Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

størrelse på bianchi og justeringsmuligheter

størrelse på bianchi og justeringsmuligheter #2633300 17/10/2020 09:06
K
Kermit2 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Jeg vurderer å kjøpe en landeveissykkel og da brukt i første omgang. Jeg har sett på Bianchi Impulso og funnet en i str 53. Selger mener denne vil passe meg på 170cm, men ifølge det jeg finner på nett så er 50-52 riktig avhengig av merke og modell. En annen ting er hvorvidt det går å heve styret og ev vinkle det noe for å få en mer oppreist sittestilling på en racersykkel? Ja, da blir det mer likt en gravelsykkel som jeg nok kommer til å kjøpe etterhvert. Akkurat nå virker de å være hypet opp såpass at prisen er stiv og butikkene tomme, så jeg tenkte kanskje få startet opp syklingen på asfalt før det senere blir mulig å få en ok gravel rundt 10000kr. Det kan jo hende man ikke savner lette grusveier og blir hekta på å kjøre på asfalt så da er problemet løst. Rundt 10K ser det ut til at man får en fin landeveissykkel til oss uten ambisjoner.

Re: størrelse på bianchi og justeringsmuligheter [Re: Kermit2] #2633305 17/10/2020 10:49
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Størrelse i tall er forskjellig fra merke til merke, og fra modell til modell. Jeg er 180 og sitter fint på 57 Bianchi Oltre. Det optimale ville kanskje vært 56,2, men OK. Rask oppmåling hos Bianchi i Milano en gang i tiden ga samme anbefaling.

Så leser man, ofte på Sykkelprat på Facebook, at folk kommer med 100% bastante anbefalinger. 53 er riktig! Det uten en gang å vite hvilken modell det er snakk om! Da jeg syklet på en White for litt siden, måtte jeg ned i 50. Den var nesten nøyaktig lik en BMC jeg hadde i 54. Og nå er jeg altså på 57 i Bianchi. (White'en var nok i underkant liten for meg, Bianchi'en noen mm for stor, men poenget er det samme.)

Det beste for deg ville vært om du hadde en sykkel, uansett merke, du kan prøve. Så googler du "Bianchi Impulso +geometry" og finner Stack og Reach. Disse to tallene sammenlikner du med tilsvarende for den sykkelen du sammenlikner med. Føler du at det blir for langt frem til styret, trenger du kortere reach. Sitter du for mye bøyd ned, trenger du høyere stack.

Men! Når du sammenlikner disse tallene, husk at det er ikke mm som avgjør for deg. Er det sånn ca riktig, får du en bra sykkel. Forskjellen mellom to størrelser kan være bare noen få mm. Så kommer stem i lengder på 100, 110, 120 mm. Altså 10 mm forskjell bare på å bytte stem. Ser på antall spacere under styret. Det er veldig enkelt å skru av styret, og flytte spacerne hhv over eller under. Da justerer du enkelt like mye som en rammestørrelse, når det kommer til sittestilling. (Så vil en liten ramme med langt stem være mer ustabil enn en større ramme osv, men det er en annen sak.)

Re: størrelse på bianchi og justeringsmuligheter [Re: Kermit2] #2633322 17/10/2020 13:45
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Generelt: En 53 Bianchi er som en 52 Cannondale eller Specialized.

Og gråstein har rett.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: størrelse på bianchi og justeringsmuligheter [Re: Gråstein] #2633399 18/10/2020 12:59
K
Kermit2 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Takker. Sykkelen ble solgt så da slipper jeg justering. Jeg fant også en fin side: geometrygeeks.bike som var bra. Det blir vel å kjøpe noe nytt og da fra en forhandler som er proff.

Moderator  support, Valentino