Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva er greia med prisene på Vy?

Re: Hva er greia med prisene på Vy? [Re: ] #2633232 16/10/2020 13:01
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Dette lurer jeg også på. Jeg bor i Oslo og kommer fra et stoppested på Bergensbanen, og det koster mer å ta toget enn å kjøre alene i bil. Når det i tillegg tar dobbelt så lang tid med toget (hint:Ringeriksbanen), er valget enkelt, men om jeg likevel skulle ta toget står det omtrent alltid at det er utsolgt. Etterspørselen er det altså tilsynelatende ingenting i veien med, selv om dette igjen kan forklares med få avganger på Bergensbanen og at mange reisende ikke har andre alternativer.

Men da jeg skulle ta toget i sommer stod det utsolgt på alle avgangene i ukesvis framover, og Vy oppfordret alle om å kjøpe billett på forhånd pga covid-19. Siden jeg ikke hadde bil var tog eneste alternativ, så jeg tok sjansen på å kjøpe billett på toget og tenkte at worst case var at jeg måtte gå av på Lysaker. Overraskelsen var stor da jeg fikk HELE kupeen for meg selv på HELE strekningen. Det kan jo hende at Vy velger å kjøre med tomme tog for å ta ansvar og begrense smittespredning, men mer plausibelt er heller at de har problemer med billett-/bookingsystemet. Om det er tilfelle at de tror at de kjører rundt med fulle tog, er det ikke rart at de skrur opp prisen. Det blir interessant å se hva som skjer etter at anbudet for å få kjøre på Bergensbanen trer i kraft.

Re: Hva er greia med prisene på Vy? [Re: ] #2633544 19/10/2020 11:50
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: anonymous13

Hva er det som gjør at Vy tar og kan ta disse prisene? Flixbus tar 69,- for turen Oslo-Sarpsborg. Vy tar 240,- (samme som til fr.stad). Hva gjør at ting blir sånn som dette?

det er ekstremt dyrt å drifte en jernbane og spesielt i grisgrendte land som Norge,
såvidt jeg vet er det ingen jernbanenett i Europa som går med overskudd. Dersom Vy/NSB ikke hadde vært tungt subsidiert hadde det vært enda dyrere, sannsynligvis dobbelt så dyre billetter.

Det er mulig at jernbanen i USA går med overskudd på de strekningene de baserer driften på godstransport.

Byggingen av Gardermobanen er ett glimrende eksempel, pådriverene sa at dette ville bli lønnsomt - men enhver idiot med tilgang på kalkulator kunne på få minutter regne seg frem til at det ville bli ett gigantisk tapsprosjekt. Via jobben min i NSB fikk jeg tidlig tilgang på innformasjon som tilsa at dette var ett prosjekt som stinket politikk og dårlig økonomi lang vei. Det var første gang jeg på nært hold opplevde at direktører kom med grove løgner ovenfor forsamlinger - helt utrolig.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Hva er greia med prisene på Vy? [Re: ] #2633574 19/10/2020 14:25
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
t/r Oslo - Atna koster vel over 3000,- og mange avganger er fulle. I tillegg er det ganske små togsett som har svært begrenset bagasjeplass. Glem sykkel feks.

Når de går på diesel og bråker like mye som et fly er det ut for vår del.

Re: Hva er greia med prisene på Vy? [Re: ] #2633639 19/10/2020 20:46
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har faktisk tatt toget til Atna med sykkel en gang. Første etappe Oslo-Hamar gikk greit.

Eller: Jeg startet faktisk turen på Lillestrøm fordi jeg måtte kjøpe billett i luka. Det var ikke mulig å bestille sykkelbillett på nett. Jeg valgte da å få kona til å kjøre meg til Lillestrøm pga. mindre kø. Jeg gikk og kjøpte billett og de sa til Hamar var det ok med sykkel, men derfra fikk jeg se var meldingen.

Okei, jeg fant meg fint til rette på toget og sykkelen hang på forsvarlig plass fram til Hamar. På stasjonen der stod motorvogna til Røros og Atna klar. Men det gjorde veldig mange andre passasjerer. Det ble et komplett kaos, sitteplass var bare å glemme og plass til sykkelen? Løsningen ble å hive sykkelen på toppen av all bagasjen som lå i gangen og deretter finne meg en bag å sitte på. Ja, ja, tar ikke så lang tid til Atna?

Vel, i det vi kom fram til Elverum fikk vi beskjed om at alle måtte ut av toget pga. en feil. Det ville bli satt opp buss og vi ville bli kjørt oppover Østerdalen. Etter en god stund kom bussene og vi ble stuet inn. Sykkelen gikk som bagasje. Dette var jo egentlig en lykke, satt jo vesentlig bedre her enn på toget. Men.

Dette tok tid. Lang tid. Dessuten fikk vi beskjed om at på Koppang ble det omstuing til tog igjen, før jeg kunne gå av på Atna. Da jeg trakk jeg bokstavelig talt i nødbremsen og fikk de som ventet på Atna til å hente meg på Koppang. Og siden det har jeg i grunn kjørt veldig lite tog. Men har kost meg å følge med på antall nye selskaper innen jernbanen og hvor horribelt dårlig og dyrt dette transporttilbudet egentlig er.

Re: Hva er greia med prisene på Vy? [Re: ] #2633806 20/10/2020 15:35
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Månedskort gjør vel kollektivtransport greit konkurransedyktig til de som bruker den mye?

For oss som bruker den lite blir vi aldri kunder fordi det ofte er billigere/føles billigere å ta bilen

Re: Hva er greia med prisene på Vy? [Re: ] #2634268 23/10/2020 13:29
T
TorbjornJ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Har samme dilemma selv, ønsker å bruke kollektivt men når jeg skal fra Oslo til Sarpsborg for å besøke familie er det rett og slett billigere for meg å leie bil enn å ta toget. Tullete, men sånn er det.

Re: Hva er greia med prisene på Vy? [Re: ] #2634271 23/10/2020 13:35
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Det er jo faktisk mulig å velge det mest miljøvennlige alternativet selv om det ikke er billigst da, er det ikke?

Re: Hva er greia med prisene på Vy? [Re: runermm] #2634861 27/10/2020 14:26
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Er vel egentlig max 2 sykler som går inn av gangen på dette leke-dieseltoget. Tok det med kona 1 gang for å sykle tilbake Atna-Koppang og det gikk akkurat. Nesten ikke bagasjeplass på disse "togsettene".

Drømmen min er å sykle Koppang-Elverom for så å ta toget tilbake, men det blir nok bare med drømmen. Billett kan ikke forhåndsbestilles.

Sitat: runermm
Jeg har faktisk tatt toget til Atna med sykkel en gang. Første etappe Oslo-Hamar gikk greit.

Eller: Jeg startet faktisk turen på Lillestrøm fordi jeg måtte kjøpe billett i luka. Det var ikke mulig å bestille sykkelbillett på nett. Jeg valgte da å få kona til å kjøre meg til Lillestrøm pga. mindre kø. Jeg gikk og kjøpte billett og de sa til Hamar var det ok med sykkel, men derfra fikk jeg se var meldingen.

Okei, jeg fant meg fint til rette på toget og sykkelen hang på forsvarlig plass fram til Hamar. På stasjonen der stod motorvogna til Røros og Atna klar. Men det gjorde veldig mange andre passasjerer. Det ble et komplett kaos, sitteplass var bare å glemme og plass til sykkelen? Løsningen ble å hive sykkelen på toppen av all bagasjen som lå i gangen og deretter finne meg en bag å sitte på. Ja, ja, tar ikke så lang tid til Atna?

Vel, i det vi kom fram til Elverum fikk vi beskjed om at alle måtte ut av toget pga. en feil. Det ville bli satt opp buss og vi ville bli kjørt oppover Østerdalen. Etter en god stund kom bussene og vi ble stuet inn. Sykkelen gikk som bagasje. Dette var jo egentlig en lykke, satt jo vesentlig bedre her enn på toget. Men.

Dette tok tid. Lang tid. Dessuten fikk vi beskjed om at på Koppang ble det omstuing til tog igjen, før jeg kunne gå av på Atna. Da jeg trakk jeg bokstavelig talt i nødbremsen og fikk de som ventet på Atna til å hente meg på Koppang. Og siden det har jeg i grunn kjørt veldig lite tog. Men har kost meg å følge med på antall nye selskaper innen jernbanen og hvor horribelt dårlig og dyrt dette transporttilbudet egentlig er.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå