Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vikeplikt Nils Hansens vei - Fyrstikkbakken

Vikeplikt Nils Hansens vei - Fyrstikkbakken #2632491 12/10/2020 17:23
V
Viktor J Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Hei!

Jeg pendler til vanlig mellom Vålerenga og Tveita, og på denne strekningen sykler jeg Nils Hansens vei og inn på Fyrstikkbakken ved Europris, for å så komme inn på Tveitabakken.

I motsatt retning møter jeg ofte bilister i høy fart i svingen ved Europris (se vedlagt fil), som flere ganger har ført til farlige situasjoner. Jeg antar at de fleste tenker at den lille veien der er en parkeringsplass, derfor har trafikanter vikeplikt for annen trafikk på veien. Riktignok er den lille veistubben en vei, og ikke en parkeringsplass, selv om den er 20 meter lang.

Så spørsmålet er hvem som egentlig har vikeplikt for hvem? Er det høyreregel som gjelder? Eller er Nils Hansens vei en forkjørsvei? Eller regnes den lille veistubben som en parkeringsplass?

For ordens skyld så tilpasser jeg meg alltid farten og er forsiktig ut i veien. Bare kjekt å vite.

Vedlegg
Re: Vikeplikt Nils Hansens vei - Fyrstikkbakken [Re: Viktor J] #2632531 12/10/2020 20:24
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Den er litt tricky. Tror det er vanlig vei, med vikeplikt. Så er spm om de som kommer fra europris/teppeabo kommer fra parkering eller om de er innom en vei, før de kommer ut i Nils h. vei. Om det er korrekt, vet jeg ikke, men ihvertfall min tolkning

Re: Vikeplikt Nils Hansens vei - Fyrstikkbakken [Re: Viktor J] #2632537 12/10/2020 20:58
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vikeplikt vet jeg ikke, men sikker på at du funnet den beste ruta? Jeg sykler ofte samme strekning og velger da enten 1) å sykle sykkelveien ned Tvetenveien og på sykkelvei over Ring 3 og under E6, tar så brått til venstre og følger høyre side av motorveien ned til Helsfyr og Vål’enga. Eller 2) Tar ned Fyrstikkbakken, bort til Nils Hansens vei, men tar til venstrem inn på p-plassen til Eventhallen og følger Alnaelva forbi Oslo Håndverksdestilleri og Bryn stasjon. Deretter forbi Brynseng skole og over Etterstad til Vål’enga. Alternativt følg Alnaelva litt lenger ned og forbi Vegvesenet og ned til Vål’engs skole og kirke.

Re: Vikeplikt Nils Hansens vei - Fyrstikkbakken [Re: Viktor J] #2632541 12/10/2020 21:20
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Fyrstikkbakken er vist som kommunal vei i kartportalen til kommunen.

Hvis man fjerner reguleringsplan og legger på veitype under temakart så kan man se hvem som er veiholder

https://od2.pbe.oslo.kommune.no/kart/#602022,6643013,7.6215345854472165

Re: Vikeplikt Nils Hansens vei - Fyrstikkbakken [Re: Viktor J] #2632578 13/10/2020 07:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Alternativ 2 fra Runermm er et godt tips. Det bruker samboeren min til sentrum hver dag.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vikeplikt Nils Hansens vei - Fyrstikkbakken [Re: Viktor J] #2632670 13/10/2020 12:59
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Når man sykler opp liker jeg best å ta Fyrstikkbakken i andre retningen, over toglinja, over Jernbaneveien til Hellerud T-bane, og ta gangbrua over der.
Og så ta Sigrid Undsets vei videre opp. Da slipper man unna den verste trafikkstøyen.
Ned igjen derimot er det greit å ta sykkelveien ned Tveitabakken, da er man jo så kort tid i støyen.
Da kommer jeg ned den lille veistubben, men holder til venstre og svinger rett inn på fortauet og så inn på P-plassen langs Alna. Men dette er er så tidlig at butikkene ikke er åpne, og det er folketomt. Men bilene i Nils Hansens vei kommer i en veldig fart og bryr seg ikke så mye om syklister i mot. Det er derfor jeg velger fortauet.

Re: Vikeplikt Nils Hansens vei - Fyrstikkbakken [Re: Viktor J] #2633842 20/10/2020 20:12
V
Viktor J Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
V
Takk for alle svar. Jeg varierer litt hvor jeg sykler, ofte opp Fyrstikkbakken om morgenen, og ned Tveitabakken om eftan.

Det var nok også ment som litt frustrasjon som måtte luftes:)

Nå har det riktignok merka (nytt) for sykkelvei på begge sider av Nils Hansens vei, så bilister får mer oversikt i den aktuelle svingen. Det er heller ikke sånn særlig heldig å benytte seg av pendlevei som går gjennom diverse parkeringsplasser parallelt med Nils Hansens vei, selv om jeg ofte gjør det.

Moderator  support