Hva er det som gjør at Vy tar og kan ta disse prisene? Flixbus tar 69,- for turen Oslo-Sarpsborg. Vy tar 240,- (samme som til fr.stad). Hva gjør at ting blir sånn som dette?
det er ekstremt dyrt å drifte en jernbane og spesielt i grisgrendte land som Norge,
såvidt jeg vet er det ingen jernbanenett i Europa som går med overskudd. Dersom Vy/NSB ikke hadde vært tungt subsidiert hadde det vært enda dyrere, sannsynligvis dobbelt så dyre billetter.
Det er mulig at jernbanen i USA går med overskudd på de strekningene de baserer driften på godstransport.
Byggingen av Gardermobanen er ett glimrende eksempel, pådriverene sa at dette ville bli lønnsomt - men enhver idiot med tilgang på kalkulator kunne på få minutter regne seg frem til at det ville bli ett gigantisk tapsprosjekt. Via jobben min i NSB fikk jeg tidlig tilgang på innformasjon som tilsa at dette var ett prosjekt som stinket politikk og dårlig økonomi lang vei. Det var første gang jeg på nært hold opplevde at direktører kom med grove løgner ovenfor forsamlinger - helt utrolig.