|
|
|
Valg av Shimano gir/krank system til fulldemper.
|
Valg av Shimano gir/krank system til fulldemper.
27/11/2005 20:09
|
Rogaland
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har en fulldemper-ramme (5-spot) som skal bygges opp, og på gir/krank- siden tenker jeg på en komplett XT-pakke. Noen lokale hevder at Shimano-systemer fungere best dersom man holder seg til samme komponentgruppe på alle komponenter istedet for å mikse komponenter mellom eksempelvis LX,XT og XTR. Stemmer dette? Hvis en derimot mikser komponenter, hvilke komponent-typer (LX,XT,XTR) er best på hvilke deler av sykkelen? Har dere erfaringer her? Min erfaring er bl.a. at stisykling i Stavanger tilbyr mye sykling på vått og gjørmete forhold og at XTR bakgir tåler lite dritt og lort før det fusker.
|
|
|
Re: Valg av Shimano gir/krank system til fulldempe
[Re: Rogaland]
27/11/2005 20:32
|
oysteinrolf
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
|
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
Jeg merker ingen forskjell på miksing når jeg har blandete girsystemer. På hybriden kjører jeg komplett xt, og terrengen xt,lx,xtr mix. Merker overhode ingen forskjell. Om du skal bestille komplett er www.fast-bikes.no den billigste løsningen.
|
|
|
Re: Valg av Shimano gir/krank system til fulldemper.
[Re: Rogaland]
13/12/2005 11:47
|
joakimwallmark
Entusiast
|
Entusiast
Viktig at sjaltere er av høy kvalitet. IDEELT sett skal man kjøre renest mulig komponent kombo. Da er sannsynligheten høyest for at det blir best.
Kjører du mye sti, ville jeg kanskje ha satset Shimano Hone. Nydelig gruppe som ligger i styrke høyere enn XT, men presishet mellom xt og lx. GOGO!!
|
|
|
Re: Valg av Shimano gir/krank system til fulldemper.
[Re: joakimwallmark]
13/12/2005 11:58
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Kjører du mye sti, ville jeg kanskje ha satset Shimano Hone. Nydelig gruppe som ligger i styrke høyere enn XT, men presishet mellom xt og lx. GOGO!!
Vel... de lærde strides vel litt akkurat om dette. Av det jeg har hørt / lest fra de som har testet Hone er at det ikke fremstår som nevneverdig mer solid enn xt. I tillegg koster det mer (ikke så mye riktig nok) og så er det det med montering av bakgir på akslingen da, som kan være litt knotete i enkelte tilfeller. Nå er det ikke jeg som skal velge utstyr her, men jeg skal gjøre det snart; og jeg går helt klart for xt.
|
|
|
[Re: joakimwallmark]
13/12/2005 13:53
|
ingoball
Veteran
|
Veteran
Viktig at sjaltere er av høy kvalitet. IDEELT sett skal man kjøre renest mulig komponent kombo. Da er sannsynligheten høyest for at det blir best hæ? mener du at det er viktigere med kvalitets sjaltere enn krank, og gir? vil nesten si at det er minst like viktig med gode wirestrømper og wire som kvalitetssjaltere, hverfall så lenge man holder seg fra deore op oppover. og hvorfor skulle det ha noe å si om man kjører feks med en lx-krank, deore sjaltere, xt-bakgir og xtr krankgir? det går helt fint sammen.
-ibs/ multispeed is the new green
|
|
|
[Re: ingoball]
13/12/2005 14:49
|
hlo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvordan forskjell skal en egentlig merke? Giret skal flytte kjede fra drev til drev. Girhendel løser ut eller trekker giret via vaier. Hvis det ikke passer sammen må det være større unøyaktighet i produksjon eller forskjellig utveksling på de forskjellige seriene. Etter å ha brukt diverse shimano oppigjennom årene tror jeg ikke det er noen forskjell utover finish og materialvalg på fjærer lager osv.
Jobben om blir utført er den samme.
|
|
|
[Re: hlo]
13/12/2005 14:54
|
larsi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er nok mye sant i det du sier der. Så vidt meg forstått er de største forskjellene i vekt og finsish som du nevnte.
Når det gjeldere triggere vil jeg anbefale Sram Attack. Jeg har de selv og er veldig fornøyd. At man veksler både opp og ned med tommelen synes jeg er bedre. Billige er de også.
Sommer, sol og sykkel!
|
|
|
[Re: larsi]
13/12/2005 15:15
|
ingoball
Veteran
|
Veteran
jeg er også fornøyd med sram-triggern min, selv om x.9 bakgiret mitt har litt slark har det fungert knirkefritt sammen ned nokonstrømper i godt over et år (med untak av da jeg bøyde girøret litt). det blir nok attack sammen med deore på bysykkelen når lx sjalterne takker for seg snart. har også god tro på den "nye" lx-kranken (eller hone hvis du vil ha svart), lurer på om det blir en sånn til stisykkelen neste gang kranklageret og eller krankdrev må byttes.
-ibs/ multispeed is the new green
|
|
|
|
|
|
|