Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gummilakk eller folie på ramme?

Gummilakk eller folie på ramme? #2633175 16/10/2020 09:05
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Nå er det vel mange som har prøvd gummilakk på ramme etter hvert - hva er langtidserfaringene? Er gummilakken robust nok til å beskytte lakken på ramma i det lange løp? Har forstått at det ikke tåler petrokjemisk avfetting, men det bruker jeg uansett ikke på sykkel.

Alternativet er jo folie, og jeg har etter hvert fått sving på å legge steinsprut-folie på overrør, underrør, kjede- og setestag. Hadde vært gøy å gå løs på hele rammen med folie i en sprek farge, men gummilakk virker jo enormt mye enklere.

Målet er både ny farge og beskytte lakken under (juniors første fulldemper..).

Re: Gummilakk eller folie på ramme? [Re: tron] #2633272 16/10/2020 22:16
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Har ikke prøvd gummilakk på sykkel, men har hatt det på en del andre ting, bla gokart. Det er ikke noe gøy å fjerne Og tålte mekanisk belastning (gnikking fra sko og bein) veldig dårlig. Vanskelig å holde rent også da overflaten suger møkka inn i seg, og gnikker man når man vasker så blir det avflassing osv frown

Re: Gummilakk eller folie på ramme? [Re: tron] #2633279 17/10/2020 06:29
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Jeg har prøvd gummilakk/plastidip på 2 sykler, dvs fulgte med på en sykkel og en har jeg lakka selv. Den jeg lakka selv var en matt karbonramme hvor jeg bestilte matt klar folie men mottok blank. Tok på blankbfolie på utsatte steder og det så litt kjipt ut. Lakka så hele med klar matt plastoidip. Så veldig fint ut et par turer. Så ble det stygt med riper og merker. Kommer ikke til å gjøre det igjen.
Det beskytter litt, men det er mye jobb med å holde det pent, og mye jobb å fjerne i alle kringkelkroker. På bilfelger derimot, er det genialt, der blir det lite mekanisk slitasje.
Er det dyr ny sykkel har jeg vært mest fornøyd med invisiframe folie spesialkuttet til ramma i riktig glans.

Sindre R.

Re: Gummilakk eller folie på ramme? [Re: tron] #2633427 18/10/2020 17:10
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for tilbakemeldinger. Da dropper jeg tanken om gummilakk. Høres ikke ut som om det er robust nok.

Moderator  support