Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kafferøster for hjemmebruk (endelig tilgjengelig)

Kafferøster for hjemmebruk (endelig tilgjengelig) #2633397 18/10/2020 12:40
Brumm Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei,

Hadde helt glemt at jeg stod på venteliste for å få beskjed når den ble tilgjengelig for det var så mange år siden, men plutselig tidligere i uka dukket det opp en dansk epost..

De shippet den samme dag, og den dukket opp på post-i-butikk et par dager senere, men jeg har ikke fått prøvd den ennå.

https://hjemmeproduktion.no/shop/kaffebrenneri-kafferoster-699p.html

Det er en oppgradert versjon av en modell som har vært på markedet endel år så det burde være et trygt kjøp, den virker godt skrudd sammen.
Jeg vil si størrelsen er som liten mikrobølgeovn, bare tyngre.

Re: Kafferøster for hjemmebruk (endelig tilgjengelig) [Re: Brumm] #2633402 18/10/2020 13:34
chalshus Offline
More than words
More than words
Fått prøvd den?

Skulle hatt en slik på benken her.

[Linket bilde fra oldnewsclub.com]

Re: Kafferøster for hjemmebruk (endelig tilgjengelig) [Re: Brumm] #2633971 21/10/2020 18:01
Brumm Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Bare såvidt fått testet den, og den er ihvertfall lett å rengjøre. Dokumentasjonen er bra, men jeg skummet bare quick start guiden, det førte til en mørkere roast enn jeg hadde tenkt.. Byggekvaliteten virker veldig bra og de selger både reservedeler samt elektronikk oppgraderingskit for de med eldre modeller (type 1600) så det virker jo lovende med tanke på driftsikkerhet.

Butikken jeg kjøpte fra (lenken i toppen) sendte samme dag og den dukket kjapt opp på post i butikk etter et par dager.

Kikket på den over, men å ikke oppgi pris er jo ofte tegn på at den koster sikkert endel nord for den jeg endte opp med å kjøpe ICON_WINK
Ikke spesielt fan av produkter med hardware som fort blir gammel. Så Garmin senest denne uken annonserte en WiFi vekt uten 5Ghz støtte eller WPA3-PSK krypteringsstøtte.. Kjipt å måtte kjøre usikker krypto pga dårlige IoT enheter.
Så ikke noe info om det, men hadde vært interessant å vite om den har et åpent API, eller kanskje ikke for nå har jeg jo kjøpt..

Ser ut som det er endel dokumentasjon, tips og triks på Sweet Marias nettside (https://www.sweetmarias.com/media/sebwite/productdownloads//b/e/behmor_tip_sheet__1.pdf)
det er uansett et stort steg opp fra iRoast2 som jeg har fra før (kjøpt fra en her på forumet ICON_WINK

Re: Kafferøster for hjemmebruk (endelig tilgjengelig) [Re: Brumm] #2633975 21/10/2020 18:34
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Brumm
Kikket på den over, men å ikke oppgi pris er jo ofte tegn på at den koster sikkert endel nord for den jeg endte opp med å kjøpe ICON_WINK

5500€

Re: Kafferøster for hjemmebruk (endelig tilgjengelig) [Re: MrAlfred] #2634005 22/10/2020 06:46
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: MrAlfred

5500€

Pluss 500€ ekstra for First Crack Detection.

https://www.roestcoffee.com/ordering/first-crack

Re: Kafferøster for hjemmebruk (endelig tilgjengelig) [Re: Ole] #2634115 22/10/2020 15:55
Brumm Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Ole

5500€

Hmm..
Det må være relativt lett å fikse med en Raspberry pi og noen sensorer.. Jeg hører godt 1st crack i Behmor maskinen..

Jeg har røstet en runde til med Colombia Finca Cocondo økologisk ETTER å ha lest manualen et par ganger og trykket på C knappen ved 1st crack og da justerer den seg rimelig tett på det jeg ønsket (nokså lys røsting) når manualen sier man skal tenke på at det tar 45 sekunder fra man trykker på kjøling til roasten snur da gikk det slik jeg hadde tenkt..
Gjenstår å smake for proof is in the pudding som det heter ICON_WINK

Mye mindre røyk med lys røst også, men nå har jeg allerede blitt forvist til garasjen så.. never get a second chance to make the first impression..

Re: Kafferøster for hjemmebruk (endelig tilgjengelig) [Re: Ole] #2634128 22/10/2020 17:06
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Ole

5500€

Balle, jeg har bare satt av 5900€ til kaffebrenner. Jaja, da gikk den planen i vasken

Re: Kafferøster for hjemmebruk (endelig tilgjengelig) [Re: Brumm] #2634266 23/10/2020 13:15
T
TorbjornJ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
For dere som gidder å bruke tid og energi på å brenne hjemme selv, hvor kjøper dere grønne bønner?
Det har vært et stort aber for meg. Får jeg ikke tak i grønne bønner av god nok kvalitet, til en fornuftig sum så går vinninga opp i spinninga (siden vi først er inne på gode ordtak).

Re: Kafferøster for hjemmebruk (endelig tilgjengelig) [Re: Brumm] #2634289 23/10/2020 16:28
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M

Re: Kafferøster for hjemmebruk (endelig tilgjengelig) [Re: TorbjornJ] #2634403 24/10/2020 18:52
Brumm Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: TorbjornJ
For dere som gidder å bruke tid og energi på å brenne hjemme selv, hvor kjøper dere grønne bønner?
Det har vært et stort aber for meg. Får jeg ikke tak i grønne bønner av god nok kvalitet, til en fornuftig sum så går vinninga opp i spinninga (siden vi først er inne på gode ordtak).

Jeg handler vanligvis feridg brente også hos den Gyldlne Bønne på Vøyenenga (Sandvika-ish) og har alltid fått veldig god service der, men jeg har ikke sett at de har i nettbutikken (dgb.no).
Ser også at de selger der jeg kjøpte røsteren, men setter pris på tips og triks jeg kan få ved å svinge innom (greit også slippe å slepe titalls kilo via posti butikk for min del)

Jeg har dog ikke noen umiddelbare planer om å spare penger på å røste selv, snarere å lære mer.
Har to kverner så kan alltids ha noe velprøvd på den ene og noe selvlaget på den andre ICON_WINK

Redigert av Brumm; 24/10/2020 18:52.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå