Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skjerm hjemmekontor

Skjerm hjemmekontor #2633879 21/10/2020 08:04
S
Supermann Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Kjære forum,

når det kommer til PC-utstyr så er kompetansen her vanligvis meget god. Trenger nå litt tips da vi planlegger å oppgradere hjemmekontorfasilitetene noe.

Vi ønsker en plassgunstig løsning som gjør arbeidspulten mest mulig fri og jeg har kommet over Samsung Space Monitor med en fot som festes i bordkanten. Ulempen er at disse skjermene ikke virker å støtte USB-c docking som hadde vært meget praktisk for å redusere kabelsalat. Å henge skjermen på veggen er ikke et alternativ.

Kravspec:
24-28 tommer med minimum 2540 piksler bredde
USB-c docking
Plasssparende fot, tilsvarende eksempelvis Space Monitor

Er det noen som har konkrete tips?

Ut på tur!

Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Supermann] #2633889 21/10/2020 08:35
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Er det et alternativ å bruke et annet skjermfeste, og velge skjerm med alle de funksjonene du ønsker?

Noe sånt f.eks https://www.komplett.no/product/115...d-og-veggfeste/iiglo-design-skjermfeste#

Gi noe som varer, gi fan
Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Supermann] #2633898 21/10/2020 08:59
perbl Offline
More than words
More than words
Veldig fornøyd med monitorarmer fra Ergotron, har selv to sånne: https://www.proshop.no/Veggmonterin...r/Ergotron-LX-Desk-Mount-LCD-Arm/2204283 der den ene holder en Dell 38"-skjerm, og den andre har en laptopplattform slik at laptopen fungerer som skjerm nr 2, og jeg frigjør plassen på selve skrivebordet til andre ting.

Ser nå Dell har 27"-skjerm med USB-C, feks denne: https://www.dell.com/no-no/shop/del...de/apd/210-awld/skjermer-og-skjermutstyr

[Linket bilde]

Eneste negative jeg kan si om oppsettet er at USB-C med Thunderbolt 3 har begrenset lengde på kabel, så jeg får akkurat ikke brukt kabel-managementsystemet i monitorarmene, på den høyre armen er kablene delvis løse. Med en litt mindre skjerm tror jeg dette hadde gått fint. Men at litt kabel ligger løst når laptop ikke er tilkoblet har ikke så mye å si for meg.

Redigert av perbl; 21/10/2020 09:03.

Per B.
Re: Skjerm hjemmekontor [Re: perbl] #2633916 21/10/2020 10:20
S
Supermann Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Takk for svar sålangt!

@KjellMa: å kjøpe et separat skjermfeste er definitivt aktuelt. Det festet du linker til ser greit nok ut, men fremstår litt unødvendig stort og klumpete. Når skjermen først er montert ser jeg ikke for meg å dreie masse rundt på den. Da går maksimalt opp eller ned på festet sitt.

@perbl: Ergotron ser også forsåvidt fine ut, men finnes det slankere varianter uten masse ledd og sånn? Takk for tips vedrørende Dell-skjerm.

Generelt skal dette oppsettet også ha en akseptabel WAF, om det ikke kom godt gjennom i kravspesifikasjonen innledningsvis. Om det finnes elegant skjermfester/holdere så åpnes markedet opp betraktelig for forskjellige skjermer.

Ut på tur!

Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Supermann] #2633936 21/10/2020 11:58
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Supermann

USB-c docking

Hva mener du med denne, og hva er det på utstyret du skal koble til?

USB-C er egentlig bare kontakten, og på den har du enten Thunderbolt 3 - det var typisk MAC, men de fleste laptopene har det også i dag. Se etter et lite lyn ved kontakten på laptop/datamaskin. Har du ikke Thunderbolt 3 så har du trolig et eller annet display interface og / eller USB 3. Det mest vanlige er Displayport (alternate mode) som legger beslag på deler eller all kapasitet i tilkoblingen din avhengig av oppløsning på skjerm og kabeltype.

Med Thunderbolt 3 kan en skjerm ha en fullverdig docking funksjon, men da er vel utvalget begrenset - og prisene høye. Det beste er trolig å kjøpe skjerm + Thunderbolt 3 docking seperat. Litt mer kabling, men langt enklere å finne en god løsning til fornuftig pris som også er fleksibel.

Har du ikke Thunderbolt 3 så bør du tenke litt mer over bruken din. Med høy oppløsning & framrate på skjermen er det ikke gitt at du får USB 3, kun USB 2 og da er nytten av en docking delvis redusert. Så kanskje er det da bedre å ha en USB 3 dock på en annen port på maskinen og så kun kjøre display på type-c.

Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Supermann] #2633937 21/10/2020 12:02
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Angående Dell skjerm, så fås forrige modell (U2719DC) litt rimeligere, men det er foreløpig ingen veldig gode tilbud og den går vel ut etter hvert. Den mangler RJ45, men ser ellers mye lik ut, så kan være verd å se etter.

Karbonbasert livsform.
Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Kakachka] #2633942 21/10/2020 12:24
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Kakachka

USB-c docking

Jeg bruker denne: https://www.komplett.no/product/113...tasjon/hp-elite-usb-c-docking-station-g5

Én kabel inn i PC, og der får du nettverk og strøm til PC, og den gir bilde til to skjermer med DP.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Supermann] #2633948 21/10/2020 13:15
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Takk for svar sålangt!

@KjellMa: å kjøpe et separat skjermfeste er definitivt aktuelt. Det festet du linker til ser greit nok ut, men fremstår litt unødvendig stort og klumpete. Når skjermen først er montert ser jeg ikke for meg å dreie masse rundt på den. Da går maksimalt opp eller ned på festet sitt.

Denne er enklere https://www.dustin.no/product/5011174423/deskmount-basic-single, men ser ut som den bare kan brukes med klemme. Akkurat det kan være litt problematisk hvis du ikke har nok avstand mellom kanten på bordplaten og sargen.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Supermann] #2633949 21/10/2020 13:23
perbl Offline
More than words
More than words
@perbl: Ergotron ser også forsåvidt fine ut, men finnes det slankere varianter uten masse ledd og sånn? Takk for tips vedrørende Dell-skjerm.

Ergotron har mange ulike varianter: https://www.ergotron.com/pl-pl/products/mounts/desk-mounts

Fordelen med ledd er at du er veldig fri til å flytte rundt på ting. Jeg kan nå feks bare dytte både laptop og skjerm rett bak og inn til veggen hvis jeg trenger plassen. Alternativt kan jeg også trekke begge deler godt fram på pulten om jeg skulle ha behov for det.

Men klart, det er nok overkill for mange.

Per B.
Re: Skjerm hjemmekontor [Re: KjellMa] #2633950 21/10/2020 13:36
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: KjellMa

USB-c docking

Jeg bruker denne: https://www.komplett.no/product/113...tasjon/hp-elite-usb-c-docking-station-g5

Én kabel inn i PC, og der får du nettverk og strøm til PC, og den gir bilde til to skjermer med DP.

Oki. Finles dokumentasjonen på den før du eventuelt handler skjerm med høyere oppløsning enn du eventuelt har testet da det vil være begrensninger på hva denne greier av kombinasjoner.

Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Kakachka] #2634006 22/10/2020 06:54
S
Supermann Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Sitat: KjellMa

USB-c docking

Oki. Finles dokumentasjonen på den før du eventuelt handler skjerm med høyere oppløsning enn du eventuelt har testet da det vil være begrensninger på hva denne greier av kombinasjoner.

Mange takk for gode innspill og presisering Kakacka!

Når jeg skriver USB-C så er jeg nok kanskje litt upresis, men ja det er snakk om thunderbolt som jeg ønsker meg. "Lynet" er på kabelen og på porten på de aktuelle laptoppene vi ønsker å bruke. Jeg har en thunderbolt docking på kontoret allerede og det fungerer greit nok, men jeg ønsker å minimere kabler hjemme. Hvis jeg kan bruke en thunderbolt/USB-C tilkobling for å koble til skjermen så vil jeg slippe litt kabler og mikk. Den ekstra fleksibiliteten en slik docking er ikke viktig nok til å forsvare de ekstra kablene.

Ut på tur!

Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Supermann] #2634044 22/10/2020 09:52
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Har en kraftigere variant av den HP-thunderbolt-dockingstasjonen som er lenket til over.

Fungerer veldig bra for oss: Da er tastatur, rollermouse, strøm og to skjermer koblet til denne.
Og vi kan enkelt bytte mellom min HP og konas Mac ved kun å forholde oss til den ene kabelen fra dockingen - de andre ledningene ligger skjult.

Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Supermann] #2634055 22/10/2020 10:45
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Da vil jeg tro denne fra komplett er noe som kan funke:
https://www.komplett.no/product/1121554/datautstyr/skjermer/skjermer/benq-32-led-pd3220u#

Men kostbar da gitt

Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Supermann] #2634130 22/10/2020 17:14
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg fikk meg akkurat en Dell U2717D til hjemmekontoret. Nydelig skjerm! Deilig å kunne ha tre A4-sider oppe ved siden av hverandre samtidig og likevel ha dem skarpe og lettleste.

Re: Skjerm hjemmekontor [Re: Supermann] #2642167 14/12/2020 17:41
S
Supermann Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Tenkte jeg skulle oppdatere litt her, for de som måtte lure.

Har nå gått til anskaffelse av en LG 27' 4k Monitor(Monitor 27UK670-B). Med USB-c tilkobling.

Jeg sjanset litt når jeg bestilte, men den funker akkurat som ønsket. Det vil si at den kobler seg til min Lenovo t580 uten problemer med kun en USB-c kabel. Gjennom denne kabelen får jeg bilde, strøm og en USB-hub. Laptoppen lader riktignok sakte, men det spiller ingen rolle. 27tommer og 4k er selvfølgelig også veldig deilig.

Prisen var heller ikke femsifret som indikert over. Jeg endte med å betale 385EUR for skjermen med frakt her i Tyskland(bor i München). Høyst overkommerlig med andre ord.

Ut på tur!

Moderator  support