Det er med en viss vemod at jeg legger ut denne skjønnheten for salg, ettersom jeg har en ny, treigere sykkel med breiere dekk på vei, som bedre står i stil med denne rytterens evner og ambisjonsnivå. Tanken om å beholde begge har slått meg opptil flere ganger, men er raskt og effektivt blitt skutt ned av samboer som synes det er trangt nok i gangen som det er. Den ble bygget opp av undertegnede i våres, da jeg ønsket å skru sammen en doning som oppfylte følgende krav: 1) Den skal være rask 2) Den skal se kul ut 3) Den skal ikke være alt for kostbar
Sistnevnte punkt er kanskje diskuterbart da det gikk litt over stokk og stein da komponentene skulle kjøpes, men bortsett fra det er det ubestridelig at det her er snakk om en sykkel som er både rask og kul. Rammesettet ble kjøpt av britiske Kinesis, og kombinerer klassiske former med moderne løsninger på en elegant måte. Støtte for Di2, gjenget krankhus, thru-axles og flatmount skivebremser, her er alt på stell som det skal være i 2020. Det eneste man kan "ta" dette rammesettet på er dekklaringen, som makser ut på 28c - men da er det greit å minne seg på at det her ikke er snakk om en sedat "gravel" eller "komfortracer", men tvert i mot en ilter, aggressiv pinne av en sykkel som kun har ett mål: å kjøre fort.
Og fort går det når du gir gass gjennom pedalene: kraftoverføringen kjennes kontant og effektiv på det som må betegnes som en dønn stiv sykkel. Karbonhjula fra Aerlite er dype nok til at du merker aerofordelen, men grunne nok til at du ikke blåser av veien i sidevind. Gir og bremser er av den nyeste typen Shimano Ultegra Di2 R8070 (unntatt kranken, som er Dura-Ace), mens finishing kit er en god blanding av solide og lette komponenter fra Thomson, Easton og PRO. Sykkelen (eks. pedaler, flaskeholdere og computer) veier omtrent akkurat 8 kilo, slettes ikke ille for en metallsykkel med skivebrems og aerohjul.
Str 53 passer deg mellom 169 - 178. Er selv 178 og sitter godt på den, men ville ikke vært særlig mye høyere. Sykkelen er gått bare 2300 km og er tilnærmet strøken. Kassett og dekk ble byttet nylig.
Komponenter
Rammesett: Kinesis Aithein Disc 2020 Sparkling Silver + Colombus Futura Disc gaffel
Girgruppe: Shimano Ultegra Di2 8070
Krank: Shimano Dura Ace 9100 50/34 172.5mm krankarmlengde
Kassett: Shimano Ultegra 8000 11-28
Bremserotorer: Shimano Dura-Ace 160mm
Kranklager: Shimano Ultegra
Setepinne: Thomson Elite setback
Sete: Pro Griffon karbon
Stem: Easton SL90 100mm +-10 grader karbon
Styre: Pro Vibe 38cm
Hjulsett: Aerlite Elite 55 Disc 2020
Dekk: Pirelli P Zero Velo 25mm
Pedaler og flaskeholdere medfølger ikke.
Pris: 28.000,-
![[Linket bilde fra images.finncdn.no]](https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2020/9/vertical-0/28/0/193/089/590_884382142.jpg)