mikkmakket til. Aldri hørt dem, men sikkert bra.
|
|
|
[Re: Paulus]
23/10/2020 11:03
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har fått go av kjærringa til å kjøpe system audio legend 60 silverback. Den har trådløs hub som du kobler alt mikkmakket til. Aldri hørt dem, men sikkert bra. De er jo også på tilbud nå, så løp å kjøp.... Litt over mitt budsjett da :-P
|
|
|
23/10/2020 13:12
|
kid loco
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har fått go av kjærringa til å kjøpe system audio legend 60 silverback. Den har trådløs hub som du kobler alt mikkmakket til. Aldri hørt dem, men sikkert bra. Kom gjerne med en oppdatering når du har kjøpt/hørt de! Jeg får loftstue på 20kvadrat om et år, det skal bli dedikert hi-fi rom:-) Har sett litt på (ikke hørt) Audio Legend 40, liker enkeltheten/minimalismen til aktive høyttalere, men lurer på hvordan de står seg mot tradisjonelt anlegg med høyttaler/forsterker til samme pris.
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
|
|
|
23/10/2020 20:03
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Aktive høyttalere er stort sett overlegent. Har et par i dag med aktiv bass og mellomtone. Er et helt annet trøkk og dybde i lyden. Samtidig får du kjellerbass selv når du spiller på lavt volum. Mine byttes ut fordi det har blitt innmari med susing fra forsterkerene.
|
|
|
23/10/2020 20:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Aktive høyttalere er stort sett overlegent. Har et par i dag med aktiv bass og mellomtone. Er et helt annet trøkk og dybde i lyden. Samtidig får du kjellerbass selv når du spiller på lavt volum. Mine byttes ut fordi det har blitt innmari med susing fra forsterkerene. Beklager å forstyrre fredagskozen men dette har overhodet ingenting med aktive høyttalere å gjøre. En aktiv høyttaler har forsterkeren med prosessering lokalisert i høyttaleren, thats iT. Det er mange fordeler men dessverre ingen av de du nevner. Jeg har et par aktive studiomonitorer de suser mer enn noe annet jeg har hatt hjemme.
|
|
|
23/10/2020 20:37
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Jeg har hatt litt diverse hifi, både noe ganske dyrt og litt rimeligere ting. Samboer ble lei av kabler og slikt og begynte å nevne ordet lydplanke. Det ble kompromiss og jeg kjøpte et par Klipsch The Sixes. Passer fint for meg. Lite kabler, gladlyd og et umiskjennelig Klipsch-preg. Det er ikke det mest HIFI-korrekte på markedet. Jeg sitter heller ikke og lytter til om hårene på fiolinbuen har vært smurt med harpiks som har vært gjennom fordøylsessystemet på en oter, eller om det bare har vært brukt vanlig harpiks. Jeg spiller stort sett rock, og med lett tinnitus etter mye jakt duger de i massevis for meg. Det er real gladlyd! Digg å bare spille fra mobilen med blåtann.
mvh OveR
|
|
|
[Re: OveR]
23/10/2020 21:24
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har hatt litt diverse hifi, både noe ganske dyrt og litt rimeligere ting. Samboer ble lei av kabler og slikt og begynte å nevne ordet lydplanke. Det ble kompromiss og jeg kjøpte et par Klipsch The Sixes. Passer fint for meg. Lite kabler, gladlyd og et umiskjennelig Klipsch-preg. Det er ikke det mest HIFI-korrekte på markedet. Jeg sitter heller ikke og lytter til om hårene på fiolinbuen har vært smurt med harpiks som har vært gjennom fordøylsessystemet på en oter, eller om det bare har vært brukt vanlig harpiks. Jeg spiller stort sett rock, og med lett tinnitus etter mye jakt duger de i massevis for meg. Det er real gladlyd! Digg å bare spille fra mobilen med blåtann.
mvh OveR Høres ut som det jeg trenger. Har hørt litt på Klipsch for mange år siden og likte lyden da. Tror jeg må ta en tur på Power å høre/se litt på både the fives, sixes og Kef slx/lx50. Ser de har 60 dager returrett med pengene tilbake. Kan da evt prøve ting hjemme også. Sist jeg kjøpte anlegg så hørte jeg meg igjennom en hel masse høyttalere og endte med de minst HiFi lydende. Det var de eneste som kunne spille rock. De som var «bedre» lydmessig falt helt igjennom og låt spinkelt med de fleste rockeplatene.
|
|
|
23/10/2020 22:58
|
nesegrus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har Kef LS50W her. Var ganske fornøyd med dem helt til den ene forsterken i venstre høyttaler begynte å få puste problemer helt til den til slutt døde. Kjøpte dem brukt og rota vekk kvittering i forbindelse med flytting. KEF kundeservice nektet å gjøre noe mer med dem og ba meg bare ta kontakt med butikken de var kjøpt i. Har i mellomtiden kjøpt noen større saker i stua og kan ikke si at jeg savner lenger savner LS50Wene så de står her bare å støver ned. Så ja det er det som er litt skummelt med aktive høyttalere. Kan ofte være vanskelig å reparere de dersom de skulle gå i stykker etter en stund, og kjedelig å måtte sende fra seg hele greia for reperasjon. Ser det er flere som har hatt samme problemer med LS50Wene så virker som en produksjonsfeil/svakhet med dem. Når det er sagt så har jeg både hatt aktive høyttalere fra andre fabrikanter i lenger tid som jeg ikke har hatt problemer med. Og nei det er ikke sånn at alle aktive høyttalere automatisk er bedre enn passive  De gir som regel dypere bass forhold til størrelse, men som de sier there's no replacement for displacement 
|
|
|
24/10/2020 06:11
|
chalshus
More than words
|
More than words
Typiske studiomonitorer spiller ofte meget bra. Har en kamerat som har store, aktive ATC høyttalere og disse er ikke "kliniske" https://www.stereofil.no/aktuelt/aktive-hoyttalere-fra-tannoy
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
24/10/2020 06:55
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ser du mot aktive studiomonitorer så har du plutserlig et helt annet utvalg også. Aktive nærfelt på Thomann gir 344 treff https://www.thomannmusic.no/active_nearfield_monitors.html?ls=25Problemet er at de dekker en typisk stue veldig dårlig utover sweetspot på nært hold. Prisene eskalerer deretter når du går opp til mid og main... https://www.thomannmusic.no/studio_monitors.htmlThomann er kun brukt som eksempel da de gjerne har størst utvalg. Hvis valget står mellom Klipcsch og Kef burde du absolutt høre på de da de er merkbart forskjellige ikke bare i prisklasse men karakteristikk særlig i HF.
|
|
|
24/10/2020 06:58
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
@OveR: er det noe fjernkontroll på Klipsch the sixes? Finner ikke så mye info om det på nettet. Jeg har en Harmony fjernkontroll som jeg ønsker å styre alt med.
|
|
|
24/10/2020 07:18
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Ja, det er en liten fjernkontroll ja.
mvh OveR
|
|
|
[Re: JoachimV]
24/10/2020 09:41
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ser du mot aktive studiomonitorer så har du plutserlig et helt annet utvalg også. Aktive nærfelt på Thomann gir 344 treff https://www.thomannmusic.no/active_nearfield_monitors.html?ls=25Problemet er at de dekker en typisk stue veldig dårlig utover sweetspot på nært hold. Prisene eskalerer deretter når du går opp til mid og main... https://www.thomannmusic.no/studio_monitors.htmlThomann er kun brukt som eksempel da de gjerne har størst utvalg. Hvis valget står mellom Klipcsch og Kef burde du absolutt høre på de da de er merkbart forskjellige ikke bare i prisklasse men karakteristikk særlig i HF. Monitor type høyttaler er ikke aktuelt pga de karakteristikkene du beskriver ja. Må nok høre på Klipsch og Kef Før jeg bestemmer meg. Sist jeg hørte på de merkene så likte jeg diskanten på Kef bedre enn Klipsch. Hornkonstruksjonen til Klipsch håper jeg er blitt bedre, er vel 15 år siden jeg hørte på de. Syns de da kunne være litt skrikete på høye frekvenser.
|
|
|
24/10/2020 11:19
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Fordelen med aktive høyttalere er vel mangelen på konvensjonelt delefilter innebygget i høyttaleren. Filtreringen sitter i forsterkerdelen(dsp). Dette er ofte en god løsning med tanke på at det er lett for produsenten å oppnå ønsket lydbilde uten å bruke kostbare delefilterkomponenter. I tillegg gir det produsentene mulighet til å "jukse". I større eller mindre grad selvfølgelig. Heving av bassnivå ved lavt lydnivå er jo effektivt for bedring av lytteopplevelsen. (vi mennesker er dårligere på å oppfatte lave frekvenser ved lavt volum) Men ofte er det også lagt inn en forflatning (frekvenser generelt) ved høyere lydnivåer(beskytter elementene mot overbelastning) men dette kan låte som komprimert materiale altså lite dynamisk. (loudness) Vi oppfatter det som "trøkk" og dette passer noe materiale godt mens det på annet materiale faller helt igjennom.
Selv er jeg primært skeptisk(kanskje unødvendig) til aktive høyttalere på grunn av vibrasjoner i elektronikken som er innebygget(også på subwoofere). I tillegg er dsp tilgjengelig som utøkning av kabelsalat for oss som vil gå den veien. Med romkorrigering som den viktigste gulroten. Nå står forsterkeriet mitt skjult så da er ikke kabelsalat argument da aktive ht ville gitt mer synlig kabel..
Men stereoperspektivet er altså så viktig at jeg synes oppriktig synd på personer som lever i "mono"
Ville sett på , dersom det finnes, aktive med mulighet for romkorreksjon og eventuelle justeringer av filtreringen(kanskje mindre viktig for deg?).
|
|
|
[Re: JoachimV]
24/10/2020 11:37
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Aktive høyttalere er stort sett overlegent. Har et par i dag med aktiv bass og mellomtone. Er et helt annet trøkk og dybde i lyden. Samtidig får du kjellerbass selv når du spiller på lavt volum. Mine byttes ut fordi det har blitt innmari med susing fra forsterkerene. Beklager å forstyrre fredagskozen men dette har overhodet ingenting med aktive høyttalere å gjøre. En aktiv høyttaler har forsterkeren med prosessering lokalisert i høyttaleren, thats iT. Det er mange fordeler men dessverre ingen av de du nevner. Jeg har et par aktive studiomonitorer de suser mer enn noe annet jeg har hatt hjemme. Ok. Da tar jeg feil. Hadde samme modellen med og uten forsterker innebygd hjemme på test før jeg kjøpte. For meg var det en stor forskjell, og spesifikasjonene indikerte det samme. Men det var sikkert bare i hodet mitt. Uansett er jeg fortsatt såpass rundlurt at jeg går for aktive høyttalere neste gang også.
|
|
|
24/10/2020 11:57
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Aktive høyttalere er stort sett overlegent. Har et par i dag med aktiv bass og mellomtone. Er et helt annet trøkk og dybde i lyden. Samtidig får du kjellerbass selv når du spiller på lavt volum. Mine byttes ut fordi det har blitt innmari med susing fra forsterkerene. Beklager å forstyrre fredagskozen men dette har overhodet ingenting med aktive høyttalere å gjøre. En aktiv høyttaler har forsterkeren med prosessering lokalisert i høyttaleren, thats iT. Det er mange fordeler men dessverre ingen av de du nevner. Jeg har et par aktive studiomonitorer de suser mer enn noe annet jeg har hatt hjemme. Ok. Da tar jeg feil. Hadde samme modellen med og uten forsterker innebygd hjemme på test før jeg kjøpte. For meg var det en stor forskjell, og spesifikasjonene indikerte det samme. Men det var sikkert bare i hodet mitt. Uansett er jeg fortsatt såpass rundlurt at jeg går for aktive høyttalere neste gang også. Men da er det jo som ML1 forklarer dette luriumet som gjøres for akkurat din modell. Dette kan like gjernes gjøres som passiv. Tar du elektronikken fra en passis høyttaler og putter identisk inn i høyttaleren så skjer det ikke noe annet enn at den kansje har fått litt mindre volum og kortere kabel til høyttaleren.
Redigert av JoachimV; 24/10/2020 11:58.
|
|
|
24/10/2020 12:00
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Aktive høyttalere er stort sett overlegent. Har et par i dag med aktiv bass og mellomtone. Er et helt annet trøkk og dybde i lyden. Samtidig får du kjellerbass selv når du spiller på lavt volum. Mine byttes ut fordi det har blitt innmari med susing fra forsterkerene. Beklager å forstyrre fredagskozen men dette har overhodet ingenting med aktive høyttalere å gjøre. En aktiv høyttaler har forsterkeren med prosessering lokalisert i høyttaleren, thats iT. Det er mange fordeler men dessverre ingen av de du nevner. Jeg har et par aktive studiomonitorer de suser mer enn noe annet jeg har hatt hjemme. Ok. Da tar jeg feil. Hadde samme modellen med og uten forsterker innebygd hjemme på test før jeg kjøpte. For meg var det en stor forskjell, og spesifikasjonene indikerte det samme. Men det var sikkert bare i hodet mitt. Uansett er jeg fortsatt såpass rundlurt at jeg går for aktive høyttalere neste gang også. Jeg tror kanskje du kan ha rett. Men det er litt avhengig av hvilke høytalere det er snakk om. Ikke uvanlig med heving av lavere frekvenser på endel aktive.. men at det er overlegent der er det flere nyanser og forhold som kan diskuteres;)
|
|
|
24/10/2020 14:27
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
I gamle dager hadde vi en knapp på forsterkerne som het Loudness. Den gjorde akkurat det som de aktive høyttalerne gjør i dag, hever bassen litt når man spiller lavt. Man fikk også volumkontroller som kunne koble inn/ut loudness funksjonen automatisk. Jeg syns det var en fin funksjon når man skulle ha litt bakgrunnsmusikk og samtidig høre litt bass. Så at de aktive høyttalerne har en slik funksjon anser jeg som et pluss. Mer skeptisk til normaliseringen av dynamikk når man spiller høyt, dette dreper musikken. Men nå blir ikke mitt bruk noe utstrakt høytspillende hifi finlytting. Aktive høyttalere blir tingen for meg.
|
|
|
24/10/2020 14:41
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
I mange tilfeller er det fin respons ganske høyt opp i volum slik at dette ikke er noe problem. Mitt poeng med å nevne dette er at selv om høyttaleren kan spille avsindig høyt er det ofte gjort tiltak som som du så fint sier "dreper musikken".
Men romkorreksjon, mener jeg det absolutt er noe å ta med seg i jakten.. og god lyttesesjon(i stereo) når den tid kommer.
|
|
|
[Re: ML1]
24/10/2020 15:27
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
I mange tilfeller er det fin respons ganske høyt opp i volum slik at dette ikke er noe problem. Mitt poeng med å nevne dette er at selv om høyttaleren kan spille avsindig høyt er det ofte gjort tiltak som som du så fint sier "dreper musikken".
Men romkorreksjon, mener jeg det absolutt er noe å ta med seg i jakten.. og god lyttesesjon(i stereo) når den tid kommer. Romkorreksjon er et godt poeng, har hatt dette på både surround forsterkere og lydplanken jeg har i dag. Spesielt på surround forsterkerne var det klar forbedring i forhold til de uten.
|
|
|
25/10/2020 08:20
|
beast666
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
25/10/2020 13:52
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har googla litt de siste dagene. Det er mange som har dårlig støtte for god lydkvalitet via bluetooth (AAC for Apple produkter og AptX for android) Apple Airplay er det også lite støtte for. Noen har direkte støtte for Tidal/Spotify i egen app og dette er pluss da de gir best lydkvalitet over wifi. Romkorreksjon ser ut til å være nesten fraværende i denne prisklassen. Noen få har app hvor man kan stille inn at høyttalerne står i hjørne, mot bakvegg eller inne i rommet. Her er kort liste over aktuelle kandidater i prisklassen under 20000kr, med litt info om støtte og ca priser:
Tangent spectrum X6: støtter ikke airplay, aac og AptX. Ingen app med Tidal heller. ca 8500 på cdon
Argon a55: Støtter aac og AptX, ca 8000 på Hifiklubben
Kef LSX: Støtter airplay, aac, AptX og har direkte Tidal/Spotify support i app ca 12000 på Power
Kef Ls50w: Støtter ikke Airplay, aac eller AptX. Har Tidal/Spotify support via app. Låter vist mye bedre enn LSX likevel ca 18000 på Power (denne har nettopp kommet i en V2 som jeg ikke har funnet mye info om, koster da også mer)
Klipsch sixes: Støtter ikke aac eller airplay, har ikke sjekka AptX. Ingen app støtte for streaming etter det jeg finner. ca 11000 på power
Klipsxh fives: Har aac og AptX støtte, ingen app streaming her heller. ca 11000 på power
Dynaudio Xeo 5, 6 og 10: Kun på bruktmarked. Støtter airplay, aac og AptX. Ser ut til st de har et system som oppdateres og at gamle systemer nå støtter både Tidal og Spotify via app. Koster fra 6000 og oppover på bruktmarked.
Dali zensor 5ax: Støtter ikke aac eller airplay, heller ikke Tidal app støtte, har ikke funnet ut av AptX, utgått modell som er kun på bruktmarked. Dette er en elektrifisert versjon av en passiv høyttaler som vistnok låter bedre i passiv versjon med ekstern forsterker.
<Redigert> Glemte å ta med Electrocompaniet SL-2: Støtter det meste av formater, har dsp og app, og ser at prisen for et par blir ca 15 000kr. Helt klart høyt på lista.
Etter å ha lest en del tester så er Dynaudio øverst på lista, men der er det å vente på bruktmarkedet om noe dukker opp. Electrocompaniet SL-2 er også på topp av lista. Får ta en tur rundt og høre litt på Kef, Klipsch og Argon og så evt følge med på finn om Dynaudio.
Redigert av svene; 25/10/2020 17:13. Rediger grunn: Lagt til kommentarer om Electrocompaniet.
|
|
|
25/10/2020 18:31
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Audiopro har vel noen høyttalere som har fått gode kritikker.
|
|
|
[Re: ML1]
26/10/2020 07:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selv er jeg primært skeptisk(kanskje unødvendig) til aktive høyttalere på grunn av vibrasjoner i elektronikken som er innebygget(også på subwoofere).
Fordi du mener ting kan riste i stykker over tid?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|