Størrelse i tall er forskjellig fra merke til merke, og fra modell til modell. Jeg er 180 og sitter fint på 57 Bianchi Oltre. Det optimale ville kanskje vært 56,2, men OK. Rask oppmåling hos Bianchi i Milano en gang i tiden ga samme anbefaling.
Så leser man, ofte på Sykkelprat på Facebook, at folk kommer med 100% bastante anbefalinger. 53 er riktig! Det uten en gang å vite hvilken modell det er snakk om! Da jeg syklet på en White for litt siden, måtte jeg ned i 50. Den var nesten nøyaktig lik en BMC jeg hadde i 54. Og nå er jeg altså på 57 i Bianchi. (White'en var nok i underkant liten for meg, Bianchi'en noen mm for stor, men poenget er det samme.)
Det beste for deg ville vært om du hadde en sykkel, uansett merke, du kan prøve. Så googler du "Bianchi Impulso +geometry" og finner Stack og Reach. Disse to tallene sammenlikner du med tilsvarende for den sykkelen du sammenlikner med. Føler du at det blir for langt frem til styret, trenger du kortere reach. Sitter du for mye bøyd ned, trenger du høyere stack.
Men! Når du sammenlikner disse tallene, husk at det er ikke mm som avgjør for deg. Er det sånn ca riktig, får du en bra sykkel. Forskjellen mellom to størrelser kan være bare noen få mm. Så kommer stem i lengder på 100, 110, 120 mm. Altså 10 mm forskjell bare på å bytte stem. Ser på antall spacere under styret. Det er veldig enkelt å skru av styret, og flytte spacerne hhv over eller under. Da justerer du enkelt like mye som en rammestørrelse, når det kommer til sittestilling. (Så vil en liten ramme med langt stem være mer ustabil enn en større ramme osv, men det er en annen sak.)