Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning?

Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? #2632763 14/10/2020 08:03
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det blir ny senkepinne på rittsykkelen, en Spark RC. Det ligger an til en ny Fox Transfer, siden jeg over flere år har gode erfaringer med den, men det MÅ ikke bli Fox. Litt av årsaken er at Scott og Fox sammen har en OK trippelbryter (relativt elegant integrert på én klemme/låsering til holken) til både tretrinnsjusteringen av demper/gaffel og senkepinnen. Imidlertid synes jeg en dedikert 1x tommelbryter på venstre side er å foretrekke til senkepinnen. Jeg bruker bryteren til senkepinnen oftere enn TwinLoc-bryteren.

Er det noen som har klekket ut/funnet en bedre løsning på trippelutfordringen siden sist jeg sjekket dette?

Jeg ville nok likt noe à la Rock Shox Twistloc sammen med Fox' nye 1x-bryter, men TwistLoc'en har bare to trinn (låst/åpen). Scott har som kjent tre innstillinger på gaffel/demper.

Forslag?

Gaute
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2632764 14/10/2020 08:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: gauter
Det blir ny senkepinne på rittsykkelen, en Spark RC. Det ligger an til en ny Fox Transfer, siden jeg over flere år har gode erfaringer med den, men det MÅ ikke bli Fox. Litt av årsaken er at Scott og Fox sammen har en OK trippelbryter til både tretrinnsjusteringen av demper/gaffel og senkepinnen. Imidlertid synes jeg en dedikert 1x tommelbryter på venstre side er å foretrekke til senkepinnen. Jeg bruker bryteren til senkepinnen oftere enn TwinLoc-bryteren.

Er det noen som har klekket ut/funnet en bedre løsning på trippelutfordringen siden sist jeg sjekket dette?

Jeg ville nok likt noe à la Rock Shox Twistloc sammen med Fox' nye 1x-bryter, men TwistLoc'en har bare to trinn (låst/åpen). Scott har som kjent tre innstillinger på gaffel/demper.

Forslag?

Reverb AXS med blips-knapp i holken? Det er sånn Nino og Kate gjør det.

Du ser det her:

[Linket bilde fra image-cdn.friflyt.no]

Redigert av sykkeloyvind; 14/10/2020 08:13.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2632765 14/10/2020 08:11
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg har Bikeyoke Revive og den funker fint sammen med trippelbryteren til Scott, noe jeg vil tro de fleste senkepinner gjør. Men jeg er enig i at en 3-stegs Twistloc hadde vært bedre for å låse dempere, slik at senkepinnen kunne hatt en vanlig tommelbryter. Har du penger så er det vel bare å gjøre som Kate og Nino, Reverb med en blip-knapp på holken.

Kanskje det er mulig å bruke Twistloc til senkepinnen? Om man får fjernet den delen i twistloc-en som gjør at den blir stående (låst) med vaieren i spenn, slik at den spretter tilbake med en gang man slipper håndtaket, så kanskje det kan funke?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2632767 14/10/2020 08:14
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har spark rc Nino utgaven, og bruker bikeyoke dropper. Prøvde først me den triple twinlock bryteren, da det fulgte med både dobbel og trippel bryter i rammekittet. Det ser ryddig og fint ut, men opplevde at man ofte trykket feil. Skulle feks senke pinnen, trykka så på lockout for dempere... jeg syklet en stund med det altså, og virkelig gav det en sjanse, men opplevelsen ble ikke bedre. For ofte feiltrykk...

Ende dermed med å montere på den doble twinlock bryteren sim fulgte med, pluss egen bryter for dropper. Fox sin venstre bryter hvor bryteren sitter på oversiden av styret. Da når man den enkelt med tommelen, samt at det ikke ender i konflikt med twinlockbryteren...

Syns det er en god løsning for min del.

CK ELVERUM

Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2632769 14/10/2020 08:16
olechr Offline
More than words
More than words
Du kan evnt kjøpe Twinlock til å sette på oversiden av styret og ta tommelbryter på hev/senk under.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2632770 14/10/2020 08:25
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sykkeloyvind

Forslag?

Du ser det her:

[/quote]

Veldig fin løsning, men totalprisen på BlipBox, knappen og Pinnen bli ganske "voksen" .... men det er den løsningen jeg gjerne vil ha selv :-)

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2632782 14/10/2020 09:09
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Trenger man virkelig låsing på en rittsykkel i 2020? ;-)

Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: aug11x] #2632784 14/10/2020 09:15
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x

Nei, men mellomstillingen som Scott tilbyr er nyttig.
Hadde bare rittsyklene med avansert oppheng som Santa Cruz, Pivot, Bmc, Mondraker m.fl klart å levere samme totalpakke av geometri og lav vekt som Scott byr på så hadde det ikke vært særlig behov for låse-brytere.

Øyvind Aas
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: aug11x] #2632789 14/10/2020 09:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

På Scott trenger man det ICON_WINK De har jo dette plasteret på alle syklene sine opp til Ransom.

Gaute: gå for Bikeyoke Divine eller Revive. De har god funksjon og lite styr. Transfer er ikke bombesikker den heller, og koster mye og veier dritmye.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: baronKanon] #2632790 14/10/2020 09:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon

På Scott trenger man det ICON_WINK De har jo dette plasteret på alle syklene sine opp til Ransom.

Gaute: gå for Bikeyoke Divine eller Revive. De har god funksjon og lite styr. Transfer er ikke bombesikker den heller, og koster mye og veier dritmye.

Er også veldig godt fornøye med Revive på min stisykkel. Har fungert knirkefritt med et par reset-er på i løpet av 2 år. Kan brukes med høyre-bryter sånn som Avancini og Marrotte gjør.

Øyvind Aas
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: baronKanon] #2632850 14/10/2020 12:10
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

På gamle Scott-sykler, ja - eldre enn 2016 eller noe sånt. Ikke på det nåværende opphenget. Selv bruker jeg aldri å låse, men, som Øyvind sier, mellomposisjonen er fin.

Takk, det noteres og tas opp til vurdering. Har selv hatt en og samme Transfer Performance-pinne på to ulike sykler de siste to sesongene, overhodet ikke behov for noe som helst underveis. Har liksom litt tiltro til Fox sin kvalitet på pakninger og slikt... Jeg skal ha noe som funker over tid, det er langt viktigere enn 20-30 g fra eller til.

Gaute
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: sykkeloyvind] #2632852 14/10/2020 12:14
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind

Nino og Kate, ja, men klarer nok ikke å finne rom til den slags i pappamosjonistbudsjettet mitt, selv om det ville vært optimalt...

Gaute
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2632864 14/10/2020 12:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Takk, det noteres og tas opp til vurdering. Har selv hatt en og samme Transfer Performance-pinne på to ulike sykler de siste to sesongene, overhodet ikke behov for noe som helst underveis. Har liksom litt tiltro til Fox sin kvalitet på pakninger og slikt... Jeg skal ha noe som funker over tid, det er langt viktigere enn 20-30 g fra eller til.

Det er sakk om 100+ gram og en veldig robust konstruksjon

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: baronKanon] #2632876 14/10/2020 13:19
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
OK.
Bikeyoke-produkter er mer pålitelige over tid, sammenlignet med f.eks. KS Lev, har jeg inntrykk av?

Gaute
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2632879 14/10/2020 13:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
OK.
Bikeyoke-produkter er mer pålitelige over tid, sammenlignet med f.eks. KS Lev, har jeg inntrykk av?

Vesentlig. Og du kan overhale dem hvis de fusker.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2632888 14/10/2020 14:27
svegar Offline
Besatt
Besatt
En mulighet er å ta ut fjæra av en vanlig gripshifter og bruke den på setepinnen. Da har du Scott sin tredelte låsebryter intakt, gripshifteren ligger inni hånda hele tida, og det vil være veldig enkelt å senke pinnen om du får det litt travelt ut ei steinrøys. Med kombinert Twinloc og vanlig bryter for setepinnen er det gode muligheter for gulltrikset med å låse begge demperne ut steinrøysa i stedet for å få ned setet.

Jeg var i farta for denne løsningen selv, men endte ved en inkurie opp med sykkel uten denne problemstillingen.

sv

Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: olechr] #2632911 14/10/2020 17:49
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Du kan evnt kjøpe Twinlock til å sette på oversiden av styret og ta tommelbryter på hev/senk under.

Njæ, det involverer mye vaier-ræl oppå styret, lite ivrig på det...

Gaute
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: Otoen] #2632913 14/10/2020 18:10
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Otoen
Jeg har spark rc Nino utgaven, og bruker bikeyoke dropper. Prøvde først me den triple twinlock bryteren, da det fulgte med både dobbel og trippel bryter i rammekittet. Det ser ryddig og fint ut, men opplevde at man ofte trykket feil. Skulle feks senke pinnen, trykka så på lockout for dempere... jeg syklet en stund med det altså, og virkelig gav det en sjanse, men opplevelsen ble ikke bedre. For ofte feiltrykk...

Ende dermed med å montere på den doble twinlock bryteren sim fulgte med, pluss egen bryter for dropper. Fox sin venstre bryter hvor bryteren sitter på oversiden av styret. Da når man den enkelt med tommelen, samt at det ikke ender i konflikt med twinlockbryteren...

Jeg har ikke hatt for uvane å trykke på feil bryter når jeg egentlig vil trykke på senkepinnebryteren (har hatt Transfer med tredelt Scott/Fox TwinLoc-bryter på to ulike Spark RC de to siste sesongene). Derimot synes jeg det er litt vanskeligere enn nødvendig å nå bryteren til senkepinnen, som sitter oppå og som skal trykkes ned mot styret. Selve hendelen har imidlertid blitt litt mer ergonomisk riktig siden jeg kjøpte min (nå solgt).

Men, du sier altså at BikeYoke sine pinner har samme vaiertrekk og funker godt med Scotts tredelte, venstremonterte 'remote'?

Gaute
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: svegar] #2632916 14/10/2020 18:15
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: svegar
En mulighet er å ta ut fjæra av en vanlig gripshifter og bruke den på setepinnen. Da har du Scott sin tredelte låsebryter intakt, gripshifteren ligger inni hånda hele tida, og det vil være veldig enkelt å senke pinnen om du får det litt travelt ut ei steinrøys. Med kombinert Twinloc og vanlig bryter for setepinnen er det gode muligheter for gulltrikset med å låse begge demperne ut steinrøysa i stedet for å få ned setet.

Jeg var i farta for denne løsningen selv, men endte ved en inkurie opp med sykkel uten denne problemstillingen.

sv

Hm! Ikke dumt! Mener å ha lest din beskrivelse av dette tidligere. Den må tenkes over, selv om jeg egentlig ikke liker fasong og hardheten på GripShift...

Gaute
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2633062 15/10/2020 16:02
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Otoen

Jeg har ikke hatt for uvane å trykke på feil bryter når jeg egentlig vil trykke på senkepinnebryteren (har hatt Transfer med tredelt Scott/Fox TwinLoc-bryter på to ulike Spark RC de to siste sesongene). Derimot synes jeg det er litt vanskeligere enn nødvendig å nå bryteren til senkepinnen, som sitter oppå og som skal trykkes ned mot styret. Selve hendelen har imidlertid blitt litt mer ergonomisk riktig siden jeg kjøpte min (nå solgt).

Men, du sier altså at BikeYoke sine pinner har samme vaiertrekk og funker godt med Scotts tredelte, venstremonterte 'remote'?

Jupp! Ingen problem:). Altså med Syncros (Scott) sin trippelbryter på venstre side.

CK ELVERUM

Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2633097 15/10/2020 18:49
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har også BikeYoke Divine Sl på min med Syncros bryter. Er du derimot ute etter en pinne som føles bombesikker gå for Fox

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott Spark RC med senkepinne - bryterløsning? [Re: gauter] #2633217 16/10/2020 12:10
svegar Offline
Besatt
Besatt

Hm! Ikke dumt! Mener å ha lest din beskrivelse av dette tidligere. Den må tenkes over, selv om jeg egentlig ikke liker fasong og hardheten på GripShift...

"Hardheten" blir helt borte, bryteren blir trinnløs og uten motstand begge veier når du tar vekk fjæra, på samme måte som en bryter til senkepinne før du kobler den til vaier og setepinne. Det er fjæra på senkepinnen som strammer den opp igjen når du kobler det sammen.

Fasongen er det verre med, men du har en del å velge i. Så vidt jeg veit kan alle gripshifthåndtak gjøre dette, og siden tidenes morgen er det en del å velge i. Mye dårlig, noe bra. Men jeg ville hatt en som matcher tjukkelsen på holken din, noen modeller er for tjukke til at de ligger godt i handa. Jeg hadde tenkt å bruke en sånn en.

sv

Moderator  support